Bjorkman Postat 16 juli 2006 Postat 16 juli 2006 Ja söker förslag till bra analoga bord. 8 sub grupper Ă€r grundkravet, och det ska inte heller vara nĂ„gra fantasi priser.. đ
Hellhoff Postat 16 juli 2006 Postat 16 juli 2006 Kika pĂ„ ett Behringer MX8000. Du kan hitta sĂ„na pĂ„ Vendolin frĂ„n 3000:- ... Ofta Ă€r de i goda skick(om Ă€n utan mĂ€tarbrygga). Köpte sjĂ€lv ett sĂ„dant och Ă€r mycket nöjd! DĂ€r har du 8 subgrupper 24/48 kanaler samt en rad andra mysiga funktioner, alla "hĂ€mtade" frĂ„n Mackies 8-bus đ
Bjorkman Postat 16 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 16 juli 2006 jao.. ja Ă€r inte sĂ„ sĂ€ker pĂ„ behringer.. men ja har i-och-för-sig inte sett/hört de bordet... NĂ„n som har erfarenhet av tascam m3500 ? đ
Dan à Postat 16 juli 2006 Postat 16 juli 2006 Har ett soundtracs topaz, gamla modellen innan "faceliftet". Ser för djÀvligt ut men lÄter helt ok, ganska prisvÀrt. Har nyligen sett annonser pÄ den nyare modellen för ganska rimliga pengar.
Dbaser Postat 17 juli 2006 Postat 17 juli 2006 Om du har plats sÄ kolla in tidiga 90-talare, typ Tascam M-600 som Àr ett 16-bussars helbalanserat bord med full bantampatch och gamla hederliga VU-mÀtare. LÄter helbra och man fÄr Àven bra tryck i mixarna. Nackdelen Àr att det Àr ganska stort och vÀger en hel del. Du kan Àven kolla in Soundcraft Ghost som Àr ett litet vÀljudande 8-bussbord. /Dbaser
Henrik Andersson Vogel Postat 18 juli 2006 Postat 18 juli 2006 (redigerat) Generellt kan man fÄ rÀtt mycket för pengarna pÄ begagnatmarkanden just nu. Men till hösten kommer Malcolm Tofts nya serie av mixerbord. Malcolm Toft var ju mannen bakom de klassiska Trident-borden och har sÄlunda omkring 40 Ärs erfarenhet av kvalitativa mixerbord. Den nya serien heter förresten ATB...vilket uttalat pÄ engelska lustigt nog lÄter exakt som 80B, vilket lika lustigt nog Àr ett av Tofts största succeer frÄn Tridenttiden. Till skillnad frÄn konkurrenterna Àr bordet moduluppbyggt och inte gjort med ytmonterade komponenter. Det betyder att bordet inte bara Àr att slÀnga efter fem Är, utan gÄr att reparera och underhÄlla. Det Àr mycket klokt, för alla bord behöver lite TLC med jÀmna mellanrum och det gör att man kommer att kunna hitta fullt fungerande ATB-bord lÄngt efter det att Mackie- och Behringer-grejerna ligger pÄ soptippen. PrissÀttningen Àr inte helt klar, men jag vill minnas att de siktade pÄ att 16-8-2 varianten skulle listas för $3000, vilket med moms etc brukar innebÀra en extra nolla och nÄgra procent till i svenska kronor. HÀr kan du lÀsa Fletchers Äsikter om Toft ATC-2. Speciellt det om EQ'n Àr ju intressant för den som övervÀger ATB. HÀlsningar /Henrik Redigerat 18 juli 2006 av Vogel
Elof (oregistrerad) Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Om du inte behöver bordet skitsnabbt sÄ dra dig inte för att leta mycket och ringa runt till studios och företag till exempel, jag letade nog nÄt drygt halvÄr innan jag hittade det jag sökte. Sen om du vill ha nÄt som hÄller och har andrahandsvÀrde (om du fÄr för dig att sÀlja det) sÄ köp modulÀrt, som Vogel sade.
joachime Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Om du inte behöver bordet skitsnabbt sĂ„ dra dig inte för att leta mycket och ringa runt till studios och företag till exempel, jag letade nog nĂ„t drygt halvĂ„r innan jag hittade det jag sökte. Vad hittade du? đ
Florian le Sage Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 jao.. ja Ă€r inte sĂ„ sĂ€ker pĂ„ behringer.. men ja har i-och-för-sig inte sett/hört de bordet... NĂ„n som har erfarenhet av tascam m3500 ? đ Jag hade ett m-3500 innan jag köpte mitt Trident series 80, det Ă€r ett bra bord om Ă€n lite sterilt för min smak (trident och neve mm fĂ€rgar ju ljudet pĂ„ ett charmigt och personligt sĂ€tt). SĂ„ fĂ„r du ett tascam m 3500 för ca max 15.000:- tycker jag du gör ett bra köp, vĂ€luppbyggt och planerat-gĂ„r att anvĂ€nda i flera riktningar eftersom det Ă€r ett in-line-bord och upp till 64+kanaler vid mix,slutsats: gillar du ett rent och ofĂ€rgat ljud och vill kunna jobba smidigt sĂ„ har du hĂ€r ett helt ok bord! đ Vad gĂ€ller VogelÂŽs inlĂ€gg kan jag bara hĂ„lla med eftersom jag sitter pĂ„ ett Ă€kta s 80 dessutom SR-specat och byggt i avsevĂ€rt högre kvalitĂ©t Ă€n de vanliga serietillverkade... ToftÂŽs grejor lĂ„ter vĂ€ldigt bra, jag har hans stereokompressor DC-2 som Ă€r minst lika smaskig som en 1176!!! Kul att det otroligt fina 80 bordet aldrig kommer att dö, delvis tack vare oss fĂ„ lyckliga Ă€gare av dem som hĂ„ller dom i skick samt nytillverkningen... đ
Elof (oregistrerad) Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 Om du inte behöver bordet skitsnabbt sĂ„ dra dig inte för att leta mycket och ringa runt till studios och företag till exempel, jag letade nog nĂ„t drygt halvĂ„r innan jag hittade det jag sökte. Vad hittade du? đ Jag hittade ett AMEK-TAC bullet custom 28-8-2 frĂ„n ÂŽ94 (modulbord, tyvĂ€rr inte inline men jag Ă€r nöjd Ă€ndĂ„), ja det heter faktiskt sĂ„, jag försöker inte stila med nĂ„t lĂ„ngt namn đ Det lĂ„ter grymt (flĂ€skigt och rent) och jag fick det för ett riktigt bra pris, köpte frĂ„n sundsvall. http://www.amek.com/support/bullet/index.html Ser jĂ€vulskt 90-tal ut, like it or not đ
joachime Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 Jag hittade ett AMEK-TAC bullet custom 28-8-2 frĂ„n ÂŽ94 (modulbord, tyvĂ€rr inte inline men jag Ă€r nöjd Ă€ndĂ„)[...] Ser jĂ€vulskt 90-tal ut, like it or not đ Gratulerar! Har lĂ€st om just det bordet förut och det verkar rejĂ€lt. Hur Ă€r mickförstĂ€rkarna och EQ, pĂ„minner dom om System 9098?
Elof (oregistrerad) Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 Jag hittade ett AMEK-TAC bullet custom 28-8-2 frĂ„n ÂŽ94 (modulbord, tyvĂ€rr inte inline men jag Ă€r nöjd Ă€ndĂ„)[...] Ser jĂ€vulskt 90-tal ut, like it or not đČ Gratulerar! Har lĂ€st om just det bordet förut och det verkar rejĂ€lt. Hur Ă€r mickförstĂ€rkarna och EQ, pĂ„minner dom om System 9098? Jag har inte testat 9098 alls, sĂ„ jag har ingen aning. Jag har bara hört Angela bordet och det liknar det i flĂ€skighet, jag har inte lyckats jĂ€mföra EQn dock. Han som hade Angelabordet sade att just EQ skulle vara det svaga pĂ„ TACen, men jag tycker att den fungerar bra och den lĂ„ter aldrig stickigt eller sĂ„ som det kan bli med billigare grejjer, men jag eqar inte ofta, kanske borde börja? Nu Ă€r jag ingen expert pĂ„ varken preamp eller EQ men jag har iaf öron đ JĂ€mförde mickförstĂ€rkarna med TLAudio 5051 och tycker att TACen lĂ„ter bĂ€ttre (mer i min smak iaf), sĂ€rskilt pĂ„ saker med mycket lĂ„gt mellan och bas-innehĂ„ll. Truminspelning med TACen Ă€r riktigt roligt, dĂ€r kommer den fram som bĂ€st tycker jag. Men om man jĂ€mför med millenia och LA-610 (som jag förövrigt blivit kĂ€r i đ) sĂ„ Ă€r den inte lika öppen, men det hade jag inte förvĂ€ntat mig heller.
Florian le Sage Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 Elof--- đČ ---hur definierar du denna flĂ€skighet??? Riktigt roligt med sĂ„dan terminologi tycker jag, men har ett mixerbord verkligen flĂ€sk i... đđđ Att pĂ„stĂ„, som jag gör, att ett bord lĂ„ter sterilt/clean etc borde vĂ€l alla förstĂ„,vidare att ett annat bord fĂ€rgar lite med nĂ„gon viss karaktĂ€r pga olika kondensatorer & transistorer i signalvĂ€garna och lĂ„ter "typiskt Neve eller Trident" Ă€r ju ocksĂ„ rĂ€tt lĂ€ttförstĂ„eligt hoppas jag, men att hĂ€vda att ett bord lĂ„ter flĂ€skigt Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ att ta i?!? Speciellt det bordet du nĂ€mner...
labero Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 jag har hans stereokompressor DC-2 som Ă€r minst lika smaskig som en 1176!!! Ăr en kompressor verkligen smaskig? Hur lĂ„ter det? đđđ
Elof (oregistrerad) Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 Elof--- đ ---hur definierar du denna flĂ€skighet???Riktigt roligt med sĂ„dan terminologi tycker jag, men har ett mixerbord verkligen flĂ€sk i... đđđ Att pĂ„stĂ„, som jag gör, att ett bord lĂ„ter sterilt/clean etc borde vĂ€l alla förstĂ„,vidare att ett annat bord fĂ€rgar lite med nĂ„gon viss karaktĂ€r pga olika kondensatorer & transistorer i signalvĂ€garna och lĂ„ter "typiskt Neve eller Trident" Ă€r ju ocksĂ„ rĂ€tt lĂ€ttförstĂ„eligt hoppas jag, men att hĂ€vda att ett bord lĂ„ter flĂ€skigt Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ att ta i?!? Speciellt det bordet du nĂ€mner... Haha, det Ă€r precis samma med din smaskighet. Men jag menar att basen och lĂ„ga mellan Ă€r tajt och "glued", nĂ„got som iaf jag tycker Ă€r en fördel vid inspelning av trummor och basinstrument, man kan ju hĂ„lla pĂ„ hur lĂ€nge som helst: "vad Ă€r tajt?... det Ă€r som att den sitter ihop bra... men hur lĂ„ter det nĂ€r den sitter ihop bra?... osv" Jag vet inte vad du föredrar för terminologgi, men jag har hört betydligt vĂ€rre saker Ă€n "flĂ€skigt" i ljudsammanhang đ Jag tycker det kĂ€nns bĂ€ttre att skriva flĂ€skigt Ă€n att det lĂ„ter som nĂ„gra fina saker som högst 5% av forumet hört och större delen aldrig kommer fĂ„ höra. Nu ska jag gĂ„ och flĂ€ska lite...
Bjorkman Postat 20 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 20 juli 2006 Om du inte behöver bordet skitsnabbt sĂ„ dra dig inte för att leta mycket och ringa runt till studios och företag till exempel, jag letade nog nĂ„t drygt halvĂ„r innan jag hittade det jag sökte. Sen om du vill ha nĂ„t som hĂ„ller och har andrahandsvĂ€rde (om du fĂ„r för dig att sĂ€lja det) sĂ„ köp modulĂ€rt, som Vogel sade. Ne, ja tĂ€nker inte stress leta... utan vill gĂ€rna prova sig fram lite Ă„ hitta nĂ„tt man verkligen vill ha.. đ
Florian le Sage Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 jag har hans stereokompressor DC-2 som Ă€r minst lika smaskig som en 1176!!! Ăr en kompressor verkligen smaskig? Hur lĂ„ter det? đđđ att den smiskar fattar du vĂ€l...en kompressor som smaskar smiskar virvel och baskagge pĂ„ helt rĂ€tt sĂ€tt mao... đ
Florian le Sage Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 Elof--- đ ---hur definierar du denna flĂ€skighet???Riktigt roligt med sĂ„dan terminologi tycker jag, men har ett mixerbord verkligen flĂ€sk i... đ đ đ Att pĂ„stĂ„, som jag gör, att ett bord lĂ„ter sterilt/clean etc borde vĂ€l alla förstĂ„,vidare att ett annat bord fĂ€rgar lite med nĂ„gon viss karaktĂ€r pga olika kondensatorer & transistorer i signalvĂ€garna och lĂ„ter "typiskt Neve eller Trident" Ă€r ju ocksĂ„ rĂ€tt lĂ€ttförstĂ„eligt hoppas jag, men att hĂ€vda att ett bord lĂ„ter flĂ€skigt Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ att ta i?!? Speciellt det bordet du nĂ€mner... Haha, det Ă€r precis samma med din smaskighet. Men jag menar att basen och lĂ„ga mellan Ă€r tajt och "glued", nĂ„got som iaf jag tycker Ă€r en fördel vid inspelning av trummor och basinstrument, man kan ju hĂ„lla pĂ„ hur lĂ€nge som helst: "vad Ă€r tajt?... det Ă€r som att den sitter ihop bra... men hur lĂ„ter det nĂ€r den sitter ihop bra?... osv" Jag vet inte vad du föredrar för terminologgi, men jag har hört betydligt vĂ€rre saker Ă€n "flĂ€skigt" i ljudsammanhang đ Jag tycker det kĂ€nns bĂ€ttre att skriva flĂ€skigt Ă€n att det lĂ„ter som nĂ„gra fina saker som högst 5% av forumet hört och större delen aldrig kommer fĂ„ höra. Nu ska jag gĂ„ och flĂ€ska lite... aha, men vad menar du med "basen och lĂ„ga Ă€r tight" egentligen-beror inte det pĂ„ hur det Ă€r framfört och inspelat och kanske ocksĂ„ komprimerat i första hand...man fĂ„r lĂ€tt intrycket av att du pratar om LOUDNESS hĂ€r eller nĂ„got annat som Ă„tminstone inte jag förknippar med analogbordsignaler i alla fall! well well... terminologi hit och dit, Ă€r vĂ€l en smaksak vad man vĂ€ljer för uttryck helt enkelt, vad gĂ€ller finare eller fulare vet jag inte heller vad du Ă„syftar,jag gör ingen Ă„tskillnad/klassificering pĂ„ sĂ„ vis huruvida folk vĂ€ljer sina ord...minns att det var nĂ„gon pappskalle hĂ€r nyligen som protesterade mot att jag sade "flytta luft" nĂ€r vi snackade baselement/stora högtalare, gjorde sig stort besvĂ€r med utlĂ€ggningar om ljudets hastighet osv i nonsensfysikaliska rabblanden som faktiskt var helt irrelevanta för vi i branschen sĂ€ger faktiskt flytta luft om dessa företeelser hur mycket smĂ„nissarna Ă€n försöker besserwissra sig đđđ
Elof (oregistrerad) Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 (redigerat) minns att det var nĂ„gon pappskalle hĂ€r nyligen som protesterade mot att jag sade "flytta luft" nĂ€r vi snackade baselement/stora högtalare, gjorde sig stort besvĂ€r med utlĂ€ggningar om ljudets hastighet osv i nonsensfysikaliska rabblanden som faktiskt var helt irrelevanta för vi i branschen sĂ€ger faktiskt flytta luft om dessa företeelser hur mycket smĂ„nissarna Ă€n försöker besserwissra sig đ đ đ Att döma av citatet, vem Ă€r egentligen besserwissern? Jag komprimerar inte innan hĂ„rddisk, jag har öron och jag har jĂ€mfört med andra grejjer, jag gillar mitt bord Ă€ven om det Ă€r billigare Ă€n ditt och jag Ă€r yngre Ă€n dig. Med all respekt: jag ville inte brĂ„ka utan bara skriva hur jag upplevde ljudet i mitt bord, men min flĂ€skighet dög inte, det Ă€r trĂ„kigt att du stör dig pĂ„ den och tar en trevlig och intressant trĂ„d nĂ„gon annastans. Fred pĂ„ jorden. Redigerat 20 juli 2006 av Elof
Florian le Sage Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 aah,synd att du tar det sĂ„,var absolut inte meningen-ville bara höra din definition och motivering till ordvalet ser du...har vĂ€l inget med pengar och Ă„lder att göra,synd att du tar ner diskussionen till en sĂ„dan nivĂ„ istĂ€llet för att förtydliga dig eller kanske vĂ€lja ett bĂ€ttre uttryck (som jag egentligen var ute efter...flĂ€sk brukar man nĂ€mligen anvĂ€nda nĂ€r man beskriver musikaliskt gung m fet botten alltsĂ„ hur ett band spelar...) đ
Bjorkman Postat 20 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 20 juli 2006 aja... ordval Ă„ sĂ„nt kan vi prata om nĂ„n annan gĂ„ng... nu undrar ja om mixrar ;P MĂ„nga av borden som Ă€r nĂ€mda Ă€r antingen vĂ€ldigt ovanliga eller sĂ„ vĂ€ldit vĂ€ldit dyra... Var finns de mer för stĂ€llen man kan leta mixerbord?? tyskland, england elr Ă€r de bĂ€st att hĂ„lla sig inom sverige?? đ
Elof (oregistrerad) Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 aah,synd att du tar det sĂ„,var absolut inte meningen-ville bara höra din definition och motivering till ordvalet ser du...har vĂ€l inget med pengar och Ă„lder att göra,synd att du tar ner diskussionen till en sĂ„dan nivĂ„ istĂ€llet för att förtydliga dig eller kanske vĂ€lja ett bĂ€ttre uttryck (som jag egentligen var ute efter...flĂ€sk brukar man nĂ€mligen anvĂ€nda nĂ€r man beskriver musikaliskt gung m fet botten alltsĂ„ hur ett band spelar...) đ Jag var lite sarkastisk dĂ€r, ja. Men i citatet skriver du "smĂ„nissar som försöker besserwissra sig", sĂ„ nĂ„t med Ă„lder mĂ„ste det ha att göra. Eller kanske tĂ€nker jag pĂ„ nĂ„got annat Ă€n du menade nĂ€r jag hör smĂ„nisse, precis som du tĂ€nker pĂ„ nĂ„got annat Ă€n jag menade med flĂ€sk? Det har plötsligt blivit hĂ„rklyverier och ordbajseri av denna trĂ„d, jag tycker vi klipper och fadear hĂ€r eftersom signalbrusförhĂ„llandet har blivit vĂ€l lĂ„gt... LetÂŽs agree to disagree đ
Florian le Sage Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 Med smĂ„nissar avses alla som tror sig veta bĂ€ttre och högljutt proklamerar orena falsarier hit och dit enĂ€r dessa individer icke veta de mest elementĂ€ra grundsatserna osv...har heller inget med Ă„lder att göra som sagt... đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.