Jump to content
Annons

Högtalare till Audiophile 2496?

Recommended Posts

Decket (oregistrerad)
Postat

Har ett Audiophile 2496, ska koppla in mina vanliga datahögtalare eller ett par hörlurar som monitorer. Hur ska jag göra detta? Det finns bara RCA in/utgångar på kortet. Måste jag inhandla en mixer?

Jättetack för svar!

// Edward

Annons
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Du ansluter antingen en mixer till kortet eller en förstärkare via RCA och därefter till högtalare. Eller också aktiva monitorer, men där blir jag osäker på nivåerna.

//nemo

Decket (oregistrerad)
Postat

Värt att nämna är att jag har 5.1 högtalare med dessa utgångar:

image005.jpg

De tre 3,5 mm till höger undrar jag lite över. Hur ska jag få in dessa i mixern? Eller snarare två utav dem eftersom varken mixern eller ljudkortet tar 5.1.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

image005.jpg

De tre 3,5 mm till höger undrar jag lite över. Hur ska jag få in dessa i mixern? Eller snarare två utav dem eftersom varken mixern eller ljudkortet tar 5.1.

Hmmm jag hoppas det är IN-gångar du menar.

Den röda o vita brukar vara höger resp vänster.

Men de lär ju inte återge basfrekvenserna så bra utan hjälp från suben.

Annars ser det ju lite underligt ut, är det där fyra från höger en nätsladd för 110V??

Frågan är om du öht kan koppla in kortet direkt till högtalarna.

Decket (oregistrerad)
Postat (redigerat)

image005.jpg

Hmmm jag hoppas det är IN-gångar du menar.

Den röda o vita brukar vara höger resp vänster.

Men de lär ju inte återge basfrekvenserna så bra utan hjälp från suben.

Annars ser det ju lite underligt ut, är det där fyra från höger en nätsladd för 110V??

Frågan är om du öht kan koppla in kortet direkt till högtalarna.

Jag pratar om hur jag ska koppla de tre 3,5 mm till höger. RCA kontakterna till vänster är bara mellan högtalarna och subwoofern. Alltså, vilka två av de tre ska jag stoppa in i mixern och var i mixern?

Den där nätsladden på bilden är inte med. Vette fan var den kommer ifrån.

Redigerat av Decket
Postat

[...bild...]

antingen skaffar du en mixer med inbyggt slutsteg och kopplar in högtalarna dig, eller så skaffar du dig en mixer utan högralarutgångar, och ansluter ett par aktiva monitorer dit.

eller så kopplar du ditt ljudkort direkt till en stereo med linjeingång.

jag vet inte vad du har för 5.1 system till din dator, men mitt råd är iallafall att ställa in det i garderoben.

Postat

Vet ej vad det är för högtalare du har men du kan inte få 5.1 analogt ifrån ditt ljudkort. Den gröna sladden borde vara left right på dina högtalare och då brukar man oftast få med subben (eller så ställer man in det). Är det en förstärkare till högtalarna i subben och har du en volymkontroll på högtalarna? då är det bara att köpa en adapter från 2*RCA till 3,5mm stereotele och koppla till den gröna sladden, men det är svårt att veta vad exakt dina kablar är till för eftersom det står så lite...

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Jag pratar om hur jag ska koppla de tre 3,5 mm till höger. RCA kontakterna till vänster är bara mellan högtalarna och subwoofern. Alltså, vilka två av de tre ska jag stoppa in i mixern och var i mixern?

jaha, då blir det gissning:

Den gröna bör ha Höger/Vänster

Den svarta Sub/Front

Den gul-oranga surround Höger/Vänster

Detta är ju tänkt att kopplas direkt till ljudkortet med 5.1 utgångar, inte till någon mixer.

Gör som Itzhak sa.

Postat

Jag har bara läst första inlägget,,

ljudkortet hanterar INTE 5.1 så det kan du glömma.

Förmodligen så kan du använda det på moderkortet inbyggda ljudchipet för 5.1 kanske t.o.m. 7.1

Om jag inte minns fel så är det väl så att det är speciella pluggar, inte vanliga mono eller stereo till datorhögtalare för 5.1?? Mao så kommer det att bli total-lurigt att koppla ihop.

Använder du 5.1? Måste du det? Tips, skit i 5.1 om du skall göra vanlig stereo-musik.

Postat

Förmodligen så kan du använda det på moderkortet inbyggda ljudchipet för 5.1 kanske t.o.m. 7.1

Om jag inte minns fel så är det väl så att det är speciella pluggar, inte vanliga mono eller stereo till datorhögtalare för 5.1?? Mao så kommer det att bli total-lurigt att koppla ihop.

Använder du 5.1? Måste du det? Tips, skit i 5.1 om du skall göra vanlig stereo-musik.

Nja, det är väl inte hela sanningen? 2496 hanterar visst 5.1 via s/pdif

Eller ja, 5.1 är väl fel å säga. Det finns ju ända ner till 1.0. Men PCM/DD och dts klarar det av.

Postat

Om jag inte minns fel så är det väl så att det är speciella pluggar, inte vanliga mono eller stereo till datorhögtalare för 5.1??  Mao så kommer det att bli total-lurigt att koppla ihop.

Nja, det är väl inte hela sanningen? 2496 hanterar visst 5.1 via s/pdif

Eller ja, 5.1 är väl fel å säga. Det finns ju ända ner till 1.0. Men PCM/DD och dts klarar det av.

men inte för "normala" människor....

Allt funkar bara man vill, men att hålla på att kompromissa och rodda med massa "workarounds" är inte något jag rekommenderar... Men visst så har du väl rätt, lite i alla fall... (är osäker så jag skall inte säga annat)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.