Jump to content
Annons

Cd logotype


mallorcamange (oregistrerad)

Recommended Posts

mallorcamange (oregistrerad)

jag har faktiskt tro det eller ej använt sökfunktionen och letat efter CD-loggan som finns på vänstra sidan på alla cd-skivor man köper. Alltså det fanns en tråd här förut med en länk till bilden....men hittar den inte.

Någon som har länken eller som kan lägga upp bilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
mallorcamange (oregistrerad)

ja eller så kan man hitta den på google. Det är gjort nu så ja...den här tråden kan ju tas bort egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Magnus på Mallorca!

Tänk bara på att du inte kan ta dina Sony Silver-CDR med Diamond Dye Bottom, som ser ut som en äkta Audio-CD köpt i affären och skriva att det är en Compact Disc Audio-skiva på etiketten med hjälp av den där logotypen du ska hämta. Det är olagligt.

Hämta istället hem logotypen för Compact Disc Recordable och sätt in den på etiketten.

När CDR:en spelas sedan så kommer den inte att spelas upp på samma sätt som en vanlig Audio-CD, även om det kanske låter så. Man kommer att kunna se att det är en cdr iaf, även om det är svårare med skivor det inte står "XXX cdr x48" vid centrumhålet på.

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)

jasså? okej, ja det hade jag såklart ingen aning om. Vilken lag bryter man mot om man nu skulle ha redan råkat skrivit ut några skivor på detta sätt.... 🙂 något jag såklart inte har gjort men kanske någon annan...

Alltså jag ger mest bort skivor till vänner och bekanta......men om jag skriver CD Recordable så faller liksom hela grejen med att beställa skivor som ser ut som pressade.....då kan man nästan lika gärna ta en Fuji Film skiva och bränna på...

Jaja, hursomhelst så blir resultatet väldigt bra....men såklart är det som du säger. En bränd skiva och en pressad skiva märker de som lyssnar säkert skillnad på...

Soligt ute idag? Jaooo det är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej MallorcaMagnus!

Jag tänkte ju själv beställa cdr som såg ut som vanliga audio-cd bara för att det är roligare så helt enkelt. Har själv frågat i nån tråd efter cdr-skivor som inte har texten "cdr x48" eller liknande vid centrumhålet. Det är ju bara såååå tråkigt när det står nåt sånt. Speciellt då det i vissas reklam står "ser ut precis som vanliga cd". Har Sony cdr:ena alltså ingen text alls vid centrumhålet?

Vet inte vilken lag det skulle handla om, jag fick fram nån info nånstans i nån artikel då jag gogglade om detta för nåt år sedan redan. Men det går väl i stil med nån form av "falsk varudeklaration" i alla fall. Ett alternativ kan ju annars vara att inte ha med någon sådan logotyp alls. Jag såg en audio-cd från - tror det var engelska Charlatans - och på etiketten stod det ingenting om Compact Disc Audio. Tror ändå inte det var en bränd cd...

Någon som vet mer om koder och liknande kan säkert bättre tala om hur man ser skillnad på om det är en bränd cdr eller en audio-cd, då man köpt cdr med ett utseende som en pressad audio-cd och inte skrivit att det är en cdr på etiketten eller i bookleten. Jag har för mig att en bränd cd avläses från centrumhålet och utåt (och en audio-cd tvärtom???)? Jag har också för mig att man vid uppspelning hos en radiostation kan se om det är en cdr eller en audio-cd i deras maskiner, men jag vet absolut ingenting om broadcasting. Help!! 😆😆

Har man rätt program kan man ju dessutom lägga in en ISRC-kod (som finns på "riktiga" audio-cd och som identifierar skivan och dess spår) på cdr-skivan och då blir det riktigt kul...

Sedan när du säljer dina eminenta musikaliska storverk, så kan du i din sälj-shop göra nån försynt kommentar inom parentes om att det är en cdr. Jag skulle inte bli mindre intresserad av att köpa en sådan. Även om de läses av på ett annat sätt än vanliga audio-cd och därmed ställer högre/andra krav på ens cd-spelare. En kompis har en H/K-cd som inte kan läsa en enda cdr. Och Marantz har faktiskt med sin nya cd-serie strävat efter att de inte ska kunna läsa cdr alls. Men de flesta spelare klarar ju det.

Sedan kanske man inte tar lika mycket betalt för en cdr på Nätet som en vanlig audio-cd och då avslöjas man därigenom. Ljudet kan dock vara väl så bra!

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)

jag tror faktiskt det är exakt som du säger!!! och det är ingen text vid centrumhålet på de skivor jag beställde. Alltså logga hit och logga dit det kan man nog diskutera hur länge som helst. Jag valde idag när jag satt och pillrade att sätta dit en logotype ändå mest för att det ser lite mer proffsigt ut.

Någon här på forumet som vet hur man på något sätt kan lägga in ISRC-kod på låtarna på en skiva man gör själv?

Det här börjar bli intressant. Kan man på något sätt få en bränd cd att uppträda som en pressad cd? Alltså att det absolut inte märks någon skillnad i ngn spelare, eller är det en fysisk omöjlighet?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Halloj igen!

ISRC-kod (finns trådar om det, använd Sök-funktionen här ovan på bildskärmen för en del har sagt en del vettiga grejer där om det)...det är iaf något som man kan lägga in på sin cdr-skiva om man har rätt program för det. Nero har det debatterats om en del om att det skulle eller inte skulle klara av det. Sedan har ju Sony nåt program som klarar det iaf. Wavelab, dyra versionen klarar det säkert. Själv hade jag Sonic Record Now först, men när jag uppgraderade till en annan version (inte så hemskt dyrt, 700 pix), så blev jag nöjd för nu kan jag tydligen lägga in ISRC-kod om jag vill och har en. Den består ju bl.a. av en bolagskod (typ skivbolagskod (tror det rörde sig om tre alfanumeriska tecken), alltså man måste ha registrerat ett eget företag/Hb/Ab), som är en del av den totala ISRC-koden. Kolla in på www.ifpi.se.

Sen e d ju kul att pilla med detta med konvolut/booklet också. Såg nya cd:n med Tool - det omslaget var inte att leka med...

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Han stavade faktiskt rätt Thimmie..

Du stavade/läste fel

Pinsamt 🙂

Thimmie vår egen lilla "felstavnings jägare" 🙂

Skrivihop.nu

...kunde inte låta bli. Menat som skämt, jag orkar bara inte med språkpoliser egentligen (fast sär skriv ning är jäk ligt jobb igt!!!). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)

http://www.discatonce.se/sv/dept_7.html

kolla lite längre ner på sidan. Är det inte sådana skivor jag jagar så säg? Någon som har beställt från detta företag och någon som har kontroll på om skivorna i så fall har något tryck längst in vid hålet typ cdr eller liknande.....annars kör jag vidare på mina Media Pro Store skivor från vårt kära kära grannland....blir faktiskt(tro det eller ej) grymt resultat....

edit: fast dom här är ju mycket dyrare ser jag nu....näe mina kära vänner jag fortsätter med MPS. ha en bra dag imorgon.

Redigerat av mallorcamange
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...