Jump to content
Annons

Mikrofon för inspelning av akustisk gitarr


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Någon rekommendation om en bra mik att fästa på gitarren för inspelning av akustisk gitarr? Jag har svårt att sitta exakt stilla med gitarren och spela in - det svänger ju. Dessutom är jag abnormt receptiv för ljudvolymvariationer.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använd annars en vanlig mic och placera den på lite större avstånd, så får du mindre variationer när du rör dig. De som man sätter fast på gitarren, ger oftast inte så jättekul ljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

ddd: Jag var precis inne på deras sida. Lustigt. De har nån klassiker som funnits sedan 70-talet, för 895 SEK.

Claes: Det blir till att prova en kombination tror jag. En "rumsmick" nån meter bort och 1 mik nära gitarren.

Phobos: Det händer att jag svänger gitarrhalsen 1/2-1 meter under inspelning.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Kontaktmikrofonen Ehrlund Acoustic Pickup är fantastisk. Återger gurans klang på ett väldigt naturligt, nästan häpnadsväckande, sätt. Kostar dock 2500 spänn men det är värt vartenda korvöre. Den funkar suveränt live men även vid inspelning. Talar av egen erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Bind fast halsen i ett mikrofonstand tills du lär dig att göra skillnad mellan inspelningssituation och "fri kreativitet"?

😆 (lite sådär, men varför inte?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Xyro (oregistrerad)

Jag till skillnad från andra i tråden är inte lika imponerad av Ehrlund, smaken som.. Jag vill rekommendera dig Fishman Rare Earth, ljudhålsmikrofon med inbyggd preamp. Kan du säkert prova på din gitarr i lämplig butik..

Väl mött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fishman Rare Earth är en grym mic för livebruk tycker jag, men för studion? njae. Det låter ju inte så mycket akustisk gitarr med en sån precis. Fast det funkar ju bra att blanda in med en annan mic.

Ehrlund tycker jag är den enda monterbara micen som skulle kunna ersätta en vanlig kondisuppmicning i studion. Om man är ute efter akustiskt ljud då alltså. Vill man ha mer elektriskt ljud är det ju en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

DPA-s små myggor kan vara ett alternativ. De där som hänger på kinden eller i pannan på TV eller scen. 4061 är nog den mest intressanta modellen och det finns ett särskilt IMK-kit med diverse monteringsdetaljer.

Myggorna är omni-mikare (rundtagande) och låter mycket bra i en hel del olika användningar. Läs mer på dpas hemsida: products / miniature.

http://www.dpamicrophones.com

Prisnivån kan vara värt att kolla mot thomann.de även om det nog kan finnas billigare.

http://www.thomann.de/thoiw5_dpa_imk_4061_set_prodinfo.html

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...