Jump to content
Annons

Vad behöver jag?


Qwacker (oregistrerad)

Recommended Posts

Qwacker (oregistrerad)

Hej hopp!

Nu är det såhär att jag funderat på att investera i lite inspelningsutrustning.

Har aldrig spelat in seriöst förrut, med undantag för smålek med datamicken 🙁

Men har knopat rätt bra på egna låtar på senaste och tycker det skulle vara kul och testa på, nu när man börjat jobba och får in lite pengar.

Det jag har tänkt spela in mest är gitarr och sång, men även lite trummor och piano.

Har inte tänkt mig nå SUPER grejjer, men allt är bättre än datamicken 🙂

Då är frågan, vad behöver jag? utgick först ifrån att jag behövde: mick, mixerbord och ett ljudkort, men läste runt lite på forumet och många sa att mixerbord var onödigt, varför är det så? vad har egentligen mixerbordet för uppgifter?

Om jag nu struntar i ett mixerbord, vad behöver jag för ljudkort? (Prisklass, egenskaper etc?)

Kan ett sådant ljudkort stoppas in i vilken PC som helst?

Är riktigt nybörjare på allt vad inspelning heter, så förklara gärna så jag förstår 😛

Tack på förhand

Q

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ojoj...frågan är besvarad hundra gånger tidigare.

Men studiobygge är fel ställe att söka i. Här behandlas mer dämpning, akustik och ventilation i lokaler som används som studior och mer sådana saker.

Det största problemet du har är att spela in trummor kräver mycket mickar och ingångar för att klara av det samt kunskaper med gate och kompressor. Så du får bättre resultat med en liten budget med ett program som ez drummer.

Men akustiskt piano skulle jag vilja steromicka, dvs ta två mickar samtidigt.

Men en vanlig dator klarar av "musikljudkort" om det finns en ledig kortplats, men det är prestandan som spelar roll.

Mixer behöver inte alla, beror på ingångar och hur mycket instrument man vill kunna spela i studion utan att ha datorn på bara för att jamma. Jag har bara två ingångar och tar ett instrument i taget. Skulle klara mig med en patchbay (kontaktväxel typ) och några preamps om jag inte ville ha möjligheten att köra upp mickar, synth, gitarr o allt samtidigt i monitorerna bara för lek.

Sen behöver du ett program som cubase le eller liknande. Bra för nybörjaren, men sök efter det.

Fråga gärna mer, men är lite stressad nu...så är säkert en massa slarv i texten.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har precis gjort samma grej... IDAG kl 17:50 gick jag in på min lokala musikaffär och lite senare kom jag ut med bla:

>Presonus Inspire. Firewire ljudkort.

>M-Audio Keystation 49e mikiklaviatur

>AKG K-66 Hörlurar

>TSM MT-87 stormembransmikrofon kondensator

Hörlurarna kunde varit bättre men pengar växer ju inte på träd när man studerar! Det är väl vad man behöver för att kunna spela in lite.. inget avancerat, bara för skojs skull!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)
jag har precis gjort samma grej... IDAG kl 17:50 gick jag in på min lokala musikaffär och lite senare kom jag ut med bla:

>Presonus Inspire. Firewire ljudkort.                     

>M-Audio Keystation 49e mikiklaviatur                   

>AKG K-66 Hörlurar                                           

>TSM MT-87 stormembransmikrofon kondensator

Hörlurarna kunde varit bättre men pengar växer ju inte på träd när man studerar!  Det är väl vad man behöver för att kunna spela in lite.. inget avancerat, bara för skojs skull!!

Tack för svaren!

Det ljudkortet du köpte, vad ingår i det? hur många portar och vad har det för egenskaper? Vad kostade det? och vad kostade resten av det du köpte?

Och vad är en mikiklaviatur? 😕

Sen pratade Zyan att han hade 2 ingångar men kunde bara lira ett instrument i taget? vad menas med detta? är det inte en ingång per instrument?

_________________________________________

EDIT:

http://www.musiklagret.se/default.aspx?htt...x?ProductId=883

var det detta du köpte? står att det medföljer cubase LE, är det bra?

Redigerat av Qwacker
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen pratade Zyan att han hade 2 ingångar men kunde bara lira ett instrument i taget? vad menas med detta? är det inte en ingång per instrument?

Det han menar är att hans ljudkort har 2 ingångar men när han spelar in så spelar han bara in ett instrument/sång itaget.

om inte ljudkortet har inbyggda preamps så brukar många använda en liten mixer (tex behringer för ca 600:-) som har förförstärkare för att få upp ljudsignalen innan den kommer in i datorn.

förslag:

ljudkort:

maudio 2496 audiophile 995:-

mixer(preamp):

behringer tror den kostar 595:- har både preamp och fantommatning8om du har mic som kräver det)

en midiklaviatur spelar/skickar du midi signaler till datorn som du sedan spelar upp med den plugin du vill för att få tex. orgel, synth, trummor, gitarr, bas osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)
en midiklaviatur spelar/skickar du midi signaler till datorn som du sedan spelar upp med den plugin du vill för att få tex. orgel, synth, trummor, gitarr, bas osv.

Men då måste jag ha en keyboard va? innehåller inte cubase nått sånt?

Vad innehåller egentligen cubase, vad gör det förutom är ett inspelningsprogram ?(om det ens är det)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen pratade Zyan att han hade 2 ingångar men kunde bara lira ett instrument i taget? vad menas med detta? är det inte en ingång per instrument?

Det han menar är att hans ljudkort har 2 ingångar men när han spelar in så spelar han bara in ett instrument/sång itaget.

om inte ljudkortet har inbyggda preamps så brukar många använda en liten mixer (tex behringer för ca 600:-) som har förförstärkare för att få upp ljudsignalen innan den kommer in i datorn.

förslag:

ljudkort:

maudio 2496 audiophile 995:-

mixer(preamp):

behringer tror den kostar 595:- har både preamp och fantommatning8om du har mic som kräver det)

en midiklaviatur spelar/skickar du midi signaler till datorn som du sedan spelar upp med den plugin du vill för att få tex. orgel, synth, trummor, gitarr, bas osv.

Exakt...vissa instrument är ju i stereo som min gitarrmultieffekt och synth så då blir det två kanaler.

Och personligen tror jag mer på det ljudkortet med inbyggda preamps än mixer...behringerpreamps funkar men inte lika bra.

Så mitt förslag är att stryka 2496 och behringermixern och kör med inspire istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

en midiklaviatur spelar/skickar du midi signaler till datorn som du sedan spelar upp med den plugin du vill för att få tex. orgel, synth, trummor, gitarr, bas osv.

Men då måste jag ha en keyboard va? innehåller inte cubase nått sånt?

Vad innehåller egentligen cubase, vad gör det förutom är ett inspelningsprogram ?(om det ens är det)

Cubase innehåller lite sådana saker. Beror på vilken version men jag brukar sällan använda orginal vsti-erna. Dock använder jag dess effekter.

Pluggar är vst och vsti. Det senare är instrument som kan vara allt från gratis till att kosta tio tusentals kronor. Består av stora samplingsbibliotek eller någon sorts emuleringar. Exakt hur det funkar vet jag inte.

Midiklaviatur är som en keyboard. Den skickar inget ljud utan bara info om vilken tangent som trycks ner, hur länge och hur hårt. Sen lite annan info. Då kan du spela på den och köra med någon plugg som får den att låta som en violin eller trummor.

Det som är bra med midi är att du ser hur du spela med toner och sen kan plocka bort en eller annan ton. Eller justera om du kom i otakt. Och byta instrument utan att behöva spela in allt igen. Det är bara en liten fil som säger hur den ska använda ljudbankerna.

Cubase är ett inspelningsprogram som du sen mixar i. Jag använder det även till mastering för jag har inget annat. Och innan jag vet att jag behöver ett annat så kommer jag forsätta med det.

Spelar in, justerar de olika kanalerna, lägger olika atuomotion och en massa effekter så som kompressor, gate, chorous, reverb, flanger osv, och får till en blandning jag kallar för musik.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

Vad är fantominmatning? och vad är bra med en sådan mick?

Heter det "fantominmatning" om jag söker på olika produkter på nätet?

...och vad är mastering? :rolleyes:

Redigerat av Qwacker
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite av en djungel bland alla prylar och visst kan det vara förvirrande ibland.

Först och främst så ska du fundera över vad du vill kunna göra. Vilken typ av musik pysslar du med och vad vill du kunna spela in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

Straka:

Det jag mest vill spela in är vanlig stålsträngad akustisk gitarr och sång då förståss, men vill även kunna vara lite flexibel och kanske ta tag i elguran och spela in någonting, även pianot vill jag kunna spela in.

Är inte så intresserad i sånna här saker som att "skapa" ljud med dataprogram och en keyboard så man får en hel låt. Vill spela "riktiga" instrument, om ni föstår vad jag menar. Trummor är nått jag skulle kunna tänka mig att skapa med program hjälp eftersom jag förstått att inspelning av trummor är svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, någon rekomenderade PreSonus Inspire tidigare i tråden och det skulle kunna vara värt att kolla upp. Dessutom så ingår programvara som bör räcka mer än väl för att komma igång med dina första inspelningar. En fallgrop är ju att köpa på sig dyra saker man inte egentligen behöver.

Utöver ljudkortet behöver du en mikrofon, även här finns det massor att välja mellan. För sång brukar en kondensatormikrofon av stormembranstyp vara det vanligaste, samma mikrofon kommer även att fungera utmärkt till akustisk gitarr mm. Sök lite på forumet och se vad du kan hitta om mikrofoner, många rekomenderar Studio Projects B1. Den ligger strax under tusenlappen och ger onekligen valuta för pengarna.

Men vad du än gör, läs på så mycket du kan innan du bestämmer dig. Gå gärna ner till din lokala musikaffär och be dem visa prylarna du ev är intresserad av. Sök på google efter recensioner etc etc. För i slutändan är valet upp till dig och det är ju du som ska avända de saker du köper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Straka:

Det jag mest vill spela in är vanlig stålsträngad akustisk gitarr och sång då förståss, men vill även kunna vara lite flexibel och kanske ta tag i elguran och spela in någonting, även pianot vill jag kunna spela in.

Är inte så intresserad i sånna här saker som att "skapa" ljud med dataprogram och en keyboard så man får en hel låt. Vill spela "riktiga" instrument, om ni föstår vad jag menar. Trummor är nått jag skulle kunna tänka mig att skapa med program hjälp eftersom jag förstått att inspelning av trummor är svårt.

Om det inte finns micpreamp med fantommatning i ljudkortet du väljer, så behöver du en extern sådan preamp. Då kan du använda kondensatormicar, som ju kräver fantommatning och som jag tycker är att föredra vid inspelning.

Om du vill, så kan du hämta ljudexempel på en hög med olika micar, så kan du lyssna och avgöra själv. Min favorit i budgetklassen är Studio Projects B1. Lämplig preamp till den, kan vara Studio Projects VTB-1, som säljs i paket med micen hos vissa... :rolleyes:

Är det ett akustiskt piano eller ett elpiano du vill kunna spela in...?

Ett elpiano kopplar du bara in på ljudkortets lineingångar - men ett akustiskt måste förstås mickas upp - och då är det vanligast att man spelar in med 2 mikrofoner - och då behövs förstås 2 micpreamps också...

Vill du ha ett rent och ofärgat ljud i preampen, så kan du överväga en Line Audio Design DMP, som är extremt prisvärd. 😄 Vill du ha möjlighet till rörinblandning i ljudet, så kan du t ex välja 2st VTB-1 eller 2st Joemeek ThreeQ eller någon annan av alla modeller som finns...

Trummor finns i olika typer av mjukvara; Exempelvis Groove Agent, som är en självspelande trummaskin i VSTi-format, som innehåller en massa olika stilar och variationer. Vill du spela helt själv, så finns det många olika trumbibliotek att välja bland. De flesta inkluderar en player av något slag, t ex SID XL, DFH2, BFD och flera andra...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är fantominmatning? och vad är bra med en sådan mick?

Heter det "fantominmatning" om jag söker på olika produkter på nätet?

...och vad är mastering? 😕

Fantommatning är en spänningsmatning till mikrofoner som kräver det. Kondensatormicar behöver fantommatning, medan de flesta dynamiska och bandmikrofoner inte ska fantommatas. Rörmikrofoner följer det alltid med en separat spänningsmatning, så de behöver inte heller någon fantommatning.

Mastering är sista finputsningen av låtarna, där man gör små justeringar av ljudet, så att det blir som man vill ha det. Sista finputsningen innan man lägger det på en skiva, med andra ord. Där jobbar man med en färdig slutmix och komprimerar ofta lite grand och justerar lite grand med eq etc... En riktigt välgjord mix behöver inte särskilt mycket jobb vid masteringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.musiklagret.se/default.aspx?htt...x?ProductId=883

Frågan är hur det kopplas till datorn? USB?

Och stödjer det ljudkortet fantominmatning?

Det ansluts till datorn med FireWire så din dator måste ha en sådan anslutning.

Och ja det har allt du behöver inklusive programvara för inspelning, fantommatning och allt. Nu behöver du bara skaffa en mic (eller 2 ) också.. Lyssna på Claes tips här ovan 😉

Mer och tydligare info om det "Ljudkortet" hittar du på tillverkarens hemsida http://www.presonus.com/inspire1394.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

Aww, shit, firewire, aldrig sett porten förrut (tror jag) vad kostar en sådan ingång då? är dom jätte ovanliga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aww, shit, firewire, aldrig sett porten förrut (tror jag) vad kostar en sådan ingång då? är dom jätte ovanliga?

Om datorn är nyare är 2 år så sitter det säkert i den.. Det är en standrad på alla nyare datorer.. Men det går att köpa till ett FW kort att stoppa i datorn. På komplett.se hittar jag FireWirekort från 225:- http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10208

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kondensatormikar kräver inte fantommatning.

🙂

Nej - det finns elektreter också - och då är de batteridrivna - men de flesta kondensatormicar kräver fantommatning... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

Tack alla för hjälpen!

Kommer göra en beställning idag tror jag på ett Inspire ljudkort och en tsm mick.

En sista fråga (tror jag 😏) :

Vad är skillnad mellan en monitor och en vanlig högtalare? varför verkar en monitor vara så viktig i studiosammanhang?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för hjälpen!

Kommer göra en beställning idag tror jag på ett Inspire ljudkort och en tsm mick.

En sista fråga (tror jag 😎) :

Vad är skillnad mellan en monitor och en vanlig högtalare? varför verkar en monitor vara så viktig i studiosammanhang?

I de lägre prisklasserna är den enda meningsfulla skillnaden, att monitorerna brukar vara magnetiskt avskärmade, så att de inte stör en CRT-skärm om de står nära. Ljudmässigt har man annars inte mycket att vinna i de lägre prisklasserna, utan där får man lägga lika mycket tid på att lära sig mixa i monitorer som i vanliga hifihögtalare... 😏

I de lägsta prisklasserna kan man dessutom glömma reklamsnacket om att det är specialanpassat slutsteg för högtalarna. Det blir ärligt talat bättre att skaffa en passiv modell och driva dem med en halvhyfsad hififörstärkare, efersom de billiga är av ganska risig kvalisort och nätdelen suckar och orkar inte spela upp transienter etc... Många gånger är både billiga monitorer och billig hifi överdrivna i basen för att låta "häftigare" än de egentligen är - och det är inte bra i en studio, där man vill ha ett någorlunda ärligt ljud.

När man kommer upp i lite högre prisklasser, så har man bättre upplösning i monitorerna, så att man hör detaljer tydligare. Man har också betydligt bättre slutsteg som driver, med bättre nätdel, så att man hör transienter ordentligt också.

Kommer man sedan upp på löjligt dyra modeller, så börjar monitorer och hifi närma sig varandra på allvar, eftersom målet både hos studionissar och audiofiler, är att det ska låta så naturtroget som möjligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för hjälpen!

Kommer göra en beställning idag tror jag på ett Inspire ljudkort och en tsm mick.

En sista fråga (tror jag 😄) :

Vad är skillnad mellan en monitor och en vanlig högtalare? varför verkar en monitor vara så viktig i studiosammanhang?

I de lägre prisklasserna är den enda meningsfulla skillnaden, att monitorerna brukar vara magnetiskt avskärmade, så att de inte stör en CRT-skärm om de står nära. Ljudmässigt har man annars inte mycket att vinna i de lägre prisklasserna, utan där får man lägga lika mycket tid på att lära sig mixa i monitorer som i vanliga hifihögtalare... 😉

I de lägsta prisklasserna kan man dessutom glömma reklamsnacket om att det är specialanpassat slutsteg för högtalarna. Det blir ärligt talat bättre att skaffa en passiv modell och driva dem med en halvhyfsad hififörstärkare, efersom de billiga är av ganska risig kvalisort och nätdelen suckar och orkar inte spela upp transienter etc... Många gånger är både billiga monitorer och billig hifi överdrivna i basen för att låta "häftigare" än de egentligen är - och det är inte bra i en studio, där man vill ha ett någorlunda ärligt ljud.

När man kommer upp i lite högre prisklasser, så har man bättre upplösning i monitorerna, så att man hör detaljer tydligare. Man har också betydligt bättre slutsteg som driver, med bättre nätdel, så att man hör transienter ordentligt också.

Kommer man sedan upp på löjligt dyra modeller, så börjar monitorer och hifi närma sig varandra på allvar, eftersom målet både hos studionissar och audiofiler, är att det ska låta så naturtroget som möjligt...

Jag körde med hifi precis och bytte väldigt nyligen. Och jag hör stora skillnader med monitorer för 5000kr. Både i upplösning (detaljrikedom) och rakare frekvensgång vid mixning. Fast om det finns spikar jag inte hör, har jag svårt att veta för att jag har inte tillgång till dyrare referenslyssning.

Dock är basen lite stark, precis som Claes säger, men man lär sig sina monitorer. Och mina mixar blir grymt mycket bättre med dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

Nu kanske det har hamnat ganska mycket OT, men istället för att skapa en ny tråd så frågar jag här:

Har nu beställt ljudkort plus mick.

Och har inte tänkt så mycket på vart det ska stå tidigare. Vid datorn var det tänkt, men när jag läst igenom forumet så mycket så ser jag hur mycket folk lägger ner vikt på rum där man spelar in. Och då började tänka...

Finns det någon som kan säga de regler som gäller vid ett inspelningsrum? Förstår ingenting av att dämpa ljud, ha bra akustik etc. Förstår att det självklart inte ska eka, men det gör det inte i ett rum bara man har möbler där.

Måste ett rum vara fyrkantigt? eller kan det vara sned tak? kan rummet vara hur litet som helst? vad ska man tänka på? bara göra det så tätt som möjligt och klä allt jag ser med madrasser och filtar? Inga objekt där inne förutom instrument och mick?

Är HELT nybörjare på ALLT.

Tack.

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske det har hamnat ganska mycket OT, men istället för att skapa en ny tråd så frågar jag här:

Har nu beställt ljudkort plus mick.

Och har inte tänkt så mycket på vart det ska stå tidigare. Vid datorn var det tänkt, men när jag läst igenom forumet så mycket så ser jag hur mycket folk lägger ner vikt på rum där man spelar in. Och då började tänka...

Finns det någon som kan säga de regler som gäller vid ett inspelningsrum? Förstår ingenting av att dämpa ljud, ha bra akustik etc. Förstår att det självklart inte ska eka, men det gör det inte i ett rum bara man har möbler där.

Måste ett rum vara fyrkantigt? eller kan det vara sned tak? kan rummet vara hur litet som helst? vad ska man tänka på? bara göra det så tätt som möjligt och klä allt jag ser med madrasser och filtar? Inga objekt där inne förutom instrument och mick?

Är HELT nybörjare på ALLT.

Tack.

/Jens

Rummet kan se ut i princip hur som helst. Om det är belamrat med en massa prylar som bryter upp eventuella stående vågor, så är det en stor fördel. Snett tak eller sneda väggar är snarare en fördel än en nackdel.

Testa genom att klappa hårt i händerna på lite olika ställen i rummet och lyssna vad som händer. Ingenting?

Prova igen och lyssna lite mer noga... 😮 Du kommer att höra ett (förhoppningsvis) väldigt kort reverb och eventuellt kan du uppfatta ett kort delay också. Om du däremot hör något ringande ljud, som en ton, så har du problem som måste åtgärdas genom att absorbera eller diffusera på lämpligt ställe. Kolla också så att det inte finns något i rummet som kan ge resonanser - som en akustisk gitarr där strängarna inte är dämpade eller liknande...

Klär du rummet för mycket med absorberande material, så kommer du att få ett dött och tråkigt, diskantfattigt ljud. Det bästa är att ha en lagom kombination av absorbenter och diffusorer. En soffa är en bra absorbent, liksom en välfylld bokhylla i hörnen, som suger upp en del oönskad basförstärkning. Den fyllda bokhyllan fungerar dessutom som en diffusor, tack vare att böckernas ryggar är lite välvda. Tunna material dämpar mest i höga frekvenser, medan tjocka material tar ett bredare frekvensområde...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men har knopat rätt bra på egna låtar på senaste och tycker det skulle vara kul och testa på, nu när man börjat jobba och får in lite pengar.

Det jag har tänkt spela in mest är gitarr och sång, men även lite trummor och piano.

Har inte tänkt mig nå SUPER grejjer, men allt är bättre än datamicken 😮

Då är frågan, vad behöver jag?

om du bor hemma hos mamma och pappa så bör du investera i en egen kaffebryggare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

Det utrymme jag tänkt mig är ett område bakom en hel länga garderober i mitt rum, det är ca 1.5 m brett och 6 m långt, snedtak eftersom det är övervåning. Var och följde ditt råd Claes och sprang omkring som nån annan idiot och klappade i detta utrymme (syrran trodde inte jag var vid mitt sinnes fulla lag) för det mesta hörde jag ingenting speciellt, förutom på ett ställe, då det "klingade" till lite efteråt, kom på senare att det var en gammal lampa med plåtskärm, är detta ett sånt störande moment du pratade om?

"Kolla också så att det inte finns något i rummet som kan ge resonanser - som en akustisk gitarr där strängarna inte är dämpade eller liknande..."

Det där förstog jag inte riktigt, vad är en resonans? vad för typ av föremål gör detta? och hur är en akustisk gitarr som inte är dämpad? 🙂 alltså att man bara slår på strängarna utan att ta ett ackord?

Rummet för övrigt är så att bakredelen av garderoberna är borta, så när man är där inne så ser man massor med kläder, sängkläder etc. MOT rummet alltså, negativt, positivt? Ska man spela MOT nått speciellt? tex sjunga mot en vägg, eller sjunga mot en filt?

RUmmet f.ö är fyllt med massa bråte, såsom kartonger, gossedjur, filtar och gamla kläder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...