mornel Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Hej, En kompis ska spela in sin vinylsamling i datorn och letar efter ett program som kan hjĂ€lpa till med detta. Helst till Windows, och det mĂ„ste inte vara gratis. ĂnskemĂ„l pĂ„ funktioner: Delar upp inspelningen i lĂ„tar som sparas separat Tar bort brus och skrap SĂ„ automatiskt som möjligt NĂ„gon som kĂ€nner till ett program som gör detta pĂ„ ett vettigt sĂ€tt?
Linus Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Magix Audio Cleaning Lab Finns tydligen en i lager i butik pĂ„ SveavĂ€gen. đ
hegobald Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Jag Ă€lskar att Gooooogla! đ Det hĂ€r tyckte Google var ett bra svar pĂ„ din frĂ„ga đhttp://www.cyberwalker.net/columns/feb02/150202.html Och det hĂ€r var min frĂ„ga! http://www.google.com/search?sourceid=navc...+LP+to+computer
Claes Holmerup Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 BIAS SoundSoap Àr kanske ocksÄ ett alternativ? http://www.bias-inc.com/products/soundsoap/
Sonefors Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 (redigerat) Jag har gjort ett stort antal överföringar pĂ„ detta vis, dĂ„ mitt företag har gett ut Ă„terutgivingar av lp-skivor frĂ„n 70-80 talet... SĂ„ jag Ă€r lite av en expert đČ *Jag för först över frĂ„n grammofonverket till dator via mitt emu 1820 direkt in i Adobe Audition(24/48)... *Normaliserar sedan till -1db... *Tar bort knaster och sprak med X-Crackle... *AnvĂ€nder sedan en multibandskompressor för att snygga till allt lite... *Maximerar allt genom Waves L2... *NĂ€st sist sĂ„ anvĂ€nder jag mig ocksĂ„ av "Hiss Reduction" i adobe för att fĂ„ bort överflödigt brus(KrĂ€vs mycket försiktighet sĂ„ att inga vackra övertoner försvinner)... *Sist sĂ„ konverterar jag ju sjĂ€lvklart allt till 16/44.1... đ Mvh Fredrik Redigerat 17 maj 2006 av Sonefors
trombonisten Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 direkt in i Adobe Audition(24/48)... *Sist sĂ„ konverterar jag ju sjĂ€lvklart allt till 16/44.1... đČ Hmm. Bara en stilla undran - varför omvĂ€gen om 48kHz? SjĂ€lv skulle jag köra 44.1 direkt och slippa SRC som inte alltid lĂ„ter sĂ„ bra. Och i sĂ„na fall varför inte 96 dĂ„? Gunnar
Claes Holmerup Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 (redigerat) Ingen RIAA-förstÀrkare? Eller du har kanske en korrekt eq som förval i nÄgot program...? Redigerat 17 maj 2006 av Claes
Sonefors Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 (redigerat) direkt in i Adobe Audition(24/48)... *Sist sĂ„ konverterar jag ju sjĂ€lvklart allt till 16/44.1... đ Hmm. Bara en stilla undran - varför omvĂ€gen om 48kHz? SjĂ€lv skulle jag köra 44.1 direkt och slippa SRC som inte alltid lĂ„ter sĂ„ bra. Och i sĂ„na fall varför inte 96 dĂ„? Gunnar Eftersom jag tycker att resultatet blir bĂ€ttre dĂ„ đ Anledningen till att jag inte gĂ„r upp till 96 Ă€r att jag inte har mĂ€rkt nĂ„gon förlust nĂ€r jag hĂ„ller mig till 48... Men gĂ„r jag ner till 44.1 sĂ„ upplever jag en stor förlust i diskant registret... Redigerat 17 maj 2006 av Sonefors
Sonefors Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 (redigerat) Ingen RIAA-förstĂ€rkare? Eller du har kanske en korrekt eq som förval i nĂ„got program...? Den finns redan i mitt emu kort... Det var dĂ€rför jag köpte det đ Innan jag började anvĂ€nda RIAA ingĂ„ngarna sĂ„ anvĂ€nde jag mig av en vĂ€ldigt bra men ganska vanlig marantz förstĂ€rkare. Det fungerade utmĂ€rkt de med Redigerat 17 maj 2006 av Sonefors
Sonefors Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 NĂ„gon moderartor kanske ska flytta trĂ„den till inspelning??? đ„°
mornel Postat 17 maj 2006 TrĂ„dstartare Postat 17 maj 2006 Tack för alla tips hörni! Sonefors: din metod Ă€r sĂ€kert toppen, men alldeles för knepig. Det hĂ€r ska gĂ„ sĂ„ automatiskt som möjligt đ„°
Sonefors Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 (redigerat) Tack för alla tips hörni! Sonefors: din metod Ă€r sĂ€kert toppen, men alldeles för knepig. Det hĂ€r ska gĂ„ sĂ„ automatiskt som möjligt đ Hehe, okej đ Jag gör sĂ„ eftersom jag fĂ„r bestĂ€llningar frĂ„n andra bolag Ă„ sĂ„... Tycker det Ă€r sĂ„ roligt ocksĂ„, sĂ„ det gĂ„r inget att det tar lite tid đ Redigerat 17 maj 2006 av Sonefors
AndyPandy Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 AlltsÄ ... rÀtta mig hÀr om jag har fel, men jag har bestÀmt för mig att man kan lÀmna in rubbet till nÄgon firma som placerar skivan i en ultrasmart laserlÀsare för LP skivor, sedan fÄr man rubbet pÄ cd. Jag vet att jag lÀste en artikel om det hÀr, men det Àr sÀkert 10 Är sedan.
Sonefors Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 AlltsĂ„ ... rĂ€tta mig hĂ€r om jag har fel, men jag har bestĂ€mt för mig att man kan lĂ€mna in rubbet till nĂ„gon firma som placerar skivan i en ultrasmart laserlĂ€sare för LP skivor, sedan fĂ„r man rubbet pĂ„ cd. Jag vet att jag lĂ€ste en artikel om det hĂ€r, men det Ă€r sĂ€kert 10 Ă„r sedan. Det kanske man kan, men jag har ingen aning... Men det vore ju trĂ„kigt om det vore sĂ„, fĂ„r dĂ„ fĂ„r ju inte jag nĂ„gra jobb lĂ€ngre đ
Linus Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 15 000 dollar! Som hittat! đ Laserskivspelare No Needle, No Wear đ
Sonefors Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 15 000 dollar! Som hittat! đLaserskivspelare No Needle, No Wear đ Neeeeeeeeeeeeejjjjjjj đ
Egghuvud Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Wavepurity is the shit : http://www.difitec.com/wavepurity/homepage/usa/funk_d.htm đ±
Fytrius Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 ĂnskemĂ„l pĂ„ funktioner: Delar upp inspelningen i lĂ„tar som sparas separat Audiograbber
Murdock Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 Du har inte jobbat pÄ SR Fytrius? Jag har aldrig sett Audiograbber nÄgonstans utom dÀr tror jag.
Linus Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 Audiograbber var en av vÀrldens mest populÀra cd-rippers i slutet av 90-talet, och visst anvÀnds programmet Àn idag. Nu kan man ju tom. konvertera ljudfiler mellan olika format med programmet.
Fytrius Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 Du har inte jobbat pĂ„ SR Fytrius? Jag har aldrig sett Audiograbber nĂ„gonstans utom dĂ€r tror jag. Nej dĂ„! Som Linus sa sĂ„ var programmet vĂ€ldigt populĂ€rt för ett tag sedan. Iallafall sĂ„ populĂ€rt att jag hittade det đ Jag testade bl.a att spela in LP-skivor eftersom det kunde kĂ€nna av mellanrum mellan lĂ„tarna. Det funkar bra om man inte har för tyst musik med "pauser i sig sjĂ€lv".
Falskspel Postat 5 juni 2006 Postat 5 juni 2006 Normalisering och maximering.. vad Ă€r skillnaden mellan dem? NĂ„n som Ă€r haj pĂ„ Steinberg Clean hĂ€r, förresten? Jag hittar inte instĂ€llningarna för inspelning.. đ
Linus Postat 5 juni 2006 Postat 5 juni 2006 Normalisering = datorn söker igenom ljudfilen efter den högsta peaken (den starkaste ljudnivÄn) och förstÀrker upp signalen sÄ mycket som möjligt, utan att denna peak gÄr över 0dB. DynamikförhÄllandet bibehÄlls. Maximering = Med hjÀlp av effekter som kompressor och limiter pÄverkas ljudets dynamik. Alla ev. peakar trycks ner sÄ att signalen kan förstÀrkas upp Ànnu mer.
Falskspel Postat 5 juni 2006 Postat 5 juni 2006 Aha, tack för den pedagogiska förklaringen Men varför vilja pĂ„verka dynamiken pĂ„ nĂ„t som redan Ă€r mastrat, jag menar borde inte den biten redan vara som det tĂ€nktes vid mixningen? Ăr det för att dra upp styrkan bara, eller för att modernisera ljudet???
Claes Holmerup Postat 5 juni 2006 Postat 5 juni 2006 Om man ska föra över frÄn vinylskivor sÄ Àr det knappast lÀmpligt att mastra den fÀrdiga masteringen som redan Àr gjord. Det enda jag skulle göra i sÄ fall Àr att normalisera, om det skulle behövas.
Florian le Sage Postat 6 juni 2006 Postat 6 juni 2006 Ărligt talat---varför---lyssna pĂ„ vinyl pĂ„ skivspelare och njut istĂ€llet för att föra över/konvertera och böööga pĂ„ i all oĂ€ndlighet...jag fattar inta vad ert syndrom gĂ„r ut pĂ„...lira skiten som det skall liras och lyssna och lĂ€r och njut utav dynamik och mix sĂ„ som det var tĂ€nkt frĂ„n början----party istĂ€llet för fucking datornördöverföring...hajja lĂ€get nĂ„gonsin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :angry:the original is the best---ever...
Mopar Man Postat 6 juni 2006 Postat 6 juni 2006 Ărligt talat...varför? För att det Ă€r opraktiskt att slĂ€pa med sig skivspelare och förstĂ€rkare och högtalare om man vill lyssna pĂ„ sina gamla klassiker i bilen. Jag menar, snacka om att fĂ„ hack i skivorna i sĂ„dana fall om man kör pĂ„ vĂ„ra svenska vĂ€gar. Och vem vill vĂ€l ha kvar strulet med kasettband i bilstereon nu nĂ€r CDn finns?
Florian le Sage Postat 6 juni 2006 Postat 6 juni 2006 kasetter funkar fortfarande oerhört bra i bilen (och pĂ„ andra stĂ€llen), klart underskattat-men vill man föra över bara för detta Ă€ndamĂ„l sĂ„ förstĂ„r jag---dock Ă€r nog inte detta huvudanledningen vad jag misstĂ€nker...skaffa en skivspelare till hemmet och en ny pickup via lĂ€mplig Ă„terförsĂ€ljare Ă„ bara njut---skivbörsar finns och kommer alltid att finnas... đ
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 6 juni 2006 Postat 6 juni 2006 (redigerat) kasetter funkar fortfarande oerhört bra i bilen (och pÄ andra stÀllen), klart underskattat- Javisst om man Àr hörselskadad och inte hör nÄt ovanför 6 khz Àr det grymt med kassetter. Och om man gillar att spola. Redigerat 6 juni 2006 av Fruppe69
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.