Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

vart sugen pÄ att bygga lite idag efter allt tal om absorbenter pÄ forumet. Vart inga basabsorbenter till hörnen skall fundera vidare pÄ dem. Vart tvÄ stycken absorbenter att hÀnga upp i taket istÀllet. TÀnkte att nÄgon skulle tycka det var kul om jag bjussa pÄ lite bilder sÄ varÄgoda.

Dom Àr byggda med 120mm stenull. Panel som ramverk ( för att hÄlla vikten nere och för att jag hade det hemma ). Sen vart det lite tyg.

Grymt jobbigt att klura ut hur man skall vika hörnen nÀr man tapetserar ramen.

Skall hÀnga upp dem i studion sÄklart men mÄste köpa krokar först.

abs1.jpg

abs2.jpg

abs3.jpg

abs4.jpg

abs5.jpg

abs6.jpg

abs7.jpg

abs8.jpg

abs9.jpg

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

fanken va snyggt det blev..kanske nallar ditt recept till min studio..😉

Postat

För att fÄ Ànnu lite bÀttre resultat, sÄ kan du prova att göra en tunnare ram som mest gÄr runt hörnen - eller om du tar upp hÄl med en hÄlsÄg i sidor och topp/botten. DÄ vinner du lite extra absorberande yta och konstruktionen blir lite lÀttare. Alternativet kan ocksÄ vara att anvÀnda aluminiumprofiler av nÄgot slag...

Postat
För att fÄ Ànnu lite bÀttre resultat, sÄ kan du prova att göra en tunnare ram som mest gÄr runt hörnen - eller om du tar upp hÄl med en hÄlsÄg i sidor och topp/botten. DÄ vinner du lite extra absorberande yta och konstruktionen blir lite lÀttare. Alternativet kan ocksÄ vara att anvÀnda aluminiumprofiler av nÄgot slag...

Hur menar du? Ramen Àr ju rÀtt tunn som den Àr nu.

Postat

Ok - det blir kanske för tunt för att bĂ€ra upp vikten dĂ„? Annars Ă€r det bra om Ă€ven sidorna kan vara med och absorbera. Det kan göra en rejĂ€l skillnad - speciellt som de hĂ€nger fritt. Annars kan man förstĂ„s komplettera med en till om man behöver mer dĂ€mpning... đŸ˜±

Postat

Ok - det blir kanske för tunt för att bĂ€ra upp vikten dĂ„? Annars Ă€r det bra om Ă€ven sidorna kan vara med och absorbera. Det kan göra en rejĂ€l skillnad - speciellt som de hĂ€nger fritt. Annars kan man förstĂ„s komplettera med en till om man behöver mer dĂ€mpning... đŸ˜±

Panelen i sig Àr ju ganska tunn och vinglig, tror inte det hade gÄtt med sÄ mycket tunnare.

Hur lÄng skall dom sitta frÄn taket tror du? jag har ju lÀmnat en rejÀl luftglipa emellan.

Postat
fanken va snyggt det blev..kanske nallar ditt recept till min studio..đŸ˜±

Tackar, sno pĂ„ du 😉

tackar!! jag blev verkligen inspirerad av dessa bilder o tips!! skitskoj!! dom blev verkligen hur snygga som helst.. antar att dom Àr vÀldigt praktiska med, dvs. har en bra roll i akustiken!!!

jag hade planer pÄ ett bygge med vÀrldens mest komplicerade ramar och allt möjligt, men detta blir det nog!!

skitsnyggt det blev by the way!!

Postat (redigerat)

Panelen i sig Àr ju ganska tunn och vinglig, tror inte det hade gÄtt med sÄ mycket tunnare.

Hur lÄng skall dom sitta frÄn taket tror du? jag har ju lÀmnat en rejÀl luftglipa emellan.

Det brukar vara lagom med 7-10cm mellan.

Det blev i alla fall riktigt tjusigt! 😉

Redigerat av Claes
Postat
fanken va snyggt det blev..kanske nallar ditt recept till min studio..đŸ˜±

Tackar, sno pĂ„ du 😉

tackar!! jag blev verkligen inspirerad av dessa bilder o tips!! skitskoj!! dom blev verkligen hur snygga som helst.. antar att dom Àr vÀldigt praktiska med, dvs. har en bra roll i akustiken!!!

jag hade planer pÄ ett bygge med vÀrldens mest komplicerade ramar och allt möjligt, men detta blir det nog!!

skitsnyggt det blev by the way!!

Ja det vart fint.

Postat

Skall mÄtta och se om det vart nog dÄ, kanske inte riktigt vart 7cm

Jag har sett nÄgra som vinklat sÄdanna hÀr takabsorbenter emot sig ovanför monitorerna. Finns det nÄgon vits med det?

Postat

Skall mÄtta och se om det vart nog dÄ, kanske inte riktigt vart 7cm

Jag har sett nÄgra som vinklat sÄdanna hÀr takabsorbenter emot sig ovanför monitorerna. Finns det nÄgon vits med det?

Eventuellt - Ätminstone om tyget Àr tÀtt och har en hÄrd yta som kan reflektera höga frekvenser. Om du i sÄ fall vinklar skivorna lite bakÄt, sÄ kommer dessa studsar att hamna bakom dig i stÀllet för att komma lagom till dina öron, tidsförskjutet jÀmfört med direktsignalen frÄn monitorerna. Kolla med spegelmetoden...

Postat
Tack för svaren Claes!

Har material kvar för minst tvĂ„ till tror jag om nĂ„gon som inte orkar snickra vill köpa klara 😄

2 frÄgor. vart finns du med dom? vad ska du ha för dom!?

men inte ifall jag vill köpa, eftersom detta inte e ett köp/sĂ€ljforum.. 😄

pma mig isf. 🙂

Postat

tar upp en gammal trÄd , DrHans jag undrar var du fick tag pÄ sÄ stora bitar av den skumgummit du hade pÄ vÀggarna ? (den som ser ut som Àggkartonger)

Postat
tar upp en gammal trÄd , DrHans jag undrar var du fick tag pÄ sÄ stora bitar av den skumgummit du hade pÄ vÀggarna ? (den som ser ut som Àggkartonger)

De hemmabyggda stora absorbenterna Àr nog vÀldigt mycket effektivare Àn det skummaterialet. Det ser ut att vara vÀldigt tunt och kommer dÀrför bara att dÀmpa diskant...

Det finns bra akustikskum frĂ„n t ex Auralex och GoldenAge. Bara att kolla hos nĂ€rmaste butik eller hos undertecknad... 😠

Postat (redigerat)

De hemmabyggda stora absorbenterna Àr nog vÀldigt mycket effektivare Àn det skummaterialet. Det ser ut att vara vÀldigt tunt och kommer dÀrför bara att dÀmpa diskant...

Det finns bra akustikskum frĂ„n t ex Auralex och GoldenAge. Bara att kolla hos nĂ€rmaste butik eller hos undertecknad... 😉

Jag ber om ursÀkt om jag kapar trÄden lite...

Men jag har en frĂ„ga till den gode Claes... 😠

- NÀr jag sÀtter en skum-basfÀlla som "typ" FoamZorb LF Trap300 dÄ sÀljs ju i paket om 4st 600x300mm...

Hur högt (eller lÄgt) ifrÄn golvet bör dessa oftast placeras för att fÄ maximal effekt... ?

Edit: Ändrade till "den gode Claes"

Vh, Lilleman

Redigerat av Lilleman
Postat

"orakel" Ă€r vĂ€l att ta i va...alla pratar vi för vĂ„ra produkter etc om vi Ă€r sĂ€ljare eller sĂ„, ett orakel Ă€r nĂ„gon som siar om okĂ€nda ting och hĂ€ndelser bortom tid och rum under influenser av kemiska substanser/gaser etc...ett ljudorakel skulle dĂ„ vara nĂ„gon som avslöjar dolda ting om ljudutrustning pĂ„ ett revolutionerande och omkullkastande sĂ€tt vilket inte torde vara fallet hĂ€r... 😠

Postat (redigerat)
"..jag har en frĂ„ga till oraklet Claes...  😠  "

verkar snarare lite ironi över de hela.. 😛

😉

Redigerat av IDF
Postat

Det finns bra akustikskum frĂ„n t ex Auralex och GoldenAge. Bara att kolla hos nĂ€rmaste butik eller hos undertecknad... 😉

Jag ber om ursÀkt om jag kapar trÄden lite...

Men jag har en frĂ„ga till oraklet Claes... 😠

- NÀr jag sÀtter en skum-basfÀlla som "typ" FoamZorb LF Trap300 dÄ sÀljs ju i paket om 4st 600x300mm...

Hur högt (eller lÄgt) ifrÄn golvet bör dessa oftast placeras för att fÄ maximal effekt... ?

Vh, Lilleman

Orakel? Njae - som Florian sÀger, sÄ Àr det definitivt att ta i...

Jag försöker bara vidarebefordra sÄdant som jag har snappat upp hÀr och dÀr genom Ären, pÄ NÀtet och av egen erfarenhet. Jag har ingen formell akustikutbildning, sÄ det finns sÀkert flera i forumet som Àr betydligt mer kunniga pÄ omrÄdet Àn jag...

NÄja - för att det ska bli mest effektivt med LF Trap 300 eller liknande (LENRD frÄn Auralex etc), sÄ ska man sÀtta dem hela vÀgen frÄn golv till tak - och gÀrna i vinkeln mellan vÀgg och tak ocksÄ, om det behövs - men det blir billigare och Ànnu lite effektivare (tyvÀrr ocksÄ mer jobb) med mineralullskivor som man klÀr in, som Hans har gjort. Nu tÀnker jag pÄ ett kontrollrum och vÀggen bakom högtalarna...

Postat

jaha, Àr det nÄgon som passat pÄ att spela in ute i det fria, nu nÀr det Àr varmt ute?

ja, med tanke pÄ att slippa reflektioner.

Postat

Jag försöker bara vidarebefordra sÄdant som jag har snappat upp hÀr och dÀr genom Ären, pÄ NÀtet och av egen erfarenhet. Jag har ingen formell akustikutbildning, sÄ det finns sÀkert flera i forumet som Àr betydligt mer kunniga pÄ omrÄdet Àn jag...

NÄja - för att det ska bli mest effektivt med LF Trap 300 eller liknande (LENRD frÄn Auralex etc), sÄ ska man sÀtta dem hela vÀgen frÄn golv till tak - och gÀrna i vinkeln mellan vÀgg och tak ocksÄ, om det behövs - men det blir billigare och Ànnu lite effektivare (tyvÀrr ocksÄ mer jobb) med mineralullskivor som man klÀr in, som Hans har gjort. Nu tÀnker jag pÄ ett kontrollrum och vÀggen bakom högtalarna...

Jaha, men jag har sett pÄ mÄnga reklam bilder att dom sÀtter dom, typ i mitten av vÀggen. Typ 60cm ifrÄn golvet och taket...

Jag har lite problem, speciellt i ett hörn i inspelningsrummet... Jag skulle tro att dom frekvenserna ligger strax över 400...

Faktum Ă€r att det inte Ă€r sĂ„ svĂ„rt att fĂ„ bort dom, en stol med en jacka eller sĂ„ i hörnet tar bort dom, men det ser ju inte sĂ„ proffsigt ut... 😉

Problemet med att ha skummaterial Ă€nda ner till golvet Ă€r ju att det lĂ€tt blir sunkit och missfĂ€rgat... 😠

Postat

Jaha, men jag har sett pÄ mÄnga reklam bilder att dom sÀtter dom, typ i mitten av vÀggen. Typ 60cm ifrÄn golvet och taket...

Jag har lite problem, speciellt i ett hörn i inspelningsrummet... Jag skulle tro att dom frekvenserna ligger strax över 400...

Faktum Ă€r att det inte Ă€r sĂ„ svĂ„rt att fĂ„ bort dom, en stol med en jacka eller sĂ„ i hörnet tar bort dom, men det ser ju inte sĂ„ proffsigt ut... 😉

Problemet med att ha skummaterial Ă€nda ner till golvet Ă€r ju att det lĂ€tt blir sunkit och missfĂ€rgat... 😠

Det Ă€r ju inte sĂ€kert att du behöver ha hela vĂ€gen - men du frĂ„gade ju efter hur det blir mest effektivt... 😛

Om man tittar pÄ t ex ett sÄngbÄs, sÄ kan det rÀcka att ha sÄdana ungefÀr i huvudhöjd och det behövs kanske inget alls under eller ovanför det. Det beror pÄ hur det ser ut och hur mycket problem man har...

RÀcker det, som du sÀger, att hÀnga upp en jacka pÄ en stol som stÄr i hörnet, sÄ rÀcker det sÀkert att sÀtta LF Traps i ungefÀr den höjden.

Postat
jaha, Àr det nÄgon som passat pÄ att spela in ute i det fria, nu nÀr det Àr varmt ute?

ja, med tanke pÄ att slippa reflektioner.

Grannarna har kanske synpunkter - men annars hade det ju varit perfekt. Det Ă€r förstĂ„s lite jobbigt att köra med luftkonditionering och sĂ„dant skoj om man Ă€r utomhus - och sĂ„ fĂ„r man diverse "trevliga" miljöljud i stĂ€llet för reflektioner... 😕

Postat

Faktum Ă€r att det inte Ă€r sĂ„ svĂ„rt att fĂ„ bort dom, en stol med en jacka eller sĂ„ i hörnet tar bort dom, men det ser ju inte sĂ„ proffsigt ut... 😆

Problemet med att ha skummaterial Ă€nda ner till golvet Ă€r ju att det lĂ€tt blir sunkit och missfĂ€rgat... 😕

Det Ă€r ju inte sĂ€kert att du behöver ha hela vĂ€gen - men du frĂ„gade ju efter hur det blir mest effektivt... 😉

Om man tittar pÄ t ex ett sÄngbÄs, sÄ kan det rÀcka att ha sÄdana ungefÀr i huvudhöjd och det behövs kanske inget alls under eller ovanför det. Det beror pÄ hur det ser ut och hur mycket problem man har...

RÀcker det, som du sÀger, att hÀnga upp en jacka pÄ en stol som stÄr i hörnet, sÄ rÀcker det sÀkert att sÀtta LF Traps i ungefÀr den höjden.

DÄ fÄr jag nog sÀtta upp en sÄdan paket pÄ önskelistan dÄ...

1400 var ju inte sÄ farligt för 2 hörn...

Och det skulle ju se bra ut ocksĂ„... 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.