Jump to content
Annons

Mixningstips (tack)!


Recommended Posts

LÅTNAMN: Better run.

ARTIST/GRUPP: Carsons car (som i detta fallet är endasst jag).

GENRE: Pop/Rock kanske?

LÅTLÄNGD: 4.58

KOMPOSITÖR: F:Karlsson

PRODUCENT: F:Karlsson

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv) mp 3

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte) ca 5 mb

STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen) Färdig Demo förutom att den skall mixas om.

(

LÅTLÄNK:) Låten startar automatiskt - klicka här

Tjena!

Har gjort en ny låt som jag behöver lite mixningstips på, förra gången jag la upp en låt här så fick jag en massa bra tips som slutligen fick mixen på den låten att låta riktigt bra (tycker jag i alla fall 🙂 ).

Finns saker i den mixen som jag vet redan är dåliga men berättar inte 🙂 eftersom jag inte vill påverka det som ni skall tycka!

Redigerat av Fredrik Karlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Redigera gärna dina fortsatta Demo-inlägg här med de textraderna jag lade in, tack.

First-survival-tips 1:

Börja med att ställa din masterfader ( den fadern som reglerar lyssningsvolymen ) nånstan runt -30db så bör du höra många "fel".

Jag har också gjort ett snabbt lyssningstest:

Ställde masterfader på -30db. Lyssnade först i Studiomonitorer:

Kick, virvel och transienter/sångkropp ( övre mid ) sticker ut här + svag hihat

Alternativ 1: Sänk virveln en aning i volym genom mixerfader.

Alternativ 2: Använd kompressor, relativt snabb attack och release - bara så att "fettkroppen" tas ner ( lågmid) - detta alternativ kommer ge en lite annan karaktär på låten vid slutmix.

masterfader på -30db. Lyssning i små datorhögtalare:

Nu försvinner kicken - det enda som är kvar är subjektivt jättefet virvel, lite sångkropp + att hihat'en blivit lite mer dominerande + crasch.

masterfader på -30db. Lyssning i slutna monitorhörlurar DT770:

Nu hörs helt plötsligt mycket lågbas under 50 - 60 hz på syntbas/bas, pannade körer, pannade kompgitarrer o.s.v. Du har en del dynamisk obalans i stereofältet, ljud som inte "tar ut" sin antagonist i andra kanalen... vilket gör att mina öron hamnar i "redigeringsläge" 😉

First survival tips 2: Gå tillbaka till mixläget o justera de inbördes volymerna, lyssna på svag volym när du gör det - då blir det lättare att avgöra vad som måste åtgärdas.

Om mixen sedan upplevs som grötig kan du börja komprimera de ingående instrumenten + att du i kombination med kompressorn kan använda EQ för att ge ytterligare luft till sånt som är viktigt - trummor, bas och sång.

Oj, va klockan är mycket - måste jobba vidare. 😲

Lycka till

p.s: Det här är bara mitt lyssningsintryck baserat på mitt sound-ideal...

..det finns må.å.å.å.ånga sound-ideal, så bilda dig en egen uppfattning baserat på det som har något referensvärde för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj!

Tackar Lundin!

Det var verkligen nyttiga tips du gav mig och typexempel på konstruktiv kritik!

Vill verkligen lära mig att mixa ordentligt (spela in oxå för den delen) så detta var superbra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fråga!!

När det blir så pass stora skillnader mellan olika lyssningar som Lundin beskriver så undrar jag vilken jag skall följa mest? Eller skall jag göra en mitt i mellan mix så det låter någorlunda bra i alla de olika lyssningarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjenixen!

Nu har jag gjort en hel del ändringar (men det är inte klart ännu 😆 )!

Vill gärna få fler tips på hur ja kan få mixen till att låta bättre.

Please help me till att bli en hyfsad mixare 😎

Ris som ros, allt tages emot tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången behöver mer topp.

Svårt att lyssna då den steamar i ganska låg kvalitet, ladda upp en sjysst mp3:a här istället. Man får en känsla av att det ligger en phaser på hela mixen.

Grymmt bra arrat men mixen behöver jag bättre kvalle på för att kunna bedömma.(så kass är jag) 😉

Låter antagligen helt suveränt i bättre kvalitet.

Jag skriver kvalitet en gång till så är det gjort.

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar igen..har du ändrat på något? tycker mig känna igen den tidigare mixens "råhet" 🙂.

Oj.. det är så svårt att ge handfasta tips om vad man tycker bör göras..

Jag vänder på kakan istället: Vilket sound är du ute efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar igen..har du ändrat på något? tycker mig känna igen den tidigare mixens "råhet" 😄.

Oj.. det är så svårt att ge handfasta tips om vad man tycker bör göras..

Jag vänder på kakan istället: Vilket sound är du ute efter?

Nja jag är inte ute efter något speciellt sound! Jag skriver och spelar in så många stilar så att någont speciellt sound eftersträvar jag inte (bara bra sound till just den låt jag spelar in just då)!

Mixen då och nu är ganska stor skillnad!

Helt annat trummsound och basen är total ändrad + att jag har haft hjälp från en gästmixare (iofs livemixare men han jobbar som ljudtekniker på Wallmans)!

Konstigt att det ändå inte är större skillnad iom att så mycket är ändrat??

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att det ändå inte är större skillnad iom att så mycket är ändrat??

Det kanske det är..

Jag har inte någon tidigare version att jämföra med, men förra lyssningsintrycket ( av det mina öron kommer ihåg från den gången jag lyssnade) blev ungefär samma som nu... kan också bero på att sång och annat är så karaktäristiskt inspelat... eller att de är mixade på ungefär samma sätt, eller är processade att låta som de gör.. kan ju vara ditt mix-ideal?

Om du tycker att det är bra så är det det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att det ändå inte är större skillnad iom att så mycket är ändrat??

Det kanske det är..

Jag har inte någon tidigare version att jämföra med, men förra lyssningsintrycket ( av det mina öron kommer ihåg från den gången jag lyssnade) blev ungefär samma som nu... kan också bero på att sång och annat är så karaktäristiskt inspelat... eller att de är mixade på ungefär samma sätt, eller är processade att låta som de gör.. kan ju vara ditt mix-ideal?

Om du tycker att det är bra så är det det..

Nja mixen

är väl rätt ok men vill gärna ha åsikter så att det kan bli bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...