Jump to content
Annons

2 st CM3 eller 2 st TSM MT184?


adama

Recommended Posts

Tjena. Jag har nu ett par TSM MT184 just nu som jag använder som överhäng till trummor och akustiska instrument. Har fått Audio Line Design CM3 tipsade och undrar nu ifall det är värt att köpa ett par såna och ha istället. Med tanke på att prisskillnaden mellan de båda mickarna inte är så stor. Bör man gå på någon dyrare mikrofon? Tips?

tack på förhand / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som sagt.. Ingen tvekan.. CM3 så klart. Har inte hört dom själv men jag kör alltid med ett par CM2 som OH-micar och enligt utsago så är CM3 bättre än CM2 så.. Helt ohört säger jag CM3 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle valt CM3 utan tvekan. De är löjligt bra för sitt pris.

Okej, som jag förväntade mig. Fast det handlar främst inte om att välja. Det handlar ju om att uppgradera sig från MT184 till CM3. Frågan är om det är ett för litet steg att uppgradera? Det blir ju en uppgradering från en mick till en annan i samma prisklass.

Har CM3:an för ett tag sen kostat 1995:-?? Har hört det.

CM3:an eller Studio Project B1 på aukustisk gitarr? Vilken?

tack för svaret/ adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle valt CM3 utan tvekan. De är löjligt bra för sitt pris.

Har CM3:an för ett tag sen kostat 1995:-?? Har hört det.

CM3:an eller Studio Project B1 på aukustisk gitarr? Vilken?

tack för svaret/ adama

Jag skulle välja 2 st CM3 i X/Ymickning framför B1an

😳

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag skulle valt CM3 utan tvekan. De är löjligt bra för sitt pris.

Har CM3:an för ett tag sen kostat 1995:-?? Har hört det.

CM3:an eller Studio Project B1 på aukustisk gitarr? Vilken?

tack för svaret/ adama

Jag skulle välja 2 st CM3 i X/Ymickning framför B1an

😳

/Filip

x/y mickning? 😉 inte allt för van i ämnet. när man mickar mickarna vinklade mot varandra kanske? Hur långt ifrån kör du då?

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

Har CM3:an för ett tag sen kostat 1995:-?? Har hört det.

CM3:an eller Studio Project B1 på aukustisk gitarr? Vilken?

CM3 har aldrig kostat 1995:-. Listpriset är 1362:50 inkl moms (jämnt och bra, eller hur...? 😛 ) och har varit samma sedan den introducerades som ersättare för CM2, men de flesta tar nog mindre om man frågar... 😉

Du kanske också skulle överväga Oktava MK012, som är en mycket omtyckt småmembranare - men då kommer man förstås i en annan prisklass...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har CM3:an för ett tag sen kostat 1995:-?? Har hört det.

CM3:an eller Studio Project B1 på aukustisk gitarr? Vilken?

CM3 har aldrig kostat 1995:-. Listpriset är 1362:50 inkl moms (jämnt och bra, eller hur...? 😛 ) och har varit samma sedan den introducerades som ersättare för CM2, men de flesta tar nog mindre om man frågar... 😉

Du kanske också skulle överväga Oktava MK012, som är en mycket omtyckt småmembranare - men då kommer man förstås i en annan prisklass...

okej, tackar tackar. Ett par RÖDE NT-5? Hur fungerar de? Är de prisvärda?

(akustiska instrument + överhäng trummor).

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, som jag förväntade mig. Fast det handlar främst inte om att välja. Det handlar ju om att uppgradera sig från MT184 till CM3. Frågan är om det är ett för litet steg att uppgradera? Det blir ju en uppgradering från en mick till en annan i samma prisklass.

Har CM3:an för ett tag sen kostat 1995:-?? Har hört det.

CM3:an eller Studio Project B1 på aukustisk gitarr? Vilken?

Ah, jag borde lära mig att läsa 😛

Jag är av den enkla uppfattningen att CM3 är för billiga för att inte investera i 😉 Faktiskt.

Jag har visserligen bara använt TSM-pennorna en gång under dåliga förhållanden, så jag ska väl egentligen inte uttala mig om dem, men jag tycker inte de kom i närheten av CM3 i pris/prestanda. Men de dög ju helt klart till OH ändå.

CM3 kostade 1900kr paret när jag köpte dem? Och de har väl legat samma pris sen de kom tror jag.

Jag brukar ha bättre lycka med pennor än stormembran på akustisk gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

CM3 finns det tyvärr ingen gitarrinspelning med på min testsite (bättring utlovas i samband med nästa omgång inspelningar) - men CM2 och B1 finns där (tillsammans med ett gäng andra modeller...), så att du kan ladda hem och jämföra själv. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

om CM3 är i närheten av CM2 så kommer du att uppleva att dom har ganska låg utsignal (Du behöver en bra mic-pramp med lågt brus). men när du kommit över denna tröskel så kommer du att upptäcka att dom tål förvånansvärt hög ljudnivå och ändå hanterar alla sound väldigt rakt och korrekt utan färgning.. Bra ambiencemicar också om du har en brusfri och känslig micpreamp.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

om CM3 är i närheten av CM2 så kommer du att uppleva att dom har ganska låg utsignal (Du behöver en bra mic-pramp med lågt brus). men när du kommit över denna tröskel så kommer du att upptäcka att dom tål förvånansvärt hög ljudnivå och ändå hanterar alla sound väldigt rakt och korrekt utan färgning.. Bra ambiencemicar också om du har en brusfri och känslig micpreamp.. 😉

jag har preampsen i min mackie vlz 1642 pro. Har hört att dom ska vara väldigt bra. Jag själv har aldrig kört några andra så jag vet inte riktigt vad som är bra. 😄

Vad tror du? Tillräckliga? tack för svaret!

Jag har hört att CM3 är bättre än CM2. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...