Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Har funderingar pÄ en till mikrofon. Den ska i stort sett enbart anvÀndas till sÄng. Just nu har jag en Studio Projects B1 och undrar om en mic för nÄnstans mellan 2 och 4 tusen skulle göra en stor skillnad? Isf vilken mic rekommenderas?

Mvh Kristoffer

Annons
Postat

Tackar đŸ˜± ska ta mig en titt pĂ„ den.

Kan ju passa att frÄga om ljudkort pÄ en gÄng. Kör pÄ ett M-Audio delta 1010LT just nu och Àr grymmt nöjd. Kanske behöver lite fler in:s och out:s snart och Àr det dÄ vÀrt att köpa ett dyrare kort? Hur mycket skillnad blir det? NÄgra rekommendation?

Postat

Precis som Hans Àr inne pÄ hÀr ovan sÄ spelar just mikrofonförstÀrkaren en stor roll i sammanhanget dÄ du kliver upp i prisnivÄ. Sen Àr det frÄgan vad du Àr ute efter för karaktÀr pÄ micken ocksÄ... Kan ju vara som sÄ att du Àr ute efter det dÀr varma lite luddiga ljudet man kan fÄ frÄn en ribbonmic eller sÄ vill du ha ett helt ofÀrgat ljud ocksÄ..

Men börja med och lyssna pÄ lite exempel pÄ Claes hemsida... DÀr finns det mÄÄÄnga mickar att lyssna pÄ.

Kolla in hans underbara samling pÄ http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/

Postat
Precis som Hans Àr inne pÄ hÀr ovan sÄ spelar just mikrofonförstÀrkaren en stor roll i sammanhanget dÄ du kliver upp i prisnivÄ. Sen Àr det frÄgan vad du Àr ute efter för karaktÀr pÄ micken ocksÄ... Kan ju vara som sÄ att du Àr ute efter det dÀr varma lite luddiga ljudet man kan fÄ frÄn en ribbonmic eller sÄ vill du ha ett helt ofÀrgat ljud ocksÄ..

Men börja med och lyssna pÄ lite exempel pÄ Claes hemsida... DÀr finns det mÄÄÄnga mickar att lyssna pÄ.

Kolla in hans underbara samling pÄ http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/

😼

DĂ„ slapp jag sĂ€ga det sjĂ€lv denna gĂ„ngen... 😛

Postat

Mm.. har tagit mig igenom första och andra omgĂ„ngen.. ingen mic som kĂ€nns sĂ„dĂ€r: den hĂ€r skulle lyfta sĂ„ngen skyhögt.... Ă€n! hehe, tack för tipsen iaf 😄 ska kĂ€mpa vidare genom micdjungeln :rolleyes:

Postat

GĂ„ inte igenom för mĂ„nga samtidigt, bara - för dĂ„ blir man "fartblind" och hör till slut ingen skillnad alls... 😛

Vissa modeller Àr det vÀldigt liten skillnad mellan, eftersom det finns en del som kommer frÄn samma fabrik i Kina, som bara har fÄtt ett annat namn tryckt pÄ mikrofonkroppen...

Postat

Mmm, tar 5 i taget och tar ut en "vinnare" bland dem och sĂ„ gör jag sĂ„ tills jag har typ 2-4st kvar och jĂ€mför sedan dessa med B1:an... 😛

Postat (redigerat)

Great, hĂ„ller mig till det dĂ„ 🙂 Medelar vad jag kommit fram till om ett par dagar 😎

Redigerat av furstan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.