Jump to content
Annons

Cubase Audiophile 2496!


Decket (oregistrerad)

Recommended Posts

Decket (oregistrerad)

Har precis installerat ett Audiophile 2496 och behöver hjälp att ställa in Cubase. Jag har ett inbyggt AC97 kort också. Jag har tänkt att köra högtalarna via det. Jag vill alltså bara spela in med 2497-kortet. Jag har en BOSS GT-6 med "Digital Out" port på som jag tänkte köra in med. Använder vanlig RCA-sladd där emellan.

Hur ska jag ställa in Cubase för att få in ljudet på bästa sätt!

Jättetack för svar!!

// Edward

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Decket (oregistrerad)

Vet inte riktigt om jag fick fram rätt information. Jag hör alltså INGENTING i Cubase. Hur ställer jag in Cubase så att jag kan spela in med min GT-6'a??? Haha :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte spela upp datorns ljud med Audiophile-kortet? Jag ser överhuvudtaget ingen anledning att lyssna från ett sämre kort när du har ett bättre och det tar mindre tid att ställa in det på det sättet.

Du kan inte ens köra med olika ljudkort i ett inspelningsprogram, då endast EN drivrutin kan väljas (ASIO-drivrutinen i detta fall).

Välj "Divice"->"Device Setup" i Cubase. Klicka på VST-audiobay och välj "M-Audio Delta ASIO". Kolla på "VST-inputs" och "outputs" så att alla är aktiverader ("yes" är valt).

Välj sedan "Device"->"VST Connections" och välj en lämplig "input"-mall samt "output"-mall eller skapna egna med dina in och utgångar.

Det funkar säkert med en vanlig RCA-kabel, men det finns speciella S/PDIF-kablar som bör användas. Kolla på närmsta radio/TV-butik, där kan du hitta nått relativt billigt. Den utgången från din BOSS-burk ska sedan kopplas in på digitalingången på ditt ljudkort, inta analogingången.

Hoppas detta hjälpte!

/johan

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Decket (oregistrerad)

Tror du inte? Har en polare som gör det. Han kommer inte ihåg allt han ställde in, han sa att jag skulle fråga här. :rolleyes:

Det är ju bara att ställa in ena ljudkortet som in, andra som out... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag nyss lagt till i mitt inlägg:

Välj "Divice"->"Device Setup" i Cubase. Klicka på VST-audiobay och välj "M-Audio Delta ASIO". Kolla på "VST-inputs" och "outputs" så att alla är aktiverader ("yes" är valt).

Välj sedan "Device"->"VST Connections" och välj en lämplig "input"-mall samt "output"-mall eller skapna egna med dina in och utgångar.

/johan

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du inte? Har en polare som gör det. Han kommer inte ihåg allt han ställde in, han sa att jag skulle fråga här. 😳

Det är ju bara att ställa in ena ljudkortet som in, andra som out... eller?

Okay gör som din polare då. Vi andra sitter bara och ljuger när vi säger att

det inte går. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Decket (oregistrerad)

Då får jag göra det. Tack som fan för svar grabbar! Under tiden jag stänger av i BIOS kan väl ni säga exakt hur jag ska ställa in skräpet i Cubase :rolleyes: För just nu verkar det inte som att det går in någonting, hoppas det beror på det som ni säger... att de båda krockar. Det som är synd är ju att jag har 5.1 på det andra. Men det behöver jag ju iofs inte längre när man har surround på TV'n 😳

Måste jag avinstallera drivrutinerna för det gamla också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Decket (oregistrerad)

Ehm. Har 3,5 mm stereohanar från högtalarna. De går ju inte in i kortet. Är ju RCA överallt :rolleyes: Hur gör jag nu. Inbyggda kortet är avstängt nu i alla fall.

Verkar som att jag behöver en mixer då ju. Värt att säga kanske? 😳

Redigerat av Decket
Link to comment
Dela på andra sajter

Decket (oregistrerad)

Yepp, verkar som att jag behöver en mixer. Orka.

Jag har Logitech X-530. Det är tre stycken 3,5 mm hanar som ska in i datorn. Får väl försöka stoppa in två av dom i en mixer... eller jag vet inte.

Är det ingen som har något förslag på hur jag ska lösa detta??

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag nyss lagt till i mitt inlägg:

Välj "Divice"->"Device Setup" i Cubase. Klicka på VST-audiobay och välj "M-Audio Delta ASIO". Kolla på "VST-inputs" och "outputs" så att alla är aktiverader ("yes" är valt).

Välj sedan "Device"->"VST Connections" och välj en lämplig "input"-mall samt "output"-mall eller skapna egna med dina in och utgångar.

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Yepp, verkar som att jag behöver en mixer. Orka.

Jag har Logitech X-530. Det är tre stycken 3,5 mm hanar som ska in i datorn. Får väl försöka stoppa in två av dom i en mixer... eller jag vet inte.

Är det ingen som har något förslag på hur jag ska lösa detta??

om det är tre kontakter är det för att få surround ljud. Du måste ha ett ljudkort som stödjer det för att få surround.

Link to comment
Dela på andra sajter

Decket (oregistrerad)

Det känns som att jag får helt fel svar. Nu får jag in ljud i Cubase, men jag hör inget.

Jag vill alltså köra med två ljudkort eftersom folk nu hävdar att det funkar jättebra.

Att koppla in från GT-6'an till ljudkortet, inga problem. Att ställa in Cubase så att ut är ett annat ljudkort, inte en aning hur man gör.

Om jag nu ska strunta i båda och bara köra med det bästa som inte stödjer 5.1 får jag väl göra det. Men hur ska jag då koppla in högtalarna (som är 5.1) till mitt ljudkort som bara har RCA-ingångar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att jag får helt fel svar. Nu får jag in ljud i Cubase, men jag hör inget.

Jag vill alltså köra med två ljudkort eftersom folk nu hävdar att det funkar jättebra.

Att koppla in från GT-6'an till ljudkortet, inga problem. Att ställa in Cubase så att ut är ett annat ljudkort, inte en aning hur man gör.

Om jag nu ska strunta i båda och bara köra med det bästa som inte stödjer 5.1 får jag väl göra det. Men hur ska jag då koppla in högtalarna (som är 5.1) till mitt ljudkort som bara har RCA-ingångar?

Du kan inte köra så i Cubase.

Du kan däremot använda AC97 med med dina WDM applikationer (winamp WMP etc) för att lyssna på ljud från windows operativsystem (pling och plong).

Ska du använda AC97 i Cubase så måste du an ASIO drivrutin till det.. T.ex ASIO4all men det är ingen bra lösning..

Link to comment
Dela på andra sajter

Decket (oregistrerad)

Jag har volymkontroller på högtalarna och subwoofern.

Det verkar ju faktiskt som att jag får skrota mina högtalare och tjacka ett par monitorer och en liten mixer. Detta var verkligen inte vad jag räknade med, ville bara kunna spela in lite gura på datorn utan att det skulle lagga. Well... bara att knata till musikaffären nästa vecka. Tänker köpa typ det billigaste jag kan hitta :rolleyes:

Tack för alla råd och tips i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...