Jump to content
Annons

Pod Xt Pro


furstan

Recommended Posts

Hej,

Har fundering på att köpa en Pod Xt Pro (till mitt projektarbete). Kan man koppla denna direkt till en Cabinet eller måste man ha en förstärkare på vägen?

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm.. okej. Det går inte utan alltså? Blir för svag signal?

Något slutsteg ni rekommenderar? inte alltför dyrt och kanske inte det mest budget heller, något prisvärt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekomendera "Rocktron Velocity 100" kraftfullt transistorsteg, det blir billigast

ska du ha rör steg blir det dyrare, då är begmarknaden du får kolla efter.

Mesa 50/50 eller Peavy 60/60 att rekomendera.. kring 3500-5000:-

priser varierar beroende på skick, nypris på dessa är inte att tänka på om du ska ha ett billigt 😏

Ett annat alternativ om du nu inte redan har köpt PodXT och cabinett är att skaffa en

Line6 FlextoneIII eller någon annan liknande combo

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tech21 har en fiffig pryl för sånt här som heter "Power Engine 60". 12" högtalare och 60W slutsteg i en enda låda, väldigt ren förstärkning, för att passa sådana där modellerande prylar som t ex POD:en. Knappt 4000 på Thomann, vet inte vad dom kostar i Sverige nuförtiden?

Har du redan en låda är det dock klart billigast att köpa ett slutsteg, Rocktron Velocity är som sagt ett bra val. 2500:- på Thomann (ok, förespråkar egentligen att man bör handla hos sin lokala handlare, det brukar löna sig på sikt, men det kan ju vara bra att ha lite att förhandla om vad gäller priset? 😎).

Edit: Du hade visst inte POD:en heller... Då är det ju garanterat mest prisvärt att köpa en "komplett" modellerande förstärkare. Förutom POD så finns det ju bra från Vox, Yamaha, Hughes&Kettner, Fender, Behringer, Rocktron o s v. Och man kan väl inte säga att någon är bättre än någon annan, dom är bra på olika saker. Plus att folk föredrar olika typer av ljud (ok, ingen världssensationell slutsats?!?! 🙁).

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle iofs inte rekomendera att köra pod genom slutsteg och låda. Poden gör sig bäst om du bara line:ar rätt in i PA:t. Vill du ha en vanlig rigg så ska du hellre köpa dig en topp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört en POD V1.0 tillsammans med en Tech 21 Power Engine 60 i snart 6 år tror jag. Nog för att PODen börjar bli rätt out of date men Tech 21 "combon" är rätt genialisk faktiskt. Det är definivt något att titta på..

Men du kanske är ute efter ljudet du får av just ditt cabinet, då är det ju en mindre bra idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle iofs inte rekomendera att köra pod genom slutsteg och låda. Poden gör sig bäst om du bara line:ar rätt in i PA:t. Vill du ha en vanlig rigg så ska du hellre köpa dig en topp.

Eller varför inte koppla in podden i två aktiva PA:högtalare och få en schysst stereo rigg 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar Atomic Reactor 112. Bara att plugga in podden i och så får du en rörcombo, Kostar 4.995 kr. Har använt en ett par månader nu på mindre och mellanstora scener och de där 18W som den har låter förbaskat mycket. Har aldrig haft några som helst problem med att höra mig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj.. här ramlar det in tips.. :rolleyes:

Jag vet inte vad jag tänkte på när jag ställde frågan, jag vill ju ha så ofärgat ljud som möjligt och helst komma undan så billigt som möjligt så det är klart jag använder line till PA:t.. då slipper jag ju både slutsteg och cab. Och när jag ska spela in så kör jag bara line. Det måste väl bli den billigaste och även bästa lösningen? Att köpa en sån där combo för effekter kan ju också vara en idé men då blir det lite mer pengar..

Tanken är att jag ska jämföra ljuden med originalljuden i mitt projektarbete (som första del av 3) och se hur den slår sig emot förstärkarna som den försöker "härma". T.ex. en JCM800 eller en Dual Recitifier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...