JJRockford Postat 16 juli 2006 Postat 16 juli 2006 Grafiken gÄr lite konstigt pÄ min dator, och Majken föreslog att jag skulle prova uppgradera BIOS:en (och drivrutinerna för grafikkortet). Ser dock pÄ ASUS hemsida att man ska kopiera in BIOS-ROM-filen pÄ en DISKETT tillsammans med nÄgon exe-fil. Jag som inte ens har nÄgon floppydiskdrive pÄ den datorn... VÄgar man prova att göra samma sak frÄn en CD-R-skiva istÀllet?
SMonk Postat 16 juli 2006 Postat 16 juli 2006 det gÄr förmodligen bra med cdr. tÀnk dock pÄ att du dÄ inte kan ta en backup pÄ det gamla bioset. att fÄ cdr'en bootbar och lÀgga biosfilerna pÄ den Àr oftast lite knökigt, dock.
JJRockford Postat 16 juli 2006 TrÄdstartare Postat 16 juli 2006 Just det ja, det tÀnkte jag inte pÄ, hur fÄr man en CD bootbar? Tack för tipset om USB-floppyn! Har kollat pÄ sÄdana, men tycker att det Àr lite dyrt, med tanke pÄ hur ofta man anvÀnder den... Detta skulle bli första gÄngen pÄ 2 Är för mig, och jag kan inte se nÀr jag skulle behöva den igen?.
DrHans Postat 16 juli 2006 Postat 16 juli 2006 Jag har uppdaterat biosen frÄn hÄrdisk. Sparade ner det pÄ hÄrdisken och letade upp det i dos ( heter kanske inte dos lÀngre iofs )
Rapid Wanker Postat 17 juli 2006 Postat 17 juli 2006 (redigerat) Jag har uppdaterat biosen frÄn hÄrdisk. Sparade ner det pÄ hÄrdisken och letade upp det i dos ( heter kanske inte dos lÀngre iofs ) Men dÄ fÄr man inte ha formterat HD'n till NTFS. Eller du körde frÄn kommandotolken? TÀnkte inte pÄ att det Àr svÄrt att köra dos utan startdiskett. Redigerat 17 juli 2006 av Rapid Wanker
allansson Postat 17 juli 2006 Postat 17 juli 2006 Nu för tiden kan man Àven flasha sitt BIOS direkt ifrÄn Windows. Vet att jag gjorde det med mitt ASUS-moderkort, och det funkade fint. Laddade ner ett program frÄn deras hemsida som kollade moderkortets modell, laddade ner rÀtt uppgradering och gjorde backup av och flashade BIOS helt av sig sjÀlv. Kommer ihÄg att jag sjÀlv hade ett himla sjÄ med att uppdatera BIOS (jag hade nyss köpt ett emu 0404 ljudkort och det tillsammans med grafikkortet gjorde att datorn sket sig stup i kvarten) dÄ inte jag heller hade nÄgon diskettstation. DÀrför funderade Àven jag pÄ att prova med en CD, nÀr jag hittade programmet. Kommer inte ihÄg vart pÄ deras sida det var, men det var absolut inte lÀtt att hitta.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.