Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

NÀr jag skulle lÀgga sÄng idag sÄ upptÀckte jag ett irriterande brus/brum som ligger och stör. Jag anvÀnder Terratec Phase x24. Kan det kanske vara jordbrum? Jag anvÀnder tyvÀrr massa skarvsladdar innan jag ger ström Ät ljudkortet, och dessa skarvsladdar ligger huller om buller bakom datorn. Det kÀnns inte sÄ optimalt?

Kan det finnas nÄgon annan bov?

Annons
Postat

Obalanserade sladdar i huller om buller nĂ€ra elkablar, Ă€r att be om brum och störningar. 😛

Postat
Obalanserade sladdar i huller om buller nĂ€ra elkablar, Ă€r att be om brum och störningar. 😛

Jo jag missÀnkte det, men hur ska man egentligen fÄ ordning? Hur ska man dra allt?

Postat

Kort o gott: Elkablar för sig och signalkablar för sig 😆

(Fast att dra kablarna snyggt OCH praktiskt Àr tametusan inte lÀtt... nÀstintill omöjligt)

"...men ha det sĂ„ bra" 😛😆

.Viktor

Postat (redigerat)

HÄll gÀrna signalkablarna en halvmeter frÄn elkablarna om de mÄste dras parallellt - och om de mÄste korsa varandra, sÄ ska de göra det sÄ nÀra 90 grader som möjligt för att minimera störningarna.

Undvik ocksÄ att lÀgga för lÄnga kablar som rullas ihop i en snygg ring. Om de mÄste rullas ihop, sÄ Àr det bÀttre ur störningssynpunkt, att rula ihop dem oregelbundet. Annars kan det lÀtt bli en antenn eller ena sidan av en trafo av dem...

Redigerat av Claes
Postat

Det Ă€r gött att fĂ„ lĂ€gga en lĂ„ng kabel... 😆

NÀe men skÀmt och sido.. Som Claes var inne pÄ.. Eller för att förtydliga.. SÄ kort kabel som möjligt... MÄste du korsa en elkabel sÄ korsa rakt över (eller helst ha aldrig en signalkabel blandad med en el-kabel).

Sen en sak till.. All din el-anslutna utrusting.. Ha den pÄ samma fas (samma uttag).. Prova att vrida kontkaten ett halvvar ocksÄ. (sÄ att all utrustning hamnar i samma fas).

Postat

Okej tack för alla goda tips. Jag visste egentligen allt detta, men har aldrig drabbats av jordbrum tidigare sÄ jag har aldrig brytt mig. Men nu blir det att dra om alla kablar, se om det löser sig med detta. Kan som en liten kuriosa berÀtta att vi löste problemet genom att sÄngerskan höll pÄ micken samtidigt hon sjöng. Hon avledde dÄ strömmen i sig sjÀlv antar jag? Det blev absolut inga störningar iaf :rolleyes:

Postat
Du borde nog börja med att fÄ framdraget jord till urtaget i sÄ fall... :rolleyes:

Jo tyvĂ€rr sĂ„ bor man ju i en lĂ€genhet byggd pĂ„ sent 60 tal och dĂ€rför Ă€r alla utag ojordade. Men jag har kunnat spela in för nĂ„gra veckor sedan utan nĂ„gra hörbara störningar. Det finns ju alltid störningar, men absolut ingenting som störde dĂ„. Nu Ă€r det högt brum/brus som dock försvinner om man hĂ„ller pĂ„ micken 😕 haha

Postat
Du borde nog börja med att fĂ„ framdraget jord till urtaget i sĂ„ fall... 😆

Jo tyvĂ€rr sĂ„ bor man ju i en lĂ€genhet byggd pĂ„ sent 60 tal och dĂ€rför Ă€r alla utag ojordade. Men jag har kunnat spela in för nĂ„gra veckor sedan utan nĂ„gra hörbara störningar. Det finns ju alltid störningar, men absolut ingenting som störde dĂ„. Nu Ă€r det högt brum/brus som dock försvinner om man hĂ„ller pĂ„ micken 😉 haha

Ett av problemen med saknad jordning, Àr just att det kan fungera lite sporadiskt - sÄ ibland kÀnns det inte sÄ sjÀlvklart att det rör sig om nÄgot sÄdant...

Dra en förlÀngningskabel tillfÀlligt frÄn köket (dÀr det mÄste finnas jordade urtag), nÀr du ska spela in. Kabeln fÄr inte ligga inkopplad permanent pÄ grund av elsÀkerhetsregler, men tillfÀlligt gÄr bra...

BÀst Àr förstÄs fortfarande att ta dit en elektriker som lÀgger nÄgra minuter pÄ att dra in en jordkabel frÄn proppskÄpet till ditt studiorum...

Är det en hyreslĂ€genhet, sĂ„ kan du kanske höra med hyresvĂ€rden om han kan fixa det - eller kanske dela pĂ„ kostnaden eller nĂ„got.

Postat

Av jord Ă€r du kommen och av jord ska du Ă„ter varda 😆

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
Sen en sak till.. All din el-anslutna utrusting.. Ha den pÄ samma fas (samma uttag).. Prova att vrida kontkaten ett halvvar ocksÄ. (sÄ att all utrustning hamnar i samma fas).

Ska man alltsÄ försöka att klÀmma ihop all musikutrustning pÄ samma eluttag för att uppnÄ bÀsta resultat? Varför?

Jag mÄste skaffa mig flera jordade skarvuttag frÄn detta dÄ sÄ att alla kontakter rymms.

Förklara gÀrna begreppet hamna i fas. Vad hÀnder om de inte hamnar i fas?

Postat

Ska man alltsÄ försöka att klÀmma ihop all musikutrustning pÄ samma eluttag för att uppnÄ bÀsta resultat? Varför?

Jag mÄste skaffa mig flera jordade skarvuttag frÄn detta dÄ sÄ att alla kontakter rymms.

Förklara gÀrna begreppet hamna i fas. Vad hÀnder om de inte hamnar i fas?

Samma fas: Du har 3 faser och en nolla in till elskÄpet. Dessa 3 faser brukar vara uppdelade pÄ nÄgot mer eller mindre smart sÀtt, sÄ att de gÄr till olika delar av huset. Ibland har man anvÀnt en fas till belysningen, medan en annan fas gÄr till vÀggurtagen - men det Àr nog extremt sÀllsynt att man har mer Àn en fas i ett och samma rum. Det Àr dÀremot lÀttare att vara helt sÀker om man tar allt frÄn ett urtag, eftersom man ju aldrig vet sÀkert om man inte har ett kopplingsschema - och det Àr smidigare att slippa tÀnka... :rolleyes:

Att vÀnda polerna pÄ kontakten (alltsÄ byta plats pÄ fas och nolla), kan göra skillnad mellan tystnad eller brum. Beroende pÄ hur nÀtdelen i apparaten Àr konstruerad, sÄ kan den vara mer eller mindre kÀnslig för var fas resp nolla kommer in. Vissa apparater gör det ingen skillnad alls för, medan vissa Àr ganska kÀnsliga. NÀr man sedan ska koppla ihop olika prylar med varandra, sÄ börjar problemen komma i form av brum. Ibland kan det dÄ avhjÀlpas helt enkelt genom den löjligt enkla ÄtgÀrden att vÀnda kontakten, men i bland behövs andra saker ocksÄ, eftersom brum ocksÄ kan bero pÄ jordslingor eller pÄ lysrör, lÄgenergilampor och dimmers...

Man ska kanske inflika för de som inte vet hur vÀxelspÀnningen fungerar, att i vÀggkontakten finns ett stift som ligger pÄ 0V hela tiden (nollan) och ett stift dÀr spÀnningen svÀnger med 50Hz frekvens mellan +230V och -230V - dÀrav namnet vÀxelspÀnning - och det Àr ocksÄ dÀrifrÄn man fÄr "trevligt" brum vid 50Hz om signalkablarna ligger för nÀra nÀtkablarna (allt ljud Àr ju ocksÄ vÀxelspÀnning). Skyddsjorden har nollpotential, men Àr separerad frÄn nollan, eftersom skyddsjorden Àr till för sÀkerheten och den brukar normalt vara kopplad till chassit för att chassit inte ska kunna bli strömförande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.