Jump to content
Annons

trummloopar dansmusik


jockoma

Recommended Posts

Jag söker något samplingbiblotek eller dyl med trumloopar för dansmusik. Men gärna med ett lite "live-igare" sound som man sedan kan skära lite i och programera över. Typ på sound; låten "louder than a bomb" på sexor-plattan med Tiga.

Jag är ganska erfaren som producent men är helt ny på dansmusik... Har samplat lite trummloopar från etablerade dj:s och dylikt bara för att komma igång med produktionerna då jag inte har grym koll på hur beatsen ska låta. Men jag antar att jag i förlängningen måste byta ut dessa mot andra loopar för att det inte ska bli trassel med upphovsrätt.... eller? Hur funkar sånt?

tacksam för svar,

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag söker något samplingbiblotek eller dyl med trumloopar för dansmusik. Men gärna med ett lite "live-igare" sound som man sedan kan skära lite i och programera över. Typ på sound; låten "louder than a bomb" på sexor-plattan med Tiga.

Jag är ganska erfaren som producent men är helt ny på dansmusik... Har samplat lite trummloopar från etablerade dj:s och dylikt bara för att komma igång med produktionerna då jag inte har grym koll på hur beatsen ska låta. Men jag antar att jag i förlängningen måste byta ut dessa mot andra loopar för att det inte ska bli trassel med upphovsrätt.... eller? Hur funkar sånt?

tacksam för svar,

Jocke

Välkommen!

Om du kikar lite i denna delan av forumet så kommer du nog hitta tips på båda en och två bra biblotek att leka med till den musiken du vill skapa!

Vengeance Essential Clubsounds är ett bra välljudande biblotek tx

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke

Välkommen!

Om du kikar lite i denna delan av forumet så kommer du nog hitta tips på båda en och två bra biblotek att leka med till den musiken du vill skapa!

Vengeance Essential Clubsounds är ett bra välljudande biblotek tx

Ska kolla in...

tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, enda speciella med Louder than a bomb är väl att öppna hihaten låter lite "oelektronisk"? Kommer dessutom in en ride sen som motsatt låter väldigt elektronisk (909a?). Tycker inte det låter så "live", låter väldigt programmerat i mina öron.

Tror bara du behöver hitta rätt slags ljud, det där kan man nog hitta i de flesta trumbibliotek.

EDIT: Testa Linndrum-ljud, tr-606- och -707-ljud, och lite stelt samplade akustiska trummor på det.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

kanske uttryckte jag mig vagt... Jag vill ha ganska live-aktiga loopar att använda som en slags "överhäng" och sedan programera över dessa.

Trodde att tiga-referensen skulle beskriva vad jag menade men...

Oj. Förlåt att jag tog upp en post i onödan med Stylus då. 🙂 Äger tyvärr inte "louder than a bomb" från sexor-skivan med Tiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, enda speciella med Louder than a bomb är väl att öppna hihaten låter lite "oelektronisk"? Kommer dessutom in en ride sen som motsatt låter väldigt elektronisk (909a?). Tycker inte det låter så "live", låter väldigt programmerat i mina öron.

Tror bara du behöver hitta rätt slags ljud, det där kan man nog hitta i de flesta trumbibliotek.

EDIT: Testa Linndrum-ljud, tr-606- och -707-ljud, och lite stelt samplade akustiska trummor på det.

Jag menar naturligtvis inte att det inte låter programerat... kanske är live fel ord för att uttrycka vad jag menar.

Låt mig formulera om frågan:

Jag söker loopar som låter organiskt! För att sedan programera elektroniska element över....

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Kolla in Vinylistics-plattorna.

Mycket gamla funk och discoloopar, tyvärr lite stökigt upplägg på skivorna, men looparna svänger grymt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Vinylistics-plattorna.

Mycket gamla funk och discoloopar, tyvärr lite stökigt upplägg på skivorna, men looparna svänger grymt.

Där har vi något som låter som vad jag är ute efter! Var köper man dessa?

Kanske detta är en dum fråga... är nybörjare på detta med samplingar och sånt men:

Är detta clearade samplingar så man inte behöver krångla med upphovsrätt och % sedan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Kolla in Vinylistics-plattorna.

Mycket gamla funk och discoloopar, tyvärr lite stökigt upplägg på skivorna, men looparna svänger grymt.

Där har vi något som låter som vad jag är ute efter! Var köper man dessa?

Kanske detta är en dum fråga... är nybörjare på detta med samplingar och sånt men:

Är detta clearade samplingar så man inte behöver krångla med upphovsrätt och % sedan?

Det är dansmusik.

Du behöver absolut inte bekymra dig om det när det gäller trumloopar.

Bara kör.

Jag vet inte var du får tag i dom, men börka med att googla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
tack för tips..!

hmm..

kanske vågar man t.o.m. behålla trumloopen från tiga då eller???

Ja det vågar man.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...