Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag hittade den hÀr videon pÄ Videofeber. Det Àr bandet Focus som framför lÄten "Hocus Pocus" i ett TV-program 1973...

LĂ„ten var hĂ€rligt knarkad men samtidigt jĂ€kligt bra. Jag har faktiskt inte sett nĂ„got om de hĂ€r bandet förrut, Ă€ven om jag antar att mĂ„nga hĂ€r pĂ„ forumet redan kĂ€nner till det. Jag blev dock vĂ€ldigt nyfiken. Är det nĂ„gon som kan rekomendera en platta med dem?

För övrigt tycker jag att det hÀr Àr vÀldigt hÄrt för sin tid. KÀnns nÀstan som en föregÄngare till speedmetal pÄ sina stÀllen.

Rock on!

Edit: Lavrell hade tydligen postat denna lĂ€nk före mig, men mĂ€nniskan postar det hela i offtopic-forumet. Usch, sĂ€ger jag bara 😆

Redigerat av Pluffo
Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Fy fan dÀr kan du snacka om svart bÀlte i musik dom va bra du, sÄg dom i Köpenhamn bodde dÀr dÄ. Har glömt vad plattorna hette och Àr inte sÀker pÄ att alla va superbra sÄ det Àr nog bara att söka och kolla om det finns clip att lyssna pÄ. Det fanns nÄgra godingar (band alltsÄ) Àven pÄ den tiden oxÄ.

Göran

Postat

Lite vÀl enformigt och sÄngarens pÄhitt Àr mest jobbiga att lyssna pÄ. Men de instrumentala partierna (eller partiet, det Àr ju samma hela tiden) var riktigt bra!

Postat

Den hĂ€r lĂ„ten hörde jag för första gĂ„ng typ 2 Ă„r sen. Kul att se dem live! 😆

Klockrent! TACK!

Postat

Om man ser det i rÀtt perspektiv (tids) sÄ blir det nog lite svÄrt att inte inse att det hÀr Àr jÀvligt bra fanns inte sÄ mycket sÄnt hÀr pÄ den tiden. Iofs. sÄ var det supergruppernas era med Emerson Lake and Palmer etc etc. sÄ visst fanns det jÀvligt drivna musiker som experimenterade ganska friskt men det Àr en jÀkla skillnad mot nu för tiden.

Postat

Jag börjar mer och mer fÄ upp ögonen för 70-talet och alla de sköna band som huserade dÄ. Knark kanske fungerar för att skapa bra musik trots allt.

Det jag gillar med lĂ„ten Ă€r just att den Ă€r repetiv samtidigt som huvudtemat stĂ€ndigt stegras. Jag tyckte att de var "fett" med sköna 😆

Postat

Videon fanns redan rapporterad hĂ€r men den Ă€r vĂ€rd en upprepning. Konstig musik kanske men nja... humor tror jag. 😆

Postat
  Hellpig sa:
Videon fanns redan rapporterad hĂ€r men den Ă€r vĂ€rd en upprepning. Konstig musik kanske men nja... humor tror jag. 😛

Hoppsan hejsan! Jag tittade igenom "Musik- och sajttips"-forumet för att undvika en dubbelpostning...Inte hade jag kunnat ana att nĂ„gon skulle betrakta det hĂ€r som "utanför Ă€mnet" 😆

Hur mer relevant kan det bli, frĂ„gar jag mig 😆

Postat

Tjena,

tvÄ plattor jag kan rekomendera med Focus Àr "Moving Waves" och "Focus 3". Tycker att de plattorna ger en bra bild över Focus nÀr de Àr som bÀst... lekfulla, flummiga och riktigt bra kompositioner. De riktigt osar 70:tal. Riktigt bra lyssning!

// Klas

Postat (redigerat)

Den hĂ€r lĂ„ten har ju bĂ„de Metallica och tenatious-D hört..hehe 😛

Riffet har Metalica "lÄnat"...hmm..vilken lÄt Àr det?..vet att jag har spelat det nÄ'n gÄng... Master of Puppets!

Det "orala"solot har tenatious-D "lÄnat" idén av...

(skulle jag tro)

Kul att höra! HAhaha 😆 Hahaha....

Edit: Hahaha 😆 .

Redigerat av Moberg
Postat

Ja...vad fan sÀger man...ett av -70 bÀsta band med frontfigurer som Jan Akkerman och Thijs Van Leer....spelade pÄ konserthuset -74, var aldrig dÀr och har alltid Ängrat...jag sÄg en konsert med Akkerman men det var efter Focus....Jag hade ett par plattor, ena tror jag hette Dutch Masters och var en samlingsplatta dÀr Sylvia, deras mest kÀnda lÄt fanns med tillsammans med House of the King och Hocus Pocus i en fruktad livetagning (fast version) men bÄda frontisarna var klassiskt skolade och Akkerman gav ut nÄ'n soloplatta dÀr han bara spelade luta vill jag minnas...en platta jag minns ocksÄ var Moving Waves..bra prylar alltihop.....

Postat

Klart man kommer ihĂ„g hollĂ€ndska Focus med Jaan Akkerman pĂ„ gitarr! 😠

Börja med King Crimson och livet blir aldrig det samma! 😄

Postat

Nja.. Det var nog inte mycket knark med i den liveinspelningen inte.. Dom var allt för FOCUSerade för det.. Skulle tro att det dom var mest höga pĂ„ var just att göra bra musik och göra bra ifrĂ„n sig 😠 Och det gjorde dom ju verkligen....

Och du Surikatmamma.. Va dÄ sÄngaren??? Han Àr multiinstrumentalist.. AnvÀnder rösten som instrument ocksÄ.. Kolla hur han modulerar dÄ han spelar tvÀrfjölt t.ex

Joodalaaa !!! 😄

Postat

HĂ€r Ă€r musiker som vet vad dom gör OCH har roligt samtidigt!!! Unga mĂ€nniskor förvĂ€xlar knark med att ha kul lite vĂ€l ofta. 😄

Att inte begripa vad sÄngaren gör Àr en tung svaghet! Att inte se sÄng och joddling som ett instrument Àr ..ja tveksam musikalitet.

Tror inte jag sett dom live...eller? 😠

Postat

SÄg ocksÄ Akkerman efter Focustiden, delad konsert i Gbg:s konserthus tillsammans med Zappa.

Det som jag mest tĂ€nker pĂ„ Ă€r hur bra trummisen lirar. Drivet i beatet samt flytet i breaken. Älskar trummisar som kan göra riktiga tĂ€ta virvlar. Som jag minns det fanns det en hel del goda musiker som mitt i rocken var rĂ€tt grĂ€nsöverskridade Ă„t olika hĂ„ll. Hmm.. lĂ„ter nĂ€stan mer jazztrummis Ă€n rocktrummis över honom. Som en lĂ€nk tillbaks till trummisar som Buddy Rich & Cozy Cole. Även Ian Paice hade det dĂ€r drivet. Finns det hos dagens rocktrummisar?

Postat

Tror inte dom dÀr grabbarna tÀnde pÄ Àven fast dom Àr hollÀndare, klassiskt skolade flera av dom om inte hela bunten. Vi i publiken hade nog mÄnga av oss ett annat lÀge dessvÀrre i alla fall i köpenhamn dÀr jag sÄg dom. Ja ni det dÀr romantiska snacket om hur bra flowerpower perioden pÄverkade musikens utveckling Àr starkt överdrivet. I bÀsta fall sÄ kanske en fet kan funka som musikalisk doping men va fan ska man dopa sig för det Àr vÀl bara att vÄga öppna spjÀllet ÀndÄ.

Göran

Postat
  DĂ„ligtGehör sa:
Finns det hos dagens rocktrummisar?

Det Àr frÄgan. Det kÀnns mer som om det finns distinkta rocktrummisar och distinkta jazztrummisar idag, snarare Àn hybrider. Jag bevisas dock gÀrna fel.

Postat

Jag lyssnade pÄ albumversionen av "Hocus Pocus" och den var inte alls lika bra som den hÀr livespelningen.

1. Tempot var nedskruvat som sjutton.

2. Det var inte alls lika galet.

NĂ€r ska folk lĂ€ra sig att musik blir bĂ€ttre ju snabbare den gĂ„r? 😉😼

Postat
  Citat
Jag lyssnade pÄ albumversionen av "Hocus Pocus" och den var inte alls lika bra som den hÀr livespelningen.

NĂ€r ska folk lĂ€ra sig att musik blir bĂ€ttre ju snabbare den gĂ„r? 

Ta en lyssning pĂ„ den Amerikanska singelversionen, gĂ„r klart snabbare och Ă€r mer galen Ă€n den officiella albumversionen... 😉

// Klas

Postat

Som sagt sjuka skills pĂ„ samtliga i bandet. Har mer och mer börjat förundrats över hans flöjtspel, helt sjukt 😆

Sen gitarristen vilka jÀÀÀÀvla chops 😉

Postat
  Magnetic sa:
  Citat

NĂ€r ska folk lĂ€ra sig att musik blir bĂ€ttre ju snabbare den gĂ„r? 

Ta en lyssning pĂ„ den Amerikanska singelversionen, gĂ„r klart snabbare och Ă€r mer galen Ă€n den officiella albumversionen... 😆

// Klas

YĂ€y!

Jag ska nog faktiskt leta upp nÄgon liveplatta snarare Àn att jaga efter ett album. NÄgonting sÀger mig att det hÀr bandet gör sig bÀttre live dÄ allt inte Àr sÄ himla tillrÀttalagt.

Palm (oregistrerad)
Postat

Farbröderna i Focus spelar faktiskt pĂ„ Classic Rock i Lillehammer om ett par dagar.. tyvĂ€rr minus Jan Akkerman dĂ„, men med Pierre van der Linden (trummor) och Thijs van Leer (Hammond, flöjt, "sĂ„ng") kvar frĂ„n originalsĂ€ttningen. Undrar om gamle Thijs har lungkapacitet nog att sĂ€tta den dryga halvminutsjoddlingen frĂ„n "Live at the Rainbow" Ă€ven i dagslĂ€get.. đŸ„°

http://www.lillehammerrock.no/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.