Jump to content
Annons

öva, öva, öva


Fruppe69 (oregistrerad)

Recommended Posts

Bör ju nämnas att det är skillnad på att öva och öva. Man måste ju inte sitta och traggla skalor på sitt pojkrum för att öva, man kan göra det tillsammans med andra i replokalen istället. Visst man blir aldrig lika tekniskt duktig på det, men det betyder ju inte att man inte kan spela bra för det. Skulle nog till och med påstå att det är ganska få berömda rockartister som övat eller övar överdrivet mycket på egen hand. De flesta av dem kan i stort sett bara sin grej dessutom.

Jag tror det avskräcker ganska många när man säger åt dem att de måste öva och öva. Får då tänker de flesta på att sitta och stenhårt traggla samma saker dag ut och dag in. Ett bättre uttryck är nog att man ska skaffa sig erfarenhet. För det kan man göra genom att leka också 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Det är inte svaren det är fel på, det är frågan. Vill man inte ha svaret att man blir bättre musiker genom att öva så har man ställt fel fråga. Ställ istället frågan: finns det något jag kan göra för att bli mer intelligent eller är det kört?

Jag kan tillägga att en del av dem som håller på med musik och inte blir bättre förmodligen bara stångar sig blodiga. Svaret är kanske att de borde lägga sina resurser på något annat om de vill vara effektiva i sina liv.

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog till och med påstå att det är ganska få berömda rockartister som övat eller övar överdrivet mycket på egen hand. De flesta av dem kan i stort sett bara sin grej dessutom.

Jag tror det avskräcker ganska många när man säger åt dem att de måste öva och öva. Får då tänker de flesta på att sitta och stenhårt traggla samma saker dag ut och dag in. Ett bättre uttryck är nog att man ska skaffa sig erfarenhet. För det kan man göra genom att leka också 😆

😱 Jasså? Så du menar att alla dessa rockande gitarrfantomer inte har suttit i hundratals timmar på sina rum och övat?? Ställer mig en aningens skeptisk till det påståendet. men, hey! här sitter jag å gissar.. så jag kan ju ha fel.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
det här tar ju nästan priset av alla mongotrådar. (inklusive allt som florian skrev (notera skrev (han är ju ibland riktigt trevlig när han anstränger sig (eller hur))))

hur ska jag tolka det där? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla skriv inte "öva, öva, öva" när någon frågar hur man blir duktig på att göra musik, DJa, mixa och liknande. Det är genuint värdelös information, att man blir duktig av att öva.

Ni kan inte själva, ni har inget konkret att komma med - fine. Men var då hellre tysta.

Ok?

Jag får ont i öronen.

det är ju som så att övning är den ända vägen.. Hur blir man en bra konstnär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog till och med påstå att det är ganska få berömda rockartister som övat eller övar överdrivet mycket på egen hand. De flesta av dem kan i stort sett bara sin grej dessutom.

Hmmmm har du någonsin träffat någon gitarrfantom?

Jag har jobbat en del med Anders Bojfeldt som åkte jorden runt med Glen Hughes på 80-talet. Han är sjukt kompetent och han övar fortfarande ungefär 6 timmar om dagen trots att han är över 40 nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att det är Denna tråd som fick Fruppe att reagera?

Det finns alldeles för många lata människor som bara tror att man ska klara allt på första försöket och inte alls förstår varför dom fortfarande spelar dåligt trots att dom "spelat" i 10 år. Som frågan med EQ:n så fick trådskaparen ett tips av mig där LYSSNA efter dåliga frekvenser för att höra och lära sig vad man ska ta bort.

Har man skruvat EQ ett tag så kommer det av sig självt så att säga men det bästa är bara att skruva en massa och avgöra själv vad som låter bäst enligt sina egna ljudideal.

Därför skrev jag att det är öva som gäller. Men inte bara öva utan gav också konkreta exempel på hur man ska gå till väga för att öva.

Link to comment
Dela på andra sajter

orkade inte läsa hela tråden så folk kanske redan sagt detta.

Öva är i många fall ett ganska meningslöst svar. Frågan de flesta vill ha svar på är väl vilken ände man ska börja i. T.ex. Lära sig hur kompressor fungerar, osvosv.

Det går ju inte att sätta en 7-åring framför cubase och säga åt honom att träna.

Men sant. En hel del frågar faktiskt: Hur blir jag bra? Men jag tror det de vill få reda på är just vart de ska börja.

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Jasså? Så du menar att alla dessa rockande gitarrfantomer inte har suttit i hundratals timmar på sina rum och övat?? Ställer mig en aningens skeptisk till det påståendet. men, hey! här sitter jag å gissar.. så jag kan ju ha fel.... 🙂

Det sa jag inte heller. Men om du vill tolka mig fel så är det upp till dig.

Gitarrfantomer räknar jag sällan till berömda rockartister.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂  Jasså? Så du menar att alla dessa rockande gitarrfantomer inte har suttit i hundratals timmar på sina rum och övat?? Ställer mig en aningens skeptisk till det påståendet. men, hey! här sitter jag å gissar.. så jag kan ju ha fel.... 🙂

Det sa jag inte heller. Men om du vill tolka mig fel så är det upp till dig.

Gitarrfantomer räknar jag sällan till berömda rockartister.

Nja, ok, kanske överdrev lite, men det skulle va intressant att veta vilka rockartister (som spelar instrument) som inte har övat?...äh glöm det.. ganska fånig diskussion, då ingen av oss har särskilt mycke fakta att luta oss på. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla skriv inte "öva, öva, öva" när någon frågar hur man blir duktig på att göra musik, DJa, mixa och liknande. Det är genuint värdelös information, att man blir duktig av att öva.

Ni kan inte själva, ni har inget konkret att komma med - fine. Men var då hellre tysta.

Ok?

Jag får ont i öronen.

det är ju som så att övning är den ända vägen.. Hur blir man en bra konstnär?

Ja, men det vet ju redan alla!!

Frågan är väl vad man ska öva på, och det tror jag är det de flesta vill veta som skriver.

RÄTT:

- Hur lär jag mig spela gitarr?

- Börja med att lära dig vad strängarna heter och kolla i nån bok hur man tar olika ackord. Träna sedan på ackorden.

FEL:

-Hur lär jag mig spela gitarr?

- Öva.

Inte så jäkla givande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla skriv inte "öva, öva, öva" när någon frågar hur man blir duktig på att göra musik, DJa, mixa och liknande. Det är genuint värdelös information, att man blir duktig av att öva.

Ni kan inte själva, ni har inget konkret att komma med - fine. Men var då hellre tysta.

Ok?

Jag får ont i öronen.

Nja, nu vet jag inte riktigt vad du fiskar efter. Öva är ju alltid bra, men har man en viss talang så är det ju inte dåligt precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det ju lite intressant eftersom man oftast utvecklas mycket snabbare när man har en lärare. Jag tror inte att de bara säger "öva öva öva" utan ger en hel del tips också.

Självklart måste man veta vad man ska öva på. Annars blir det svårt. Underförstått? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vara fler än bara jag som upptäckt att man kan komma långt med inspelning och ganska billigare prylar bara genom erfarenhet och övning. Jag har en sån vän som gör fantastiska inspelningar på kassettfyra och idag på en enkel Mac med ett audiomediakort. Det är inte prylarna som gör skillnad på bra o dåligt imo. Det är människorna bakom spakarna o instrumenten.

Alltför många köper dyra prylar och tror att det bara är att "trycka på knappen". Så är det inte. Om du har en liten bärbar stereo och en liten billig studioporta ( hd eller whatever ) så kan du med övning o färdighet göra fantastiska små pärlor. Less is more är ibland att föredra. Så jag kan nog tycka att rådet " Öva, öva, öva " är ett ganska grundläggande och bra råd. Sen förstår jag att om man varit forum medlem länge kan tycka att det är oengagerat att alltid skriva så 😱

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det ju lite intressant eftersom man oftast utvecklas mycket snabbare när man har en lärare. Jag tror inte att de bara säger "öva öva öva" utan ger en hel del tips också.

Självklart måste man veta vad man ska öva på. Annars blir det svårt. Underförstått? 🙂

Exakt, därför säger "öva öva öva" inte så jättemycket egentligen. 😛 Skriver man ner några bra och nödvändiga tips och sen avslutar med "öva öva öva" så är det ju en annan sak. ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det ju lite intressant eftersom man oftast utvecklas mycket snabbare när man har en lärare. Jag tror inte att de bara säger "öva öva öva" utan ger en hel del tips också.

Självklart måste man veta vad man ska öva på. Annars blir det svårt. Underförstått? 🙂

Exakt, därför säger "öva öva öva" inte så jättemycket egentligen. 😛 Skriver man ner några bra och nödvändiga tips och sen avslutar med "öva öva öva" så är det ju en annan sak. ;P

Precis. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå öva?

Jag läste då bara en bok om hur man lär sig nyckelharpa... Och ja, några såg kanske i två trådar hur det gick... 😛

EDIT:

Nu ska jag läsa kapitlet om "hur du gör en miljon på din musik"

du ska ju starta ett contrayband o åka över till staterna, där ska du vara förband åt dixi chix eller hur fan allt stavas, sen är det kirrat, då har du din mille...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vara fler än bara jag som upptäckt att man kan komma långt med inspelning och ganska billigare prylar bara genom erfarenhet och övning. Jag har en sån vän som gör fantastiska inspelningar på kassettfyra och idag på en enkel Mac med ett audiomediakort. Det är inte prylarna som gör skillnad på bra o dåligt imo. Det är människorna bakom spakarna o instrumenten.

Alltför många köper dyra prylar och tror att det bara är att "trycka på knappen". Så är det inte. Om du har en liten bärbar stereo och en liten billig studioporta ( hd eller whatever ) så kan du med övning o färdighet göra fantastiska små pärlor. Less is more är ibland att föredra. Så jag kan nog tycka att rådet " Öva, öva, öva " är ett ganska grundläggande och bra råd. Sen förstår jag att om man varit forum medlem länge kan tycka att det är oengagerat att alltid skriva så 🙂

/ Mikke

Jo, så är det la över allt... någon slags tro på att dyrare grejer skulle vara bättre än andra... Att vissa märken ska hålla bättre kvalite än andra etc...

Oj, oj, det är det man har marknadsföring till. Att övertyga alla om att det är värt att lägga ut de extra kr på en viss grej.

mohaha, men det är väl ingen som här som är så korkad? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

mohaha, men det är väl ingen som här som är så korkad? :rolleyes:

Jodå, jag är nog lite korkad isåfall. 😄 Jag har en hel del dyra prylar och tycker om dem.

isf får vi bilda klubb!! köpte en rullbandare för 12 tusen häromdagen.😉

edit: bara för att det kan vara skoj att ha.. 😄

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Riktig musik görs ju med hjärtat hur fan det nu går till vet i hundan men så är det. Man hör på en gång om det är konstruerad musik oavsett hur bra det än låter. Det blir som en snygg tapet eller hissläget och i bästa fall nån slags underhållning. Men öva fingerfärdighet och teknik går ju bra öva feeling blir lite svårt. Sen kan det ju va bra att få tips på hur man övar och vad som är viktigt att tänka på och det borde man ju kunna bjuda på om man kan själv. Som sagt många här har väl varit nybörjare nån gång och varit beroende av att få tips för att komma vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

I de trådar jag läst här på forumet kan jag inte minnas att någon gett enbart svaret "öva" på en fråga... Det kan visserligen vara svårt att vägleda om man inte vet vilken ände man skall ta tag och vägleda i...

Sedan så är det ju faktiskt så att då det gäller saker som mixning/mastring som kan vara svårt få grepp om som nybörjare (jag trodde faktiskt att det fanns en universal sanning bakom dessa ämnen, att jag var tvungen att göra precis som alla andra för att det skulle uppfattas som bra gjort) så är det enbart ens egna öron som avgör vad som är bra och dåligt... Givetvis går det att träna upp sitt lyssnande, men det gör man genom att lyssna på och analysera musik som man tycker "låter bra" helt enkelt... Det är väldigt få som från början t.ex. kan sätta fingret på saker som "jobbiga" frekvenser låter eller kanske t.o.m. skillnaden mellan komprimerat och okomprimerat.. Öronen är trots allt det viktigaste verktyget i musik-skapande och då det gäller mixning/mastrings-frågor räcker det inte med att sätta sig i solstolen med tre kalla och slappa till skön musik utan snarare att verkligen fokusera på de olika delarna i musiken: Nivåer, kompression, panning, reverb, delay (Inte alltid så njutningsbart men jävligt nyttigt)

Då det gäller att lära sig behärska de olika komponenterna i en studio är nog den bästa kunskapen att först förstå grunden (t.ex. Innan det fanns dedikerade kompressorer satt de och följde med reglarna vid inspelning får att få en så jämn nivå som möjligt (jag är medveten om att kompressorer inte exakt funkar så, men det ger en bättre förståelse för dem)) Sedan även att man ingående får förklarat för sig vad varje reglage har för uppgift.. etc..

Har nog tappat bort mig själv i allt svamlande :rolleyes: men kontentan är:

Visst är det viktigaste av allt att öva (även om det så gäller att pricka holken på fyllan 😛 ), det tror jag vi alla håller med om, men om någon som är helt färsk inte konkret vet vad den söker för svar kanske det bästa är att antingen hjälpa personen i fråga ta reda på vad den söker eller låta bli att svara överhuvudtaget..

Men i Lavrells fall tycker jag inte förfarandet var det minsta fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
drok (oregistrerad)
Det måste vara fler än bara jag som upptäckt att man kan komma långt med inspelning och ganska billigare prylar

Kan mycket väl tänka mig att mjukvaran du kör med varit särskilt billig. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...