Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har införskaffat en Thinkpad T60p genom jobbet just för att testa Vista och Office 2007. Har kört Beta 2 ett tag nu, och det funkar klart bĂ€ttre Ă€n tidigare versioner, men lĂ„ngt ifrĂ„n som pĂ„ rĂ€ls. HĂ€nger sig, blĂ„dumpar och buggar lite hĂ€r och var. BlĂ„dumpar ska dessutom vara mer sĂ€llan i Vista pga hur arkitekturen ser ut. 😳

Drivrutiner löste sig för de flesta prylarna pÄ just den hÀr laptopen, bortsett frÄn Fingerprint-inloggning. Hittade förvisso Biometric drivers för TouchChip Fingerprint Coprocessorn, men mjukvara för att regga och logga in med sina fingeravtryck verkar inte finnas Ànnu. Funkade skitbra i Windows XP dock. Cool grej faktiskt.

Funderade lite pĂ„ att trycka in Cubase SX bara för att se vad som hĂ€nder, men kĂ€nns som slöseri med tid. Om de mest basala apparna strular lĂ€r ju tunga studioprogram göra det Ă€nnu mer. 🙁

NÄn mer som kör? Kanske t.o.m testat med nÄt studioprogram ovanpÄ? Intryck? Problem?

Bra sajt om Vista Àr t.ex: http://www.alltomvista.se

Redigerat av hackeman
Annons
Postat

Hehehe windows Àr ju bara för kasst. Alla kÀnner ju till Blue screen of death!

Inte nog med att det finns blĂ„ skĂ€rm nĂ€r operativet Ă€r kasst. Nu med Vista sĂ„ ska det Ă€ven finnas Red screen of death. Vad innebĂ€r dĂ„ detta? JO, om man fĂ„ blĂ„ skĂ€rm sĂ„ ska felet vara ungefĂ€r som nu. Men om man dĂ„ fĂ„r röd skĂ€rm, ja dĂ„ Ă€r det ett allvarligt fel! 😉

Jag trodde det var ett skÀmt första gÄngen jag fick höra det. Men hÀr har ni kÀllan:

http://news.com.com/2061-10805_3-5703006.h...03006&subj=news

Postat

Som denna menar du? 😉

Red.jpg

RSOD var nĂ„got som fanns med i tidiga beta-versioner av Vista (nĂ€r det fortfarande gick under codename Longhorn). Är slopat nu. 😉

Postat

Testade mycket i mitten pÄ 90-talet men kom (precis som sÄ mÄnga andra) fram till att tiden ofta var bortslösad. Visst Àr det kul att testa och vara lite pilot, men man fÄr ha betatestare som jobb om man ska trycka in uttalat instabila program i datorn.

Det Ă€r ofta illa nog nĂ€r programmen Ă€r skarpa 😉

Postat

Jag har inte följt eller testat nÄgot som har med det s.k. Vista att göra. Men MS behöver lÀra sig att göra ett OS - och de som utvecklar mjukvara till deras OS att göra applikationer - som inte krÀver at du Àr admin för att kunna anvÀnda applikationerna. Lite nya kÀcka s.k. features Àr mindre viktigt.

Postat
Testade mycket i mitten pÄ 90-talet men kom (precis som sÄ mÄnga andra) fram till att tiden ofta var bortslösad. Visst Àr det kul att testa och vara lite pilot, men man fÄr ha betatestare som jobb om man ska trycka in uttalat instabila program i datorn.

HĂ„ller med. Men det hĂ€r Ă€r mitt jobb, och det Ă€r jobbets dator. Min testdator. 😉

Har faktiskt inte heller kört MS betor de senaste Ären, men det har varit alldeles för abstrakt och administrativt arbete alldeles för lÀnge nu sÄ jag var bara tvungen att göra nÄgot hands-on för att inte totalt svÀva ivÀg bland molnen.

Flyger man för lĂ€nge finns det f-n ingenstans kvar att landa. 😉

Postat
Jag har inte följt eller testat nÄgot som har med det s.k. Vista att göra. Men MS behöver lÀra sig att göra ett OS - och de som utvecklar mjukvara till deras OS att göra applikationer - som inte krÀver at du Àr admin för att kunna anvÀnda applikationerna. Lite nya kÀcka s.k. features Àr mindre viktigt.

Det dÀr har alltid varit ett problem, ja. Det blir klart bÀttre efterhand, och följer man Microsoft's Guidelines eller anvÀnder rÀtt installationspackare pÄ rÀtt sÀtt, sÄ blir det rÀtt. I teorin iaf. Sysslar inte med sÄnt dÀr lÀngre.

Problemet Àr ju ofta att de som utvecklar och administrerar sjÀlva har admin axx pÄ sina burkar och fattar inte att de mÄste testa hos vanliga corporate users innan de lanserar och implementerar (öht att fÄ utvecklare att tÀnka sig in i slutanvÀndarens sammanhang Àr som bekant en utmaning).

Förresten, Ă„tminstone till för ett antal Ă„r sedan var ALLA anvĂ€ndare pĂ„ MS Corp local admin pĂ„ sina burkar, och det innebar ett h*lvete för oss som sedan skulle fixa "silent installs" till 10,000-tals anvĂ€ndare vĂ€rlden över. Shit vad man fick tweaka o scripta pĂ„ den tiden. Gaaaamla goda tiden. 😉

Men Microsoft Àr bÀttre pÄ det numera. DÀremot finns det ju 3-part-vendors som inte Àr det.

Postat (redigerat)
Flyger man för lĂ€nge finns det f-n ingenstans kvar att landa. 😉

Never let me down again, som en viss grupp sjöng nÀr de flög högt... Gissar att det kan gÀlla Àven för en och annan Windows-anvÀndare/administratör.

Redigerat av Olsberg
Postat

Hacke! Ni anvĂ€nder vĂ€l inte biometrisk inloggning pĂ„ ett sĂ„ stort företag.. 😕De Ă€r för lĂ€tta att lura.

Jag klurade ett tag pÄ hur jag skulle lösa det hÀr med sÀkerhet.. Och sÀrskillt dÄ personal lallade i vÀg och hÀmtade kaffe med sina datorer vidöppna för insyn.

SÄ.. Vi hade en kaffeautomat som man betalade med smartcard i.. Den modifierade jag men en RFID lÀsare (global ingen sÀkerhet men anvÀndarna var tvunga att ha med sig sin RFID-nyckel för att fÄ kaffe, detta lÀrde anvÀndarna att alltid ha sin RFID-bricka pÄ sig dÄ dom lÀmnade datorn).. Sen hade jag RFID lÀsare vid skrivbordsdatorn/terminalen med unik ID för varje terminal.

Sen som grÀdde pÄ moset sÄ tvingade jag anvÀndarna att anvÀnda sÄ snuskiga, perversa och felstavade lösenord som möjligt.. Varför kanske du undrar? Jo.. Dom kommer garanterat ALDRIG att vÄga tala om vad dom har för lösenord till nÄn kollega eller annan utomstÄende.. Och dessutom kollar dom ALLTID över axeln sÄ ingen ser vad dom skriver innan dom loggar in.. För att dom skÀms för lösenordet.. :rolleyes: (funkar i teorin i alla fall och i min betatest)

Postat

Ett annat perspektiv pÄ dina rekommendationer, Hego:

Hade en kollega som tappade en digital nyckel och behövde (faktiskt) ge sitt lösenord till datoradmin sÄ att kan kunde komma in i sin e-post igen. Han struntade till slut i allt - datorteknikern var en kvinna och hon var inblandad i lösenordet.

Postat
Ett annat perspektiv pÄ dina rekommendationer, Hego:

Hade en kollega som tappade en digital nyckel och behövde (faktiskt) ge sitt lösenord till datoradmin sÄ att kan kunde komma in i sin e-post igen. Han struntade till slut i allt - datorteknikern var en kvinna och hon var inblandad i lösenordet.

🙂

Postat

Jag har testat, och Àn sÄ lÀnge Àr jag nöjd. Rent och snyggt! Nya utforskaren kÀnns mycket trevligare utseendemÀssigt Àn den gamla. Och det flyter pÄ lika snabbt och smidigt som XP.

Ska testaköra mer innan jag ger nÄtt betyg, men Àn sÄ lÀnge verkar det klart lovande!

BSOD? Det försvann ju sÄ gott som totalt efter Windows 98... Har fÄtt sÄdÀr tvÄ, tre gÄnger sedan Windows 2000 slÀpptes. Ett förlegat gnÀllargument som inte hÄller lÀngre. Som att gnÀlla pÄ att "volvo Àr ju bara för kasst! Alla kÀnner ju till att vÀxelspaken pÄ en Duett -58 var nÀstan en meter lÄng!"....

😄

Postat
Ett förlegat gnÀllargument som inte hÄller lÀngre. Som att gnÀlla pÄ att "volvo Àr ju bara för kasst! Alla kÀnner ju till att vÀxelspaken pÄ en Duett -58 var nÀstan en meter lÄng!"....

😄

😄😄😎

Postat

BSOD? Det försvann ju sÄ gott som totalt efter Windows 98... Har fÄtt sÄdÀr tvÄ, tre gÄnger sedan Windows 2000 slÀpptes.

Har fĂ„tt BSOD * 3 Ă€n sĂ„ lĂ€nge pĂ„ Vista Beta 2. 😄

Postat (redigerat)

Har fĂ„tt BSOD ett flertal gĂ„nger med XP. De flesta efter att jag satt in mitt emu 0404-ljudkort. 😄

EDIT: Är lite full... sĂ„ stavfel var oundvikligt!

Redigerat av allansson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.