Jump to content
Annons

Golvisolering och värme?


coverman

Recommended Posts

Många trådar om bygga studio i garage har jag sett och nu har jag bytt mina planer om att bygga studio i mitt lilla källarrum, som verkar vara för lågt i tak.

Nu har jag istället bytt till att använda garaget, som är fristående och har betonggolv och ingen värme.

1. Visst behöver man väl värme i en studio som byggs i fristående garage eller är det ljudisolerade rummet (om man bygger rum-i-rum-konstruktion) så pass tätt och bra isolerat att man inte behöver värme i detta kalla land (Stockholm)?

Men ska man annars satsa på t ex golvvärme kanske?

2. Vad kallas de där små gummifötterna som man kan lägga för att få ett flytande golv? Och var hittar man såna (och vilken prisklass ligger såna i)?

Kan man lägga reglarna direkt på betonggolvet med dessa gummipluppar i så fall eller behöver man köra platonmatta ändå? Lägger man reglar på gummifötterna och rockwool mellan reglarna, så lär ju rockwool-bitarna få markkontakt och det kanske inte är så bra? Då kanske man skapar fukt/kondens?

3. Läste också något om Stepisol, men att det lär vara svindyrt. Någon som vet vad man ska köra för att inte rusa iväg i alltför dyr isolering. För Stepisol kan man väl lägga direkt på betongen har jag förstått.

4. För ventilation, kan man då köra dessa från Lindab eller är det bättre att bygga en sån där liten box med vinklar som styr om ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I C O N (oregistrerad)

Planerade att bygga vårat golv med Stepisol till en början, men blev avrådd då det inte är i närheten av ett riktigt flytande golv vad det gäller att släcka ner bas...

Satsade istället på stålregel med gummibussningar från Vibratec.se... Kostade runt åttatusenspänn för 12Kvm... Då ingick regel, gummibussningar samt Soundkiller-lim, 15l...

Är mkt. nöjd med rummets dämpning...

Redigerat av I C O N
Link to comment
Dela på andra sajter

Om garaget är fristående, behöver du då verkligen flyta golvet? Är det risk för störning in till grannar etc? Min kollega Stefan har byggt en studio just i ett garage, och det ljud som läcker ut är helt acceptabelt, och iallafall inte starkare än då grannen kör sin gräsklippare etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, flytande golv ger bra dämpning mellan två rum. I min studio avvaktade jag med att bygga flytande golv i inspelningsrummet, eftersom jag ville testa med enbart de rätt stadiga väggar jag byggde innan jag gjorde den investering det ändå är om man ska flyta golv ordentligt. Jag tycker att den isolering jag uppnår är helt tillräcklig. Någon dag kanske jag flyter golvet ändå, men det står knappast högst på min prioritetslista. Det fina är ju att detta är ett beslut som man kan skjuta på, så jag skulle rekommendera dig att göra som jag – satsa på väggarna i förstone, och se sedan vad du behöver.

Kom bara ihåg att höja dörrarna tillräckligt för att du senare ska kunna flyta golvet. Jag satte mina så att det blev 200 mm luft under.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad kallas de där gummiplupparna som man lägger under?

Läste någonstans i forumet, men hittar det inte nu.

Och i så fall, var köper man såna? Det kan väl inte vara så dyrt att regla på såna och samtidigt få en ganska bra isolering i golvet genast.

Link to comment
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)

Om du nu använder vilket gummi som helst så se till att de verkligen pallar vikten av ett gäng väggar, dörrar, tak m.m... Inte kul om hela skiten får för sig att kollapsa... 🙂

Vibratec räknade ut hur mycket hela rummet skulle väga innan de räknade fram hur mycket gummibussningar det skulle gå åt... Dessutom skulle dämpningen tydligen bli optimerad när gummit jobbar under en viss belastning...

De som sitter i Vibratec-reglarna är 50mm höga...

Redigerat av I C O N
Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det är ett kallgarage, och där vill du nog inte ha dina prylar på vintern, även om du har isolerat så behövs det ytterligare värme för att skapa behaglig temperatur. Man kanske inte behöver dimensionera värmen efter dimensionerad utetemperatur i stockholms området, som borde vara runt -19-21 grader, men man kanske borde som du säger lägga in golvvärme och kanske någon varmluftsfläkt som matas av en värmeledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

jonny snickare (oregistrerad)

Hejsan. Jag skulle satsa på en oljefylld elradiator som värmekälla. Dom är billiga,finns på stormarknader mm. och är bara att plugga in i ett väggjack. Du klarar dej bra med 50 watt/m2 golvyta. Lycka till. Mvh. Snickarn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men är inte golvvärme mer lönsamt i dessa dyra eltider?

När man ändå ska lägga nytt golv i lokalen...

Och de där gummisakerna jag funderar på hette något annat, typ neo... någonting.

Jag läste om dom i forumet typ i förrgår, men hittar inte tillbaka.

Redigerat av coverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får väl bara hänvisa till den andra tråden om garagebyggnad, där jag har kladdet ner det mesta.

1. Värme är jättekul när det är kallt och instrumenten mår bättre. Har själv bara ett enkelt element.

2. Kolla ICONs svar i den andra tråden.

3. Näh... Man kan inte lägga något alls på betong om man inte vill ha fuktproblem. Plast eller platon. (Stepisol läggs på plast efter att man flutit golvet.)

4. Länken fungerar inte men är det dämpare så se till att de har tillräcklig diameter och att välja långa dämpare. (Slippa vindbrus i första fallet och hög dämpning i andra.)

Vogels inpass med att skita i golvet tillsvidare och höja trösklarna för framtiden tycker jag var lysande insiktsfullt. Så det är nog bästa rådet idag!!!

Stepisol inte fungerar? Var har du hört det ICON? Vibratecs försäljare? 🙂 Nä jag har inte kvar papperen, men de har åtminstone gjort rejäla mätningar på produkterna. (Akustiklabbet på LTH tror jag det var.) De hade inget val när klassningarna för luft- resp stegljud höjdes. Det är därför man använder det i många nybyggda hus idag. Och att det inte skulle fungera för bas verkar inte grabbarna på Hemmabio tycka. Det står till och med i Stepisols broschyr... Stepisol.pdf Vill du ha riktigt kul så kan du ju pröva med att flyta betong ovanpå Stepisol, typ Maxits ljudgolv. Så att det inte skulle fungerar är rent nys. Eller är det det...? Hmmm... Ny idé! 🙂

Eftersom jag inte gör som ICON (vilket nog är det bästa) och flyter väggar och tak på det flytande golvet så borde jag kunna testa. Mitt bygge är som Vogels, men med avsevärt sämre väggar, antar jag... Följdaktigen borde jag kunna släpa in högtalare i rummet och göra ett frekvenssvep innan jag lägger golvet. Och sedan göra samma moment efter golvet är lagt. Claes, kan jag få låna en subwoofer? Eller fan, vi skall ju ha lite lägre bas så jag kan lika gärna släpa in hela PA:t för att se vad som händer! 😄

När kommer resultaten? Ingen aning. Det går fruktansvärt långsamt att bygga med ett brutet båtben i höger kratta... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)
Jag får väl bara hänvisa till den andra tråden om garagebyggnad, där jag har kladdet ner det mesta.

1. Värme är jättekul när det är kallt och instrumenten mår bättre. Har själv bara ett enkelt element.

2. Kolla ICONs svar i den andra tråden.

3. Näh... Man kan inte lägga något alls på betong om man inte vill ha fuktproblem. Plast eller platon. (Stepisol läggs på plast efter att man flutit golvet.)

4. Länken fungerar inte men är det dämpare så se till att de har tillräcklig diameter och att välja långa dämpare. (Slippa vindbrus i första fallet och hög dämpning i andra.)

Vogels inpass med att skita i golvet tillsvidare och höja trösklarna för framtiden tycker jag var lysande insiktsfullt. Så det är nog bästa rådet idag!!!

Stepisol inte fungerar? Var har du hört det ICON? Vibratecs försäljare? 🙂 Nä jag har inte kvar papperen, men de har åtminstone gjort rejäla mätningar på produkterna. (Akustiklabbet på LTH tror jag det var.) De hade inget val när klassningarna för luft- resp stegljud höjdes. Det är därför man använder det i många nybyggda hus idag. Och att det inte skulle fungera för bas verkar inte grabbarna på Hemmabio tycka. Det står till och med i Stepisols broschyr... Stepisol.pdf Vill du ha riktigt kul så kan du ju pröva med att flyta betong ovanpå Stepisol, typ Maxits ljudgolv. Så att det inte skulle fungerar är rent nys. Eller är det det...? Hmmm... Ny idé! 🙂

Eftersom jag inte gör som ICON (vilket nog är det bästa) och flyter väggar och tak på det flytande golvet så borde jag kunna testa. Mitt bygge är som Vogels, men med avsevärt sämre väggar, antar jag... Följdaktigen borde jag kunna släpa in högtalare i rummet och göra ett frekvenssvep innan jag lägger golvet. Och sedan göra samma moment efter golvet är lagt. Claes, kan jag få låna en subwoofer? Eller fan, vi skall ju ha lite lägre bas så jag kan lika gärna släpa in hela PA:t för att se vad som händer! 😄

När kommer resultaten? Ingen aning. Det går fruktansvärt långsamt att bygga med ett brutet båtben i höger kratta... 😄

Snackade med ngn. byggsnubbe i Malmö som påstod att Stepisol används precis som du säger för att dämpa lägenheter, stegljud och dylikt... Han hävdade oxå att det inte är speciellt optimalt för att släcka ut några högre volymer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mosquito (oregistrerad)

Bygg inte direkt på golvet utan att först se till att den inträngande fukten kan ta vägen någonstans. Och använd ALLTID oorganiskt byggmaterial.

Finns det plats så att du kan bygga ett rum i rummet?

Annars är mitt förslag att du lägger ett flytande golv. Närmast betonggrunden lägger du platonmatta (elefantmatta) som går upp en bit längs insidan av ytterväggarna (förutsätts att det saknas uppreglade innerväggar) ovanför den färdiga höjden på det blivande innergolvet, ovan på denna matta lägger du cellplastskivor (frigolit) i lämplig tjocklek (70-100mm) mot markkylan och för att inte golvvärmen skall värma neråt. Lägg golvvärmesystemet, därefter innergolvet med slitskikt. Väggarna reglas upp med plåtreglar till lämplig isolertjocklek (beror på hur mycket störande ljud det finns från omgivning och hur mycket omgivningen störs av dig), därefter isoleras väggarna med mineralull och med lämplig ljudisolering. Sist sätts innerväggarna upp.

Glöm inte förbereda för ventilation.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Neopren heter det som jag tänker på.

Min fundering är om man kan lägga något sådant underst och bygga upp golvet på?

Då bör man ju slippa en hel del markvibrationer antar jag och golvet ligger ju då i luften.

Då skulle jag inte heller behöva platonmatta under, eftersom betongen då ligger fritt under. Eller hur?

Annars tycker jag Mosquitos tips var bra. Men förstod jag rätt att man alltså lägger platon, frigolit och sedan värmegolvet direkt på frigoliten? Ska det inte ligga något mellan frigoliten och värmeslingorna?

Helst vill jag nog gå på Neopren-lösningen känns det som. Men är det någon som vet var man hittar dessa och vad de brukar kosta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste vi reglera lite här väl...

Platta på mark är platta på mark. Att lägga värme isolering på denna är inte listigt av en enkel orsak RF. Det förutsätter dock att plattan är oisolerad under. Men lägger man på denna ett värmeisolerande lager med eller utan hjälp av platon matta eller andra liknande konstruktioner har man problem. Det är gankse enkelt egentligen. Säg idag oisoleradplatta men värme förlusten sker linjärt. Det betyder att daggpunkten torde ligga nånstans mitt i plattan. Med en förutsättning på 15 innegrader och 8 markgrader. Ökar du temperaturen inne så knuffar du ned daggpunkten i marken vilket inte heller är helt bra för du kommer på sikt öka temperaturen i marken osv...osv... Men att lägga värme isoleringen på golvet är ingen höjdare. Då kommer den största värme skillnaden vara mellan insida isolering/utsida isolering som får till följd att dagg punkten hamnar nånstans precis i ytskikt befintlig platta.. Tätar du denna med platon har du defenitivt en microbfest utan dess like... Skall man komma ifrån detta så skall man lägga en värmeslinga som "eldar för kråkorna" som höjer temperaturen till ytskikt platta till säg 15 grader som tidigare. Då kommer man får iofs en förhöjd elkostnad men man slipper riva skiten om 3 år.

Skall man göra det ordentligt SKALL värmeisoleringen ligga UNDER plattan och ingen annastans!!

Skit i ljudet tillsvidare för bullerproblematiken är betydligt enklare än mögelproblemet. (Kostar mindre att efter åtgärda)

Ljud kan tas om hand utan att bland in massa isolering och annat som stör värmegenomgången i byggdelen. Nu vill jag inte skrämmas men varna här för mer eller mindre rent korkade ingrepp på en oisolerad platta på mark....

Link to comment
Dela på andra sajter

Mosquito (oregistrerad)
Nu måste vi reglera lite här väl...

Platta på mark är platta på mark. Att lägga värme isolering på denna är inte listigt av en enkel orsak RF. Det förutsätter dock att plattan är oisolerad under. Men lägger man på denna ett värmeisolerande lager med eller utan hjälp av platon matta eller andra liknande konstruktioner har man problem. Det är gankse enkelt egentligen. Säg idag oisoleradplatta men värme förlusten sker linjärt. Det betyder att daggpunkten torde ligga nånstans mitt i plattan. Med en förutsättning på 15 innegrader och 8 markgrader. Ökar du temperaturen inne så knuffar du ned daggpunkten i marken vilket inte heller är helt bra för du kommer på sikt öka temperaturen i marken osv...osv... Men att lägga värme isoleringen på golvet är ingen höjdare. Då kommer den största värme skillnaden vara mellan insida isolering/utsida isolering som får till följd att dagg punkten hamnar nånstans precis i ytskikt befintlig platta.. Tätar du denna med platon har du defenitivt en microbfest utan dess like... Skall man komma ifrån detta så skall man lägga en värmeslinga som "eldar för kråkorna" som höjer temperaturen till ytskikt platta till säg 15 grader som tidigare. Då kommer man får iofs en förhöjd elkostnad men man slipper riva skiten om 3 år.

Skall man göra det ordentligt SKALL värmeisoleringen ligga UNDER plattan och ingen annastans!!

Skit i ljudet tillsvidare för bullerproblematiken är betydligt enklare än mögelproblemet. (Kostar mindre att efter åtgärda)

Ljud kan tas om hand utan att bland in massa isolering och annat som stör värmegenomgången i byggdelen. Nu vill jag inte skrämmas men varna här för mer eller mindre rent korkade ingrepp på en oisolerad platta på mark....

Det enda som jag kan hålla med om är att isolering skall ske på utsidan/undersidan i de fall där det är möjligt. När det gäller ett befintligt garage med platta på mark, så är det inte ekonomiskt försvarbart att riva garaget, isolera och gjuta om plattan eller på annat sätt försöka isolera underifrån. I övrigt måste jag ifrågasätta dina kunskaper när det gäller platonmattans funktion

Om inte isolering kan ske på utsida/undersida (vilket är att föredra) kommer därför insidan av plattan/väggen att få samma temperatur som utsidan. Med tiden kommer plattan att få samma temperatur genomgående och fukt tränger in. Detta är inget problem så länge fukten inte stängs inne.

Platonmattan (eller liknande konstruktion) har den egenskapen och funktionen att den SKALL låta fukten tränga in genom plattan, för att därefter övergå i ångfas. Platonmattan är en fuktspärr (diffusionstät) vilket gör att den inträgande fukten mellan betongplatta och platonmatta inte kan nå innergolvet.

Att påstå att det skulle bli en microbfest får du gärna förtydliga. Men tänker du på risken för mögelpåväxt är den obefintlig så länge du inte stänger in fukten. Tanken med just en platonmatta är att leda fukten dit du vill ha den för att sedan vädra bort den. Genom att låte platonmattan gå en bit upp på garageväggens insida och använda ventilerade golvlister kommer fukten att ledas in i rummet ovanför innergolvet och sedan ventileras bort, antingen genom otätheter i fönster och dörrar, eller via ventiler i ytterväggen.

Viktigt är om det funnits problem med fukt i utrymmet att tvätta och fungicidbehandla golvet och väggarna med t.ex Boracol.

Till sist kan inte mögel bildas i oorgansikt material, dvs varken betongplattan eller platonmattan kan mögla så länge det inte tillförs något organiskt. Därför så används plåtreglar för innerväggar av betong, och mineralull används som isolermaterial.

Träreglar kan läggas direkt på platonmattan för att göra ett flytande golv, utan risk för fuktskador så länge platonmattan inte skadas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad lyder då svaret?

Betonggolv - Platonmatta - Reglar som vilar på gummi

Kan man kanske lägga t ex frigolit mellan reglarna för att isolera i golvet eller ska man lägga gullfiber där?

Och därefter spånskiva och sedan golvvärme och sedan trägolv?

Är det en korrekt ordning? Och ett bra sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mosquito (oregistrerad)

Ordningen är korrekt.

När du skriver reglar som vilar på gummi, är det då längsgående med reglarna du tänker dig, eller endast punktvis? För att undvika att förstöra platonmattan bör reglarna få så stor anliggningsyta som möjligt.

Vilket isolermaterial du väljer att använda är en kostandsfråga, ull ljudisolerar bättre än cellplast, medans cellplastskivor kan belastas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mig punktvis, men det kanske är överkurs att isolera reglarna i botten?

Men man kanske kan lägga typ Stepisol (eller vad det heter) som vilar lite mjukare antar jag och klippa till dom så dom vilar ett par decimeter lite här och där kanske.

Isoleringen mellan reglarna var tänkt att både isolera ljud och sedan för värmen tänkte jag.

Vill inte gärna att det låter ut för mycket heller. Grannar kan ju vara ett otyg ibland och bättre att gardera sig innan de börjar gnälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Platon med självdragsventilation funkar men jag skulle inte offra min högra hand på det. Skall du få ett riktigt fungerande system så har man en fläkt till det hela. Alternativet är att ha en väldigt hög frekvens på luftombytet i lokalen som sådan... nånstans 1-1,5 luftbyten/timme... garage äär väl nånstans runt 100 kubik så det är inga större bekymmer förutom att man kan få ett visst fläkt ljud. Jag skulle dock i detta fallet sätta fläkten i platonsystemet eller montera nivell eller likvärdigt...

Angående microbfesten så vill jag påstå att för att slippa den måste betongen vara fri från organiskt material. Är den det inga problem men en befintlig platta är det definitivt inte. Och vare sig du har platon eller inte har du bekymmer. Diffusionen kommer att ske uppifrån och ned dock inte speciellt mycket men den kommer att ske... Det betyder att kondens sker på platonmatta ovanifrån sett. Dock är denna fukt inte speciellt allvarlig men men..Fukt problematiken är något som branschen fortfarande inte riktigt har greppat trots 2000 års erfarenhet...Och samtliga experter tvistar på området... Byggbranschen är en av få branscher som pysslar med fullskaliga experiment:-)

Redigerat av zankan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...