Jump to content
Annons

kompressor


eckel (oregistrerad)

Recommended Posts

eckel (oregistrerad)

Nu vet inte jag riktigt vad kompressorn gör men jag tycker iaf att det lÄter bÀttre nÀr man lÀgger en sÄn pÄ masterspÄret.

Jag och en kompis gör lite musik tillsammans, jag gör musiken och han lÀgger sÄngen. Jag skickar honom en wav-fil sen lÀger han sÄng och mixar och rattar lite.

Vad Àr bÀst? Om jag skickar ivÀg filen med kompressor och lite Àndringar med EQn eller ska jag lÀmna sÄnt och att kompressor lÀggs pÄ efter att sÄngen Àr lagd?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Nu vet inte jag riktigt vad kompressorn gör men jag tycker iaf att det lÄter bÀttre nÀr man lÀgger en sÄn pÄ masterspÄret.

Jag och en kompis gör lite musik tillsammans, jag gör musiken och han lÀgger sÄngen. Jag skickar honom en wav-fil sen lÀger han sÄng och mixar och rattar lite.

Vad Àr bÀst? Om jag skickar ivÀg filen med kompressor och lite Àndringar med EQn eller ska jag lÀmna sÄnt och att kompressor lÀggs pÄ efter att sÄngen Àr lagd?

efter sÄngen skulle jag sÀga...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad din kompis i princip gör Àr att han "mastrar".. Han mixar inte.. det har du redan gjort. I detta fall Àr det bÀttre att inte komprimera innan du skickar filen till din polare.

Vill du veta mer om om det hÀr med kompressorer och mastering sÄ rekomenderar jag att du lÀser http://www.izotope.com/products/audio/ozon...teringGuide.PDF ( 1MB) som det stÄr mycket nyttigt i och beskriver mer pÄ djupet och teorin vad det handlar om.

Eller sĂ„ köper du senaste numret av detta forums tidning Studio dĂ€r man tar upp det hĂ€r med kompressor mer detaljerat.. 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Japp.. Den tidningen Àr bra!

Pazo.. MĂ„ste bara fĂ„ komentera din avtar.... Du ser ut som ett mellanting mellan lĂ„ngnĂ€sta Hedvigs Uggla (som sitter uppe pĂ„ taket pĂ„ hennes koja, barnprogarm frĂ„n 70-talet) och herr Magnus UGGLA 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad din kompis i princip gör Àr att han "mastrar".. Han mixar inte.. det har du redan gjort. I detta fall Àr det bÀttre att inte komprimera innan du skickar filen till din polare.

Vill du veta mer om om det hÀr med kompressorer och mastering sÄ rekomenderar jag att du lÀser http://www.izotope.com/products/audio/ozon...teringGuide.PDF ( 1MB) som det stÄr mycket nyttigt i och beskriver mer pÄ djupet och teorin vad det handlar om.

Eller sĂ„ köper du senaste numret av detta forums tidning Studio dĂ€r man tar upp det hĂ€r med kompressor mer detaljerat.. đŸ„°

Finns ozon som vst-plugg?

The Mr... 😉

Edit: konstigt formulerat...

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad din kompis i princip gör Àr att han "mastrar".. Han mixar inte.. det har du redan gjort. I detta fall Àr det bÀttre att inte komprimera innan du skickar filen till din polare.

Vill du veta mer om om det hÀr med kompressorer och mastering sÄ rekomenderar jag att du lÀser http://www.izotope.com/products/audio/ozon...teringGuide.PDF ( 1MB) som det stÄr mycket nyttigt i och beskriver mer pÄ djupet och teorin vad det handlar om.

Eller sĂ„ köper du senaste numret av detta forums tidning Studio dĂ€r man tar upp det hĂ€r med kompressor mer detaljerat.. 😠

Hmmm, verkar ju vettig och lÀttjobbad/överskÄdlig den hÀr pluggen, har lÀst fram till sidan 41 och allt makes sense so far och de vet vad de talar om men en sak stÀller jag mig lite frÄgande till och det Àr detta med stereo-widening etc, har du-hegobald nÄgra synpunkter/erfarenheter utav detta, eller nÄgon annan för den delen?

Personligen blir jag lÀtt oroad över att det man jobbat hÄrt med i sin mix avseende just stereoimage och balans liksom gÄr förlorad igenom denna process, vinner man nÄgot pÄ detta eller Àr det en av den "nya tidens" pÄfund som passar för just komersiell musik som skall vara "utsmetad"...???

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag gör lite multibands stereowidening. I princip minskar jag bredden pÄ basen, breddar lite till mellanregister, och lÄter oftast diskantregistret vara ifred. Dessutom kommer ofta mixarna ut olika breda, sÄ med dessa verktyg Àr det lÀtt att korrigera alla till lika bredd (likadana utrymmen liksom). SÄ inte helt bluff tycker jag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jo men det Ă€r ju meningen att tex mina lĂ„tar skall lĂ„ta olika och vara olika breda eftersom jag lagt dom sĂ„ i respektive mix, eftersom jag inte vill standardisera soundet-bredden osv, Ă€ven om jag vill ha en homogen trĂ„d pĂ„ plattan sĂ„ föredrar jag ju att variera ljudbilder i olika lĂ„tar, Ă€r för mig en stor nödvĂ€ndighet och ett uttryck för min konst om man sĂ„ vill...konsten att undvika likriktning och att skapa intressanta vĂ€rldar i varje lĂ„t, trodde detta var sjĂ€lvklart och hoppas nĂ„gra adepter anammar detta inför en steril framtid... 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Pazo.. MÄste bara fÄ komentera din avtar.... Du ser ut som ett mellanting mellan lÄngnÀsta Hedvigs Uggla (som sitter uppe pÄ taket pÄ hennes koja, barnprogarm frÄn 70-talet)

Du Ă€r inte den första 😄😳

https://www.studio.se/index.php?showtopic=25479

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

NÀ, jag tappade ocksÄ trÄden dÄ kommunismen kom med i bilden? NÄvÀl, kommunismen var vÀl en slags samhÀllskomprimering, men annat kan jag inte komma pÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eller hur...det jag just föresprĂ„kar Ă€r ju allt annat Ă€n KOMMUNISM, vilket snarare det likriktade och industriella av dagens kommersialism i sĂ„na fall skulle utgöra mer Ă€n nĂ„got annat sĂ„ jag Ă€r alltsĂ„ den totala motpolen till vad den ignorante och missnöjsamme tbruce hĂ€r försöker pĂ„dyvla oss... 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Äsch jag skojade bara, gamle gnet. 😉

Okej kanske inte kommunist men... öh... ANTIKAPITALIST! ANARKIST! Whatever, jag vet inte! 😆

HallĂ„ jag skojade bara? UrsĂ€kta att allt inte kan bli sĂ„ himla kul jĂ€mt. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

okej dĂ„ 😆 vad jag försöker sĂ€ga/göra Ă€r att bevara en viss tradition för vĂ€lljudets skull, allt nytt Ă€r inte av godo-inte heller av ondo, men för mĂ„nga som nyligen kommit in i den hĂ€r vĂ€rlden kan det vara vĂ€rt att veta lite om "the old school" etc sĂ„ att de inte kastas in i okunnighet och blindo föresprĂ„kat av DIGITAL-robotarna som trissar fram utvecklingen pĂ„ ett ibland osmakligt och icke konstfullt sĂ€tt i min mening, dock finns det otroligt vĂ€lgjord musik med kunnigt folk bakom rattarna Ă€ven hĂ€r, men i frĂ„gan om "LOUDNESS WARS" Ă€r jag stenfast och gĂ„r inte att rucka pĂ„ som i andra fall... 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tja det dĂ€r handla vĂ€l mycket om genre ocksĂ„. För mycket av dagens populĂ€ra musik passar det vĂ€l rĂ€tt bra att trycka upp nivĂ„erna, men det finns ju mĂ„nga genrer (typ... mossiga Ă€ldre genrer? 😉 ) dĂ€r det ger helt fel kĂ€nsla.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Nu vet inte jag riktigt vad kompressorn gör men jag tycker iaf att det lÄter bÀttre nÀr man lÀgger en sÄn pÄ masterspÄret.

Jag och en kompis gör lite musik tillsammans, jag gör musiken och han lÀgger sÄngen. Jag skickar honom en wav-fil sen lÀger han sÄng och mixar och rattar lite.

Vad Àr bÀst? Om jag skickar ivÀg filen med kompressor och lite Àndringar med EQn eller ska jag lÀmna sÄnt och att kompressor lÀggs pÄ efter att sÄngen Àr lagd?

efter sÄngen skulle jag sÀga...

RÀtta mig nu om jag har fel för detta tycker jag verkar vara intressant.

Borde det inte vara bÀttre i teorin att komprimera ALLT du spelar in lite grand innan det gÄr in i datorn (DVS varje spÄr för sig, inte kompressor pÄ mastern).

Det betyder vÀl sen i praktiken att man inte behöver komprimera sÄ hÄrt eller i flera steg???

Som Sagt: RÀtta mig om jag har fel, för det finns sÀkert mÄnga dÀrute som kan detta riktigt bra!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför skulle det i teorin vara bÀttre? Det hÀnder att jag komprimerar insignalen men för det mesta inte. Ju mer du gör innan ökar pÄ risken att du fÄr kompensera nÄgot i efterhand som visade sig bli sÀmre Àn du frÄn början tÀnkt dig.

Tycker en bra tumregel Àr att prova sig fram sÄklart, men ju mindre du gör pÄ vÀg in desto mer kan du göra sen. Sen att anvÀnda sunt förnuft.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför skulle det i teorin vara bÀttre? Det hÀnder att jag komprimerar insignalen men för det mesta inte. Ju mer du gör innan ökar pÄ risken att du fÄr kompensera nÄgot i efterhand som visade sig bli sÀmre Àn du frÄn början tÀnkt dig.

Tycker en bra tumregel Àr att prova sig fram sÄklart, men ju mindre du gör pÄ vÀg in desto mer kan du göra sen. Sen att anvÀnda sunt förnuft.

jag menar att dÄ borde man bli av med de onödiga topparna frÄn början.

jag Àr sÀkert ute och cyklar.... snart sÀtter nÄn en kÀpp i framhjulet kÀnns det som.

đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

en grej som jag brukar göra Àr att lÀgga en limiter pÄ master-regeln för att fÄ kÀnslan av hur det kommer lÄta nÀr jag mastrar det.

o lÀgg kompressorer i efterhand, om du inte gör det utan vÀljer att lÀgga det reedan i inspelningen kan det bli knepigt om du inte gillar ljudet, visst det finns alltid grejjer o göra, men det Àr lÀttast för dig om du tar det sen.

och jag hÄller med tbruce, det har lite o göra med genrer. kanske inte sÄ överjÀvligt kul o lyssna pÄ pumpande singer/songwriter.

hade en snubbe som skulle mastra en mix jag gjort, o han Ă€r dancenisse, o fick det att pumpa ngt fruktansvĂ€rt i diskanten.hihaten som lĂ„g ganska lĂ„ngt bak i ljudbilden kom nu fram ngt förbannat.. irriterande, men jag gjorde det sjĂ€lv sen, sĂ„ detblev bĂ€ttre..đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför skulle det i teorin vara bÀttre? Det hÀnder att jag komprimerar insignalen men för det mesta inte. Ju mer du gör innan ökar pÄ risken att du fÄr kompensera nÄgot i efterhand som visade sig bli sÀmre Àn du frÄn början tÀnkt dig.

Tycker en bra tumregel Àr att prova sig fram sÄklart, men ju mindre du gör pÄ vÀg in desto mer kan du göra sen. Sen att anvÀnda sunt förnuft.

jag menar att dÄ borde man bli av med de onödiga topparna frÄn början.

jag Àr sÀkert ute och cyklar.... snart sÀtter nÄn en kÀpp i framhjulet kÀnns det som.

😳

Toppar=dynamik. NÀr de flesta hÀr sannolikt mixar ITB, sÄ kan man ju faktiskt vilja automatisera kompressorn och har man redan dragit ett varv sÄ sitter man ju med det. Nja... nÀr man vet vad man gör kan man börja pilla redan innan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...