Jump to content
Annons

Gejta pukor, hur?


BaldByChoice

Recommended Posts

Jag har gjort ett litet frihandssolo med EZ drummer som jag testar att mixa. SjÀlva soundet funkar överlag men jag tycker pukorna sjunger lite vÀl lÀnge. DÀrför tÀnkte jag lÀgga en gejt (gate) pÄ pukkanalen. Jag har lagt gejten först i effektkedjan. Jag lyckas stÀlla in den sÄ pukorna sjunger lagomt lÀnge men precis nÀr gejten aktiveras sÄ fÄr jag ett fladder pÄ ljudet under nÄgon hundradels sekund. Det verkar inte spela nÄgon roll hur jag stÀller in gejten. Detta hÀnder enbart pÄ pukorna. Virvel och bastrumma funkar klockrent. Vad gör jag för fel?

P.S. Jag anvÀnder GVST GGate... D.S.

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Det lÄter ju onekligen som om det Àr nÄgot knas med attacken pÄ din gate.

Jag antar att du redan provat ratta med den instÀllningen, sÄ jag skulle nÀstan rekommendera dig att prova med nÄgon annan vst-gate och se ifall samma problem uppstÄr Àven dÀr till en början.

Edit - Stafvning

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Jag Ă„terkommer nĂ€r jag kommit hem frĂ„n jobbet och testat de gejtarna Linus tipsat om. 😕

En annan sak:

Om man spelar vÀldigt dynamiskt, med en massa spökslag och liknande, antar jag att det blir svÄrt att gejta? GÄr det dÄ att styra en gejt med MIDI istÀllet för audio?

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Elof (oregistrerad)
FLOORFISH var den plugg som jag föll för. 😳

I like! 😄

Solot för den som vill höra mĂ€sterverket: 😛

EZSolo

Jag tycker att floorfish kan vara lite för lÄngsam ibland, Àven pÄ snabbaste instÀllningen och med rÀtt sidechainfilter instÀllt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

creel (oregistrerad)

Fan vad bra dina pukor lĂ€t! *avundsjuk* Kör ju sjĂ€lv EZDrummer och tycker inte jag fĂ„r sĂ„nt mĂ€ktigt ljud. Är vĂ€l för dĂ„lig pĂ„ att mixa. :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FLOORFISH var den plugg som jag föll för. 😼

I like! 🙂

Jag tycker att floorfish kan vara lite för lÄngsam ibland, Àven pÄ snabbaste instÀllningen och med rÀtt sidechainfilter instÀllt.

HÄller med Baldis hÀr. De gÄnger jag anvÀnder gate pÄ pukor funkar Floorfish bÀst. Men jag hÄller ocksÄ med dig Elof om att attacken kan vara lite trög. Men Ä andra sidan öppnar och stÀnger den pÄ ett "snyggt" sÀtt (till skillnad mot den inbyggda gate'en i Cubase t ex).

Ibland kan man fÄ till en snabbare attack genom att key'a "fel" frekvenser. Till exempel hitta en överton eller sjÀlva anslagsklicket i stÀllet för pukans grundton.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...