Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har köpt mig nÄgra meter mogami kabel och nÄgra neutrikkontakter för att löda sjÀlv. Fast dom kablarna Àr till för att ha frÄn mick till preamp. Sen kom jag pÄ att jag kopplat en massa fula dÄliga 10kr kablar typ frÄn preamp till ljudkort.

Vad Àr det som gÀller dÀr? Har anvÀnt vanliga kablar som man har mellan gitarreffekter. AlltsÄ ganska korta.

Blir nog Ă€ndĂ„ rĂ€tt dyrt att köpa sĂ„ mĂ„nga netrikkontakter. SĂ„ dĂ€rför kollade jag lite pĂ„ vad som finns. Eftersom en kanal Ă€r mono sĂ„ ska man vĂ€l iallafall inte anvĂ€nda stereokabel iallafall. TRS vet jag att jag har till mina högtalare. Skulle dĂ„ DETTA funka bĂ€st? Dessa Ă€r 1/42 kontakter. Är det bĂ€ttre med XLR? Vad kör ni pĂ„ och vad Ă€r bĂ€st?

Finns en liten billigare variant ocksĂ„ HÄR

Har 2st presonus bluetubes och ett emu 1820kort.

Redigerat av red_house_painter
Annons
Postat

AnvÀnder du TRS (alltsÄ balanserad överföring), sÄ Àr det samma kabel som du har till mikrofonkablage - alltsÄ 2 ledare + skÀrm. Det Àr alltsÄ helt rÀtt kabel du har redan. Bara att skaffa rÀtt kontakter.

Eftersom du troligen kommer att ha kontakterna frÄn preamp till ljudkort kopplade mer eller mindre permanent, sÄ kan du dÀremot nöja dig med billigare kontakter Àn Neutrik. TRS eller XLR har inget med ljudkvaliteten att göra. Enda skillnaden Àr att XLR har en lÄsmekanism, sÄ att det inte gÄr att dra ut kontakten av misstag...

Postat
AnvÀnder du TRS (alltsÄ balanserad överföring), sÄ Àr det samma kabel som du har till mikrofonkablage - alltsÄ 2 ledare + skÀrm. Det Àr alltsÄ helt rÀtt kabel du har redan. Bara att skaffa rÀtt kontakter.

Eftersom du troligen kommer att ha kontakterna frÄn preamp till ljudkort kopplade mer eller mindre permanent, sÄ kan du dÀremot nöja dig med billigare kontakter Àn Neutrik. TRS eller XLR har inget med ljudkvaliteten att göra. Enda skillnaden Àr att XLR har en lÄsmekanism, sÄ att det inte gÄr att dra ut kontakten av misstag...

fast det Àr vÀldigt crappy kablar jag har. Och visst, de sitter ju dÀr permanent. Just nu har jag som sagt sÄdana kablar man har mellan effektpedaler. Och de Àr ju inte TRS. TRS har jag bara mellan högtalare och ljudkort

Postat

fast det Àr vÀldigt crappy kablar jag har. Och visst, de sitter ju dÀr permanent. Just nu har jag som sagt sÄdana kablar man har mellan effektpedaler. Och de Àr ju inte TRS. TRS har jag bara mellan högtalare och ljudkort

PÄ ditt 1820-kort har du balanserade in och ut. Varför inte köra med balanserade kablar dÀr?

Du hade ju Mogami-kabeln, sĂ„ det Ă€r bara att skaffa kontakterna och börja löda... 😆

Postat

PÄ ditt 1820-kort har du balanserade in och ut. Varför inte köra med balanserade kablar dÀr?

Du hade ju Mogami-kabeln, sĂ„ det Ă€r bara att skaffa kontakterna och börja löda... 😉

jo fast jag gjorde slut pÄ den nu. kan ifs köpa ny. men vad för kontakter ska jag anvÀnda? japan-xlr eller japan-japan? Kan man inte bara köpa ett sÄdan paket med TRS-sladdar? SÄ hemskt dyrt var det ju inte. Och de verkade helt okej

Postat

Men mellan preamp och ljudkort Àr det ju starkare signalstyrka Àn mellan mick och preamp. DÀrmed borde vÀl valet av kablar vara mindre avgörande för den slutliga brusnivÄn, etc.? Det Àr ju inte som en gitarr med mÀngder av kablar och pedalbord och liknande och dÄliga kablar, det blir det ju bara brus och diskantförlust av, utan vi snackar ju ganska mycket starkare ljud.

Eller har jag fel?

Postat

Ett litet inlÀgg gÀllande Neutrikkontakter.

Dom Àr dyra av en anledning.

1. Du kan hoppa och stampa pÄ dom utan att dom tar nÀmnvÀrd skada.

2. Snabbjobbat system nÀr du ska löda.

3. Kanonbra dragavlastning.

Med andra ord... Dom Àr gjorda för att tÄla stryk!

I en studio utsÀtter du inte kontakterna för sÄ extrem pÄverkan och de facto sÄ Àr de flesta kopplade under flera Är.

Du behöver med andra ord inte köpa dyra Neutrikkontakter till studiobruk. Det blir inte bÀttre signal eller kontaktförhÄllanden.

LÀgg hellre pengarna pÄ riktigt bra signalkabel!

Bara mina smÄ...

Take care!!!

/Crunchman'

Postat
Men mellan preamp och ljudkort Àr det ju starkare signalstyrka Àn mellan mick och preamp. DÀrmed borde vÀl valet av kablar vara mindre avgörande för den slutliga brusnivÄn, etc.? Det Àr ju inte som en gitarr med mÀngder av kablar och pedalbord och liknande och dÄliga kablar, det blir det ju bara brus och diskantförlust av, utan vi snackar ju ganska mycket starkare ljud.

Eller har jag fel?

Samtidigt ligger ofta kablar mellan preamp och ljudkort nĂ€rmare otrevliga störkĂ€llor i en hemstudio, Ă€n vad mickablarna gör - och dĂ€rför Ă€r en tĂ€t skĂ€rm vĂ€ldigt viktig. NĂ€r man inte pillar ihop kablarna sjĂ€lv, sĂ„ kan man inte vara sĂ€ker pĂ„ hur bra skĂ€rmen egentligen Ă€r... 😛

NĂ„ja - i princip har du helt rĂ€tt. Dessutom pratar vi om balanserad överföring, som ju Ă€r betydligt mindre störkĂ€nslig Ă€n obalanserad. 😛

Postat
Ett litet inlÀgg gÀllande Neutrikkontakter.

Dom Àr dyra av en anledning.

1. Du kan hoppa och stampa pÄ dom utan att dom tar nÀmnvÀrd skada.

2. Snabbjobbat system nÀr du ska löda.

3. Kanonbra dragavlastning.

Med andra ord... Dom Àr gjorda för att tÄla stryk!

I en studio utsÀtter du inte kontakterna för sÄ extrem pÄverkan och de facto sÄ Àr de flesta kopplade under flera Är.

Du behöver med andra ord inte köpa dyra Neutrikkontakter till studiobruk. Det blir inte bÀttre signal eller kontaktförhÄllanden.

LÀgg hellre pengarna pÄ riktigt bra signalkabel!

Bara mina smÄ...

Take care!!!

/Crunchman'

InstÀmmer helt.

Neutrik Àr suverÀna till turnébruk, eftersom de hÄller för nÀstan vad som helst. Permanent kopplade i studion, utsÀtts kontakterna dÀremot inte för nÄgon belastning alls - sÄ dÀr kan man ha i princip vilka kontakter som helst.

Postat

FörlÄt för att jag kapar trÄden lite nu, men mÄste bara stÀlla en kort, relaterad, frÄga. Varför i herrans namn Àr det obalancerade utgÄngar pÄ gitarrer? SÄ lÄg utnivÄ som elgitarrer har mÄste man vÀl tjÀna en hemskans massa pÄ att köra balancerat? Varför obalancerad standard...?

Postat

UngefÀr lika korkat som att alla syntar har obalanserade utgÄngar...

FrĂ„n början har det sĂ€kert berott pĂ„ att kablarna var billigare - och sedan har det rullat pĂ„ och aldrig uppgraderats... Samma orsak som att Midi fick den lĂ„ga hastighet som det har; en avvĂ€gning mellan hastighet och kabelkostnad anno dazumal... 😄

Postat

Jo, MIDI Àr ju ocksÄ ganska dumt. Jag har i och för sig aldrig lidit av den lÄngsamma hastigheten, men har man mÄnga enheter i en kedja blir det ju lite andra bullar.

Den enda gitarrtillverkaren jag kÀnner till som snuddat vid konceptet balancerat Àr vÀl Rickenbacker med sin "Ric-O-Sound". Den utgÄngen Àr ju inte balancerad, utan tvÄ obalancerade. Lite som att uppfinna en bil innan man inser att hjul gör sig bÀst runda...

Skulle det vara mycket kostsamt och avancerat för tillverkarna att Àndra sina produkter, kan man frÄga sig? Ingen skulle ju ta nÄgon skada av det, eftersom var och en ju kan behÄlla sina gamla obalancerade teles och stÄ ut med den förlorade kvalitén.

Man kanske borde starta en namninsamling pĂ„ internet? "We want balanced outs on electric guitars and synthesizers" 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.