Jump to content
Annons

Progressiv(e) - vad betyder det?


AndyPandy

Recommended Posts

Varje musikstil tycks ha anammat begreppet, oavsett om man spelar musik på syntar, gitarrer, kastrullock eller byggnadsställningar: progressiv. Progressiv jazz, progressiv rock, progressiv trance, alla genrer har en progressiv subgenre.

Vad ligger i begreppet progressiv(e)?

För ett ögonblick trodde jag att progressiv mest betydde konstigt för sakens skull, men vissa progressiva subgenrer tycks vara bättre än supergenren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ähh ... vadå framåtsträvande och utvecklande? Vad menas att med att en låt är framåtsträvande och utvecklande?

Jag tror att jag ska återgå till min egna definition: konstigt, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähh ... vadå framåtsträvande och utvecklande? Vad menas att med att en låt är framåtsträvande och utvecklande?

Jag tror att jag ska återgå till min egna definition: konstigt, helt enkelt.

Inom trance och house har det delvis betydelsen att låtarna är uppbyggda på ett "progressivt" sett. Att låtarna börjar med få grejer och sen alteftersom så blir det mer och mer saker och så...

Annars så är det väl just för att de var nyskapande. Hade ju inte hänt så mkt inom dessa genrer när de Progressiva genrerna komm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att när den progressiva rocken kom under 70-talet så var den nyskapande och framåtskridande. Kanske konstig om du så vill, var och en definierar sin egen värld. Vet ej om det finns några bra representanter som för det här arvet vidare idag. Det som sägs vara nytt och fräscht idag känns för mig ganska unket, tyvärr... och det gäller inte bara progressiv musik! 😄

Prog-rock enlig Wikipedia

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Inom trance och house har det delvis betydelsen att låtarna är uppbyggda på ett "progressivt" sett. Att låtarna börjar med få grejer och sen alteftersom så blir det mer och mer saker och så...

Annars så är det väl just för att de var nyskapande. Hade ju inte hänt så mkt inom dessa genrer när de Progressiva genrerna komm...

Inte hänt så mycket 😱 tjenare.

Vi som var med minns (nåja 😕) acid house som en enda stor lång händelse hehe. Begreppet progressive dök upp redan 1991-92, då housen egentligen bara funnits i max fyra års tid.

Man ville inte göra soulful disko med maskiner längre, utan spela kyligare mer experimentell musik... tada: progressive. Sen lät det likadant i fem år, inte alls speciellt framåtsträvande! 😆

Rent praktiskt är proghouse idag mkt reverb, delay och raka treklanger. Ibland med lite menlös sång ovanpå och i allmänhet rätt enkla arr. Rätt död genre faktiskt, mest i USA dom bryr sig fortfarande. tjoflöjt

Link to comment
Dela på andra sajter

Inom trance och house har det delvis betydelsen att låtarna är uppbyggda på ett "progressivt" sett. Att låtarna börjar med få grejer och sen alteftersom så blir det mer och mer saker och så...

Annars så är det väl just för att de var nyskapande. Hade ju inte hänt så mkt inom dessa genrer när de Progressiva genrerna komm...

Inte hänt så mycket 😆 tjenare.

Vi som var med minns (nåja 😕) acid house som en enda stor lång händelse hehe. Begreppet progressive dök upp redan 1991-92, då housen egentligen bara funnits i max fyra års tid.

Man ville inte göra soulful disko med maskiner längre, utan spela kyligare mer experimentell musik... tada: progressive. Sen lät det likadant i fem år, inte alls speciellt framåtsträvande! 😛

Rent praktiskt är proghouse idag mkt reverb, delay och raka treklanger. Ibland med lite menlös sång ovanpå och i allmänhet rätt enkla arr. Rätt död genre faktiskt, mest i USA dom bryr sig fortfarande. tjoflöjt

Den mesta Proggresive inom EDM är väl rätt död nu 😱

Fast jag gillar min fiiina progghouse ändå!

Engelsmannen james Holden!! MM! M!!

Å Självaste Özgur Can från Sverige kan man ju inte glömma! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena mors!

Att "progressiv" skulle betyda utvecklande och framåtsträvande är en ytterst perfekt beskrivning, för det är precis vad det är, det är absolut inte "konstig" musik, men jag förstår om man kan tro det.

Inom den progressiva musiken vill man hela tiden utvecklas, blicka framåt och inte spela likadant som man gjort tidigare. Det kan gälla hela album, enstaka låtar eller varför inte föregående takt?

Personligen tycker jag att detta är helt rätt tänkt - Varför alla dessa tråkiga technolåtar som bara består av ren och skär fyrtakt med samma förbenade trumkomp och enformiga melodier i 5 minuter? "Hitta på nåt skoj, gör nåt nytt! Variera dig!" Det är vad progressiv musik innebär.

Jag är totalt förälskad i progressiv musik, det händer alltid något roligt! Det är inte förutsägbart som varenda radiodänga à la Alcazar och U2 på Rix FM.... =/ Om man spelar man ett instrument, varför vill man då stanna kvar på samma nivå, varför vill man inte utveckla sin förmåga?

Jag tycker verkligen att du ska försöka, att på allvar, lyssna på något progressivt band, inte höra, lyssna, det är stor skillnad. Det kan va jobbigt om man inte är van eller inte har örat att uppfatta allt som försigår. Men det är juh hela grejjen och charmen, underbart, "allt" varieras i låtarna hela tiden. I grund och botten hör man att det är samma låt 😕 men det finns guldklimpar av variationer på det som spelas!

Faktum är att det är inom framförallt jazzen och inom de progressiva stilarna man hittar de allra bästa musikerna. Ska jag själv rekommendera några band, eller om jag blev tvungen att begränsa mig till ett, så blir det solklart Dream Theater (Progressiv Metal, låt dig inte avskräckas). Att förklara varför jag väljer just dem är ett par A4 papper text bara det.....men låt säga att jag finner inget annat band med fyra så bra musiker, halvtunga (i jämförelse med de tyngsta banden), sviiiiinbra melodier, flest variationer och sjukt igenomtänkta låtar. De har tänkt på precis allting.

(Andra band: Tool, Spock's Beard, Flower Kings (Svenska), Neal Morse, Rush, King Crimson, Pain of Salvation (Svenska))

Hoppas att jag givit dig och andra ett bra svar! =) Nu ska jag gå och käka pommes, tjo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför alla dessa tråkiga technolåtar som bara består av ren och skär fyrtakt med samma förbenade trumkomp och enformiga melodier i 5 minuter? "Hitta på nåt skoj, gör nåt nytt! Variera dig!"

Nä nu du!! :rolleyes:

Måste finna ifall det finns Progressive techno bara för det!!

Göra progressiv monotoni! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Jag är totalt förälskad i progressiv musik, det händer alltid något roligt! Det är inte förutsägbart som varenda radiodänga à la Alcazar och U2 på Rix FM.... =/ Om man spelar man ett instrument, varför vill man då stanna kvar på samma nivå, varför vill man inte utveckla sin förmåga?

[...]

Jag håller med dig och har suttit i min vrå utan att direkt ha lyssnat på ngt annan inom den metal jag upptäckte under ton-åren, har märkt att jag hittar massor med intressanta band inom främst den progressiva rocken (även lite symfrock) samt metallen. Tycker dock att ordet progressivt fått en viss begränsning, det ska liksom vara massor med "kvint add 9" annars är det inte prog, så progressionen har stagnerat lite.

Nu är det det fragment jag använt som citat av dig som jag vill kommentera... just alcazars låtar är ju faktiskt väldigt intressanta måste jag få säga, inom en genre jag annars ogillar så tycker jag att de sticker ut... inget enormt revolutionerande men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Å Självaste Özgur Can från Sverige kan man ju inte glömma! 😕

Han är ju knappast svensk

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi nu pratar om "Progressive-genren" så var det ju så att de bröt ny musikalisk mark och därav fick de detta epitet. Det handlade om att utforska musik och kombinera element från alla möjliga musikstilar samtidigt som man hade som ett av sina mål att "göra något som inte gjorts förut". Numer är det ju så att det finns både de som "vill framåt, vidare, uppåt" i denna genre SAMTIDIGT som det finns grupper som medvetet försöker "kopiera soundet" från det som var verkligt progressivt på 70-talet. Dessa grupper i den senare kategorin urholkar ju lite av innebörden i ordet "Progressive" men kan göra bra låtar ändå så jag vill absolut inte kasta dynga på dem.

Musikkritiker och skribenter vill ju gärna sätta prefixet "Progressive" framför vilken musikstil som helst när de skall beskriva en artist/ grupp som de tycker gör något fräscht. Jag måste säga att jag tycker det gått inflation i ordet. Om bara någon har gjort en panorering som kritikern aldrig hört förut så är ju artisten tydligen "Progressive- (sätt in den musikstil som kan passa).

Sen kan jag också tycka att man slänger in detta ord för att beskriva artister som spelar snabbare, svårare etc. Urtanken var nog mer att man skulle utveckla musiken, riva barriärer mellan olika musikstilar, prova nya klanger etc. Att man så småningom blev väldigt driven på sitt instrument blev en lyckad bieffekt - inte huvudsaken!

Det som AndyPandy pratar om kan jag också hålla med om. En del är så förtvivlat mycket ute efter att framstå som "Arty", "Hip" och intelektuellt överlägsna så att de verkar glömma själva musiken.

Min definition idag skulle bli ungefär så här om sant progressiv musik: Du gör musik för Din egen skull där Du försöker att skapa något som låter nytt. Du lägger inte in några hinder för Din kreativa process, Du styrs inte av kommersiella intressen. Dyker det upp ett helt nytt parti i Din musik som inte egentligen skulle "passa i mallen" så kör Du ändå på! Ena låten kan bli 30 sekunder lång och inte innehålla någon vers, refräng o dyl. Nästa låt kan vara 13 minuter lång och röra sig vildsint mellan olika stämnings-/ känslolägen. Nästa låt igen kan röra sig närmast omärkligt över olika musikaliska stilar utan att man tänkar på det. Riv genrerna! Försök att hitta de nya klangerna, den genrelösa musiken. Sen blir ju det den effekten att kritikerna kommer att kalla Din musik för "Progressiv" och "pretentiös"! Skit i det! Ta Din musik på allvar, inte Dig själv!

Rock On!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker ni skall testa min platta grabbar...jag har alltsedan min moderna kompositörsera=1987 och framåt gett fan i vad som är kutym/gångbart vad gäller intro/vers/refräng osv i mina låtar,många har sagt att det är just den grejen som är så satans skön med min musik,medans andra säger att jag måste anpassa mig till det ordinära/komersiella formatet om jag skall ha en chans osv--blaaaaa,jag gör som jag vill och känner att jag måste för mitt kreativa utlopp för MIN egen skull,det ingår liksom det här med ego och musik om ni inte visste det förut,jaget är inkorporerat i skapelsen för fan,kom inte och säg något annat!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker ni skall testa min platta grabbar...jag har alltsedan min moderna kompositörsera=1987 och framåt gett fan i vad som är kutym/gångbart vad gäller intro/vers/refräng osv i mina låtar,många har sagt att det är just den grejen som är så satans skön med min musik,medans andra säger att jag måste anpassa mig till det ordinära/komersiella formatet om jag skall ha en chans osv--blaaaaa,jag gör som jag vill och känner att jag måste för mitt kreativa utlopp för MIN egen skull,det ingår liksom det här med ego och musik om ni inte visste det förut,jaget är inkorporerat i skapelsen för fan,kom inte och säg något annat!

Hallå... vart hittar man ex. på din musik, blev lite nyfiken. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

såhär säger wikipedia:

Inom musiken, är proggressivt ofta detsamma som svårlyssnat (Progressiv rock). I västvärlden kan det t.ex vara svårlyssnat om någonting går i sjutakt

sen om det stämmer eller inte vet jag inte men det låter troligt

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Progress [engelska] = framsteg, utveckling

Ofta är det väl förknippat med någon form av protest, eller va?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

rent ordagrant betyder ju progress - utvecklas och jag tycker den tolkningen räcker långt.

Progressiv musik är ofta utvecklande i sig själv.

Tittar vi t ex på progressiv trance så börjar kanske låten endast med en baskagge, efter en stund kommer basen in, efter det kommer kanske en stråkslinga. Helt plötsligt tystas allting ned och bara kaggen och basen är kvar fast nu tillsammans med en tjej som sjunger antingen en line hela tiden eller pratar med mystiska effekter.

Allting drar igång igen med sången plus stråkslingan som tidigare var där och efterhand läggs fler intrument på eller så ändras melodierna.

Låten utvecklas alltså hela tiden. progressiva låtar brukar ju ofta vara upp mot en 7-8-9 minuter.

Kanske ett av dem mest kända progressiva hårdrocksbanden idag är Dream Theater, men även svenska pain of salvation som tidigare nämndes. Alltid låtar som utvecklas i form av taktbyten, nya melodislingor, ibland kommer kanske refrängmelodin från en annan låt in fast denna gången spelad på gitarr istället etc etc...

så skulle jag definiera ämnet iaf 🙂

EDIT: Såg nu i efterhand att musik hann översätta ordets betydelse innan mig, sorry:)

Redigerat av hullan
Link to comment
Dela på andra sajter

För alla er som gillar progressivt, kan jag rekommendera svenska Pain of Salvation, ett av de första progressiva metal-bandet på länge som inte låtar som en dålig kopia av Dream Theater. 😳

För mig handlar i alla fall progressivt om att ta en genre och utveckla den i alla möjliga olika riktningar. Det behöver inte ens vara just en genre, man kan blanda många olika genrer i en och samma låt.

För övrigt är http://www.progarchives.com/ en oerhört bra sida för de som är intresserade, även om dom är väldigt generösa på vad som anses progressivt...dom tycker att Deep Purple, Nightwish och Rhapsody är prog... 😳 Men det finns massor av ljudexempel att lyssna på, och en hel del fakta om tusentals olika band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå... vart hittar man ex. på din musik, blev lite nyfiken. =)

Ny platta klar precis nu...äldre låtar finner du via min hemsida... 😆

Du får gärna förklara vart man kan finna det på sidan, du har ingen menyknapp som heter "ladda ned musik här" vad jag ser. 🙂

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller fullständigt med dig Lynxo!

Remedy Lane är nog faktiskt fortfarande den bästa plattan jag äger, alla kategorier. och det är nog just för att den innehåller alla kategorier 😎

Jag håller just nu på och införskaffar hela deras katalog. Jag började med debuten Entropia (jag älskar People Passing By) och har nu 12:5 och BE. BE är förresten ett jäkla mästerverk!!!! 😛 Där kan man snacka om att bryta ner gränserna mot andra genrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

search and you shall find... 🙂 kolla shop/samples-länken gosse!

alltså---kollla vad som händer när du drar musen över mina bilder och färgmarkerade textavsnitt...

Det är som dolda spår på en cd-skiva alltså... man vet alltså inte att det finns förrän man letar eller råkar ssnubbla på det. Jag skulle föreslå att du satte ut det tydligare... dvs om du vill att man ska hitta musiken. Ska kolla nu i alla fall.

EDIT: Ja, länkarna till de externa sidorna såg jag, jag brukar som regel vägra klicka om det är länkar till externa sidor då jag tycker det är lite... eh... "b", även om jag med mina egna band finns representerad på massor med ställen. Säg nu vart du har resten av musiken... på sidan alltså. 🙂 jag har dragit över alla bilder nu tror jag (rätt fort iof sig).

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

pust...jag har gjort såhär därför att man:

1.inte får lägga upp musikfiler på B-one...

2.samples/shop-sidan inte är klar,ännu...enklast att då länka till de siter där man har sin tidigare musik eller?

3.de flesta som surfar brukar tycka detta är normalt,att hitta vidare på ovan beskrivna sätt,verkar lite lekis att behöva förklara allting liksom... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...