Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har lÀnge försökt med att fÄ till ett mÀktigt filtersvep men jag har aldrig lyckats till 100% att fÄ till det ljud jag vill ha, Àr det nÄgon som har nÄgra tips pÄ hur man kan gÄ till vÀga? Om man bara för ett exempel ska göra ett filtersvep av en pad eller liknande. Tack pÄ förhand!

Annons
Postat

Filtersvep pÄ en synt eller i en lÄt eller vad dÄ.. Vad vill du ha filtersvepet till?

Ge gĂ€rna exempel pĂ„ ett lyckat filtersvep enligt din mening.. Tips pĂ„ en lĂ„t eller sĂ„. 😄

Postat

Börja lÄgt och vrid uppÄt. Sluta skruva nÀr det lÄter bra. LÄgpassfilter Àr det som gÀller.

😄

Postat

Har försökt göra sÄ att om jag tar en pad tex, en enda lÄng ton och filtrerar den sÄ att paden blir ett enda stort svÀllande swoooooooooooooosh typ

Postat
Börja lÄgt och vrid uppÄt. Sluta skruva nÀr det lÄter bra. LÄgpassfilter Àr det som gÀller.

😄

Jojo, sÄ vet jag ju hur jag ska göra, kan ju hur man gör 'filtersvep' i melodier och dylikt men som beskrivs i mitt andra inlÀgg hÀr ovanför

Postat

Lite vÀl tam info pÄ dina referenser fortfarande. Men generellt kan jag sÀga att anvÀnd ett 24dB lÄgpassfilter (typsikt det du hittar i analoga syntar). LÀgg gÀrna pÄ lite feedback (resonance) sÄ att du fÄr lite "rundgÄng" i filtrets Q (resonansfrekeven) . Sen sÄ Àr det bara att ratta pÄ "cuttof" och sevpa in in ljudet som du vill..

Jag har förmÄnen att ha dessa filter som "outboardeffekter" och det Àr skönt.. men Àven om du sitter med FL-studio eller Cubase sÄ finns finfina VSt effeket som fixar det Ät dig ocksÄ..

Kolla in t.ex http://databaseaudio.co.uk/plugins.php?category=3

eller http://www.prism.gatech.edu/~gtg032i/MoogLowpass.html (bÀsta filtret enl mig)

eller kanske http://www.kvraudio.com/get/2062.html

Postat (redigerat)

AnvĂ€nd brus! 😕 SĂ„nt Ă€r ju perfekt för filtersvep. Kör den tillsammans med padden, och anvĂ€nd mycket ljust reverb. Försök fĂ„ det sĂ„ luftigt du kan. TĂ€nk ocksĂ„ pĂ„ att feta svep oftast har mer Ă€n bara en pad som filtreras, det kan vara ett antal olika lager med ljud som samarbetar med varann. Sprid ut det mesta utĂ„t kanterna av mixen... Ă€ven i mitten, men lĂ€gg inte allt ihop i mitten!

Mitt tips: Jobba med flera lager! 😄

edit: klippte ut en liten del ur en av mina lÄtar dÀr jag anvÀnde filtersvep HÀr.

DĂ€r anvĂ€nde jag mycket brus, en snareroll, och lite sido-effekter, sen en (sjukt distad!! 😄 ) kick som avslutar alltihop. Jag mekade med mycket reverb och eq's, och försökte sprida ut allt över hela skiten. 🙂

Sorry för disten, men hoppas du fĂ„r nĂ„rra idĂ©er... eller nĂ„t. 🙂 heh.

\\Daniel

Redigerat av Danabacken
Postat

Börja med hög resonans vid lÄg cutoff, och sÀnk resonansen samtidigt som du vrider upp cutoff-freq.

Postat
AnvĂ€nd brus! 😄 SĂ„nt Ă€r ju perfekt för filtersvep. Kör den tillsammans med padden, och anvĂ€nd mycket ljust reverb. Försök fĂ„ det sĂ„ luftigt du kan. TĂ€nk ocksĂ„ pĂ„ att feta svep oftast har mer Ă€n bara en pad som filtreras, det kan vara ett antal olika lager med ljud som samarbetar med varann. Sprid ut det mesta utĂ„t kanterna av mixen... Ă€ven i mitten, men lĂ€gg inte allt ihop i mitten!

Mitt tips: Jobba med flera lager! 🙂

edit: klippte ut en liten del ur en av mina lÄtar dÀr jag anvÀnde filtersvep HÀr.

DĂ€r anvĂ€nde jag mycket brus, en snareroll, och lite sido-effekter, sen en (sjukt distad!! 😎 ) kick som avslutar alltihop. Jag mekade med mycket reverb och eq's, och försökte sprida ut allt över hela skiten. 🙂

Sorry för disten, men hoppas du fĂ„r nĂ„rra idĂ©er... eller nĂ„t. 🙂 heh.

\\Daniel

Ah precis sĂ„dĂ€r 😄 jag har hĂ„llt pĂ„ o fixat lite och sent igĂ„r natt sĂ„ la jag dit en snare roll som jag hade phaser och automatiserade ett filter pĂ„ samtidigt som min synth filtreras in, blev ganska bra! Ska ratta mer och lĂ„ter kommer sjĂ€lvklart upp pĂ„ demoforumet nĂ€r den Ă€r 'klar' 😄

Och tack Hegobald förlÀnkarna och infon, ska testa!

Tack!

Postat

Btw... Det Àr inte bara lÄgpassfilter som gÀller...

Man kan fĂ„ till rĂ€tt sĂ„ schyssta filtersvep med en bandpassfilter ocksĂ„! 🙂

Postat
Jag har nog lyckats! Kanon, jag kan gÄ hur lÄngt som hellst!

Tack för hjÀlpen!

Posta en snippet, sĂ„ vi fĂ„r höra nu dĂ„! 🙂

Postat (redigerat)
Btw... Det Àr inte bara lÄgpassfilter som gÀller...

Man kan fĂ„ till rĂ€tt sĂ„ schyssta filtersvep med en bandpassfilter ocksĂ„!  🙂

Du Àr ett rÀtt sÄ schysst filtersvep!

Redigerat av mornel
  • 2 veckor senare...
Postat
AnvĂ€nd brus! 😉 SĂ„nt Ă€r ju perfekt för filtersvep. Kör den tillsammans med padden, och anvĂ€nd mycket ljust reverb. Försök fĂ„ det sĂ„ luftigt du kan. TĂ€nk ocksĂ„ pĂ„ att feta svep oftast har mer Ă€n bara en pad som filtreras, det kan vara ett antal olika lager med ljud som samarbetar med varann. Sprid ut det mesta utĂ„t kanterna av mixen... Ă€ven i mitten, men lĂ€gg inte allt ihop i mitten!

Mitt tips: Jobba med flera lager! đŸ˜±

DĂ€r anvĂ€nde jag mycket brus, en snareroll, och lite sido-effekter, sen en (sjukt distad!! 😄 ) kick som avslutar alltihop. Jag mekade med mycket reverb och eq's, och försökte sprida ut allt över hela skiten. 😳

Sorry för disten, men hoppas du fĂ„r nĂ„rra idĂ©er... eller nĂ„t. đŸ˜± heh.

\\Daniel

coolt danabacken.

sĂ„ grymt med sĂ„na sönderdistade inslag dĂ€r det verkligen lĂ„ter som om det ska rasera hela anlĂ€ggningen 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.