Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har en Mac Mini och kör OS X 10.3.9. Jag använder programmen Live och Reason, båda med de senate versionerna. Jag har ett CME UF8 keyboard kopplat via USB direkt in i datorn, och jag använder den extrerna strömkällan. Jag använder de senaste drivrutinerna för Mac. Jag har ett M-audio Keystation 49e kopplat via USB-keyboardet. Nu till problemen:

Det första är också det största och jobbigaste. Mitt UF8 fungerar som det ska i både Reason och Live när jag kör på låga bufferinställningar. 256 samples och en latency på ungefär 10ms fungerar bra. Problemet kommer när jag höjer buffersizen som jag obönhörligen måste göra när projekten växer. Nu stöter jag på ruskiga problem med drop-outs och hängning av toner. Detta gör att jag omöjligen kan använda mitt UF8 annat än i början av stora projekt. Det tycker jag är skrutt.

Det andra problemet gäller Keystation 49e. Det har visserligen inget problem med varken drop-outs eller hänging av toner. I Live går det som en klocka på vilka latencyvärden som helst. Problemet är att det i Reason ägnar sig åt en lustig hobby. Jämt och ständigt sänker det mastervolymen på det instrumentet jag spelar på till ungefär hälften. Detta är oerhört enerverande och gör att jag inte kan använda mitt Keystation 49e heller.

Är det någon som vågar sig på ett förslag på en lösning på något av dessa problem? Alla tips mottages tacksamt...Jag börjar känna samma aggresioner som under min DigiDesign-era 🙂

Redigerat av Pluffo
Annons
Postat

har du kollat att inte mastervolymen är kopplad till något märkligt kontrollmeddelande som kommer från keystation:en? typ pitch bend, velocity eller något annat knasigt...

Postat

Känner mig lite som en nolla på just de saker du beskriver.. Men du har inte råkat automatisera volymen i Reason då? (går det?) ..hände mig nån gång i pro tools att jag dragit ned en fader och råkat "skriva in" det i låten..

/David

Postat

SMok: Dessvärre inte. Problemet uppstår när jag helt kliniskt klinkar på valfri tangent. Det är lite olika med tiden men inom 10 sekunder så hoppar volymen helt plötsligt från 100 till 53. Det enda jag har gjort då är att jag har spelat på en och samma tangent.

illvaesen: Nej 🙂

Postat
Problemet uppstår när jag helt kliniskt klinkar på valfri tangent. Det är lite olika med tiden men inom 10 sekunder så hoppar volymen helt plötsligt från 100 till 53. Det enda jag har gjort då är att jag har spelat på en och samma tangent.

Jag hade liknande bekymmer med mitt Radium 61 tidigare. Upptäckte då att problemet försvann om jag hela tiden såg till att ha mastervolymregeln (Data Entry på mitt Radium-klaviatur) inställd på 100. Kanske detta kan vara något att kika på? 😎

Postat
Problemet uppstår när jag helt kliniskt klinkar på valfri tangent. Det är lite olika med tiden men inom 10 sekunder så hoppar volymen helt plötsligt från 100 till 53. Det enda jag har gjort då är att jag har spelat på en och samma tangent.

Jag hade liknande bekymmer med mitt Radium 61 tidigare. Upptäckte då att problemet försvann om jag hela tiden såg till att ha mastervolymregeln (Data Entry på mitt Radium-klaviatur) inställd på 100. Kanske detta kan vara något att kika på? 😄

Helskumt...När jag försöker automatisera volume-fadern för på så sätt kunna kontrollera att den står på hundra så visar det sig att Reason inte känner igen den. Alla andra midimeddelanden hittar den dock. Jag har prövat i stort sett varenda inställning som finns för mitt keystation i controler-inställningarna men ingenting verkar göra susen 😎

Postat

Detta är vad som försigår vad gäller Keystation 49e:

20:55:26.255 From Keystation 49e Control 1 Reset All Controllers 0

20:55:27.789 From Keystation 49e Note On 1 D#3 121

20:55:27.966 From Keystation 49e Note Off 1 D#3 0

20:55:28.017 From Keystation 49e Note On 1 C3 92

20:55:28.187 From Keystation 49e Note On 1 D#3 77

20:55:28.258 From Keystation 49e Note Off 1 C3 0

20:55:28.393 From Keystation 49e Note On 1 C3 82

20:55:28.415 From Keystation 49e Note Off 1 D#3 0

20:55:28.566 From Keystation 49e Note Off 1 C3 0

20:55:28.566 From Keystation 49e Note On 1 G3 74

20:55:28.576 From Keystation 49e Control 1 Channel Volume (coarse) 54

20:55:28.578 From Keystation 49e Control 1 Channel Volume (coarse) 53

Helskumt. Saken är den att när jag faktiskt rör volumeslidern så skickas inga meddelanden alls. Knäppt, knäppt, knäppt.

Postat

Skumt!

Men borde det inte stå i manualen vad volymslidern skickar för data? Annars kanske den går att assigna??

När det gäller UF8:an så vet jag att jag läste om nån bugg med "stuck notes" som fixats till i senaste uppdateringen, de kanske inte har hunnit fixa det i OSX-drivrutinerna än?

(Jag kör min UF8 via MIDI än så länge...)

Postat (redigerat)
Skumt!

Men borde det inte stå i manualen vad volymslidern skickar för data? Annars kanske den går att assigna??

När det gäller UF8:an så vet jag att jag läste om nån bugg med "stuck notes" som fixats till i senaste uppdateringen, de kanske inte har hunnit fixa det i OSX-drivrutinerna än?

(Jag kör min UF8 via MIDI än så länge...)

Jag har varit i kontakt med Luthman nu och de rekomenderar mig att gå tillbaka till affärn med mitt Keystation 49e. Det är uppenbarligen någonting fishy med det.

Stuck notes står det att det ska vara åtgärdat i den senaste drivern men det är ingenting jag märker av direkt. Hur har du ditt UF8 inkopplat? Jag har fått tips om att köra ett USB-midiinterface...Har svårt att tänka mig att det skulle hjälpa egentligen med det är samtidigt galet nog för att funka. Om jag kan få ett på öppet köp så ska jag nog pröva detta.

Ska tilläggas att jag ofta har problem med dynamiken, även när keyboardet "funkar". Helt plötsligt kan det komma svinhöga toner även om jag slår monotont på en och samma tangent med ungefär samma anslag.

Redigerat av Pluffo
Postat

Jag kör via MIDI, direkt till MIDI-portarna på mitt Juli@-ljudkort. Funkar fint, även om klaviaturet vid ett fåtal tillfällen "hängt sig" så att jag varit tvungen att slå av och på det igen...

Har testat via USBn en gång, men efter omstart funkade det inte så då gick jag tillbaks till MIDI igen. -Det känns tryggare så... 😏

Rattar och knappar verkar iofs inte funka lika bra via MIDI, så jag har tänkt att jag ska försöka få igång det via USB igen nån gång...

Postat

Ok, här kommer en uppdatering ifall det är någon som får liknande problem.

UF8-problemet har löst sig nu. Jag köpte helt sonika ett midi-interface och använder midi-ut på keyboardet istället för USB. Nu fungerar det perfekt.

Det ser dock mörkare ut på Keystationfronten. Varken musikaffären eller Luthman vill hjälpa mig kostnadsfritt ( kostnaden skulle ligga på 695:- bara för undersökningen...300:- ifrån vad keyboardet kostar nytt ). Jag har skruvat upp det och kollat inuti men har inte kunnat hitta några synliga fel. Jag har prövat att koppla ur volumesliderkontrollen helt och hållet utan framgång.

Är det någon som känner till någon programvara ( för Mac ) som filtrerar midisignalerna innan de skickas vidare. Om jag bara skulle kunna göra det sås kulle jag kunna ställa in att datorn skulle ignorera volumeslidermeddelanden helt och hållet. Visserligen vet jag inte riktigt vad för användning jag skulle ha av mitt Keystation nu när mitt UF8 funkar men det vore banne mig trevligt att kunna använda det någon gång i alla fall, alternativt ge bort det till någon.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.