Jump to content
Annons

Speldosa i vst ? finns det ?


V1ct0r

Recommended Posts

Annons

Ett sätt att få till ett rätt trovärdigt sånt ljud är att hitta nåt lite dovt, plingigt FM-ljud (inte klockaktigt), och slänga på en pitchshifter som du drar upp en oktav, fördröjer lite och blandar med orginalljudet. Men om du vill ha just ett färdigt ljud så vet jag inte tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leos och Linus God Jul refill innehåller en utmärkt speldosepatch. Detta fungerar dock bara om du har Reason eller någon sampler som kan läsa refillformatet ( Kontakt förslagsvis ).

Testa att söka efter soundfont-filer med speldoseljud. Jag är övertygad att du kommer att hitta något vettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall intresset finns kan jag säkert kasta ihop en Soundfont som kan användas i såväl HALion som sfz

Nej, det är ingen idé för soundfonts låter ju så jävla dåligt 😄

Descartes, allvarligt talat. Att säga att soundfonts låter dåligt är ungefär som att säga att CD-skivor låter dåligt, bara för att man bara har lyssnat på dåliga sådana. Däremot så kryllar nätet av taskigt gjorda soundfonts, men det är ju en annan femma.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

pluffo

njeaeaea inte riktigt, jag jobbar med mycket samplebasserade synthar typ garritan orchestra och east west orchestra gold som tar så där 5-17 gig och dom låter faktiskt bättre än alla soundfonts jag testat och jag tror jag har haft ungefär 30 stycken soundfonts som har hetat något med orchestra och dom låter tyvärr alldeles för synth Och många av dom har problem med pitcha rätt. ljuden har en tendes att tappa skärpa i höga och låga register.

även i sfz+ så låter det ändå inte bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte...De största SoundFont-filer jag har stött på har vägt in på några hundra megabyte. Det känns lite halvt orättvist att jämföra dessa med bibliotek som är 150 gånger större 🙂 Biblioteken du syftar på är ju till exempel så sprängfyllda med samplingar att det inte behövs några pitchade toner alls.

Finns det någon övre gräns för hur stora Soundfonts kan vara? Jag skulle fortfarande vilja hävda att soundfont i sig inte är något knas med.

Nåväl, kanske inte ska älta detta för mycket. Till saken hör att en speldosa är en så enkel sak att en relativt liten soundfont även borde kunna låta bra. "God Jul"-refillen som jag tjötade om innan innehåller till exempel ingen grotesk mängd samplingar vad gäller speldosan men den låter king ändå.

Länge leve Tengil!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...