Jump to content
Annons

Recommended Posts

R_ett (oregistrerad)
Postat

Använder Cubase sx 3

1.

Brukar lägga upp trummor i FL och importera till Cubase, funkar fint förutom nu. Har förmodligen kommmit åt någon knapp. När jag lägger in min trummloop på 4 bars så synkar den med Bpm:en. Allså timestretchar. Något jag inte önskar, någon som vet?

2.

Varje gång jag använder mitt midi-klaviatur måste jag installera det för att kontakt med cubase ska uppstå. Allså varje gång jag öppnar ett projekt, vilket är ganska jobbigt i längden. Har ett midiscart 2. Hjälp?

3.

När jag spelat in midinoter och vill editera dessa för hand ska det ju gå att dubbelklicka på spåret och få upp ett editeringsfönster, men icke. Händer absolut inget. Någon?

Tack på förhand!

Annons
Postat

Tyvärr så har jag bara ett tråkigt svar att ge och det är att du får nog plugga manualen så att du lär dig de mest grundläggande grejerna i programmet.

Själv så fick jag lägga hundratalstimmar på att läsa manual och även följa olika tips på olika forum, införskaffade mig även en bok på svenska om cubasetips (Studio har precis släppt en tidning i ämnet).

Fördelen om man läser manualen kan ju oxå vara att man hittar genvägar på hur man kan utföra vissa saker och personligen fick jag en hel del aha upplevelser.

Det enda som verkar märkligt är att inte midispåret öppnar sig när du klickar på det (funkar programmet som det skall?).

R_ett (oregistrerad)
Postat

Beställt Studios Cubase tips och trix tidning för ett tag sedan, dock inte fått någon änny. Ja, programmet fungerar bra i övrigt.

Det är bra att du hadde tiden och kraften att lägga hundratals timmar på att söka svar och kunskap ang. Cubase, själv sitter jag inte på lika mkt tid förtillfället. Skulle va snällt om du eller någon annan kunde svara på mina frågor.

Postat
Det är bra att du hadde tiden och kraften att lägga hundratals timmar på att söka svar och kunskap ang. Cubase, själv sitter jag inte på lika mkt tid förtillfället. Skulle va snällt om du eller någon annan kunde svara på mina frågor.

Har du bråttom nånstans ? Det tar tid att lära sig program och som ovanstående talare rekkomenderar även jag att lära manualen och allt annat man kan komma över.

2.

Varje gång jag använder mitt midi-klaviatur måste jag installera det för att kontakt med cubase ska uppstå. Allså varje gång jag öppnar ett projekt, vilket är ganska jobbigt i längden. Har ett midiscart 2. Hjälp?

Troligtvis har du dåliga drivrutiner , så pröva att installera om det eller söka efter uppdaterade drivrutier.Jag tror mer att det har med Wondows att göra än Cubase så se till att dina drivrutiner startar samtidigt som du startar windows.

3.

När jag spelat in midinoter och vill editera dessa för hand ska det ju gå att dubbelklicka på spåret och få upp ett editeringsfönster, men icke. Händer absolut inget. Någon?

Vet inte vad det kallas i Cubase men i Logic heter det MATRIX och det finns en meny där man kan välja vad som händer när man dubbelklickar , Så det finns säker i Cubase oxå ..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.