Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja söker förslag till bra analoga bord.

8 sub grupper Ă€r grundkravet, och det ska inte heller vara nĂ„gra fantasi priser.. 😛

Annons
Postat

Kika pĂ„ ett Behringer MX8000. Du kan hitta sĂ„na pĂ„ Vendolin frĂ„n 3000:- ... Ofta Ă€r de i goda skick(om Ă€n utan mĂ€tarbrygga). Köpte sjĂ€lv ett sĂ„dant och Ă€r mycket nöjd! DĂ€r har du 8 subgrupper 24/48 kanaler samt en rad andra mysiga funktioner, alla "hĂ€mtade" frĂ„n Mackies 8-bus 😛

Postat

jao.. ja Àr inte sÄ sÀker pÄ behringer.. men ja har i-och-för-sig inte sett/hört de bordet...

NÄn som har erfarenhet av tascam m3500 ?

😛

Postat

Har ett soundtracs topaz, gamla modellen innan "faceliftet". Ser för djÀvligt ut men lÄter helt ok, ganska prisvÀrt. Har nyligen sett annonser pÄ den nyare modellen för ganska rimliga pengar.

Postat

Om du har plats sÄ kolla in tidiga 90-talare, typ Tascam M-600 som Àr ett 16-bussars helbalanserat bord med full bantampatch och gamla hederliga VU-mÀtare. LÄter helbra och man fÄr Àven bra tryck i mixarna. Nackdelen Àr att det Àr ganska stort och vÀger en hel del. Du kan Àven kolla in Soundcraft Ghost som Àr ett litet vÀljudande 8-bussbord.

/Dbaser

Postat (redigerat)

Generellt kan man fÄ rÀtt mycket för pengarna pÄ begagnatmarkanden just nu. Men till hösten kommer Malcolm Tofts nya serie av mixerbord. Malcolm Toft var ju mannen bakom de klassiska Trident-borden och har sÄlunda omkring 40 Ärs erfarenhet av kvalitativa mixerbord. Den nya serien heter förresten ATB...vilket uttalat pÄ engelska lustigt nog lÄter exakt som 80B, vilket lika lustigt nog Àr ett av Tofts största succeer frÄn Tridenttiden.

Till skillnad frÄn konkurrenterna Àr bordet moduluppbyggt och inte gjort med ytmonterade komponenter. Det betyder att bordet inte bara Àr att slÀnga efter fem Är, utan gÄr att reparera och underhÄlla. Det Àr mycket klokt, för alla bord behöver lite TLC med jÀmna mellanrum och det gör att man kommer att kunna hitta fullt fungerande ATB-bord lÄngt efter det att Mackie- och Behringer-grejerna ligger pÄ soptippen.

PrissÀttningen Àr inte helt klar, men jag vill minnas att de siktade pÄ att 16-8-2 varianten skulle listas för $3000, vilket med moms etc brukar innebÀra en extra nolla och nÄgra procent till i svenska kronor.

HÀr kan du lÀsa Fletchers Äsikter om Toft ATC-2. Speciellt det om EQ'n Àr ju intressant för den som övervÀger ATB.

HĂ€lsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Elof (oregistrerad)
Postat

Om du inte behöver bordet skitsnabbt sÄ dra dig inte för att leta mycket och ringa runt till studios och företag till exempel, jag letade nog nÄt drygt halvÄr innan jag hittade det jag sökte.

Sen om du vill ha nÄt som hÄller och har andrahandsvÀrde (om du fÄr för dig att sÀlja det) sÄ köp modulÀrt, som Vogel sade.

Postat
Om du inte behöver bordet skitsnabbt sÄ dra dig inte för att leta mycket och ringa runt till studios och företag till exempel, jag letade nog nÄt drygt halvÄr innan jag hittade det jag sökte.

Vad hittade du? 😎

Postat
jao.. ja Àr inte sÄ sÀker pÄ behringer.. men ja har i-och-för-sig inte sett/hört de bordet...

NÄn som har erfarenhet av tascam m3500 ?

🙂

Jag hade ett m-3500 innan jag köpte mitt Trident series 80, det Àr ett bra bord om Àn lite sterilt för min smak (trident och neve mm fÀrgar ju ljudet pÄ ett charmigt och personligt sÀtt).

SÄ fÄr du ett tascam m 3500 för ca max 15.000:- tycker jag du gör ett bra köp, vÀluppbyggt och planerat-gÄr att anvÀnda i flera riktningar eftersom det Àr ett in-line-bord och upp till 64+kanaler vid mix,slutsats:

gillar du ett rent och ofÀrgat ljud och vill kunna jobba smidigt sÄ har du hÀr ett helt ok bord!

😎

Vad gÀller VogelŽs inlÀgg kan jag bara hÄlla med eftersom jag sitter pÄ ett Àkta s 80 dessutom SR-specat och byggt i avsevÀrt högre kvalitét Àn de vanliga serietillverkade...

ToftŽs grejor lÄter vÀldigt bra, jag har hans stereokompressor DC-2 som Àr minst lika smaskig som en 1176!!!

Kul att det otroligt fina 80 bordet aldrig kommer att dö, delvis tack vare oss fĂ„ lyckliga Ă€gare av dem som hĂ„ller dom i skick samt nytillverkningen... 😉

Elof (oregistrerad)
Postat

Vad hittade du? 😄

Jag hittade ett AMEK-TAC bullet custom 28-8-2 frĂ„n ÂŽ94 (modulbord, tyvĂ€rr inte inline men jag Ă€r nöjd Ă€ndĂ„), ja det heter faktiskt sĂ„, jag försöker inte stila med nĂ„t lĂ„ngt namn 😄

Det lÄter grymt (flÀskigt och rent) och jag fick det för ett riktigt bra pris, köpte frÄn sundsvall.

http://www.amek.com/support/bullet/index.html

Ser jĂ€vulskt 90-tal ut, like it or not 😆

Postat
Jag hittade ett AMEK-TAC bullet custom 28-8-2 frÄn Ž94 (modulbord, tyvÀrr inte inline men jag Àr nöjd ÀndÄ)

[...]

Ser jĂ€vulskt 90-tal ut, like it or not 😕

Gratulerar!

Har lÀst om just det bordet förut och det verkar rejÀlt.

Hur Àr mickförstÀrkarna och EQ, pÄminner dom om System 9098?

Elof (oregistrerad)
Postat
Jag hittade ett AMEK-TAC bullet custom 28-8-2 frÄn Ž94 (modulbord, tyvÀrr inte inline men jag Àr nöjd ÀndÄ)

[...]

Ser jĂ€vulskt 90-tal ut, like it or not đŸ˜Č

Gratulerar!

Har lÀst om just det bordet förut och det verkar rejÀlt.

Hur Àr mickförstÀrkarna och EQ, pÄminner dom om System 9098?

Jag har inte testat 9098 alls, sÄ jag har ingen aning. Jag har bara hört Angela bordet och det liknar det i flÀskighet, jag har inte lyckats jÀmföra EQn dock.

Han som hade Angelabordet sade att just EQ skulle vara det svaga pÄ TACen, men jag tycker att den fungerar bra och den lÄter aldrig stickigt eller sÄ som det kan bli med billigare grejjer, men jag eqar inte ofta, kanske borde börja?

Nu Ă€r jag ingen expert pĂ„ varken preamp eller EQ men jag har iaf öron 🙂

JÀmförde mickförstÀrkarna med TLAudio 5051 och tycker att TACen lÄter bÀttre (mer i min smak iaf), sÀrskilt pÄ saker med mycket lÄgt mellan och bas-innehÄll.

Truminspelning med TACen Àr riktigt roligt, dÀr kommer den fram som bÀst tycker jag.

Men om man jĂ€mför med millenia och LA-610 (som jag förövrigt blivit kĂ€r i 🙁) sĂ„ Ă€r den inte lika öppen, men det hade jag inte förvĂ€ntat mig heller.

Postat

Elof--- đŸ˜Č ---hur definierar du denna flĂ€skighet???

Riktigt roligt med sĂ„dan terminologi tycker jag, men har ett mixerbord verkligen flĂ€sk i... 🙂🙁🙂

Att pÄstÄ, som jag gör, att ett bord lÄter sterilt/clean etc borde vÀl alla förstÄ,vidare att ett annat bord fÀrgar lite med nÄgon viss karaktÀr pga olika kondensatorer & transistorer i signalvÀgarna och lÄter "typiskt Neve eller Trident" Àr ju ocksÄ rÀtt lÀttförstÄeligt hoppas jag, men att hÀvda att ett bord lÄter flÀskigt Àr vÀl ÀndÄ att ta i?!?

Speciellt det bordet du nÀmner...

Postat
jag har hans stereokompressor DC-2 som Àr minst lika smaskig som en 1176!!!

Är en kompressor verkligen smaskig? Hur lĂ„ter det? 🙂😆😆

Elof (oregistrerad)
Postat
Elof--- 🙂 ---hur definierar du denna flĂ€skighet???

Riktigt roligt med sĂ„dan terminologi tycker jag, men har ett mixerbord verkligen flĂ€sk i... 😆😆😆

Att pÄstÄ, som jag gör, att ett bord lÄter sterilt/clean etc borde vÀl alla förstÄ,vidare att ett annat bord fÀrgar lite med nÄgon viss karaktÀr pga olika kondensatorer & transistorer i signalvÀgarna och lÄter "typiskt Neve eller Trident" Àr ju ocksÄ rÀtt lÀttförstÄeligt hoppas jag, men att hÀvda att ett bord lÄter flÀskigt Àr vÀl ÀndÄ att ta i?!?

Haha, det Àr precis samma med din smaskighet. Men jag menar att basen och lÄga mellan Àr tajt och "glued", nÄgot som iaf jag tycker Àr en fördel vid inspelning av trummor och basinstrument, man kan ju hÄlla pÄ hur lÀnge som helst: "vad Àr tajt?... det Àr som att den sitter ihop bra... men hur lÄter det nÀr den sitter ihop bra?... osv"

Jag vet inte vad du föredrar för terminologgi, men jag har hört betydligt vĂ€rre saker Ă€n "flĂ€skigt" i ljudsammanhang 😉

Jag tycker det kÀnns bÀttre att skriva flÀskigt Àn att det lÄter som nÄgra fina saker som högst 5% av forumet hört och större delen aldrig kommer fÄ höra.

Nu ska jag gÄ och flÀska lite...

Postat

Sen om du vill ha nÄt som hÄller och har andrahandsvÀrde (om du fÄr för dig att sÀlja det) sÄ köp modulÀrt, som Vogel sade.

Ne, ja tÀnker inte stress leta... utan vill gÀrna prova sig fram lite Ä hitta nÄtt man verkligen vill ha..

🙂

Postat
jag har hans stereokompressor DC-2 som Àr minst lika smaskig som en 1176!!!

Är en kompressor verkligen smaskig? Hur lĂ„ter det? 🙂😆😆

att den smiskar fattar du vĂ€l...en kompressor som smaskar smiskar virvel och baskagge pĂ„ helt rĂ€tt sĂ€tt mao... 😆

Postat
Elof--- 🙂 ---hur definierar du denna flĂ€skighet???

Riktigt roligt med sĂ„dan terminologi tycker jag, men har ett mixerbord verkligen flĂ€sk i... 😆  😆  😆

Haha, det Àr precis samma med din smaskighet. Men jag menar att basen och lÄga mellan Àr tajt och "glued", nÄgot som iaf jag tycker Àr en fördel vid inspelning av trummor och basinstrument, man kan ju hÄlla pÄ hur lÀnge som helst: "vad Àr tajt?... det Àr som att den sitter ihop bra... men hur lÄter det nÀr den sitter ihop bra?... osv"

Jag vet inte vad du föredrar för terminologgi, men jag har hört betydligt vĂ€rre saker Ă€n "flĂ€skigt" i ljudsammanhang 😉

Jag tycker det kÀnns bÀttre att skriva flÀskigt Àn att det lÄter som nÄgra fina saker som högst 5% av forumet hört och större delen aldrig kommer fÄ höra.

Nu ska jag gÄ och flÀska lite...

aha, men vad menar du med "basen och lÄga Àr tight" egentligen-beror inte det pÄ hur det Àr framfört och inspelat och kanske ocksÄ komprimerat i första hand...man fÄr lÀtt intrycket av att du pratar om LOUDNESS hÀr eller nÄgot annat som Ätminstone inte jag förknippar med analogbordsignaler i alla fall!

well well...

terminologi hit och dit, Ă€r vĂ€l en smaksak vad man vĂ€ljer för uttryck helt enkelt, vad gĂ€ller finare eller fulare vet jag inte heller vad du Ă„syftar,jag gör ingen Ă„tskillnad/klassificering pĂ„ sĂ„ vis huruvida folk vĂ€ljer sina ord...minns att det var nĂ„gon pappskalle hĂ€r nyligen som protesterade mot att jag sade "flytta luft" nĂ€r vi snackade baselement/stora högtalare, gjorde sig stort besvĂ€r med utlĂ€ggningar om ljudets hastighet osv i nonsensfysikaliska rabblanden som faktiskt var helt irrelevanta för vi i branschen sĂ€ger faktiskt flytta luft om dessa företeelser hur mycket smĂ„nissarna Ă€n försöker besserwissra sig 😉😆😆

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
minns att det var nĂ„gon pappskalle hĂ€r nyligen som protesterade mot att jag sade "flytta luft" nĂ€r vi snackade baselement/stora högtalare, gjorde sig stort besvĂ€r med utlĂ€ggningar om ljudets hastighet osv i nonsensfysikaliska rabblanden som faktiskt var helt irrelevanta för vi i branschen sĂ€ger faktiskt flytta luft om dessa företeelser hur mycket smĂ„nissarna Ă€n försöker besserwissra sig 😆  😆  😆

Att döma av citatet, vem Àr egentligen besserwissern?

Jag komprimerar inte innan hÄrddisk, jag har öron och jag har jÀmfört med andra grejjer, jag gillar mitt bord Àven om det Àr billigare Àn ditt och jag Àr yngre Àn dig.

Med all respekt: jag ville inte brÄka utan bara skriva hur jag upplevde ljudet i mitt bord, men min flÀskighet dög inte, det Àr trÄkigt att du stör dig pÄ den och tar en trevlig och intressant trÄd nÄgon annastans.

Fred pÄ jorden.

Redigerat av Elof
Postat

aah,synd att du tar det sĂ„,var absolut inte meningen-ville bara höra din definition och motivering till ordvalet ser du...har vĂ€l inget med pengar och Ă„lder att göra,synd att du tar ner diskussionen till en sĂ„dan nivĂ„ istĂ€llet för att förtydliga dig eller kanske vĂ€lja ett bĂ€ttre uttryck (som jag egentligen var ute efter...flĂ€sk brukar man nĂ€mligen anvĂ€nda nĂ€r man beskriver musikaliskt gung m fet botten alltsĂ„ hur ett band spelar...) 😆

Postat

aja... ordval Ä sÄnt kan vi prata om nÄn annan gÄng... nu undrar ja om mixrar ;P

MÄnga av borden som Àr nÀmda Àr antingen vÀldigt ovanliga eller sÄ vÀldit vÀldit dyra...

Var finns de mer för stÀllen man kan leta mixerbord?? tyskland, england elr Àr de bÀst att hÄlla sig inom sverige??

😆

Elof (oregistrerad)
Postat
aah,synd att du tar det sĂ„,var absolut inte meningen-ville bara höra din definition och motivering till ordvalet ser du...har vĂ€l inget med pengar och Ă„lder att göra,synd att du tar ner diskussionen till en sĂ„dan nivĂ„ istĂ€llet för att förtydliga dig eller kanske vĂ€lja ett bĂ€ttre uttryck (som jag egentligen var ute efter...flĂ€sk brukar man nĂ€mligen anvĂ€nda nĂ€r man beskriver musikaliskt gung m fet botten alltsĂ„ hur ett band spelar...) 😆

Jag var lite sarkastisk dÀr, ja.

Men i citatet skriver du "smÄnissar som försöker besserwissra sig", sÄ nÄt med Älder mÄste det ha att göra. Eller kanske tÀnker jag pÄ nÄgot annat Àn du menade nÀr jag hör smÄnisse, precis som du tÀnker pÄ nÄgot annat Àn jag menade med flÀsk?

Det har plötsligt blivit hÄrklyverier och ordbajseri av denna trÄd, jag tycker vi klipper och fadear hÀr eftersom signalbrusförhÄllandet har blivit vÀl lÄgt...

Let®s agree to disagree 😆

Postat

Med smĂ„nissar avses alla som tror sig veta bĂ€ttre och högljutt proklamerar orena falsarier hit och dit enĂ€r dessa individer icke veta de mest elementĂ€ra grundsatserna osv...har heller inget med Ă„lder att göra som sagt... 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.