red_house_painter Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 (redigerat) Har köpt mig nĂ„gra meter mogami kabel och nĂ„gra neutrikkontakter för att löda sjĂ€lv. Fast dom kablarna Ă€r till för att ha frĂ„n mick till preamp. Sen kom jag pĂ„ att jag kopplat en massa fula dĂ„liga 10kr kablar typ frĂ„n preamp till ljudkort. Vad Ă€r det som gĂ€ller dĂ€r? Har anvĂ€nt vanliga kablar som man har mellan gitarreffekter. AlltsĂ„ ganska korta. Blir nog Ă€ndĂ„ rĂ€tt dyrt att köpa sĂ„ mĂ„nga netrikkontakter. SĂ„ dĂ€rför kollade jag lite pĂ„ vad som finns. Eftersom en kanal Ă€r mono sĂ„ ska man vĂ€l iallafall inte anvĂ€nda stereokabel iallafall. TRS vet jag att jag har till mina högtalare. Skulle dĂ„ DETTA funka bĂ€st? Dessa Ă€r 1/42 kontakter. Ăr det bĂ€ttre med XLR? Vad kör ni pĂ„ och vad Ă€r bĂ€st? Finns en liten billigare variant ocksĂ„ HĂR Har 2st presonus bluetubes och ett emu 1820kort. Redigerat 18 juni 2006 av red_house_painter
Claes Holmerup Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 AnvÀnder du TRS (alltsÄ balanserad överföring), sÄ Àr det samma kabel som du har till mikrofonkablage - alltsÄ 2 ledare + skÀrm. Det Àr alltsÄ helt rÀtt kabel du har redan. Bara att skaffa rÀtt kontakter. Eftersom du troligen kommer att ha kontakterna frÄn preamp till ljudkort kopplade mer eller mindre permanent, sÄ kan du dÀremot nöja dig med billigare kontakter Àn Neutrik. TRS eller XLR har inget med ljudkvaliteten att göra. Enda skillnaden Àr att XLR har en lÄsmekanism, sÄ att det inte gÄr att dra ut kontakten av misstag...
red_house_painter Postat 18 juni 2006 TrÄdstartare Postat 18 juni 2006 AnvÀnder du TRS (alltsÄ balanserad överföring), sÄ Àr det samma kabel som du har till mikrofonkablage - alltsÄ 2 ledare + skÀrm. Det Àr alltsÄ helt rÀtt kabel du har redan. Bara att skaffa rÀtt kontakter.Eftersom du troligen kommer att ha kontakterna frÄn preamp till ljudkort kopplade mer eller mindre permanent, sÄ kan du dÀremot nöja dig med billigare kontakter Àn Neutrik. TRS eller XLR har inget med ljudkvaliteten att göra. Enda skillnaden Àr att XLR har en lÄsmekanism, sÄ att det inte gÄr att dra ut kontakten av misstag... fast det Àr vÀldigt crappy kablar jag har. Och visst, de sitter ju dÀr permanent. Just nu har jag som sagt sÄdana kablar man har mellan effektpedaler. Och de Àr ju inte TRS. TRS har jag bara mellan högtalare och ljudkort
Claes Holmerup Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 AnvĂ€nder du TRS (alltsĂ„ balanserad överföring), sĂ„ Ă€r det samma kabel som du har till mikrofonkablage - alltsĂ„ 2 ledare + skĂ€rm. Det Ă€r alltsĂ„ helt rĂ€tt kabel du har redan. Bara att skaffa rĂ€tt kontakter.Eftersom du troligen kommer att ha kontakterna frĂ„n preamp till ljudkort kopplade mer eller mindre permanent, sĂ„ kan du dĂ€remot nöja dig med billigare kontakter Ă€n Neutrik. TRS eller XLR har inget med ljudkvaliteten att göra. Enda skillnaden Ă€r att XLR har en lĂ„smekanism, sĂ„ att det inte gĂ„r att dra ut kontakten av misstag... fast det Ă€r vĂ€ldigt crappy kablar jag har. Och visst, de sitter ju dĂ€r permanent. Just nu har jag som sagt sĂ„dana kablar man har mellan effektpedaler. Och de Ă€r ju inte TRS. TRS har jag bara mellan högtalare och ljudkort PĂ„ ditt 1820-kort har du balanserade in och ut. Varför inte köra med balanserade kablar dĂ€r? Du hade ju Mogami-kabeln, sĂ„ det Ă€r bara att skaffa kontakterna och börja löda... đ
red_house_painter Postat 18 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 18 juni 2006 AnvĂ€nder du TRS (alltsĂ„ balanserad överföring), sĂ„ Ă€r det samma kabel som du har till mikrofonkablage - alltsĂ„ 2 ledare + skĂ€rm. Det Ă€r alltsĂ„ helt rĂ€tt kabel du har redan. Bara att skaffa rĂ€tt kontakter.Eftersom du troligen kommer att ha kontakterna frĂ„n preamp till ljudkort kopplade mer eller mindre permanent, sĂ„ kan du dĂ€remot nöja dig med billigare kontakter Ă€n Neutrik. TRS eller XLR har inget med ljudkvaliteten att göra. Enda skillnaden Ă€r att XLR har en lĂ„smekanism, sĂ„ att det inte gĂ„r att dra ut kontakten av misstag... fast det Ă€r vĂ€ldigt crappy kablar jag har. Och visst, de sitter ju dĂ€r permanent. Just nu har jag som sagt sĂ„dana kablar man har mellan effektpedaler. Och de Ă€r ju inte TRS. TRS har jag bara mellan högtalare och ljudkort PĂ„ ditt 1820-kort har du balanserade in och ut. Varför inte köra med balanserade kablar dĂ€r? Du hade ju Mogami-kabeln, sĂ„ det Ă€r bara att skaffa kontakterna och börja löda... đ jo fast jag gjorde slut pĂ„ den nu. kan ifs köpa ny. men vad för kontakter ska jag anvĂ€nda? japan-xlr eller japan-japan? Kan man inte bara köpa ett sĂ„dan paket med TRS-sladdar? SĂ„ hemskt dyrt var det ju inte. Och de verkade helt okej
red_house_painter Postat 20 juni 2006 TrÄdstartare Postat 20 juni 2006 funkar dessa kablar bra nudÄ mellan ljudkort och preamps? Ska bestÀlla grejer imorgon
Claes Holmerup Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 De fungerar förmodligen bra. Det Ă€r i alla fall rĂ€tt typ av kontakter. đ
Torwald Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Men mellan preamp och ljudkort Àr det ju starkare signalstyrka Àn mellan mick och preamp. DÀrmed borde vÀl valet av kablar vara mindre avgörande för den slutliga brusnivÄn, etc.? Det Àr ju inte som en gitarr med mÀngder av kablar och pedalbord och liknande och dÄliga kablar, det blir det ju bara brus och diskantförlust av, utan vi snackar ju ganska mycket starkare ljud. Eller har jag fel?
Mojje Cruncher Andersson Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Ett litet inlÀgg gÀllande Neutrikkontakter. Dom Àr dyra av en anledning. 1. Du kan hoppa och stampa pÄ dom utan att dom tar nÀmnvÀrd skada. 2. Snabbjobbat system nÀr du ska löda. 3. Kanonbra dragavlastning. Med andra ord... Dom Àr gjorda för att tÄla stryk! I en studio utsÀtter du inte kontakterna för sÄ extrem pÄverkan och de facto sÄ Àr de flesta kopplade under flera Är. Du behöver med andra ord inte köpa dyra Neutrikkontakter till studiobruk. Det blir inte bÀttre signal eller kontaktförhÄllanden. LÀgg hellre pengarna pÄ riktigt bra signalkabel! Bara mina smÄ... Take care!!! /Crunchman'
Claes Holmerup Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Men mellan preamp och ljudkort Ă€r det ju starkare signalstyrka Ă€n mellan mick och preamp. DĂ€rmed borde vĂ€l valet av kablar vara mindre avgörande för den slutliga brusnivĂ„n, etc.? Det Ă€r ju inte som en gitarr med mĂ€ngder av kablar och pedalbord och liknande och dĂ„liga kablar, det blir det ju bara brus och diskantförlust av, utan vi snackar ju ganska mycket starkare ljud. Eller har jag fel? Samtidigt ligger ofta kablar mellan preamp och ljudkort nĂ€rmare otrevliga störkĂ€llor i en hemstudio, Ă€n vad mickablarna gör - och dĂ€rför Ă€r en tĂ€t skĂ€rm vĂ€ldigt viktig. NĂ€r man inte pillar ihop kablarna sjĂ€lv, sĂ„ kan man inte vara sĂ€ker pĂ„ hur bra skĂ€rmen egentligen Ă€r... đ NĂ„ja - i princip har du helt rĂ€tt. Dessutom pratar vi om balanserad överföring, som ju Ă€r betydligt mindre störkĂ€nslig Ă€n obalanserad. đ
Claes Holmerup Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Ett litet inlÀgg gÀllande Neutrikkontakter. Dom Àr dyra av en anledning. 1. Du kan hoppa och stampa pÄ dom utan att dom tar nÀmnvÀrd skada. 2. Snabbjobbat system nÀr du ska löda. 3. Kanonbra dragavlastning. Med andra ord... Dom Àr gjorda för att tÄla stryk! I en studio utsÀtter du inte kontakterna för sÄ extrem pÄverkan och de facto sÄ Àr de flesta kopplade under flera Är. Du behöver med andra ord inte köpa dyra Neutrikkontakter till studiobruk. Det blir inte bÀttre signal eller kontaktförhÄllanden. LÀgg hellre pengarna pÄ riktigt bra signalkabel! Bara mina smÄ... Take care!!! /Crunchman' InstÀmmer helt. Neutrik Àr suverÀna till turnébruk, eftersom de hÄller för nÀstan vad som helst. Permanent kopplade i studion, utsÀtts kontakterna dÀremot inte för nÄgon belastning alls - sÄ dÀr kan man ha i princip vilka kontakter som helst.
Torwald Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 FörlÄt för att jag kapar trÄden lite nu, men mÄste bara stÀlla en kort, relaterad, frÄga. Varför i herrans namn Àr det obalancerade utgÄngar pÄ gitarrer? SÄ lÄg utnivÄ som elgitarrer har mÄste man vÀl tjÀna en hemskans massa pÄ att köra balancerat? Varför obalancerad standard...?
Claes Holmerup Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 UngefĂ€r lika korkat som att alla syntar har obalanserade utgĂ„ngar... FrĂ„n början har det sĂ€kert berott pĂ„ att kablarna var billigare - och sedan har det rullat pĂ„ och aldrig uppgraderats... Samma orsak som att Midi fick den lĂ„ga hastighet som det har; en avvĂ€gning mellan hastighet och kabelkostnad anno dazumal... đ
Torwald Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Jo, MIDI Ă€r ju ocksĂ„ ganska dumt. Jag har i och för sig aldrig lidit av den lĂ„ngsamma hastigheten, men har man mĂ„nga enheter i en kedja blir det ju lite andra bullar. Den enda gitarrtillverkaren jag kĂ€nner till som snuddat vid konceptet balancerat Ă€r vĂ€l Rickenbacker med sin "Ric-O-Sound". Den utgĂ„ngen Ă€r ju inte balancerad, utan tvĂ„ obalancerade. Lite som att uppfinna en bil innan man inser att hjul gör sig bĂ€st runda... Skulle det vara mycket kostsamt och avancerat för tillverkarna att Ă€ndra sina produkter, kan man frĂ„ga sig? Ingen skulle ju ta nĂ„gon skada av det, eftersom var och en ju kan behĂ„lla sina gamla obalancerade teles och stĂ„ ut med den förlorade kvalitĂ©n. Man kanske borde starta en namninsamling pĂ„ internet? "We want balanced outs on electric guitars and synthesizers" đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.