Jump to content
Annons

kapad hammond orgel


noise

Recommended Posts

är sugen på att köpa en gammal hammond.

har hittat en kapad L-100 för en billig peng som jag är lite sugen på.

Läste iof nyss på nätet att man bör undvika kapade/ombyggda orglar

Nån som har någon erfarenhet/åsikt?

det vore ju smidigt att ha ett kapat exemplar ifall man vill ha med den på en spelning t.ex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

intressant ordval.. kombinationen av Hammond och smidigt 😲

men, om man ska vara allvarlig har jag nog inget att tillföra.. mer än: tänk efter noga. det är inte så kul som det kanske verkar när det kommer till att släpa på en orgel.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe smidigt o smidigt, det handlar lite om plats också.

bara den får plats i min volvo 745 tillsammans med ett rhodes + eventuellt en philicorda.

en okapad L-100 vet jag väger ca 100kg o är man två pers så går det nog rätt enkelt att flytta.

men jag tänkte mest på om det finns några tekniska nakdelar med en kapad.

fattade som att det kunde vara problem med rörstegen i den eller nått om den är dumt ombyggd m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Palm (oregistrerad)

Hejhej

Här är vad en av sveriges Hammondauktoriteter tycker om kapade L100.. http://www.davenportsmusik.se/readthis.htm (tredje punkten uppifrån) samt http://www.davenportsmusik.se/X-files.htm (se under "Hammond graveyard" en bit ner på sidan ) 😆

Å andra sidan, är priset rätt, allt funkar så tja.. kapningen lär ha skett på 70-talet, så har den hängt med en 30 år så lär den funka ett tag till, kolla att reverbtanken är kvar och att man gjort ett prydligt jobb med volympedal, kabelstammar, slutsteg och rever. Baspedalerna lär vara väck, men det är upp till dig om du vill avvara dem.

Högtalarna lär du knappast sakna, förhoppningsvis har man fixat en riktig lineutgång med avkopplingskondingar och spänningsdelare. Kom ihåg att även om L-100 har samma fina oljedoftande tongenerator som B3 och andra klassiker så låter den lite beige pga avsaknad av scannervibratot och hårt klippt diskant. Men med lite EQ på vägen, ett distat rörslutsteg och snurrande horn är du i himmelriket..

Sen kanske det är vettigare med en P-100 som från början är byggd för att vara portabel? Brukar kunna hittas för en 6-8000.- En kapad L-100 bör inte kosta mer än 4-5000!! (I bra skick.)

F.ö. så är det ingen lek ens för två stadiga gubbar att transportera en okapad dito.. min lär stanna i "arbetsrummet" på obestämd framtid 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejhej

Här är vad en av sveriges Hammondauktoriteter tycker om kapade L100.. http://www.davenportsmusik.se/readthis.htm (tredje punkten uppifrån) samt http://www.davenportsmusik.se/X-files.htm (se under "Hammond graveyard" en bit ner på sidan ) 🙁

jo det har jag läst o det är egentligen därför jag undrarde,

fast det känns inte som om det fanns någon konkret anledning att man ska undvika dem.

dom borde väll hålla lika bra om man ser till att serva dem m.m

har iof sett okapade för 5000-6000 men jag vill ha en kapad 🙂

jag använder inte baspedaler och vill helst inte hyra en släpvagn ifall jag ska flytta den

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...