Jump to content
Annons

Apples egna ram-minnen


steflund

Recommended Posts

Jag skall inom kort investera i en ny burk, och då det gäller ramminne så undrar jag varför Apples egna är så dyra, jag fick en förklaring från den otroligt trevlige säljaren på AppleStore att de var säkrare just för att de var testade mot just den dator som den sitter i. Eller är det så att man betalar mycket just för att de sätter i dem?

Det jag funderar på att göra är att köpa 2 st 2GIG ram minnen typ dessa DDR2 SDRAM PC4200 / 533MHz, 2GB (saxat från Macoteket.se). Och så småningom köpa två till (får ta det lite i etapper och om det visar sig behov finns).

En till fråga... är det bättre att ha minnen i samtliga slotar, och isåfall gör det ngt om de är av olika storlek?

EDIT: den enda skillnaden jag ser är priset. Och eftersom Macoteket saluför främst Apple-produkter misstänker jag att det är samma prylar... mystiskt.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Apple har inga egna RAM-minnen utan använder minne från bl.a. Samsung. Har hittills inte haft problem med någon av de macar jag installerat minne i själv, dock är OSX lite kinkig vad gäller minneskvalitet, men så länge man väljer ett kvalitetsminne från exempelvis Samsung, Crucial eller Kingston är faran med krascher liten.

Att Apple tar sådana enorma summor för minne beror helt enkelt på att de kan, många är beredda att betala extra för att slippa gräva i maskinen.

Köper du en powermac behöver du inte ha minne i alla slottar, du måste däremot se till att du köper två exakt likadana minnen som du parmonterar. Är det en iMac du ska köpa kommer parvis monterade minnen ge en liten extra prestandaboost.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar, jag pratade idag med apples säljare, och han sa att skillnaden var att minnena var testade hos dem, så man vet alltså att det är kvalitet, exakt samma märke är billigare hos ngn annan återförsäljare, men då kan man tydligen inte vara lika säker att det funkar felfritt.

Det kan man ju å andra sidan betala lite extra för, men jag tycker det är för stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en styck 1GB RAM-minne extra till min iMac G5 när jag införskaffade densamma i höstas. Köpte ett Samsung-minne (rekommenderades av den återförsäljare jag shoppade av) och det har fungerat klockrent hittills *peppar peppar*. Så, som Peth säger så går det fint att köpa minnen själv, sålänge man håller sig till erkända kvalitetsmärken. Lycka till! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...