Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag funderar på ett något digitalt med vägda tangenter. Kan man hitta någon billig variant under prisklassen 7000 sek som låter ok/bra? Hur är Casios PX-serie t.ex?

Annons
Postat

Jagade själv digitalpianon förra sommaren och slutade med att jag köpte ett alldeles för dyrt. typ 23-25 tuden någonstans men det låter riktigt bra också.

Casios billigaste PX-100 previa vill jag minnas att serien heter kallas för stagepiano.

Men eftersom den inte har lineout har jag svårt att se hur det kan vara ett stagepiano.

Vi hyrde sånna på ett ställe vi jobbade och jag lämnade tillbaks det av just den anledningen att det inte gick att koppla in och alltså inte använda "on stage".

Uthyrningsfirman rekomenderade mig att koppla in den i PA:t via den brusiga hörlursutgången. Nej tack!

Har även en kompis som vart lurad med samma argument på JAM i STHLM att han kunde koppla in den via hörlursutgången. Med dåligt ljud som följd.

Vi bytte till px-400 som är en bättre variant, men lite dyrare.

Men skall du bara använda den hemma och dom små inbyggda högtalaran eller via hörlurar så funkar väl det billigaste ok. Jag tycker iofs inte om tangenterna men det får du ju känna efter själv.

Om du har tilgång till dator så kanske ett vägdt midiklaviatur och en flygelplugg ett bättre alternativ.

Postat

Har precis varit ute på jakt själv :-D Den slutade med KORG SP200 från Musikbörsen för 5995:- ! Supernöjd !! Prövade även PX100 (4.495:- ) men fastnade för KORG'en. Säkert tycke och smak men jag gillade tangenter och ljud bättre på den. Lycka till !

Oj jag höll på att glömma : 😆

Postat

tack för snabba svar. kanske skall nämnas att pianot främst kommer användas inom musikinspelning. jag har aldrig jobbat med midi. har inga program som tar midi. skall fixa cubase så småningom dock. vad är en flygel-plugg? är lite novis i området 😆

Postat (redigerat)
tack för snabba svar. kanske skall nämnas att pianot främst kommer användas inom musikinspelning. jag har aldrig jobbat med midi. har inga program som tar midi. skall fixa cubase så småningom dock. vad är en flygel-plugg? är lite novis i området  😆

Då tycker jag inte att du skall köpa det pianot.

Lär dig midi, köp ett midiklaviatur.

Två exempel på flygelpluggar är Akoustik Piano från Native Intsruments och the Grand 2 från steinberg.

Ajaj läste nu att du inte hade program som stödde midi. Vad spelar du in på?

Redigerat av DrHans
Postat
tack för snabba svar. kanske skall nämnas att pianot främst kommer användas inom musikinspelning. jag har aldrig jobbat med midi. har inga program som tar midi. skall fixa cubase så småningom dock. vad är en flygel-plugg? är lite novis i området  😳

Men nog har väl även billigare digitalpianon MIDI-ut? Då är det ju bara att använda det som MIDI-klav om han/hon sedan känner för att testa. 😳

Postat
tack för snabba svar. kanske skall nämnas att pianot främst kommer användas inom musikinspelning. jag har aldrig jobbat med midi. har inga program som tar midi. skall fixa cubase så småningom dock. vad är en flygel-plugg? är lite novis i området  😳

Men nog har väl även billigare digitalpianon MIDI-ut? Då är det ju bara att använda det som MIDI-klav om han/hon sedan känner för att testa. 😳

Jo det är klart, men för den pengen som pianot kostar får han ju både ett midiklaviatur samt en flygelplugg som låter bra mycket bättre än det pianot

romanenko (oregistrerad)
Postat

Jag har ett Roland RD-150 till salu för 6000 om du är intresserad.

Postat
tack för snabba svar. kanske skall nämnas att pianot främst kommer användas inom musikinspelning. jag har aldrig jobbat med midi. har inga program som tar midi. skall fixa cubase så småningom dock. vad är en flygel-plugg? är lite novis i området  🙂

Men nog har väl även billigare digitalpianon MIDI-ut? Då är det ju bara att använda det som MIDI-klav om han/hon sedan känner för att testa. 😄

Jo det är klart, men för den pengen som pianot kostar får han ju både ett midiklaviatur samt en flygelplugg som låter bra mycket bättre än det pianot

Ah, missade "inte't" i ditt inlägg!

Håller absolut med om att ett bra MIDI-klav (med pianotangenter) och en schysst pianoplugg kan va ett bra alternativ.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Sök en begagnad Roland A-90.

05-10.jpg

Har förstått att det är kungarnas controller. Har själv en A-50, som är i princip samma grej, men med "lätta tangenter". Köpte den för 100€, skaffade reservdelar för 2+€ och använde en dag till att putsa upp den. Nu är den som ny. Prisvärt? Jovisst. Rolands kommentar på min fråga "vad måste jag köpa som nytt för att få motsvarande MIDI-klaviatur" var i stil med "mm..tja.. det blir nog en 2000€, men då får du ju en hel workstation med en massa effektprocessorer och det vill du ju inte ha..."

Men jag är ju också snål som fan och köper alltid begagnat med lite riskfaktor 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.