Jump to content
Annons

Tung Metal


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Ingen än

* ARTIST/GRUPP: Ge oss förslag

* GENRE: Metal

* LÅTLÄNGD: 2:11

* KOMPOSITÖR:Kim Gustavsson a.k.a GuitarArt

* PRODUCENT:Enes Sabanovic a.k.a Frank Zappa (på forumet)

* EV. MEDVERKANDE:-

* INSPELNINGSÅR:2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5,0 MB

* STATUS: Skiss

Tjena! Trummisen och jag i mitt band har börjat skissa på en låt, tänkte se vad ni tycker och om ni har nån ide på hur man kan komma vidare.

Det är alltså bara en låtide än så länge, vill gärna ha tips på låtuppbyggnaden.

Just nu är det: intro - introriff - vers - mellanspel - vers - refräng - outro.

Tacksam för alla tips.

Just det låtlänken också: http://media.putfile.com/Kim-shugga-shugga

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att verserna är för långa. Det räcker med hälften varje gång. Lägg dit en uppbyggande brygga innan refrängen också. Känns som den kommer lite för snabbt.

Refrängen behöver mer fart. Efter refrängen borde ni lägga ett stick plus lite solobitar typ. Efter det kan ni lägg in en till vers-brygga-dubbelrefräng. Sen outrot! 😄

Men fan det låter ju asfett. Gör nåt bra av det här nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är versen som är problemet för mig. Det är meningen att refrängen ska ha lite melodiösa slingor på gitarr, outrot ska spelas efter varje refräng, fast direkt, utan pausen, och sen över till vers. Outrot som den är nu ska bara vara i slutet av låten.

Versen kanske är lite för lång men det återstår att se när sången kommer på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången ska ju så klart på oxå, o den spelar ju fatkistk rätt stor roll i en sån här låt, framför allt när det gäller om det ska vara solo i en låt oxå faktiskt...!

Men jag hålla med om nu att versen låter väldigt lång (psykiskt påfrestande), men som sagt det avgör ju mest sången!

Och jo, nåt emellan innan ref kommer då, faktiskt tänkt lite på det, men jag är tom på ideer så där, liksom ska man ta in nåt i reagge väg 2 sekunder sen ref, eller samba kanske? haha! men det löser sig i slutänden iaf 😉 *hoppas jag*

thx for comments!

hoppas folket kan "banga" till sånt här med då 😄

Kom gäran med mer om ni bara kommer på nåt asså... det kanske kan ge lite inspiration eller nåt dyl.

Lyssna gänra igen o känn efter o säg!

//Over and out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Märklisch! 😳 Länken funkar inte, man hamnar åt helvete och där finns inte ett skit 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var tight o gött... bra programmerat, och bra ljud på trummorna... "virveln" är högt mixad, det är ju en smaksak... jag gillar det (Brukar faktiskt lyssna på "Edguy-Kings of Madness" BARA för att jag gillar den "brutala" virveln..haha..), men det kan bli lite "störande" i längden....

Kapa inte längden på versen innan ni vet hur sången ska vara.... tror att den är lagom som den är nu...

Uppbyggnad hmm... så kan det ju se ut...

intro -introriff -vers -mellanspel -vers -refräng -vers -refräng -stick -refräng -outro

Lycka till...ska bli kul om man får höra den färdig.. 😆

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät bra och ösigt, värt att jobba vidare på. Sång och lite mer arr hade förstås inte skadat men den är ju inte klar ännu... hade varit intressant med en sångare som totalt growlade bort låten. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät bra och ösigt, värt att jobba vidare på. Sång och lite mer arr hade förstås inte skadat men den är ju inte klar ännu... hade varit intressant med en sångare som totalt growlade bort låten. 😆

Förstör inte låten med growl! *ber*

Få tag på en riktigt duktig sångare istället... skulle vara hur najsigt som helst. xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät bra och ösigt, värt att jobba vidare på. Sång och lite mer arr hade förstås inte skadat men den är ju inte klar ännu... hade varit intressant med en sångare som totalt growlade bort låten. 🙂

Förstör inte låten med growl! *ber*

Få tag på en riktigt duktig sångare istället... skulle vara hur najsigt som helst. xD

Precis 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Moberg: Tack!

Som du säger, sången ska ju som sagt på innan man kan av göra hur lång t.ex versen ska vara ja! Jag tror oxå den är tillräcklig! 😄

Jo, det ska övervägas, kan ju testa, sparar din kombination oxå!

🙂

Hellpig: Tack 🙂

Jag själv är mycket för Randy Blythe (sångaren i Lamb Of God)

Det är inte enbart ren growl, han så makt i rösten med sitt "screetch"...

men vi kommer naturligtvis testa andra sätt oxå, om man lyssnar på Bullet For MY Valentine... blanda? kanske? eller kanske lite skräp-mäktig-ren-röst! 🙂

det går att göra mycket!

DrHans: 🙂

Det kommer säkerligen bli jävligt argt, men jag kom på nu, nu när jag lyssnar på Freak Kitchen, vore jävla kul bara o testa nån sjuk text som handlar om alla fjortisar som går i vita (genomskilniga) jazz byxor o rosa topp/linne o putande röv o sen halv skrik på det o med ett stort leende!! 😄 Haha...

Lucifer666:

Vi har en sångare, som har en reält mäktig röst så där faktiskt, försöka ta det i helgen som kommero lägga på lite Mikael Kiske sång 🙂 haha! *lite humor*

Men det kommer sång inom kort, förhoppningsvis med olika versioner! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar för lite orkesterljud i bakgrunden, lite cello och horn så kommer den att lyfta.

och kör ingen jävla mess-sång ta growl istället. eller en bra hardcore sångare.

Det kanske vire jävla läckert att ta o lyfta låten med orkster intro? istället?

Sen kommer det som en smäll!? 😄

Möjligtheterna är stora... ska försöka hitta det som är bäst kanske för låten i helhet! 🙂

Redigerat av GuitarArt
Link to comment
Dela på andra sajter

svin bra låt! riktigt coolt när refrengen kommer, älskar sådana uppstyckade och driviga riff!

kul att höra med sång!

Tackar!

Kom gärna med ideer, fastnat lite som sagt även på hur man ska vidare gå med låt gången! Lyssna ett par gånger o hjälp gärna o kom med kommentarer oxå osv o allt sånt dära tjo-fräs! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar för lite orkesterljud i bakgrunden, lite cello och horn så kommer den att lyfta.

och kör ingen jävla mess-sång ta growl istället. eller en bra hardcore sångare.

Det där med orkestern var en otroligt bra idé... skulle passa låten bra.

Sångare är såklart smaksak, men jag hör framför mig någon som låter som sångaren i Candlemass till den här låten...

Man kan riktigt höra hur orkestergrejen skulle passa bra. ^^

Ska bevaka tråden, får se hur det blir med sång 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skickat den till sångaren, får se vad han gör med det, det blir väl growl a la Lamb of God, fast jag skulle vilja ha melodisk sång i refrängen med en massa stämmor, får se om man kommer på nånting.

Förresten, är det nån här på forumet som kan spela bas. Vår studio/replokal ligger i Linköping.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var tight o gött... bra programmerat, och bra ljud på trummorna... "virveln" är högt mixad, det är ju en smaksak... jag gillar det (Brukar faktiskt lyssna på "Edguy-Kings of Madness" BARA för att jag gillar den "brutala" virveln..haha..), men det kan bli lite "störande" i längden....

Tack så mycket, detta är en "slask" produktion men eftersom det här är mitt första demoinlägg så ville jag att ljudet skulle bli bra, eftersom det är ett "studioforum".

Det här är mixen med högre trummor, jag gjorde några olika mixar men tyckte att tummorna lät bra så jag höjde dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...