Jump to content
Annons

Roland JX8P som VSTi?


Slackerboy

Recommended Posts

  • 10 månader senare...
Annons

Skillnaden mellan DX7 och JX8P är att DX7 är helt igenom digital redan som hårdvarusynth. Det är inte JX8P:n, vilket gör att soundet är svårt att efterhärma. Det finns gott om softwaresynthar som har samma specs som JX8P:n, men knappast någon som låter precis som den 😏 ..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte FM7 låter alls lika "bra" som dom riktiga DX7orna. Visst är det ganska nära, men det som gör att DX7an faktiskt är en ganska fin synth finns inte i FM7. Kan inte peka exakt på vad det är, men det är en skillnad där.. Har väl med generatorer och opampar och allt sånt att göra förmodligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

D/An i DX7:an är väl bara 14bitars?

Det är väl förmodligen 32bitars procesering i FM7, vilket gör att det borde vara någon skillnad. Dessutom brusar DX7:an som fasiken vilket värmer upp ljudet så där mysigt. 😉

Kan det ligga nåt i det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle också tro att det är DA-omvandlarna, som gör skillnaden mellan FM7 och DX7. Algoritmerna lär väl ha överförts i stort sett exakt iom att det är digitalt i bägge fallen... För även om man kan köra FM7 i 12-bitar så lär det va en skillnad mot hur en DX7:a med sin gamla 12-bitars DA-omvandlare låter...

Olika DA-omvandlare skiljer sig väl inte bara genom bit-depth...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhh trist.... finns ju dock juno emulatorer... borde ju finnas för jx8p med... enda jag hitta va jx10. Jx8p brusa fett den med, men hade grymma pads... har dem samplade men fanns en vsti så skulle det rocka mer. Ngn nämde ev vsti som liknar den, ge förslag tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhh trist.... finns ju dock juno emulatorer... borde ju finnas för jx8p med... enda jag hitta va jx10. Jx8p brusa fett den med, men hade grymma pads... har dem samplade men fanns en vsti så skulle det rocka mer. Ngn nämde ev vsti som liknar den, ge förslag tack!

Jx10.. Det var nog den jag sett ja.. Har ingen vidare koll på synthar.. Sorry om jag förvirrade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhh trist.... finns ju dock juno emulatorer... borde ju finnas för jx8p med... enda jag hitta va jx10. Jx8p brusa fett den med, men hade grymma pads... har dem samplade men fanns en vsti så skulle det rocka mer. Ngn nämde ev vsti som liknar den, ge förslag tack!

Aha, har du länk till Super-JX-emulatorn? 😄 .. Vore fett att prova den. Är den gratis btw?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte FM7 låter alls lika "bra" som dom riktiga DX7orna. Visst är det ganska nära, men det som gör att DX7an faktiskt är en ganska fin synth finns inte i FM7. Kan inte peka exakt på vad det är, men det är en skillnad där.. Har väl med generatorer och opampar och allt sånt att göra förmodligen.

Tanken har faktiskt inte slagit mig att Dx7 skulle låta bättre än FM7.

Men visst den är ju precis som alla gamla syntar lite brusig. Saknar en hel del klarhet i ljuden (jag brukade använda en exciter för att kompensera) jämfört med t.ex. Sequentials Prophet VS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte FM7 låter alls lika "bra" som dom riktiga DX7orna. Visst är det ganska nära, men det som gör att DX7an faktiskt är en ganska fin synth finns inte i FM7. Kan inte peka exakt på vad det är, men det är en skillnad där.. Har väl med generatorer och opampar och allt sånt att göra förmodligen.

Tanken har faktiskt inte slagit mig att Dx7 skulle låta bättre än FM7.

Men visst den är ju precis som alla gamla syntar lite brusig. Saknar en hel del klarhet i ljuden (jag brukade använda en exciter för att kompensera) jämfört med t.ex. Sequentials Prophet VS.

Är inte just klarheten jag tänker på. Å andra sidan satt jag med ett TX-rack (8st DX7) och synkade dom i stereo. Kan va det att man blev lite van vid just det soundet också. (snepitchade och pannade ut.. det lät fint det... )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte FM7 låter alls lika "bra" som dom riktiga DX7orna. Visst är det ganska nära, men det som gör att DX7an faktiskt är en ganska fin synth finns inte i FM7. Kan inte peka exakt på vad det är, men det är en skillnad där.. Har väl med generatorer och opampar och allt sånt att göra förmodligen.

Tanken har faktiskt inte slagit mig att Dx7 skulle låta bättre än FM7.

Men visst den är ju precis som alla gamla syntar lite brusig. Saknar en hel del klarhet i ljuden (jag brukade använda en exciter för att kompensera) jämfört med t.ex. Sequentials Prophet VS.

Är inte just klarheten jag tänker på. Å andra sidan satt jag med ett TX-rack (8st DX7) och synkade dom i stereo. Kan va det att man blev lite van vid just det soundet också. (snepitchade och pannade ut.. det lät fint det... )

Jag hade ett expansionskort i min som kunde förvandla 16 röster till 2 8-stämmiga eller 4 4-stämmiga med just dom pitchmöjligheterna. Jo det var bra. 😉

...fastän fortfarande mono...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...