Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har nyligen plöjt igenom gratisartiklarna pÄ den hÀr sidan (howmusicreallyworks.com) men nu vandrar jag mest planlöst runt och lÀser lite lösryckt information om napoleon-ackord och exotiska skalor, och det ger Àrligt talat inte sÄ vÀrst mycket. Jag behöver helt enkelt lite strukturerad sjÀlvundervisning - men jag vet inte vart nÄnstans jag finner sÄdan.

Det Àr hÀr du kommer in i bilden. Tipsa mig om hemsidor, fysiska böcker som man kan hitta i biblioteket eller andra kÀllor till information. Jag vill ha allt.

Tack pÄ förhand!

😎

Annons
Postat (redigerat)

Vad Àr det du vill veta?

Allt om musikteori = hur lÄngt Àr ett snöre?

🙁

SkÀmt Ätsido, det Àr ett stort Àmne; hur man bygger akord? akordsfunktioner? klassiskt? jazz? nutida? rytmik? instrumentering? komposition? arrangering? skalor?

Jag undervisar i Musikteori sÄ frÄga pÄ . . . menar du enligt skolverket?

http://kursplan.skolverket.imcode.com/1342

Sökte pÄ Google om Muskteori:

http://jakob.jensen68.person.emu.dk/musikkurser/teori.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Musikteori

http://susning.nu/Musikteori

http://www.fredemus.dk/rodekassen/net_teori.htm

http://musictheory.austincollege.edu/

http://www.abrsmpublishing.com/publications/2308

http://www.scales.se/swe/

http://www.musikskole3000.dk/undervisning/teori.php

http://www.music.su.se/musikteori1schema.html

http://hem.passagen.se/sod-spe.musik/teori.html

http://www.academus.se/musikteori.asp

Redigerat av chrisB
Postat

Om du vill ha en ganska "basic" musikteorisida och inte har nagot emot att lara dig pa engelska tycker jag att musictheory. net ar ganska bra

Postat (redigerat)
Allt om musikteori = hur lÄngt Àr ett snöre?

😄

Hehe, jo, insĂ„g tyvĂ€rr lite för sent att ett par riktlinjer vore pĂ„ sin plats. 😄

Jag letar efter mellanliggande/avancerad harmonilÀra, kontrapunkt för nybörjare, och enkel rytmkunskap. Typ. UpplÀgget fÄr gÀrna likna det i howmusicreallworks.com, det vill sÀga pedagogiskt och lÀttlÀst. Jag misstÀnker att jag kanske begÀr lite för mycket av gratis internetkÀllor, sÄ diverse erkÀnd facklitteratur kanske Àr lite ett mer realistiskt mÄl.

Förresten, apropĂ„ ingenting, vilken funktion fyller egentligen augumented 6th-ackord? 😉 Jag förstĂ„r att det bestĂ„r av samma noter som en dominant sjua, men att det vill lösa upp sig nĂ„n annan stans (alltsĂ„ inte V-I eller I-VI, t.ex). UngefĂ€r dĂ€r har jag tappat trĂ„den... 😄

Tack pÄ förhand!

Redigerat av Heterosexuell
Postat

Augmented sixth:

det finns Ă„tminstonde 3 olika sĂ„dana: Italiensk, tysk och fransk (och bellman . . đŸ€Ș )

De akorden anvÀnds generellt för att nÄ dominanten eller tonika i andra inversionen i en kadens.

Det var det korta svaret.

Postat
Augmented sixth:

det finns Ă„tminstonde 3 olika sĂ„dana: Italiensk, tysk och fransk (och bellman . . 😳 )

De akorden anvÀnds generellt för att nÄ dominanten eller tonika i andra inversionen i en kadens.

Kan du inte utveckla det dÀr och ge oss den lÄnga versionen.

Vad menas med italiensk, tysk och fransk? Finns det inom alla ackordtyper dĂ„? Är det ett kompositionssĂ€tt? LĂ„ter rĂ€tt klassiskt i mina öron 😎

MÄste genast forska i detta.

scientist-2a.jpg

Postat

Jag har för mig att vÀldigt snarlika trÄdar dykt upp med jÀmna mellanrum... men det Àr bra, teeori Àr fint. =)

HÀr Àr en sida som jag tycker har bra exempel: Teoria.com

Den finns pÄ engelska och spanska, sÄ det system som anvÀnds Àr steganalys, men det beskrivs tydligt och Àr vÀldigt anvÀndbart. Dessutom finns det lite gehörsövningar dÀr (vilka jag anvÀnder ibland ja)

Postat (redigerat)
Augmented sixth:

det finns Ă„tminstonde 3 olika sĂ„dana: Italiensk, tysk och fransk (och bellman . .  🙂 )

Det finns ju ocksÄ en "Augmented Sixth" (varför inte börja kalla det överstigande sextackord?) som kallas Schweizisk som har stor ters, överstigande kvart och den överstigande sexten. Kanske inte klingar jÀttekul dock, men sÀkert anvÀndbart om man i en slutkadens skall ha det riktigt dramatiskt precis innan dominanten. I följande ordning dÄ it,fr,schw,ty - D - T... oj oj oj vad "dense"

EDIT:

Kan du inte utveckla det dÀr och ge oss den lÄnga versionen.

Vad menas med italiensk, tysk och fransk? Finns det inom alla ackordtyper dĂ„? Är det ett kompositionssĂ€tt? LĂ„ter rĂ€tt klassiskt i mina öron 😛

MÄste genast forska i detta.

scientist-2a.jpg

Det har oftast funktionen som dominantens dominant (och gÄr sÄklart att applicera innan alla mellandominanter) den "augmentade" (hehe) sexten ligger ofta pÄ toppen och har en genomgÄngston som leder kromatiskt ned till dominantens ledton (tersen i dominanten som i sin tur leder till tonikans grundton).

Kolla in lĂ€nken jag angav i svaret ovan, dĂ€r beskriver de de tre sexterna som chris angav med ljudexempel. Det Ă€r ett rĂ€tt klassiskt trix, anvĂ€nds ocksĂ„ i jazzen (i en annan omlĂ€ggning av tonerna har jag för mig). Det gĂ„r att anvĂ€nda i massa med musik och Ă€r perfekt att söka upp dĂ„ man vill byta tonart pĂ„ ngt smidigt sĂ€tt... till detta finns det ju Ă€ven Neopolitanskt sextackord som Ă€r pappan till dessa vad jag förstĂ„tt... men det tar vi i nĂ€sta kapitel. đŸ„°

Redigerat av steflund
Postat

ok. tyst i klassen. 🙂

Dominant akord med lÄgaltererad kvint Àr under den weinklassiska epoken relativt vanliga.

T.ex Mozart.

dm, A, dm, C, F, E, am, G, cm, C7/Bb, F/A, Cdim, G/B, sedan kommer ett akord uppbyggt nerifrÄn: Bb F D G#, efter kommer ett dm/A, A.

Akordet som beskrivs klinagr som ett Bb7 men funktionsmÀssigt Àr det en vÀxeldominant, ett altererat E7 i d-moll.

I C-dur/c-moll sÄ Àr ett D7 (d, f#, a c) ett vÀxeldominant.

Om dÄ akordet Àr byggd (nerifrÄn): Ab C Eb F# sÄ Àr det ett Tyskt sextakord

..................................................: Ab C F# sÄ Àr det ett Italienskt

..................................................: Ab C D F# sÄ Àr det Franskt

Det tyska har förutom en lÄgaltererad kvint ocksÄ en lÄgaltererad nona, som ersÀtter grundtonen.

Det italienska utelÀmnar grundtonen helt varav den bestÄr enbart av tre toner.

Det franska har bara en lÄgaltererad kvint som skiljer den frÄn en vanlig vÀxeldominant.

(VÀxeldominant: Ett dominant akord pÄ andra skalsteget.)

Sen kommer vi till min favvo; Neopolitanskt sextakord som Àr ett subdominantsextakord med lÄgaltererad sext.

I C-dur sÄ blir det en Db/F alltsÄ en Db dur med F i basen.

MÄnskenssonaten:

C#m, C#m/B, A, D/F#, Ab7 . . . dÀr Àr D/F# ett neopolitanskt sextakord.

Det rÀcker för ikvÀll, i morgon tar vi oss an Mediantik!!

Postat
ok. tyst i klassen. đŸ˜±

Dominant akord med lÄgaltererad kvint Àr under den weinklassiska epoken relativt vanliga.

T.ex Mozart.

dm, A, dm, C, F, E, am, G, cm, C7/Bb, F/A, Cdim, G/B, sedan kommer ett akord uppbyggt nerifrÄn: Bb F D G#, efter kommer ett dm/A, A.

Akordet som beskrivs klinagr som ett Bb7 men funktionsmÀssigt Àr det en vÀxeldominant, ett altererat E7 i d-moll.

I C-dur/c-moll sÄ Àr ett D7 (d, f#, a c) ett vÀxeldominant.

Om dÄ akordet Àr byggd (nerifrÄn): Ab C Eb F# sÄ Àr det ett Tyskt sextakord

..................................................: Ab C F# sÄ Àr det ett Italienskt

..................................................: Ab C D F# sÄ Àr det Franskt

Det tyska har förutom en lÄgaltererad kvint ocksÄ en lÄgaltererad nona, som ersÀtter grundtonen.

Det italienska utelÀmnar grundtonen helt varav den bestÄr enbart av tre toner.

Det franska har bara en lÄgaltererad kvint som skiljer den frÄn en vanlig vÀxeldominant.

(VÀxeldominant: Ett dominant akord pÄ andra skalsteget.)

Sen kommer vi till min favvo; Neopolitanskt sextakord som Àr ett subdominantsextakord med lÄgaltererad sext.

I C-dur sÄ blir det en Db/F alltsÄ en Db dur med F i basen.

MÄnskenssonaten:

C#m, C#m/B, A, D/F#, Ab7 . . . dÀr Àr D/F# ett neopolitanskt sextakord.

Det rÀcker för ikvÀll, i morgon tar vi oss an Mediantik!!

Ja, mediantik Ă€r ju det bĂ€sta som finns, detta, sextackord och kvinter. 😼

Bra förklaringar förresten.

Postat

Varför sÀger man inte att det Àr ett tritonus substitut till II7 dÄ? Visserligen förstÄr jag att den har en fastare funktion som b6. Men ÀndÄ kÀnns en aning bökigt.

Dags att börja lĂ€ra mig och slipa pĂ„ teorin mĂ€rker jag 🙂

Postat
Varför sÀger man inte att det Àr ett tritonus substitut till II7 dÄ? Visserligen förstÄr jag att den har en fastare funktion som b6. Men ÀndÄ kÀnns en aning bökigt.

Dags att börja lĂ€ra mig och slipa pĂ„ teorin mĂ€rker jag 😛

Det Àr för att det Àr nÀstan exakt som II men utan grundtonen dÄ. Men med förminskad kvint (det heter ngt ballt pÄ svenska har jag för mig) och septim och nona.

Postat

LĂ„galtererad kvint heter det 😛

Det beskrivs inte som en tritonus substitut till II för att det inte Àr ett.

Men.

Vi som har jazzteori i bakgrunden ser att det skulle kunna vara det, men i det klassiska vÀrlden sÄ . . .

Det lÄter rÀtt ok med ett tyskt sextakord ovanpÄ sitt grundtonartsakord.

ab, c, eb, f# ovanpÄ ett c, bb, e

Trinitous substitut Àr ett regel för ersÀttningsakord; dvs ett akord (oftast ett dominant akord) kan ersÀttas med den som Àr ett triton bort. Dvs C7 ersÀtts med F#7, eller sÄ anvÀnder man den som ett mellangÄngsakord till nÀsta typ: C7 C7 C7 C7 F7 F7 F7 F7 sÄ kan man dÄ byta ut den fjÀrde C7 mot en F#7.

Trinitous substitut tillhör ocksĂ„ dim-ersĂ€ttnings teorin; dvs alla de akord som ligger inom ett dim akord, dvs en liten ters ifrĂ„n varandra. C. Eb, F#, A vilket för oss in i Mediantik! 😄

Som ni mÀrker sÄ hör faktiskt allting ihop med varandra!

Postat

jag önskar att jag hade varit lite mer vaken pÄ lektionerna i skolan. jag förstÄr inte sÄ mycket.

Postat
jag önskar att jag hade varit lite mer vaken pÄ lektionerna i skolan. jag förstÄr inte sÄ mycket.

Jag var heller inte vaken i skolan, brydde mig inte alls. Det jag har lÀrt mig om musik har jag lÀrt mig dÀrför att jag Àr oerhört intresserad av att fÄ veta hur det hela hÀnger ihop, varför lÄter det just sÄ?, hur fÄr jag det lÄta sÄ? . . .

Man gÄr pÄ sin lust, ta reda hur ens favoritmusik hÀnger ihop . . . sedan Àr teori just teori, det Àr knepigt . . ibland . . . det gÄr inte bara att förstÄ pÄ en gÄng. SÄ misströsta inte . . . frÄga pÄ!

Vad Àr det du inte förstÄr?

Postat (redigerat)

Nu har jag lÀst igenom allt ett flertal gÄnger och det börjar klarna allt mer. Ska försöka fÄ in det i praktiken. Ljudexemplen pÄ teoria.com lÄter ju hÀftiga i vilket fall. DÀr kan man ju spÄna vidare.

Kan ni inte ge nÄgot exempel hur det anvÀnds för att byta tonart?

och vad Ă€r mediantik dĂ„? 😎

edit: Jag vill bara tacka chrisB och steflund för att ni svarar pĂ„ mina frĂ„gor 🙂 Snart fĂ„r ni börja ta betalt 😛

Redigerat av johahl
Postat (redigerat)

byta tonart?

Modulation: det finns mÄnga sÀtt, ett Àr att bara byta rakt av sÄ dÀr.

ett annat Àr att tÀnka sig bakÄt, dvs om jag Àr i C-dur och vill till Ab-dur sÄ gÄr jag via Ab-durs dominant: Eb7 och vill jag anvÀnda typisk jazzharmonik II-V-I sÄ blir det: C, Bbm7, Eb7, Ab.

Och sÄ byta ut Eb7 mot sin tritonus A7.

Att modulera ett halfsteg uppÄt sÄ kan man anvÀnda: C-G7-Ab7-Db . . . . eller C-G7-C-Ab7-Db . . . .

Dominant akorden kan ju ocksÄ vara sus eller altererade.

Mediantik:

Man beskiver det som att det finns tvÄ st olika övermediant och undermediant.

Och sÄ skiljer man mellan huvud- och bimedianter.

AvstÄndet mellan huvudM Àr en stor ters och mellan biM en liten ters.

huvudM: C - E - Ab (cm - em - abm)

biM: C - A - Eb - F#

(för den vaksamme sÄ syns det direkt: huvudM Àr plusakord och biM: dimakord.)

Mediant hopp görs typiskt direkt utan modulation och Àr typiskt för swinglÄtar; sunny side of the street, all of me, etc

och dÄ den romantiska klassika musiken: Gustav Holst, Schubert, Brahms, Wagner, Schuman, Strauss, Dvorak: den nya vÀrlden: E - Bb/D - E - Db - A - Gbm - Db - Db (coolt!).

(Inom en hel del filmmusik anvÀnds mediantik.)

Redigerat av chrisB
Postat

Ni skojar lite hÀr va?

😄

Ni skriver bara massa saker som inte har med varandra att göra, era luringar.

Fattar precis ingenting.

Postat (redigerat)
Ni skojar lite hÀr va?

😄

Ni skriver bara massa saker som inte har med varandra att göra, era luringar.

Fattar precis ingenting.

DÀr fick du dit oss. Jag försöker egentligen bara fÄ det till att det Àr en apa... allting alltsÄ.

Det dÀr med tonarsbyte Àr ju egentligen nÀstan det som Àr uppkomsten av musikteori tror jag, tillsammans med kontrapunkt. Dessa Neopolitanska sextackord och de franska/italienska/tyska Àr vÀldigt funktionella genom att bÄde förstÀrka i den befintliga tonarten, men liksom lura in en i en annan ocksÄ. Exempelvis neoplitanen till E Àr precis som ackordet F, sÄ Neopolotanen kan man se som ngn slags ackord som sÄ smÄningom leder till en annan tonart, möjligheterna ökar att göra en raffinerad övergÄng.

Modulationer finns som ChrisB sÀger pÄ tusen olika sÀtt, det Àr egentligen i vokalmusiken dÀr vissa begrÀnsningar finns (om nu inte ensemblen bara bestÄr av sÄngare som sjunger perfekt), annars Àr det bara börja med att byta tonart rakt av, sÄ smÄningom försöka ta ngn ton som leder in i den nya tonarten (kromatik Àr ju strÄlande, sista tonen i sjoket innan till exempel, enkelt men kan bli riktigt bra), sedan börjar man söka smÄ gemensamma ackord och förbereda övergÄngen under en lÀngre tid.

Jag har en frÄga Chris... jag har funderat med inte kollat upp, men du kanske vet: Vad Àr sÄdÀr typiska skrÀckfilmsvÀndor? Kan fÄ det Ä lÄta spöklikt pÄ egen hand, men det kan ju vara kul att kÀnna till de typiska trixen.

Redigerat av steflund
Postat

hmm det klassiska stumfilmsakordet Àr dim-ackord kromatiskt upp, upp, upp, skaka gÀrna pÄ akordet (piano).

Prova:

D i basen och spela f - a - c# - e som Ättondelar upp och ner. sedan byt till

C i basen och eb - g - b - d upp och ner och tillbaka till

D i basen . . .

Postat

ehh nej men han duger ocksĂ„. 🙂

mitt exempel kommer mer frÄn hitchcock hÄllet. b herrman . . .

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.