Jump to content
Annons

Bra dator för musikinspelning?


Fredda

Recommended Posts

Hej hej,

Är i tagen att skaffa ny dator att spela in musik med, kommer använda cubase el. cakewalk. Undrar om nån kan hjälpa mig med info om vad man behöver i form av RAM-minne, hårddiskstorlek och andra delar. Har funderat på en bärbar oxå, det är ju väldans smidigt. Nån som vet hur en sådan bör vara utrustad för att fungera optimalt?

Kommer att ha den i en hemstudio, så det värsta är kanske inte nödvändigt, men tillräckligt kraftfull för att klara programmen smärtfritt.

Är tacksam om någon kan hjälpa mig med dessa nybörjarfrågor.

Fin sommar till alla som läser det här!

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej hej,

Är i tagen att skaffa ny dator att spela in musik med, kommer använda cubase el. cakewalk. Undrar om nån kan hjälpa mig med info om vad man behöver i form av RAM-minne, hårddiskstorlek och andra delar. Har funderat på en bärbar oxå, det är ju väldans smidigt. Nån som vet hur en sådan bör vara utrustad för att fungera optimalt?

Kommer att ha den i en hemstudio, så det värsta är kanske inte nödvändigt, men tillräckligt kraftfull för att klara programmen smärtfritt.

Är tacksam om någon kan hjälpa mig med dessa nybörjarfrågor.

Fin sommar till alla som läser det här!

/Fredrik

Tjenna!

Om du ska hålla på mycket med inspelning rekomenderar jag stor hdd, mycket ram och ett ljudkort med hyffsat brusnivå... processorn är nog inte riktigt lika viktigt såvida du inte planerar att använda mycket effekter...

Plockade ihop lite grejer från http://www.aid.se

Processor

CPU AMD Athlon XP 2800+ BOX, 640Kb, Barton - 1224 kr

Moderkort

ASUS A7V8X KT400 3xDDR, LK, LAN - 542 kr

Minnen

2x TwinMOS DDR 512MB, PC3200 DDR400 - 860 kr st.

Ljudkort

M-Audio Audiophile 24/96 - 1695 kr

Hårddisk

160GB Seagate 7200.7, ATA100, 8MB - 1039 kr

SUMMA: 5360 kr

Hoppas det kommer till någon hjälp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att kolla KM-datorerna som är specielt ihopskruvade för musik. Alla komponenter noga utvalt för att fungera i inspelningssammanhang utan att tumma på tysthet och prestanda.

Det dumma med att köpa en "vanlig" dator är att det låter nåt in i vassen. Min dator lät alldeles FÖR mycket (fast den var sprillans ny) så jag bytte ut några komponenter mot tystare sådana.

- Zalman nätdel (max 20 db)

- Papst processorfläkt

...sen gjorde jag en genialisk grej: dämpa hela chassit med "Be-Quiet ljuddämpningskit".

...nu slipper jag köpa/bygga ett mikbås bara för datorns skull och allt gick på endast ca 8-900 kr vilket var värt varenda öre!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp vad ditt ljudkort har för krav samt vad programet rekomenderar och utgå iditt bygge från detta. Sedan är ju den andra frågan hur mycket pengar du är villig att lägga ut. Det kanske är värt att lägga ner lite mer pengar nu för att få en dator som du inte tröttnar på för fort. Jag vill i alla fall rekomendera att du kör med 2st hårddiskar ocg gärna 2x512mb i ram. Ett altenativ till bärbart är ju annars barbone med en tft-skärm, inte fullt lika bärbart men ofta billigare i förhållande till prestanda.

Ett altenativ skulle kunna vara:

Shuttle SN45G Aluminium 1x5.25 2x3.5 nForce2 Ultra400 1PCI 1AGP 2DDR-DIMM LAN Firewire Audio SocketA (Heatpipe kylning)

AMD Athlon XP2800+ Barton 2083MHz/2.08GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk

2x TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5

Seagate Barracuda 7200.7 ST3120026A 120Gb 7200rpm 8Mb UDMA100 IDE

Seagate Barracuda 7200.7 ST3160023AS 160Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA

LG Electronics DVD-brännare

Pris på datorbutiken.se är ca 7000kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Om om du inte pallar/kan bygga en dator från grunden:

Mini Viking:

Processor: 3.0GHz P4 (upgradeable to 3.4GHz)

Memory: 512MB DDR400 RAM (upgradeable to up to 2.0GB) )

Hard Disk: 120GB, 8MB buffer, 7200 rpm (upgradeable to 200GB) )

1 VGA + TV monitor output (upgradeable to double or triple outputs) )

3 x PCI slots, 32 bit/33MHz (2 free slots) )

6 x USB 2.0 (1.1 compatible) )

3 x Firewire (front & rear) )

Combo DVD-ROM/CD-RW drive (upgradeable to DVD+/-R/RW) )

100Mb LAN (upgradeable to 1Gb) )

Windows XP Pro (configured for audio) )

Floppy drive)

Custom mini-tower PC case)

Low-noise design)

(saxat från mi-7.net)

perfekt musikdator och klar direkt!

Om du nu ska bygga dator så rekomenderar jag "Lian Li PC6070" - ett heldämpat chassi att ha alla komponenter i! tyst tsyst!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...