ViktorDenStore Postat 14 juni 2004 Postat 14 juni 2004 Inledning ViktorDenStore har gjort en lĂ„t som han kallar "Beautiful eyes" och den har han spelat in i Cubase och redigerat sĂ„ den Ă€r helt klar. Sen kommer Hammagrella och tar ViktorDenStores lĂ„t, (den lilla busen đł ), hur kan dĂ„ ViktorDenStore bevisa att det Ă€r hans lĂ„t nĂ€r Hammagrella har samma lĂ„t? ViktorDenStore har lĂ€st i Studio-nr3-04 att om man skickar ett brev till sig sjĂ€lv med hela lĂ„ten inuti och lĂ„ter förpackningen vara obruten sĂ„ har man bevis pĂ„ att man har Ă€gt lĂ„ten under en viss tid. Men rĂ€cker det osv? - FortsĂ€ttning följer đ -
dbd Postat 14 juni 2004 Postat 14 juni 2004 Del 1: ViktordenStore hÄller sig extremt passiv efter att dbd den onde ringt in och tipsat Business Software Agency om Viktors piratkopierade Cubase.
ViktorDenStore Postat 14 juni 2004 TrĂ„dstartare Postat 14 juni 2004 đł LOL... jag har inte ens piratkopierat Cubase ... Haha...
ViktorDenStore Postat 14 juni 2004 TrĂ„dstartare Postat 14 juni 2004 Fan vad du Ă€r trĂ„kig. Tack för upplysningen đł
Andreas L Postat 14 juni 2004 Postat 14 juni 2004 Det dÀr Àr en ganska knepig sak, men nÀr det handlar om att skicka lÄten till sig sjÀlv sÄ talar man alltsÄ om ett Rekomenderat brev. Det fÄr du hÀmta ut pÄ posten och kan (förutsatt att brevet inte Àr öppnat) styrka att du haft lÄten sedan ett visst datum. Skulle nÄgon sno din lÄt sÄ blir det antagligen ÀndÄ nÄgon sorts rÀttsprocess och ofta sÄ snor lÄttjyven bara en del av lÄten, och det skall senare bedömmas ifall den Àr tillrÀckligt mycket snodd för att du skall fÄ upprÀttelse och ersÀttning. Jag vet faktiskt inte hur det ser ut i samlingsmusikens tidevarv, men det Àr sÀllan man hör om lÄtstölder och folk som blir dömda för det. Ett exempel skulle vÀl vara "DrÀngarnas" lÄt "Om du vill bli min fru". Men om det rÀcker? Om nÄgon snor "rÀtt av" sÄ rÀcker det nog(rekomenderade post har just den uppgiften att rÀtt person skall fÄ nÄgot och att man skall veta att personen sedan fÄtt det) , men jag tror att det oftast Àr frÄgan om bedömningar nÀr du tycker att Hammagrella har snott introt eller melodin i refrÀngen.
unbornichen Postat 14 juni 2004 Postat 14 juni 2004 Har man hela projektet med alla kanaler pÄ datorn kan man ju visa upp det.
peppemannen Postat 14 juni 2004 Postat 14 juni 2004 Har man hela projektet med alla kanaler pÄ datorn kan man ju visa upp det. Ja.. svÄrare Àn sÄ borde det ju inte vara igentligen?
ViktorDenStore Postat 14 juni 2004 TrĂ„dstartare Postat 14 juni 2004 Ăntligen nĂ„gon som kan ge mig ett vettigt svar: Andreas L /Tack Viktor PS. Hammagrella har inte snott nĂ„n lĂ„t frĂ„n mig, den dĂ€r lĂ„ten finns inte ens, det Ă€r bara ett ex, men jag tog Hammagrellas namn för han brukar förstĂ„ att jag bara skĂ€mtar och inte ta illa upp! DS.
Pluffo Postat 14 juni 2004 Postat 14 juni 2004 Vill minnas att denna frÄga har genererat en trÄd med ett par sidor förrut men jag kan inte hitta den.
ViktorDenStore Postat 14 juni 2004 TrĂ„dstartare Postat 14 juni 2004 Vill minnas att denna frĂ„ga har genererat en trĂ„d med ett par sidor förrut men jag kan inte hitta den. Troligt men jag hittade den inte heller... đł Hehe
Andreas L Postat 14 juni 2004 Postat 14 juni 2004 (redigerat) Har man hela projektet med alla kanaler pĂ„ datorn kan man ju visa upp det. Ja.. svĂ„rare Ă€n sĂ„ borde det ju inte vara igentligen? Nja, det handlar ju om att kunna bevisa vid vilket datum du haft en viss lĂ„t, antingen via noter, eller inspelat. Man kan inte anvĂ€nda systemtiden i en dator som nĂ„gon trovĂ€rdig referens i det fallet, eftersom den kan Ă€ndras. Det Ă€r hĂ€r som postens stĂ€mpel kommer in i bilden. PS. Hammagrella har inte snott nĂ„n lĂ„t frĂ„n mig, den dĂ€r lĂ„ten finns inte ens, det Ă€r bara ett ex, men jag tog Hammagrellas namn för han brukar förstĂ„ att jag bara skĂ€mtar och inte ta illa upp! DS. Inte Ă€nnu, men sĂ„ mĂ„nga lĂ„tar som kommer dĂ€rifrĂ„n sĂ„ kommer det att hĂ€nda förr eller senare, och dĂ„ Ă€r det bra att han vet att vi har ögonen pĂ„ honom.. đł Redigerat 14 juni 2004 av Andreas L
ViktorDenStore Postat 14 juni 2004 TrĂ„dstartare Postat 14 juni 2004 Inte Ă€nnu, men sĂ„ mĂ„nga lĂ„tar som kommer dĂ€rifrĂ„n sĂ„ kommer det att hĂ€nda förr eller senare, och dĂ„ Ă€r det bra att han vet att vi har ögonen pĂ„ honom.. đł Haha... mm, det har du sĂ„ rĂ€tt i đ
Twilight_Zound Postat 14 juni 2004 Postat 14 juni 2004 Ytterligare ett bevis Ă€r om du sparat lĂ„ten som Cubasefil pĂ„ diskett Denna har dĂ„ ett senast anvĂ€nd/Ă€ndrad datum. Om det datumet stĂ€mmer överens med Postens stĂ€mpel sĂ„ Ă€r saken Biff Stroganöff đł
ViktorDenStore Postat 14 juni 2004 TrĂ„dstartare Postat 14 juni 2004 Förutsatt att man inte Ă€ndrat lĂ„ten efterĂ„t... đł Nej precis... Hehe Ă andra sidan vill man ju uppdatera lĂ„ten lite dĂ„ och dĂ„... men det funkar ju bra om man kĂ€nner att man Ă€r 100% klar!
unbornichen Postat 14 juni 2004 Postat 14 juni 2004 Ytterligare ett bevis Ă€r om du sparat lĂ„ten som Cubasefil pĂ„ diskettDenna har dĂ„ ett senast anvĂ€nd/Ă€ndrad datum. Om det datumet stĂ€mmer överens med Postens stĂ€mpel sĂ„ Ă€r saken Biff Stroganöff đ NĂ€, det funkar inte om du menar datumet man kan se lĂ€tt under egenskaper, för det datumet Ă€r buS-enkelt att Ă€ndra pĂ„. Men han har ju hela cubase dokumentet med alltihopa i som borde fungera bra som bevis, om nu inte den som "tagit" lĂ„ten lyckats fĂ„ tag i hela cubase sessionen.
hackeman Postat 14 juni 2004 Postat 14 juni 2004 (redigerat) Vill minnas att denna frĂ„ga har genererat en trĂ„d med ett par sidor förrut men jag kan inte hitta den. Japp, det var jag som startade den trĂ„den och det urartade i dina och mina utflippade ekvationer... đ finns hĂ€r. Precis det svar Andreas L gav Ă€r ocksĂ„ samma som vi kom fram till sist, vilket ocksĂ„ Studio skrivit tidigare och STIM skrivit pĂ„ sin hemsida; hĂ€r. Men som jag sade Ă€ven i den andra trĂ„den finns det ett stort hĂ„l pĂ„ marknaden för att underlĂ€tta för upphovsmĂ€n att skydda sin musik. Oavsett vad man tycker principiellt om upphovsmannalagen. SĂ„ledes har jag börjat skissa lite lĂ€tt pĂ„ en tjĂ€nst för att ersĂ€tta just det omstĂ€ndiga förfarandet med att varje gĂ„ng spara ner sina alster och skicka ivĂ€g som rekommenderade brev med mottagningsbevis till sig sjĂ€lv. Min tanke Ă€r - sĂ„ fort jag som upphovsman gjort ett nytt alster som jag antingen vill dela ut pĂ„ Internet, eller skicka pĂ„ CD till skivbolag eller motsvarande, ska jag enkelt och billigt kunna elektroniskt skicka upp mitt alster till en tjĂ€nst pĂ„ Internet som jag vet Ă€r MINST lika tillförlitlig som rekommenderade brev med mottagningsbevis. TjĂ€nsten mĂ„ste alltsĂ„ vara jurudiskt tajt, och dessutom ha jurister kopplade som Ă€r insatta i IT, musik, upphovsrĂ€tt osv sĂ„vĂ€l som tjĂ€nsten i sig. De ska finnas dĂ€r för dig vid eventuell tvist. Det juridiska Ă€r sĂ„klart ett aber. Mer Ă€n jag anar sĂ€kert, och inte minst internationellt. En annan utmaning med tjĂ€nsten Ă€r att den mĂ„ste kosta medans musiker oftast Ă€r snĂ„la/fattiga (och det vĂ„gar jag slĂ€nga ur mig i ett sĂ„nt hĂ€r forum?!?! đ) men min förhoppning Ă€r att det ska inte kosta mer per Ă„r Ă€n man annars hade lagt ut pĂ„ att skicka CDs i rekommenderade brev (X ggr / Ă„r). Dessutom kan man lĂ€tt bĂ€dda in annan funktionalitet typ den som finns pĂ„ demomusic.nu e.d. eftersom lĂ„tarna Ă€ndĂ„ kommer att hostas av tjĂ€nsten. Kanske dumt av mig att röja en "affĂ€rsidĂ©" pĂ„ det hĂ€r viset, men i gengĂ€ld kanske jag fĂ„r lite feedback pĂ„ vad ni tror om en sĂ„n tjĂ€nst...? đ Redigerat 14 juni 2004 av hackeman
unbornichen Postat 14 juni 2004 Postat 14 juni 2004 *springer snabbt ivÀg och sÀljer hackemans idé*
hackeman Postat 14 juni 2004 Postat 14 juni 2004 *springer snabbt ivĂ€g och sĂ€ljer hackemans idĂ©* *grĂ„ter en skvĂ€tt* SkĂ€mt o sido, betyder det att du tror pĂ„ idĂ©n mao? đ
unbornichen Postat 14 juni 2004 Postat 14 juni 2004 *springer snabbt ivĂ€g och sĂ€ljer hackemans idĂ©* *grĂ„ter en skvĂ€tt* SkĂ€mt o sido, betyder det att du tror pĂ„ idĂ©n mao? đ Ja jag tycker mycket av det verkar klokt, men blir nog strul att hitta webhotell som tar emot alla lass med musik och sĂ„ blir det lite skummt om dom ska fungera som en demobank samtidigt. Annars finns det sĂ€kert ett behov av ungefĂ€r det du beskriver.
hammagrella Postat 14 juni 2004 Postat 14 juni 2004 PS. Hammagrella har inte snott nĂ„n lĂ„t frĂ„n mig, den dĂ€r lĂ„ten finns inte ens, det Ă€r bara ett ex, men jag tog Hammagrellas namn för han brukar förstĂ„ att jag bara skĂ€mtar och inte ta illa upp! DS. Inte Ă€nnu, men sĂ„ mĂ„nga lĂ„tar som kommer dĂ€rifrĂ„n sĂ„ kommer det att hĂ€nda förr eller senare, och dĂ„ Ă€r det bra att han vet att vi har ögonen pĂ„ honom.. đ Boys, straffet för lĂ„tstöld Ă€r ingenting om man jĂ€mför med straffet för förtal! đ Hur hamnade jag i den hĂ€r trĂ„den egentligen đ ....
Carl_B Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Man kan inte anvĂ€nda systemtiden i en dator som nĂ„gon trovĂ€rdig referens i det fallet, eftersom den kan Ă€ndras. Det Ă€r hĂ€r som postens stĂ€mpel kommer in i bilden. Som om inte postens stĂ€mpel gĂ„r att förfalska... đ
Andreas L Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Man kan inte anvĂ€nda systemtiden i en dator som nĂ„gon trovĂ€rdig referens i det fallet, eftersom den kan Ă€ndras. Det Ă€r hĂ€r som postens stĂ€mpel kommer in i bilden. Som om inte postens stĂ€mpel gĂ„r att förfalska... đ Eh... jo, det gĂ„r förstĂ„ss, och det finns t.o.m folk som förfalskar mumier, sĂ„ förfalsningar Ă€r inte nĂ„got nytt. Fast nu handlar det ju inte riktigt om det. Rekomenderade brev anvĂ€nds just av sĂ€kerhetsskĂ€l för att rĂ€tt person ska fĂ„ kvittera ut ett vist brev/paket. Jag Ă€r inte heller nĂ„gon expert pĂ„ Ă€mnet (och det verkar heller inte finnas nĂ„gra), men vill man stĂ€lla saken pĂ„ sin spets sĂ„ blir det nog sĂ„ att nĂ€r du kommer dĂ€r med ditt oöppnade brev, innehĂ„llandes en CD-skiva med musik som du pĂ„stĂ„r har blivit stulen, sĂ„ skulle jag tippa pĂ„ att det Ă€r upp till den andra parten att visa att du har gjort en förfalskning, om bevistyngden i det oöppnade rekomenderade brevet skulle bestridas, genom att hĂ€vda att du Ă€r en bedragare. SjĂ€lvklart kan saker förfalskas. BĂ„de kvitton, stĂ€mplar och mumier. đ
Carl_B Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Man kan inte anvĂ€nda systemtiden i en dator som nĂ„gon trovĂ€rdig referens i det fallet, eftersom den kan Ă€ndras. Det Ă€r hĂ€r som postens stĂ€mpel kommer in i bilden. Som om inte postens stĂ€mpel gĂ„r att förfalska... đ Eh... jo, det gĂ„r förstĂ„ss, och det finns t.o.m folk som förfalskar mumier, sĂ„ förfalsningar Ă€r inte nĂ„got nytt. Fast nu handlar det ju inte riktigt om det. Rekomenderade brev anvĂ€nds just av sĂ€kerhetsskĂ€l för att rĂ€tt person ska fĂ„ kvittera ut ett vist brev/paket. Jag Ă€r inte heller nĂ„gon expert pĂ„ Ă€mnet (och det verkar heller inte finnas nĂ„gra), men vill man stĂ€lla saken pĂ„ sin spets sĂ„ blir det nog sĂ„ att nĂ€r du kommer dĂ€r med ditt oöppnade brev, innehĂ„llandes en CD-skiva med musik som du pĂ„stĂ„r har blivit stulen, sĂ„ skulle jag tippa pĂ„ att det Ă€r upp till den andra parten att visa att du har gjort en förfalskning, om bevistyngden i det oöppnade rekomenderade brevet skulle bestridas, genom att hĂ€vda att du Ă€r en bedragare. SjĂ€lvklart kan saker förfalskas. BĂ„de kvitton, stĂ€mplar och mumier. đ đ jo de e sant... men e de inte 'skyldig till motsatsen bevisats' som gĂ€ller? den som har snott behöver inte bevisa att han inte har gjort de utan det Ă€r den som har blivit bestulen som fĂ„r göra det jobbet...
Andreas L Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 đđ Det Ă€r vĂ€l "Innocent til proven guilty"?? Ăh, skit i det! đ
Carl_B Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 đđ Det Ă€r vĂ€l "Innocent til proven guilty"?? Ăh, skit i det! đ shit... du har rĂ€tt... för mycke mat o för lite o göra pĂ„ jobbet gör en lĂ€tt ganska dĂ„sig... đ
hackeman Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 FrĂ„gan Ă€r hur pass det rekommenderade brevet hĂ„ller vid en tvist med en motpart i annat land Ă€n Sverige, t.ex. USA. DĂ€r lĂ€r det vĂ€l vara Ă€nnu lĂ€ttare för dem att förfalska dylika bevis till sin egen fördel. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.