hackeman Postat 6 juni 2006 Postat 6 juni 2006 (redigerat) Har införskaffat en Thinkpad T60p genom jobbet just för att testa Vista och Office 2007. Har kört Beta 2 ett tag nu, och det funkar klart bĂ€ttre Ă€n tidigare versioner, men lĂ„ngt ifrĂ„n som pĂ„ rĂ€ls. HĂ€nger sig, blĂ„dumpar och buggar lite hĂ€r och var. BlĂ„dumpar ska dessutom vara mer sĂ€llan i Vista pga hur arkitekturen ser ut. đł Drivrutiner löste sig för de flesta prylarna pĂ„ just den hĂ€r laptopen, bortsett frĂ„n Fingerprint-inloggning. Hittade förvisso Biometric drivers för TouchChip Fingerprint Coprocessorn, men mjukvara för att regga och logga in med sina fingeravtryck verkar inte finnas Ă€nnu. Funkade skitbra i Windows XP dock. Cool grej faktiskt. Funderade lite pĂ„ att trycka in Cubase SX bara för att se vad som hĂ€nder, men kĂ€nns som slöseri med tid. Om de mest basala apparna strular lĂ€r ju tunga studioprogram göra det Ă€nnu mer. đ NĂ„n mer som kör? Kanske t.o.m testat med nĂ„t studioprogram ovanpĂ„? Intryck? Problem? Bra sajt om Vista Ă€r t.ex: http://www.alltomvista.se Redigerat 6 juni 2006 av hackeman
KillwithSkill Postat 6 juni 2006 Postat 6 juni 2006 Hehehe windows Ă€r ju bara för kasst. Alla kĂ€nner ju till Blue screen of death! Inte nog med att det finns blĂ„ skĂ€rm nĂ€r operativet Ă€r kasst. Nu med Vista sĂ„ ska det Ă€ven finnas Red screen of death. Vad innebĂ€r dĂ„ detta? JO, om man fĂ„ blĂ„ skĂ€rm sĂ„ ska felet vara ungefĂ€r som nu. Men om man dĂ„ fĂ„r röd skĂ€rm, ja dĂ„ Ă€r det ett allvarligt fel! đ Jag trodde det var ett skĂ€mt första gĂ„ngen jag fick höra det. Men hĂ€r har ni kĂ€llan: http://news.com.com/2061-10805_3-5703006.h...03006&subj=news
hackeman Postat 6 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 6 juni 2006 Som denna menar du? đ RSOD var nĂ„got som fanns med i tidiga beta-versioner av Vista (nĂ€r det fortfarande gick under codename Longhorn). Ăr slopat nu. đ
Björn Olsberg Postat 6 juni 2006 Postat 6 juni 2006 Testade mycket i mitten pĂ„ 90-talet men kom (precis som sĂ„ mĂ„nga andra) fram till att tiden ofta var bortslösad. Visst Ă€r det kul att testa och vara lite pilot, men man fĂ„r ha betatestare som jobb om man ska trycka in uttalat instabila program i datorn. Det Ă€r ofta illa nog nĂ€r programmen Ă€r skarpa đ
DÄligtGehör Postat 6 juni 2006 Postat 6 juni 2006 Jag har inte följt eller testat nÄgot som har med det s.k. Vista att göra. Men MS behöver lÀra sig att göra ett OS - och de som utvecklar mjukvara till deras OS att göra applikationer - som inte krÀver at du Àr admin för att kunna anvÀnda applikationerna. Lite nya kÀcka s.k. features Àr mindre viktigt.
hackeman Postat 6 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 6 juni 2006 Testade mycket i mitten pĂ„ 90-talet men kom (precis som sĂ„ mĂ„nga andra) fram till att tiden ofta var bortslösad. Visst Ă€r det kul att testa och vara lite pilot, men man fĂ„r ha betatestare som jobb om man ska trycka in uttalat instabila program i datorn. HĂ„ller med. Men det hĂ€r Ă€r mitt jobb, och det Ă€r jobbets dator. Min testdator. đ Har faktiskt inte heller kört MS betor de senaste Ă„ren, men det har varit alldeles för abstrakt och administrativt arbete alldeles för lĂ€nge nu sĂ„ jag var bara tvungen att göra nĂ„got hands-on för att inte totalt svĂ€va ivĂ€g bland molnen. Flyger man för lĂ€nge finns det f-n ingenstans kvar att landa. đ
hackeman Postat 6 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 6 juni 2006 Jag har inte följt eller testat nĂ„got som har med det s.k. Vista att göra. Men MS behöver lĂ€ra sig att göra ett OS - och de som utvecklar mjukvara till deras OS att göra applikationer - som inte krĂ€ver at du Ă€r admin för att kunna anvĂ€nda applikationerna. Lite nya kĂ€cka s.k. features Ă€r mindre viktigt. Det dĂ€r har alltid varit ett problem, ja. Det blir klart bĂ€ttre efterhand, och följer man Microsoft's Guidelines eller anvĂ€nder rĂ€tt installationspackare pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt, sĂ„ blir det rĂ€tt. I teorin iaf. Sysslar inte med sĂ„nt dĂ€r lĂ€ngre. Problemet Ă€r ju ofta att de som utvecklar och administrerar sjĂ€lva har admin axx pĂ„ sina burkar och fattar inte att de mĂ„ste testa hos vanliga corporate users innan de lanserar och implementerar (öht att fĂ„ utvecklare att tĂ€nka sig in i slutanvĂ€ndarens sammanhang Ă€r som bekant en utmaning). Förresten, Ă„tminstone till för ett antal Ă„r sedan var ALLA anvĂ€ndare pĂ„ MS Corp local admin pĂ„ sina burkar, och det innebar ett h*lvete för oss som sedan skulle fixa "silent installs" till 10,000-tals anvĂ€ndare vĂ€rlden över. Shit vad man fick tweaka o scripta pĂ„ den tiden. Gaaaamla goda tiden. đ Men Microsoft Ă€r bĂ€ttre pĂ„ det numera. DĂ€remot finns det ju 3-part-vendors som inte Ă€r det.
Björn Olsberg Postat 7 juni 2006 Postat 7 juni 2006 (redigerat) Flyger man för lĂ€nge finns det f-n ingenstans kvar att landa. đ Never let me down again, som en viss grupp sjöng nĂ€r de flög högt... Gissar att det kan gĂ€lla Ă€ven för en och annan Windows-anvĂ€ndare/administratör. Redigerat 7 juni 2006 av Olsberg
hegobald Postat 7 juni 2006 Postat 7 juni 2006 Hacke! Ni anvĂ€nder vĂ€l inte biometrisk inloggning pĂ„ ett sĂ„ stort företag.. đDe Ă€r för lĂ€tta att lura. Jag klurade ett tag pĂ„ hur jag skulle lösa det hĂ€r med sĂ€kerhet.. Och sĂ€rskillt dĂ„ personal lallade i vĂ€g och hĂ€mtade kaffe med sina datorer vidöppna för insyn. SĂ„.. Vi hade en kaffeautomat som man betalade med smartcard i.. Den modifierade jag men en RFID lĂ€sare (global ingen sĂ€kerhet men anvĂ€ndarna var tvunga att ha med sig sin RFID-nyckel för att fĂ„ kaffe, detta lĂ€rde anvĂ€ndarna att alltid ha sin RFID-bricka pĂ„ sig dĂ„ dom lĂ€mnade datorn).. Sen hade jag RFID lĂ€sare vid skrivbordsdatorn/terminalen med unik ID för varje terminal. Sen som grĂ€dde pĂ„ moset sĂ„ tvingade jag anvĂ€ndarna att anvĂ€nda sĂ„ snuskiga, perversa och felstavade lösenord som möjligt.. Varför kanske du undrar? Jo.. Dom kommer garanterat ALDRIG att vĂ„ga tala om vad dom har för lösenord till nĂ„n kollega eller annan utomstĂ„ende.. Och dessutom kollar dom ALLTID över axeln sĂ„ ingen ser vad dom skriver innan dom loggar in.. För att dom skĂ€ms för lösenordet.. (funkar i teorin i alla fall och i min betatest)
Björn Olsberg Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 Ett annat perspektiv pÄ dina rekommendationer, Hego: Hade en kollega som tappade en digital nyckel och behövde (faktiskt) ge sitt lösenord till datoradmin sÄ att kan kunde komma in i sin e-post igen. Han struntade till slut i allt - datorteknikern var en kvinna och hon var inblandad i lösenordet.
Linus Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 Ett annat perspektiv pĂ„ dina rekommendationer, Hego: Hade en kollega som tappade en digital nyckel och behövde (faktiskt) ge sitt lösenord till datoradmin sĂ„ att kan kunde komma in i sin e-post igen. Han struntade till slut i allt - datorteknikern var en kvinna och hon var inblandad i lösenordet. đ
Steinb Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 Jag har testat, och Ă€n sĂ„ lĂ€nge Ă€r jag nöjd. Rent och snyggt! Nya utforskaren kĂ€nns mycket trevligare utseendemĂ€ssigt Ă€n den gamla. Och det flyter pĂ„ lika snabbt och smidigt som XP. Ska testaköra mer innan jag ger nĂ„tt betyg, men Ă€n sĂ„ lĂ€nge verkar det klart lovande! Hehehe windows Ă€r ju bara för kasst. Alla kĂ€nner ju till Blue screen of death! BSOD? Det försvann ju sĂ„ gott som totalt efter Windows 98... Har fĂ„tt sĂ„dĂ€r tvĂ„, tre gĂ„nger sedan Windows 2000 slĂ€pptes. Ett förlegat gnĂ€llargument som inte hĂ„ller lĂ€ngre. Som att gnĂ€lla pĂ„ att "volvo Ă€r ju bara för kasst! Alla kĂ€nner ju till att vĂ€xelspaken pĂ„ en Duett -58 var nĂ€stan en meter lĂ„ng!".... đ
BaldByChoice Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 Ett förlegat gnĂ€llargument som inte hĂ„ller lĂ€ngre. Som att gnĂ€lla pĂ„ att "volvo Ă€r ju bara för kasst! Alla kĂ€nner ju till att vĂ€xelspaken pĂ„ en Duett -58 var nĂ€stan en meter lĂ„ng!".... đ đđđ
hackeman Postat 8 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 8 juni 2006 Hehehe windows Ă€r ju bara för kasst. Alla kĂ€nner ju till Blue screen of death! BSOD? Det försvann ju sĂ„ gott som totalt efter Windows 98... Har fĂ„tt sĂ„dĂ€r tvĂ„, tre gĂ„nger sedan Windows 2000 slĂ€pptes. Har fĂ„tt BSOD * 3 Ă€n sĂ„ lĂ€nge pĂ„ Vista Beta 2. đ
allansson Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 (redigerat) Har fĂ„tt BSOD ett flertal gĂ„nger med XP. De flesta efter att jag satt in mitt emu 0404-ljudkort. đ EDIT: Ăr lite full... sĂ„ stavfel var oundvikligt! Redigerat 8 juni 2006 av allansson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.