Jump to content
Annons

Mickrofon+ljudkort+mixer/preamp


Twist

Recommended Posts

Tjena Allt Gott Folk! 🙂

Nu är det så att jag sitter och letar mickar till min nya dator.

Ska införskaffa mig en Mac när jag kommer hem

och nu är det så att jag skulle behöva lite hjälp med val

av mick och ljudkort och passande mixer/preamp.

Här är några av mickarna jag har som exempel:

RØDE NT1-A

RØDE NT2-A

Studio Projects C1

Studio Project B3

Studio Projects B1

Vad skulle ni valt för utrustning?

Välj en Mick av ovan exempel, ett ljudkort och en mixer/preamp!

Önskar Er En Trevlig Kväll! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudkort: M-AUDIO DELTA 44 -1795:-

Mikrofon: Studio Projects B3 -1899:-

Preamp: Line Audio Design DMP -2800:-

En linebox om du vill spela in gitarr eller bas direkt in i datorn kan ju vara smidigt det med. Och om du inte redan har monitorer skulle jag satsa på ett par bra lurar om budgeten tillåter det.

Priserna jag la upp är dock svenska. Du kan säkert få samma grejer billigare från t.ex. Thomann.

Lycka till!

/Filip

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Presonus Firebox (ljudkort med två preamps)=3500

Studio Projects B1=1000

Monitorer (Jag är väldigt nöjd med mina Tapco S5)=3500-4000

Kan va billigare med dessa prylar på vissa ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller mikrofoner, så kan du lyssna på lite smakprov på min testsite.

Min egen favorit i budgetklassen är Studio Projects B1. Många Röde har en lite väl kraftig diskant. Även Studio Projects C1 (och många andra) har denna överdrivna diskant, som jag personligen inte är så glad för.

Vill du ha en lite annan färgning än B1, så är också Oktava MK319 en mycket trevlig mic. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid anledning att vara skeptisk till säljarna på musikaffärer. De kommer inte rekommendera nåt som inte ligger i hyllan, de vill ju sälja idag.

Jam kommer nog rekommendera sitt eget märka JJLabs. De köper kina-mickar och sätter sitt varumärke på dem, inget fel i det. Om de inte rekommenderar det så tar de kanske nåt som råkar ha blivit liggande på hyllan .

Född skeptisk.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo kanske det!

Har en fråga bara: Jag har en Behringer Tube Ultragain MIC100 preamp!

Är det något att ha? 🙁

Jag har sett många som klagar på att den lilla Behringer-preampen brusar mycket och låter allmänt illa - men jag har inte testat någon själv, så det är inte förstahandsinfo... 😕

Min gissning är att en VTB-1 från Studio Projects (listpris 1350:- ) ger dig ett mycket trevligare ljud. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

vilken preamp/mixer skulle du rekommendera? 🙁

Det beror lite på vilken budget det handlar om... 😕

Om vi håller oss på lite lägre kostnader, så finns t ex Studio Projects VTB-1 som jag nämnde. För en annan färgning kan man välja en Joemeek ThreeQ eller kanske SixQ. Vill man ha ett mer ofärgat ljud, så kan man titta på Line Audio Design DMP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Val av mikrofoner är ofta väldigt subjektivt. Och beror förutom tycke och smak på en rad andra faktorer än vad som är "bra". Till exempel vad som skall spelas in och om du skall använda mikrofonen som vokalistmikrofon betyder det en hel del vilken röst du har, hur du sjunger och vad du skall sjunga...

Ska du välja en mikrofon som är "bra" för dig så bör du prova själv egentligen.

Studio Projects B1 är en mikrofon som fått mycket bra kritik. Men det betyder inte att den är "bäst" för allt, till alla. Den är prisvärd, ja. Men har du råd så finns det naturligtvis bättre mikrofoner.

Personligen föredrar jag Röde NT2A framför B1, men den kostar också tre gånger så mycket. (Ja, jag har båda, och en hel del andra, bland annat betydligt dyrare och ännu "bättre" mikrofoner också...)

Vad som är mitt budskap är att du om möjligt bör lyssna och helst prova mikrofonen själv, och helst då tillsammans med den preamp du väljer. För kombinationen preamp och mikrofon är också av betydelse.

Att du provar själv, det är värt mycket mera än vad jag och alla andra tycker och säger!!

Till sist: Line Audio DMP är en bra och ren preamp i den prisklass du verkar vara intresserad av. Joemeek är litet mera "spännande", vissa gillar dem, andra inte alls.

Jag har några Joemeek som jag gillar (VC1QCS och ThreeQ).

VTB1 har fått bra kritik, men jag har inte provat själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

behöver man nån kompressor?

Kompressor vid inspelningen kan vara bra att ha om du vill ha hjälp att inte överstyra inspelningen. Men att spela in utan kompressor ger å andra sidan ett mera oprocessat ljud att jobba med, du kan inte ta bort en processor när du lagt dit den vid inspelningen.

Generellt så behöver du dock nog en kompressor, eller flera, någonstans i "produktionslinjen"...

Väljer du en Joemeek preamp så får du en ganska speciell, men ganska kul kompressor "på köpet" som är inbyggd i preampen.

Annars kan du välja bland en rad andra separata externa processorer som t ex RNC, eller dbx eller hur många andra som helst i alla prisklasser. Eller mjukvaruprocessorer som till exempel de som finns till Universal Audio UAD-1 som är till och med mycket bra.

Det gäller alltså att välja igen, hårdvaru- eller mjukvarukompressor, eller bådadera. Det brukar nog lätt bli bådadera... 😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

behöver man nån kompressor?

Nej, inte direkt när du börjar. Om du senare i din "karriär" känner att du behöver en så kan du köpa en då, men nu i början är det mest onödigt.

Angående ljudkort, vad för sorts Mac ska du köpa? Hur många mickar tänker du spela in samtidigt? Kommer du använda dig av midi?

Satsa mickpengarna på en Studio Projects B1, den är jättebra till sång och akustisk gitarr, och eventuellt som rumsmick för trummor eller gitarrförstärkare. Tänker du spela in gitarrförstärkare rekommenderar jag en Shure SM57!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

Jag håller på med hiphop. Om det skulle hjälpa när det kommer till

val av mikrofon. Jag har frågat runt bland olika personer som håller

på med hiphop och svaren var: B1, Röde NT, Röde K2, JJlabs och ADK.

Mac:en jag ska köpa är en G5a. Ska köpa beggad.. något spec att tänka på? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

Jag håller på med hiphop. Om det skulle hjälpa när det kommer till

val av mikrofon. Jag har frågat runt bland olika personer som håller

på med hiphop och svaren var: B1, Röde NT, Röde K2, JJlabs och ADK.

Mac:en jag ska köpa är en G5a. Ska köpa beggad.. något spec att tänka på? 😄

Att den inte är stulen 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Köplista till studion!

Studio Projects VTB-1

Studio Projects B1 eller en Röde Nt1

Popstop puffskydd av plåt

Mac G5 med tft skärm

M-Audio Oxygen 8 v2

Mac tangentbord med snabbkommandon

StudioPro 3 (monitorer)

Ljudkort och ett par bra hörlurar är inte klart fastställt ännu.

Hjälp mig med det och valet av mikrofonen!

Funderar på ett MOTU Ultralite ljudkort(externt)

Vart kan man köpa förra modellen av Nt1an alltså nt1000..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, får jag ställa det lit på sin ända? 😕

1. Varför funderar du på ett MOTU Ultralite om du "bara" ska spela in sång? Kommer du spela

in en 8 olika röster samtidigt?

Ska du bara spela in en röst åt gången så räcker det med ett bra stereoljudkort (USB/Firewire eller PCI).

2. Du har ju besämt dig för en VTB-1 men varför inte titta på en JoeMeek sixQ? Den har även en digitalutgång som du kan koppla direkt till G5a. De flesta nya macar som kommer nu har optiska ingångar på det interna kortet, vilket gör att du förmodligen inte måste ha ett externt ljudkort.

Inte för att spela in ialla fall.

3. Om du ändå vill ha ett ljudkort till din G5a så var försiktig med PCI-korten. De är oftast billigare

än Firewirekorten men det är inte alla som funkar i alla G5or. Det är nämligen lite olika PCI platser och på M-Audios kort är det problem med chipset på vissa modeller (bl a just den jag har). 😄

Vad det gäller mickarna så skulle jag gå in i en butik och be att få testa och jämföra mickarna. Tänkte själv göra det i en butik jag vet som har ett speciellt bås för det.

Här är min hemliga testlista:

ADK Hamburg

ADK Vienna

ADK A51s

AKG Perception 200

Golden Age TC1

Neumann TLM103 (jämförelsemic för att märka skillnaden...)

Oktava MK-319 (eller 219)

Oktava MKL-2500

Studio Projects B1

Studio Projects TB1

Jag borde testa Röde, men jag har tröttnat lite på dom. För mig är de lite diskantiga och vassa.

Vad ska du använda för program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkort och ett par bra hörlurar är inte klart fastställt ännu.

Hjälp mig med det och valet av mikrofonen!

Hörlurar är ett kapitel för sig...

Är tanken att de ska användas till monitorlyssning vid sånginspelning, så ska de vara slutna för att minimera läckage. Ska de däremot användas som referens vid mixning, så bör de vara öppna.

Ultrasone är bland de bästa jag har hört. Själv använder jag deras Proline 750 och Proline 2500 - men de har billigare modeller också... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför jag valde en studio projects preamp är för att jag läste i ett test att den funkade väldigt bra tillsammans med b1an eftersom det är samma märke;)

Har även frågat runt och de flesta säger sp preampen.

Ska åka till jam och försöka prova de olika mickarna när jag kommer hem!

Ska ta en närmare titt på preampen du rekommenderar!

Tack för tipsen..uppskattas väldigt mycket. 😛

Claes det är ett par slutna lurar jag behöver! Har redan ett par för mixning. 🙂

I vilken prisklass får man ett par bra hörlurar?

Vad för ljudkort ska man ha till G5an då? Jag vill köra på ett externt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa på Ultrasone, som sagt. Mina första lurar från dem var HFI-650 - och de har ungefär samma fina upplösning som Sennheiser HD280 Pro (som var mina favoritlurar innan jag testade Ultrasone), men djupare bas utan att vara överdriven. De är också skönare att ha på sig än Sennheiserlurarna.

Proline-lurarna är ännu bättre än HFI-serien.

Billigaste bland dem är Proline 550, som har ett listpris på 1875:-.

HFI650 har ett listpris på 1750:-.

Jag ska försöka hinna uppdatera min hemsida, så att alla Ultrasone-modellerna finns med där... Vilket år som helst, när tiden räcker till... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okok..

Skulle sixQ och röde nt-1 vara en bra kombination? 😛

Claes:

Okej, jag ska spana in dom lurarna!

Har du någon länk?

Jag skulle välja annat än Röde - men alla har ju (konstigt nog) inte samma smak som jag... 🙂😄

SixQ har jag inte haft tillfälle att testa själv ännu, men lillebror ThreeQ är en mycket trevlig preamp - och SixQ har bl a förbättrats med sin "Iron"-inställning - och dessutom S/Pdif ut. 😄

http://www.ultrasone.com är Ultrasones hemsida, så kan du kolla in modellerna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...