Jump to content
Annons

Hur spela in mick med medhörning?

Recommended Posts

kamrate (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej,

Jag har ett problem, eller rättare sagt min flickvän vill ha hjälp med en sak, nämligen att lägga på röst på ett färdigt musikspår, med medhörning av micken under inspelning.

Sedan tidigare har vi en ljudfil, WAV t ex, med musik. Till ljudkortets line in kopplar vi en mick via förförstärkare (finns ej mic in). Sången skall spelas in och läggas i ett separat spår, så att man sedan har frihet att gå in o lägga effekter etc. Vi vill att man i lurarna skall ha medhörning av BÅDE musiken och sång/mick.

Problemet är att vi har svårt att få till det så att man hör både musiken och micken i lurarna samtidigt. Jag som lekman inom hemmastudio kan tycka att det här är ett självklart arbetssätt, men icke desto mindre så får vi inte till det. EN gång har vi lyckats, och det var i Cool Edit Pro tror jag, där jag till sist hittade en Monitor-knapp.

Som det nu är så har vi löst det med en lite bökig koppling där ljudkortets utgång går som line in till en liten mixer, micken på mic in, och sedan Rec out från mixern till ljudkortets line in. Inte så elegant tycker jag, men nöden har ingen lag.

Är detta något som är svårt rent teknikmässigt, dvs är det besvärligt för hårdvaran att reda ut? Ljudkortet är ett Teratec Phase 22. Jag vill alltså göra ovanstående med endast mic, förförstärkare, dator, om det går.

Vi är inte särskilt inkörda till något särskilt redigeringsprogram så alla tips mottages tacksamt.

mvh

Kam

Redigerat av kamrate
Annons
Postat

jag kan ha totalt fel, men "gissar" på att en koppling via mixer är det smidigaste du kan göra för att göra det du vill göra. Eller kanske om jag inte mins helt fel så klarar wavelab göra just detta, men det var ett tag sedan jag lekte med det

Postat

Hej

Vad är det för mjukvara du använder?

I tex Cubase är det lätt att ordna det du önskar. Du aktiverar bara monitorfunktionen (den gula knappen med en högtalare på) för den kanal som du spelar in på. Då hör du det du sjunger i mikrofonen i dina lurar efter att signalen passerat genom datorn. Se bara upp för latency... Innan inspelning kan du balansera upp spåret med musik på så att det ligger lagom högt i lurarna i förhållande till sången.

// Klas

kamrate (oregistrerad)
Postat

Tack båda för att ni tar er tid att dela med er av ert kunnande.

Vad gäller mjukvara så har vi tittat lite på ett par olika, bl a Wavelab o Wavelab lite. Cubase är lite överväldigande så här i början, plus att jag inte har permanent tillgång till det utan får låna hos kompis.

Om det är någon som kommer ihåg lite mer precis hur man gör i

Wavelab så vore det intressant.

Jag har lite svårt att smälta att det skulle vara bäst att göra det här _utanför_ datorn; nog måste maskineriet väl kunna klara av sen så (tillsynes) enkel sak, och då inte bara CuBase?

Vad gäller latency - tänker jag rätt om jag säger att latency bör bli lika mycket hela vägen, så att man skulle kunna justera hela sångspåret lite grand tidsmässigt? Få se nu, sången blir fördröjd, så då borde man flytta den lite framåt, tänker jag mig..

Återigen, tack för all hjälp. det är lärorikt att på det här viset ha hamnat helt utanför mitt specialområde...

mvh

Kam

Postat
Vad gäller latency - tänker jag rätt om jag säger att latency bör bli lika mycket hela vägen, så att man skulle kunna justera hela sångspåret lite grand tidsmässigt? Få se nu, sången blir fördröjd, så då borde man flytta den lite framåt, tänker jag mig..

Du behöver inte flytta några spår efter att du har spelat in. Om du har hög latency så gör det så att medhörningen på sången sackar efter. Det låter som ett eko. Men detta går lätt att ställa in i cubase eller vad man nu använder så att du slipper detta fenomen.

kamrate (oregistrerad)
Postat
Du behöver inte flytta några spår efter att du har spelat in. Om du har hög latency så gör det så att medhörningen på sången sackar efter. Det låter som ett eko. Men detta går lätt att ställa in i cubase eller vad man nu använder så att du slipper detta fenomen.

Det förstås, om man får eftersläp på medhörningen så hjälper det ju knappast att man i efterhand kan fixa till det. Eftersläpet är ju också något man slipper när man rattar i en extern mixer...

Hur rattar man till det på bästa vis i Cubase (antag att jag kan mycket om datorer, men typ inget om Cubase 😆 )

Man kan ju hoppas att det inte blir så _mycket_ latency, det är ju halvbra grejor i burken.

Jag såg tipset om Audacity från någon annan - det är säkert ett alternativ, måste bara kolla lite hur pass smidigt det är att lära sig det interfacet. Jag var inne på hemsidan på SourceForge häromdan o tittade lite.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.