Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag har en lite n00big frÄga, men jag hade tÀnkt uppgradera min hemmastudio eftersom jag kÀnner att min gamla utrustning inte hÄller mÄttet riktigt.

Förutom att jag hade tÀnkt investera i monitorer vid ett senare tillfÀlle, tÀnkte jag köpa en mikrofon för att spela in sÄng. Mitt nuvarande ljudkort brusar vÀldigt mycket (inbyggt VIA-chipset) sÄ dÄ tÀnkte jag samtidigt köpa ett nytt ljudkort ocksÄ.

Ljudkortet som jag sneglat lite pÄ Àr en M-Audio Delta 1010LT som har inbyggda preamps. Allting vore frid och fröjd om det inte vore sÄ att jag tÀnkte köpa en kondensatormik eftersom jag ska spela in sÄng. Det som Delta 1010LT inte verkar ha med Àr nÀmligen fantommatningen. DÄ Àr min första frÄga: Skulle det rÀcka med att jag köper en Leem PHW-22 frÄn jam.se?

Lite brus fÄr finnas i signalen, eftersom jag kan eq:a och kompressa bort det, men jag vill ÀndÄ undvika brus sÄ mycket som möjligt.

SÄ min andra frÄga Àr: Hur kan jag bÀst undvika brus?

MVH Woxxy

Annons
Postat

lÀgg en liten slant pÄ att skaffa dej en lÀmplig preamp. finns hur mÄnga trÄdar som helst om det pÄ forumet sÄ det kan du enkelt söka, det handlar om dina behov sÄ det Àr inte nÄgon ide att jag sÀger vad du ska köpa (antal kanaler, med eller utan kompressor etc).

dÀremot sÄ kompremerar man inte bort brus, snarare tvÀrt om.

Postat

sorry, menade sĂ„klart att jag skulle noisegatea bruset 😳

men rent teoretiskt borde vÀl den setupen fungera, eller hur? mic->fantommatare->ljudkort med preamp

(Àven om preampen inte Àr vÀrldens bÀsta kvalité eftersom den Àr inbyggd)

Postat (redigerat)
men rent teoretiskt borde vÀl den setupen fungera, eller hur? mic->fantommatare->ljudkort med preamp

Ja.

Men - jag hÄller med Itzhak i hans förslag att lÀgga pengarna i en bÀttre preamp i stÀllet.

Dessutom skulle jag personligen vÀlja ett ljudkort som har alla in- och utgÄngar balanserade. Speciellt om du vill ha bort brus och störningar...

Redigerat av Violiner
Postat
Vilka ljudkort rekommenderas dÄ?

Vad behöver du? 😠

Du nÀmnde 1010LT som har ganska mÄnga ingÄngar? Behöver du det?

Eller rÀcker ett kort med hög kvalitet, fÄ ingÄngar och fantommatning pÄ mikingÄngen?

Postat (redigerat)

RME har ju nÀmnts, bra val, men de ligger i en helt annan prisklass.

Nöjer du dig med fÀrre anslutningar men vill ha bra AD-omvandlare och balanserade in/ut sÄ kan EMU 1212M vara ett alternativ i samma prisklass som 1010LT.

LÀgger du pÄ nÄgra tusenlappar sÄ kan du fÄ breakoutbox och hyfsade preampar ocksÄ i EMU 1820M.

Alternativt, som tidigare nÀmnts, extern preamp - till 1212M

(OBS att EMU-modellerna med /M Àr bÀttre jÀmfört med de billigare, bÀttre AD-omvandlare.)

Redigerat av Violiner
Postat

Mmm, det var just 1212M som jag hade i bakhuvudet.

Bra A/D och bra mikpreamp med fantommatning.

Postat (redigerat)

Vi Ă€r helt överens vad betrĂ€ffar valet Linus, men nog lĂ€r han vĂ€l behöva preampar till 1212M..? 😎

Redigerat av Violiner
Postat

Hmm... den dÀr emu 1212M verkade helt ok.

Dom enda ingÄngarna jag behöver Àr för mikrofonen och sen behöver jag utgÄngar till vÀnster resp höger kanal frÄn cubase.

men kommer emu 1212M verkligen att ha bÀttre ljud Àn m-audios delta 1010lt?

och preamp och phantommatning verkar behövas. sÄg inte att det nÀmndes nÄnstans pÄ zzsound.com

Postat (redigerat)
Vi Àr helt överens vad betrÀffar valet Linus, men nog lÀr han vÀl behöva preampar till 1212M..?  :rolleyes:
Det sitter ju tvÄ stycken TFPro-preamps med fantommatning i fronten pÄ kortet... Och de Àr som en extern mikpreamp i budgetklassen.

EDIT: Nej, förlÄt. Det Àr ju 1820 som har fina TFPro-preamps.

Redigerat av Linus
Postat

Ja, dÄ har vi ju tvÄ schyssta alternativ...

E-MU 1212M + ART Tube MP Studio V3

eller

E-MU 1212M + Studio Projects VTB-1

Postat

:rolleyes: ...

Eller Ànnu bÀttre utan att sprÀnga plÄnboken EMU 1212M + Line Audio DMP.

(Nu sitter Claes och gnuggar hĂ€nderna...) 😄

Postat
:rolleyes: ...

Eller Ànnu bÀttre utan att sprÀnga plÄnboken EMU 1212M + Line Audio DMP.

(Nu sitter Claes och gnuggar hĂ€nderna...) 😄

var köper man line audio dmp, dÄ?

Postat

ojdÄ...

den sprÀngde nog min plÄnbok med sina 2750 kronor... :rolleyes:

vet inte om det spelar nÄn roll, men jag tÀnkte göra typ dance/trance-vocals med min utrustning. Àr det nÄt sÀrskilt jag ska tÀnka pÄ dÄ?

Postat

...vilket förklarar kommentaren att Claes skulle gnugga hÀnderna i samband med omnÀmnandet av DMP.

Inköpslista hos 4Sound

Ljudkort: M-Audio Delta Audiophile 995:-

Mikpreamp: ART Tube MP Project Series 695:-

DÀr har du bra grejer, det du behöver och inte mer :rolleyes:

Postat
...vilket förklarar kommentaren att Claes skulle gnugga hÀnderna i samband med omnÀmnandet av DMP.

Inköpslista hos 4Sound

Nu blir jag förvirrad. Skulle inte jag köpa en EMU 1212M istÀllet?

Postat

Inköpslista hos 4Sound

Om du har rÄd, sÄ javisst. Det dÀr var en minimumspec.

IsÄfall,

Ljudkort: E-MU 1212M 1695:-

Postat

Inköpslista hos 4Sound

DĂ€r har du bra grejer, det du behöver och inte mer 😆

Om du har rÄd, sÄ javisst. Det dÀr var en minimumspec.

IsÄfall,

Ljudkort: E-MU 1212M 1695:-

Den tar vi! 😎

tack för all hjÀlp!

Postat (redigerat)

EMU 1212M Àr avesvÀrt bÀttre - det tror jag bÄde jag och Linus Àr överens om - om du har rÄd. SÄ den tycker jag du ska köpa i första hand om du kan. Sen valet av preamp - VTB-1 som Linus mnÀmnde tidigare Àr avsevÀrt bÀttre Àn ART - Äterigen om du har rÄd - dock inte sÄ mycket dyrare. (ungefÀr halva priset av Line Audio DMP)

Edit: Nu skrev vi samtidigt ser jag... 😎

Redigerat av Violiner
Postat

OJ! En trĂ„d jag har missat - trots att jag har omnĂ€mnts... 😳

Visst gnuggar jag hĂ€nderna nĂ€r DMP nĂ€mns - men jag Ă€r ju inte ensam om att sĂ€lja den, utan jag tycker faktiskt att den Ă€r lika bra om nĂ„gon annan sĂ€ljer den ocksĂ„... 🙂 Den slĂ„r mĂ„nga dyrare preampar pĂ„ fingrarna med lĂ€tthet - om man Ă€r ute efter ett lĂ„gbrusigt och ofĂ€rgat ljud - och dessutom Ă€r den svensktillverkad. 🙂 Med en sĂ„dan i riggen, behöver man inte byta upp sig pĂ„ vĂ€ldigt lĂ€nge, Ă€ven om man byter ut stora delar av den övriga utrustningen.

Är man ute efter en fĂ€rgand preamp, sĂ„ Ă€r dĂ€remot DMP inte nĂ„got att titta pĂ„, utan dĂ„ fĂ„r man vĂ€nda blicken pĂ„ annat hĂ„ll.

ART har jag inte testat, sÄ dem vill jag inte uttala mig om - men Studio Projects VTB-1 och Joemeek ThreeQ Àr ocksÄ mycket trevliga preampar i vettigt prislÀge för lite trÀngre budget. TÀnk bara pÄ att man fÄr tvÄ preampar i en DMP, medan VTB-1 och ThreeQ Àr enkanaliga...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.