Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har köpt mig några meter mogami kabel och några neutrikkontakter för att löda själv. Fast dom kablarna är till för att ha från mick till preamp. Sen kom jag på att jag kopplat en massa fula dåliga 10kr kablar typ från preamp till ljudkort.

Vad är det som gäller där? Har använt vanliga kablar som man har mellan gitarreffekter. Alltså ganska korta.

Blir nog ändå rätt dyrt att köpa så många netrikkontakter. Så därför kollade jag lite på vad som finns. Eftersom en kanal är mono så ska man väl iallafall inte använda stereokabel iallafall. TRS vet jag att jag har till mina högtalare. Skulle då DETTA funka bäst? Dessa är 1/42 kontakter. Är det bättre med XLR? Vad kör ni på och vad är bäst?

Finns en liten billigare variant också HÄR

Har 2st presonus bluetubes och ett emu 1820kort.

Redigerat av red_house_painter
Annons
Postat

Använder du TRS (alltså balanserad överföring), så är det samma kabel som du har till mikrofonkablage - alltså 2 ledare + skärm. Det är alltså helt rätt kabel du har redan. Bara att skaffa rätt kontakter.

Eftersom du troligen kommer att ha kontakterna från preamp till ljudkort kopplade mer eller mindre permanent, så kan du däremot nöja dig med billigare kontakter än Neutrik. TRS eller XLR har inget med ljudkvaliteten att göra. Enda skillnaden är att XLR har en låsmekanism, så att det inte går att dra ut kontakten av misstag...

Postat
Använder du TRS (alltså balanserad överföring), så är det samma kabel som du har till mikrofonkablage - alltså 2 ledare + skärm. Det är alltså helt rätt kabel du har redan. Bara att skaffa rätt kontakter.

Eftersom du troligen kommer att ha kontakterna från preamp till ljudkort kopplade mer eller mindre permanent, så kan du däremot nöja dig med billigare kontakter än Neutrik. TRS eller XLR har inget med ljudkvaliteten att göra. Enda skillnaden är att XLR har en låsmekanism, så att det inte går att dra ut kontakten av misstag...

fast det är väldigt crappy kablar jag har. Och visst, de sitter ju där permanent. Just nu har jag som sagt sådana kablar man har mellan effektpedaler. Och de är ju inte TRS. TRS har jag bara mellan högtalare och ljudkort

Postat

fast det är väldigt crappy kablar jag har. Och visst, de sitter ju där permanent. Just nu har jag som sagt sådana kablar man har mellan effektpedaler. Och de är ju inte TRS. TRS har jag bara mellan högtalare och ljudkort

På ditt 1820-kort har du balanserade in och ut. Varför inte köra med balanserade kablar där?

Du hade ju Mogami-kabeln, så det är bara att skaffa kontakterna och börja löda... 😆

Postat

På ditt 1820-kort har du balanserade in och ut. Varför inte köra med balanserade kablar där?

Du hade ju Mogami-kabeln, så det är bara att skaffa kontakterna och börja löda... 😉

jo fast jag gjorde slut på den nu. kan ifs köpa ny. men vad för kontakter ska jag använda? japan-xlr eller japan-japan? Kan man inte bara köpa ett sådan paket med TRS-sladdar? Så hemskt dyrt var det ju inte. Och de verkade helt okej

Postat

Men mellan preamp och ljudkort är det ju starkare signalstyrka än mellan mick och preamp. Därmed borde väl valet av kablar vara mindre avgörande för den slutliga brusnivån, etc.? Det är ju inte som en gitarr med mängder av kablar och pedalbord och liknande och dåliga kablar, det blir det ju bara brus och diskantförlust av, utan vi snackar ju ganska mycket starkare ljud.

Eller har jag fel?

Postat

Ett litet inlägg gällande Neutrikkontakter.

Dom är dyra av en anledning.

1. Du kan hoppa och stampa på dom utan att dom tar nämnvärd skada.

2. Snabbjobbat system när du ska löda.

3. Kanonbra dragavlastning.

Med andra ord... Dom är gjorda för att tåla stryk!

I en studio utsätter du inte kontakterna för så extrem påverkan och de facto så är de flesta kopplade under flera år.

Du behöver med andra ord inte köpa dyra Neutrikkontakter till studiobruk. Det blir inte bättre signal eller kontaktförhållanden.

Lägg hellre pengarna på riktigt bra signalkabel!

Bara mina små...

Take care!!!

/Crunchman'

Postat
Men mellan preamp och ljudkort är det ju starkare signalstyrka än mellan mick och preamp. Därmed borde väl valet av kablar vara mindre avgörande för den slutliga brusnivån, etc.? Det är ju inte som en gitarr med mängder av kablar och pedalbord och liknande och dåliga kablar, det blir det ju bara brus och diskantförlust av, utan vi snackar ju ganska mycket starkare ljud.

Eller har jag fel?

Samtidigt ligger ofta kablar mellan preamp och ljudkort närmare otrevliga störkällor i en hemstudio, än vad mickablarna gör - och därför är en tät skärm väldigt viktig. När man inte pillar ihop kablarna själv, så kan man inte vara säker på hur bra skärmen egentligen är... 😛

Nåja - i princip har du helt rätt. Dessutom pratar vi om balanserad överföring, som ju är betydligt mindre störkänslig än obalanserad. 😛

Postat
Ett litet inlägg gällande Neutrikkontakter.

Dom är dyra av en anledning.

1. Du kan hoppa och stampa på dom utan att dom tar nämnvärd skada.

2. Snabbjobbat system när du ska löda.

3. Kanonbra dragavlastning.

Med andra ord... Dom är gjorda för att tåla stryk!

I en studio utsätter du inte kontakterna för så extrem påverkan och de facto så är de flesta kopplade under flera år.

Du behöver med andra ord inte köpa dyra Neutrikkontakter till studiobruk. Det blir inte bättre signal eller kontaktförhållanden.

Lägg hellre pengarna på riktigt bra signalkabel!

Bara mina små...

Take care!!!

/Crunchman'

Instämmer helt.

Neutrik är suveräna till turnébruk, eftersom de håller för nästan vad som helst. Permanent kopplade i studion, utsätts kontakterna däremot inte för någon belastning alls - så där kan man ha i princip vilka kontakter som helst.

Postat

Förlåt för att jag kapar tråden lite nu, men måste bara ställa en kort, relaterad, fråga. Varför i herrans namn är det obalancerade utgångar på gitarrer? Så låg utnivå som elgitarrer har måste man väl tjäna en hemskans massa på att köra balancerat? Varför obalancerad standard...?

Postat

Ungefär lika korkat som att alla syntar har obalanserade utgångar...

Från början har det säkert berott på att kablarna var billigare - och sedan har det rullat på och aldrig uppgraderats... Samma orsak som att Midi fick den låga hastighet som det har; en avvägning mellan hastighet och kabelkostnad anno dazumal... 😄

Postat

Jo, MIDI är ju också ganska dumt. Jag har i och för sig aldrig lidit av den långsamma hastigheten, men har man många enheter i en kedja blir det ju lite andra bullar.

Den enda gitarrtillverkaren jag känner till som snuddat vid konceptet balancerat är väl Rickenbacker med sin "Ric-O-Sound". Den utgången är ju inte balancerad, utan två obalancerade. Lite som att uppfinna en bil innan man inser att hjul gör sig bäst runda...

Skulle det vara mycket kostsamt och avancerat för tillverkarna att ändra sina produkter, kan man fråga sig? Ingen skulle ju ta någon skada av det, eftersom var och en ju kan behålla sina gamla obalancerade teles och stå ut med den förlorade kvalitén.

Man kanske borde starta en namninsamling på internet? "We want balanced outs on electric guitars and synthesizers" 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.