Jump to content
Annons

Dimmers i inspelningslokal

Recommended Posts

nickponcho (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag och min kollega håller på att bygga upp en studio indelad i två st rum. vi funderar på om vi skall ha dimmers för takbelysning. Men jag har för mig att det inte är så bra att ha dimmers i studio miljöer störningar i väguttag i form av brumm eller rippel.

Kan man dimmers eller bör man undvika det ? om inte vad påverkas.

Finns det speciella dimmers för studiobruk?

MVH

Nicklas

Annons
Postat

När jag byggde mitt inspelningsrum löste jag problemet med bra ljus genom att lägga spottarna i tre olika grupper... (För att ha både mys, arbets och städbelysning) Typ en grupp för 2-3 lampor och egen kontakt... Det är ju flexibiliteten man vill åt...

Självklart kan man ägna styrkan på spottarna en tanke... :rolleyes:

Postat

Lägg ljus/dimmers och all annan utrustning som kan generera spikar och övertoner på elnätet på en annan fas än den du använder till din musikutrustning. Jag har X10-dimmers i mitt lilla ljudrum och de stör inte alls ljudutrustningen ...

Postat

Jag skulle undvika dimmers om det gick. I min studio använder jag mig av 20W halogen på wiresystem (totalt 70 stycken). De är sen (som någon annan också skrev) uppdelade på olika grupper så att man på så sätt kan skapa atmosfär. Det finns speciella dimmers som inte ger några störningar med en annan sorts teknik än de vanliga Triac-modellerna. Men smakar det så kostar det, den jag kolla på kostade några tusen för men då hade den kapacitet för 3600 W.

Matte

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.