Jump to content
Annons

Porrfilmsmusik?


SvenTheMan

Recommended Posts

Annons

På tal om ämnet då.. kikade till länken och hittade receptet på rätt föredragsbeteckningar till din porrfilm.

maestoso - majestätiskt, upphöjt

risoluto - beslutsamt, "resolut"

staccato - spel med tonerna, "studsande", avskilda från varandra

portamento - kontinuerligt glidande från en tonhöjd till en annan

marciale - marschmässigt

accelerando - snabbare och snabbare

subito - plötsligt

con tutta la forza - med all kraft

sospirando - klagande, eg, suckande

diminuendo - svagare och svagare

morendo - bortdöende

stinguendo - slocknande

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det väldigt mycket musikteori.... var det inte porrfilmsmusik det skulle va?

Själv tror jag att något på säckpipa vore fint. Lagt live givetvis.

Tänk er: snaskandet börjar på sängen, kameran panorerar höger och in kliver en

korrekt kiltklädd skotte, blåser upp säcken och börjar spela. Efter ett par

takter kan kameran panorera tillbaka till sängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Musiken från 70-talets porrfilmer är så grym! Lite jazzfunkigt.

Ron Jeremy har ju varit med på nån CD med just den bästa porrfilmsmusiken från 70-talet. Porn Sonic tror jag att den heter. Kanonbra! 🙂

edit: hittade det! http://www.pornosonic.com/ 😲

Annars är ju Tommy Seebach Bands discoflört Bobble Sex från 77 en höjdare! 🙂

Redigerat av Katla
Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Annars finns det en skön laid back hip-hop låt här som handlar om de känslor du ändå vill uppnå i handlingen, så den kan passa helt perfekt:

M Flex

Gillar slutet på den. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

vadå!? får man inte göra porrfilm nu heller? de flesta här på forumet är ju faktist moraltanter men det är ju klart att man får skriva vad man vill 😳

Jag vet inte vad du tänkt när du valde ditt alias "Anarchos"?

Men man kommer ju att tänka på anarkism, helt klart.

Och om så är fallet så kan man ju tycka att om du är anarkist, så borde du vara väl medveten om att porr inte är accepterat i svenska A-rörelsen! 😛

Hur kan anarkiskter vara organiseradede i en rörelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

vadå!? får man inte göra porrfilm nu heller? de flesta här på forumet är ju faktist moraltanter men det är ju klart att man får skriva vad man vill 😛

Jag vet inte vad du tänkt när du valde ditt alias "Anarchos"?

Men man kommer ju att tänka på anarkism, helt klart.

Och om så är fallet så kan man ju tycka att om du är anarkist, så borde du vara väl medveten om att porr inte är accepterat i svenska A-rörelsen! 😉

Anarchos är ett grekiskt ord för ingen härskare & det är från det ordet man utgick från anarkismen så du hade ju rätt. Men eftersom anarkism bara är ett begrepp & medför att du måste leva i ständig fattigdom & ensamhet så är jag inte 100 procentigt anarkist 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

vadå!? får man inte göra porrfilm nu heller? de flesta här på forumet är ju faktist moraltanter men det är ju klart att man får skriva vad man vill 😛

Jag vet inte vad du tänkt när du valde ditt alias "Anarchos"?

Men man kommer ju att tänka på anarkism, helt klart.

Och om så är fallet så kan man ju tycka att om du är anarkist, så borde du vara väl medveten om att porr inte är accepterat i svenska A-rörelsen! 🙂

Anarchos är ett grekiskt ord för ingen härskare & det är från det ordet man utgick från anarkismen så du hade ju rätt. Men eftersom anarkism bara är ett begrepp & medför att du måste leva i ständig fattigdom & ensamhet så är jag inte 100 procentigt anarkist 😄

Ok, jag fattar! Bara en vild chansning som slog fel... 🙂

Vi ska nog inte gå in djupare om anarkism du och jag, då detta är ett musikaliskt forum. Därför väljer jag att inte besvara din åsikt!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle man inte kunna vara porrförespråkare och anarkist? Om Rörelsen dikterar vad som är accepterat har man ju kommit rätt långt från anarkismens tanke, eller?

Gert Wilden har gjort bra porrmusik. Schulmädchen report heter filmerna. Har inte sett dem, I'm only in it for the music.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle man inte kunna vara porrförespråkare och anarkist? Om Rörelsen dikterar vad som är accepterat har man ju kommit rätt långt från anarkismens tanke, eller?

Gert Wilden har gjort bra porrmusik. Schulmädchen report heter filmerna. Har inte sett dem, I'm only in it for the music.

Nä, nu kan jag inte hälla käft längre 🙂 min mun glappar lite väl mycket ibland. Här har du lite om anarkism. Koppla det till att porr är en väldigt rutten och kvinnoförnedrande bransch. Fylld av tvång, knark, prostution, förnedring, trafficking och mycket annan skit!

VAD ÄR ANARKISMEN?

Det måste påpekas att anarkismen är en gammal idétradition med kända ideologer som Emma Goldman, Peter Krapotkin, Mikael Bakunin m.fl. Anarkismen är inte en subkultur startad av punkarna utan en uttänkt, odogmatisk, praktisk rörelse. Anarkismen är en strävan efter ett humanare och friare samhälle.

Ordet "Anarki" kommer från grekiskans "Anarchia" vilket betyder "utan härskare". Detta är grundidén inom anarkismen. Ingen skall härska över någon annan. Detta gäller inte bara överklassens makt över underklassen eller statens makt över individen, utan alla dominansförhållanden (t.ex. rik-fattig, man-kvinna, förälder-barn, människa-djur, människa-natur). Anarkister är motståndare till all sorts auktoritetsutövande och anser detta vara skadligt, både för den/de som utövar makten och för den/de som underkastar sig den. Detta gäller oavsett vad den härskande hävdar sig vara. Anarkismen strävar efter ett samhälle baserat på inbördes hjälp, ett samhälle där fria överenskommelser mellan enskilda, självständiga individer lika väl som mellan grupper av individer, utgör den organisatoriska och mellanmänskliga grunden för samhällets strukturer på alla dess nivåer. Övertygade om att ingen människa kan vara en annan varelses härskare inser vi nödvändigheten (och möjligheten) av ett samhälle fritt från dominans (herravälde), exploatering och utsugning. Anarkismen menar att det nuvarande samhället är kaotiskt. Ekonomiska, ekologiska och andra kriser avlöser varandra som symptom på ett i grunden sjukt samhälle.

Horisontell solidaritet istället för vertikal lojalitet Anarkismen brukar beskrivas som en ideologi mot makten. Helt riktigt motsätter den sig att makten koncentreras till ett fåtal händer eller institutioner (multinationella företag, sociala och politiska institutioner, skolor m.m.). Men vi måste också förstå att makten inte finns på en plats utan överallt. Samtidigt som 1% av Sveriges befolkning äger 75% av aktierna i landet så genomsyras vi av maktstrukturer även på en djupare nivå, i våra relationer till andra, t.ex. inom familjen, i våra sexuella relationer osv. Präglade av den kultur vi växer upp i ockuperas också våra sinnen eller vårt medvetande av maktens strukturer. Därför skiljer inte anarkisten mellan nödvändigheten av en social revolution och att vi ständigt ifrågasätter oss själva och våra roller som enskilda individer. Vi kan därför inte säga "börja med dig själv" eller "endast en revolution leder till förändring", utan menar att det personliga och det samhälleliga måste gå hand i hand. Anarkismen menar att uppfostran som den sker genom statens institutioner idag eller med auktoritära metoder i den enskilda familjen är ett slags grundläggande våld. Uppfostrans syfte är att anpassa oss till ett samhälle som egentligen motarbetar våra egna intressen. Meningen är att vi skall bli underdåniga, lydiga, ickeifrågasättande, istället för starka, handlingskraftiga och kreativa individer. Detta är något som inte minst märks i den könsrollsuppfostran som finns i dagens samhälle, där flickor "uppfostras" till att bli "kvinnor" och pojkar till att bli "män". Flickor skall leka med dockor och pojkar med pistoler. Medvetna om att en icke-auktoritär "uppfostran" är problematiskt i ett alltigenom auktoritärt samhälle strävar anarkismen efter alternativa former för undevisning och relationer mellan barn och vuxna. Dagens skola bär på strukturer som skapar utslagning; konkurrens premieras till förmån för en världsbild som uppmuntrar till allas krig mot alla. I motsats till detta vill anarkismen förmedla samarbete, samhörighet och individualitet. I en revolutionär situation hjälper det inte att avrätta alla nuvarande makthavare och ersätta dem med "politiskt korrekta". Makt korrumperar och nya maktstrukturer kan aldrig leda till jämlikhet och frigörelse för alla. Maktstrukturerna måste bort och ersättas av frihetliga, maktfria, gemenskaper. Där makt finns kan ingen frihet finnas! Frihet står i motsats till makt, och kräver jämlikhet. Därför måste alla förtryckarstrukturer bort. Anarkismen strävar efter att upplösa alla statsstrukturer. Man kan inte välja var man föds, inte heller kan man välja vilka föräldrar man skall få. Statssystemet bygger på ett "vi-mot-dem"-tänkande som vi anser är fullständigt förlegat och som förhindrar varje långsiktig lösning av jordens alla av människan skapade problem. Dessa artificiella gränser har inget värde idag, med miljö- och sociala problem som måste lösas. Om inte detta system upplöses kommer vi aldrig att klara av att lösa de enorma problem som jorden står inför.

DIREKT DEMOKRATI

Anarkismen bygger på en fördjupad demokratisering av samhället, genom ett avskaffande av all centralistisk överhet, må det vara regeringar, religioner eller annat, och ett införande av beslutsfattande hos de berörda. Detta gäller i alla samhällsskikt; i skolan, på jobbet, i hemmet. Den "demokrati" vi lever i nu är på många sätt en förvriden form av medbestämmande som endast gynnar de starka (rika) som kan göra sina röster hörda. För att demokratiseringen skall kunna genomföras krävs bland annat att de som idag sitter vid makten; politiker, fackpampar, industriledare m.fl. måste fråntagas makten över sina nuvarande undersåtar och de privilegier som de gett sig själva. Makthavarna kommer inte att hoppa ner från maktens höga hästar frivilligt, men vi, folket, måste visa dem att deras positioner och deras system inte betyder någonting när vi måste försöka rädda jorden och allt liv på den undan en kommande katastrof. De gamla organisationsformerna, parti och centralistiska fackföreningar, och de nya frihetliga, bl a rådsorganisering, hör till olika faser av den sociala utvecklingen och har olika funktioner. De förra hade till uppgift att stärka arbetarklassens position inom det kapitalistiska systemet och är knutet till dess expansionsperiod. Den senare har som målsättning att skapa folkmakt, att avskaffa kapitalismen och klassamhället (utan att ersätta det med ett nytt naturligtvis). Partisystemet och parlamentarismen är onyttiga för en majoritet av folket (den som inte sitter i parlamentet eller på andra sätt direkt tjänar på dess stöd av överklassen) och meningslöst för skapandet av folkmakt. Att lita till det kan endast bromsa utvecklingen mot en självständig masskamp. En revolutionär genomgripande förändring sker inte enbart genom t ex arbetarråd. Det räcker inte med ett övertagande av produktionsmedlen, utan det behövs ett totalt ifrågasättande av vad och hur vi producerar. Ett arbetarstyrt och arbetarkontrollerat Bofors som fortsätter producera för en (global) marknadsekonomi är knappast en tilltagande tanke.

FÖR ETT SAMHÄLLE MED NATUREN, INTE MOT

Vi får inte luras av de företag som lägger sig till med en konstlad "miljömedvetenhet" endast därför att det har blivit mode. "Grönt" och "Miljö" har blivit försäljningsslogans. Inte förrän företagen är i rätt händer, de anställdas, och de uppträder korrekt i alla led kan de anses som jämlika och miljöinriktade. De företag som använder miljöfarlig energi i en miljöfarlig produktion måste få hjälp med en satsning på ny miljövänlig teknik. Alla företag borde, i någon transnationell organisations regi, satsa bl a pengar på forskning om miljövänlig energi och energianvändning, t.ex. miljövänliga bostäder och miljövänlig produktion. Varje individ måste ta på sitt ansvar att inte handla varor från miljöskadande producenter. Detta är det enda vapen vi har som konsumenter för att kunna påverka producenterna. Han vill producera för att få profit, en profit som vi konsumenter skall betala. För att få denna profit visar uppfinningsrikedomen inga gränser. Allt fler fantastiska produkter säljs i ännu mer fantastiska emballage. Som konsumenter har vi makt att påverka hela processen från produktion till avfall.

NATIONALISM

Nationalism, Fascism och Nazism är grenar på samma träd. För att kunna stoppa dessa framtidsfientliga konservativa avarter i historiens soptunna krävs det att vi kan se de bakomliggande faktorer som leder till högerextremismen. Kapitalet och fundamentalistiska religiösa rörelser har alltid använt högerextremister för sina egna syften; att hålla folket lydiga, splittrade och ickeifrågasättande. Den kris som vi nu alla tvingas att betala har lett till ett uppsving för diverse högerextremister som tror att man kan lösa de problem vi har genom att kasta ut invandrare och "rena den egna rasen". Detta hjälper självfallet inte.

ETIK

En anarkistisk etik bör utgå från en individuell etik och självkänsla. Var och en måste se ett värde i sig själv. Det är inte förrän då som man kan ta ansvar för andra. En anarkist måste lära sig ta ansvar och bry sig om de andra i gemenskapen. Detta betyder inte att man skall lägga sig i andras liv eller tvinga på andra sin egen etik. Vi måste respektera andras sätt att leva. Så länge man respekterar andra levande varelser har man rätt att göra vad som helst. Den individuella friheten tillåter allt, så länge man inte inkräktar på andras frihet. Frihet är en relation mellan människor. Man lär sig ta ansvar för sig själv och andra i gemenskapen. Det är poängen med den anarkistiska etiken. Om det är något man inte är nöjd med tar man själv itu med det för att försöka få förhållandet ändrat. Så är det inte nu. Från den dagen du föds till den dagen du dör så har du någon som leder dig, någon som indoktrinerar dig och någon som söver dig. Makthavare, lärare och politiker säger hela tiden till oss att vi skall ta ansvar. Att vi skall vara konsekventa. Men varje individuellt, ansvarigt, val du gör är ett hot mot den bestående ordningen. Varje varelse som kan känna och lida har en okränkbar rätt att få slippa förtryck och lidande. Vi har ingen "rätt" att döda eller utsätta någon för lidande, vare sig denne någon tillhör den mänskliga arten eller någon annan levande art. Tror man på jämlikhet för en grupp tror man på jämlikhet för alla. Så länge inte alla är jämlika finns det ingen jämlikhet.

MEDEL

Exemplets makt är det viktigaste medlet vi har i kampen för ett bättre samhälle. Det krävs att vi visar hur vi vill ha det i praktiken. Att vi utvecklar de idéer vi har, redan i det samhälle vi lever i, utan att återanvända de förtryckande normer som existerar i samhället. Genom att starta frihetlig produktion, frihetligt boende, frihetliga medier, undervisning osv får vi folk intresserade av det samhälle som vi vill skapa. Detta lyckas vi inte med genom fönsterkrossning och slag med polisen. Denna aktionsform är endast destruktiv. Hur mycket vi än ogillar staten och det nuvarande tillståndet, och vill riva ner det, måste vi ändå koncentrera oss på ett positivt uppbyggande av ickehierarkiska jämlika strukturer. Om man bara kämpar mot olika saker hela tiden kommer folk att klassificera en som bråkstake och evig nej-sägare. Detta är ett av problemen för oss anarkister. Det samhälle som vi lever i nu är så långt från våra mål att vi måste spjärna emot allt vansinnigare förslag och företeelser; t.ex. den miljöförstörande Öresundsbron och den Europeiska Unionen som är till för rika storföretagare. Anarkismen är trots allt en konstruktiv ideologi. En ideologi som visar på ett samhälle fritt från förtryck och maktutövning. Det gäller att visa detta för alla de som tror att anarkismen är en destruktiv ideologi. Vi får inte hålla på och krossa hela tiden, utan vi måste prioritera uppbyggandet av ett parallellt samhälle, här och nu. Vi måste ju ändå tro och hoppas på att folk blir intresserade av vad vi står för. Om tillräckligt många startar autonoma bostads-, producentkollektiv och liknande (kanske till och med anarkistiska frizoner, byar, bostadsområden) kommer vi att få en inblick i hur ett bättre samhälle skulle kunna se ut. Dessa olika autonoma kollektiv skulle vara till stor del självförsörjande, eller via kollektivet av frihetliga producenter och distributörer fria från oetiska produkter. Detta innebär inte att alla skall flytta ut på landet. Man kan naturligtvis med fördel bo kvar i staden och arbeta med den kampen som behövs där. Men man måste då minnas att så långt som möjligt inte skall stödja kapitalet utan handla från alternativa, frihetliga om möjligt, källor. Detta borde inte vara något problem om vi förutsätter att det inom området finns flera frihetliga producenter, i staden och på landet.

ICKEVÅLD

Det finns ett konservativt ickevåld som godkänner passivitet inför orättvisor och som propagerar för laglydnad. En åskådning som enbart handlar om att hålla sina egna händer rena. Att själv inte bruka våld, av feghet oftast. Men det finns ett revolutionärt ickevåld. Ett ickevåld som bekämpar varje form av förtryck genom ickesamarbete med alla former av förtryckande strukturer. En åskådning där det handlar om att bekämpa våld, makt och dess ursprung med dess motsatta medel, värderingar och beteenden. Med ickevåld. Gandhi som var den mest övertygade om att det alltid fanns ickevåldslösningar sa ändå att det var bättre att bekämpa en orättvisa med våld än att förfalla till passivitet och lydnad på grund av feghet. Vi anser att man kan ta makten med våld, men man kan inte göra sig av med maktstrukturerna med annat än dess motsats; ickevåld. Vi måste lära oss att bryta lydnaden och de destruktiva traditionerna med en egen gemenskap. Genom en horisontell solidaritet istället för den vertikala lojaliteten som utövas blint i vårt samhälle idag. Vår samhällsförändring kan endast ske med ickevåldsmedel, ickesamarbete. Vi måste lära oss att inte vara mjäkiga mot makthavarna. Att buga med keps i hand för patron är ett beteende som måste få ett slut. Vi kan inte stå och le när de spottar oss i ansiktet gång efter annan. Om tillräckligt många människor börjar leva ett frihetligt liv, autonomt från all överhet i så stor utsträckning som möjligt, sker samhällsförändringen automatiskt och utan blodsspilla. Som anarkister kan vi inte bilda armé-fronter hit och molotov-fraktioner dit. En anledning, men inte den enda, är att vi inte har en chans att slå staten i våldsanvändning (De flesta dödsfall på vår jord, direkta eller indirekta, orsakas av staten och deras väpnade grenar, militär, polis och dödsskvadroner.). När man försöker slå staten i våldsanvändning sker detta med nödvändighet i paranoida, hemliga, marxist-leninistiska grupper där man själv producerar de auktoritära maktstrukturer som varje anarkist måste ta avstånd i från. Anarkismen menar att ett fåtal inte kan göra revolution som representanter för några andra, antingen dessa kallas arbetarklassen eller något annat. Följaktligen har anarkismen på denna punkten inget gemensamt med marxism-leninismen eller någon annan ideologi där eliter griper makten genom väpnad kamp eller går till väpnad kamp i "folkets" namn. Den typen av kamp är med nödvändighet elitistisk och leder, vilket historien visar, till minoritetsdiktaturer med kadaverdisciplin. Kamp av detta slag verkar inte frigörande utan upprepar de hierarkiska strukturer som man från början sade sig vilja få bort. Om vårt mål är ett samhälle genomsyrat av yttrande-, tryck-, organisationsfrihet, ickediskriminering och ett i övrigt humanistiskt beteende så framträder de strategiska riktlinjerna ännu tydligare för kampen som måste föras, den frihetliga socialistiska revolutionen. Målets utseende har en direkt inverkan på valet av medel. Precis som valet av medel har en direkt inverkan på målet man eftersträvar. Det är lydnaden vi skall bryta inte motståndarnas nackar. Om vårt mål är ett samhälle genomsyrat av yttrande-, tryck-, organisationsfrihet, icke-diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, och ett i övrigt humanistiskt beteende framträder de strategiska riktlinjerna ännu tydligare för kampen, den frihetliga socialistiska revolutionen. Målets utseende har en direkt inverkan på valet av medel.

ANARKISMEN SOM FRAMTID

Den borgerliga, liksom den kommunistiska pressen använder ordet anarkism enbart som skällsord, som liktydigt med kaos och våldshandlingar. Det är sanningens motsats. Vad man vill dölja med ordet kaos är det faktum att anarkismen är det hittills enda konsekventa försöket att förena socialism med frihet, att skapa en frihetlig socialism. Om vi skall klara av att lösa de enorma problem (ekologiska, sociala m.fl.) som existerar, även långsiktigt, måste samhället och livet ordnas så att det respekterar den enskilda individen och det naturliga livet i så stor utsträckning som möjligt. Den frihetliga organisering som vi anarkister föreslår är, anser vi, det bästa sättet att lösa de problem som det moderna teknokratiska statssystemet har orsakat.

Men vi fortsätter att snacka musik nu va??

🙂😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Alright, lite copy and paste, huh Axl?

Men jag köper inte att porrmotstånd måste hänga samman med anarkism. Man kanske inte ställer upp på din premiss att porr är en (alltigenom) rutten bransch -- man skulle ju kunna hävda att det faktiskt kan handla om "överenskommelser mellan enskilda, självständiga individer". Man kan ju faktiskt utgå från anarkismen -- de mer individualistiska strömningarna av den alltså, inte AFA-varianten -- när man argumenterar FÖR porr. Inte för att jag tycker så, jag tycker inte att vare sig porr eller anarkism är särskilt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alright, lite copy and paste, huh Axl?

Men jag köper inte att porrmotstånd måste hänga samman med anarkism. Man kanske inte ställer upp på din premiss att porr är en (alltigenom) rutten bransch -- man skulle ju kunna hävda att det faktiskt kan handla om "överenskommelser mellan enskilda, självständiga individer". Man kan ju faktiskt utgå från anarkismen -- de mer individualistiska strömningarna av den alltså, inte AFA-varianten -- när man argumenterar FÖR porr. Inte för att jag tycker så, jag tycker inte att vare sig porr eller anarkism är särskilt bra.

Nä, smaken är som baken!! Och tur är väl det!! 🙂

Du är fri att tycka vad du vill!! Bra va?? 😉

Copy and paste givetvis!! Inte fan orkar jag knåpa ihop allt det på en kvart!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hueah? Skulle anarkism och pornografi krocka? Varför det?

Pornografi är bilder, text eller annat material som ämnar att väcka sexuell lust och har alltså ingenting med tvång, ojämlikhet eller något sådant att göra.

---

Och appropå musik så kan Vampyros Lesbos vara värt att kolla upp.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle man inte kunna vara porrförespråkare och anarkist? Om Rörelsen dikterar vad som är accepterat har man ju kommit rätt långt från anarkismens tanke, eller?

Gert Wilden har gjort bra porrmusik. Schulmädchen report heter filmerna. Har inte sett dem, I'm only in it for the music.

Nä, nu kan jag inte hälla käft längre 😠 min mun glappar lite väl mycket ibland. Här har du lite om anarkism. Koppla det till att porr är en väldigt rutten och kvinnoförnedrande bransch. Fylld av tvång, knark, prostution, förnedring, trafficking och mycket annan skit!

VAD ÄR ANARKISMEN?

Det måste påpekas att anarkismen är en gammal idétradition med kända ideologer som Emma Goldman, Peter Krapotkin, Mikael Bakunin m.fl. Anarkismen är inte en subkultur startad av punkarna utan en uttänkt, odogmatisk, praktisk rörelse. Anarkismen är en strävan efter ett humanare och friare samhälle.

Ordet "Anarki" kommer från grekiskans "Anarchia" vilket betyder "utan härskare". Detta är grundidén inom anarkismen. Ingen skall härska över någon annan. Detta gäller inte bara överklassens makt över underklassen eller statens makt över individen, utan alla dominansförhållanden (t.ex. rik-fattig, man-kvinna, förälder-barn, människa-djur, människa-natur). Anarkister är motståndare till all sorts auktoritetsutövande och anser detta vara skadligt, både för den/de som utövar makten och för den/de som underkastar sig den. Detta gäller oavsett vad den härskande hävdar sig vara. Anarkismen strävar efter ett samhälle baserat på inbördes hjälp, ett samhälle där fria överenskommelser mellan enskilda, självständiga individer lika väl som mellan grupper av individer, utgör den organisatoriska och mellanmänskliga grunden för samhällets strukturer på alla dess nivåer. Övertygade om att ingen människa kan vara en annan varelses härskare inser vi nödvändigheten (och möjligheten) av ett samhälle fritt från dominans (herravälde), exploatering och utsugning. Anarkismen menar att det nuvarande samhället är kaotiskt. Ekonomiska, ekologiska och andra kriser avlöser varandra som symptom på ett i grunden sjukt samhälle.

Horisontell solidaritet istället för vertikal lojalitet Anarkismen brukar beskrivas som en ideologi mot makten. Helt riktigt motsätter den sig att makten koncentreras till ett fåtal händer eller institutioner (multinationella företag, sociala och politiska institutioner, skolor m.m.). Men vi måste också förstå att makten inte finns på en plats utan överallt. Samtidigt som 1% av Sveriges befolkning äger 75% av aktierna i landet så genomsyras vi av maktstrukturer även på en djupare nivå, i våra relationer till andra, t.ex. inom familjen, i våra sexuella relationer osv. Präglade av den kultur vi växer upp i ockuperas också våra sinnen eller vårt medvetande av maktens strukturer. Därför skiljer inte anarkisten mellan nödvändigheten av en social revolution och att vi ständigt ifrågasätter oss själva och våra roller som enskilda individer. Vi kan därför inte säga "börja med dig själv" eller "endast en revolution leder till förändring", utan menar att det personliga och det samhälleliga måste gå hand i hand. Anarkismen menar att uppfostran som den sker genom statens institutioner idag eller med auktoritära metoder i den enskilda familjen är ett slags grundläggande våld. Uppfostrans syfte är att anpassa oss till ett samhälle som egentligen motarbetar våra egna intressen. Meningen är att vi skall bli underdåniga, lydiga, ickeifrågasättande, istället för starka, handlingskraftiga och kreativa individer. Detta är något som inte minst märks i den könsrollsuppfostran som finns i dagens samhälle, där flickor "uppfostras" till att bli "kvinnor" och pojkar till att bli "män". Flickor skall leka med dockor och pojkar med pistoler. Medvetna om att en icke-auktoritär "uppfostran" är problematiskt i ett alltigenom auktoritärt samhälle strävar anarkismen efter alternativa former för undevisning och relationer mellan barn och vuxna. Dagens skola bär på strukturer som skapar utslagning; konkurrens premieras till förmån för en världsbild som uppmuntrar till allas krig mot alla. I motsats till detta vill anarkismen förmedla samarbete, samhörighet och individualitet. I en revolutionär situation hjälper det inte att avrätta alla nuvarande makthavare och ersätta dem med "politiskt korrekta". Makt korrumperar och nya maktstrukturer kan aldrig leda till jämlikhet och frigörelse för alla. Maktstrukturerna måste bort och ersättas av frihetliga, maktfria, gemenskaper. Där makt finns kan ingen frihet finnas! Frihet står i motsats till makt, och kräver jämlikhet. Därför måste alla förtryckarstrukturer bort. Anarkismen strävar efter att upplösa alla statsstrukturer. Man kan inte välja var man föds, inte heller kan man välja vilka föräldrar man skall få. Statssystemet bygger på ett "vi-mot-dem"-tänkande som vi anser är fullständigt förlegat och som förhindrar varje långsiktig lösning av jordens alla av människan skapade problem. Dessa artificiella gränser har inget värde idag, med miljö- och sociala problem som måste lösas. Om inte detta system upplöses kommer vi aldrig att klara av att lösa de enorma problem som jorden står inför.

DIREKT DEMOKRATI

Anarkismen bygger på en fördjupad demokratisering av samhället, genom ett avskaffande av all centralistisk överhet, må det vara regeringar, religioner eller annat, och ett införande av beslutsfattande hos de berörda. Detta gäller i alla samhällsskikt; i skolan, på jobbet, i hemmet. Den "demokrati" vi lever i nu är på många sätt en förvriden form av medbestämmande som endast gynnar de starka (rika) som kan göra sina röster hörda. För att demokratiseringen skall kunna genomföras krävs bland annat att de som idag sitter vid makten; politiker, fackpampar, industriledare m.fl. måste fråntagas makten över sina nuvarande undersåtar och de privilegier som de gett sig själva. Makthavarna kommer inte att hoppa ner från maktens höga hästar frivilligt, men vi, folket, måste visa dem att deras positioner och deras system inte betyder någonting när vi måste försöka rädda jorden och allt liv på den undan en kommande katastrof. De gamla organisationsformerna, parti och centralistiska fackföreningar, och de nya frihetliga, bl a rådsorganisering, hör till olika faser av den sociala utvecklingen och har olika funktioner. De förra hade till uppgift att stärka arbetarklassens position inom det kapitalistiska systemet och är knutet till dess expansionsperiod. Den senare har som målsättning att skapa folkmakt, att avskaffa kapitalismen och klassamhället (utan att ersätta det med ett nytt naturligtvis). Partisystemet och parlamentarismen är onyttiga för en majoritet av folket (den som inte sitter i parlamentet eller på andra sätt direkt tjänar på dess stöd av överklassen) och meningslöst för skapandet av folkmakt. Att lita till det kan endast bromsa utvecklingen mot en självständig masskamp. En revolutionär genomgripande förändring sker inte enbart genom t ex arbetarråd. Det räcker inte med ett övertagande av produktionsmedlen, utan det behövs ett totalt ifrågasättande av vad och hur vi producerar. Ett arbetarstyrt och arbetarkontrollerat Bofors som fortsätter producera för en (global) marknadsekonomi är knappast en tilltagande tanke.

FÖR ETT SAMHÄLLE MED NATUREN, INTE MOT

Vi får inte luras av de företag som lägger sig till med en konstlad "miljömedvetenhet" endast därför att det har blivit mode. "Grönt" och "Miljö" har blivit försäljningsslogans. Inte förrän företagen är i rätt händer, de anställdas, och de uppträder korrekt i alla led kan de anses som jämlika och miljöinriktade. De företag som använder miljöfarlig energi i en miljöfarlig produktion måste få hjälp med en satsning på ny miljövänlig teknik. Alla företag borde, i någon transnationell organisations regi, satsa bl a pengar på forskning om miljövänlig energi och energianvändning, t.ex. miljövänliga bostäder och miljövänlig produktion. Varje individ måste ta på sitt ansvar att inte handla varor från miljöskadande producenter. Detta är det enda vapen vi har som konsumenter för att kunna påverka producenterna. Han vill producera för att få profit, en profit som vi konsumenter skall betala. För att få denna profit visar uppfinningsrikedomen inga gränser. Allt fler fantastiska produkter säljs i ännu mer fantastiska emballage. Som konsumenter har vi makt att påverka hela processen från produktion till avfall.

NATIONALISM

Nationalism, Fascism och Nazism är grenar på samma träd. För att kunna stoppa dessa framtidsfientliga konservativa avarter i historiens soptunna krävs det att vi kan se de bakomliggande faktorer som leder till högerextremismen. Kapitalet och fundamentalistiska religiösa rörelser har alltid använt högerextremister för sina egna syften; att hålla folket lydiga, splittrade och ickeifrågasättande. Den kris som vi nu alla tvingas att betala har lett till ett uppsving för diverse högerextremister som tror att man kan lösa de problem vi har genom att kasta ut invandrare och "rena den egna rasen". Detta hjälper självfallet inte.

ETIK

En anarkistisk etik bör utgå från en individuell etik och självkänsla. Var och en måste se ett värde i sig själv. Det är inte förrän då som man kan ta ansvar för andra. En anarkist måste lära sig ta ansvar och bry sig om de andra i gemenskapen. Detta betyder inte att man skall lägga sig i andras liv eller tvinga på andra sin egen etik. Vi måste respektera andras sätt att leva. Så länge man respekterar andra levande varelser har man rätt att göra vad som helst. Den individuella friheten tillåter allt, så länge man inte inkräktar på andras frihet. Frihet är en relation mellan människor. Man lär sig ta ansvar för sig själv och andra i gemenskapen. Det är poängen med den anarkistiska etiken. Om det är något man inte är nöjd med tar man själv itu med det för att försöka få förhållandet ändrat. Så är det inte nu. Från den dagen du föds till den dagen du dör så har du någon som leder dig, någon som indoktrinerar dig och någon som söver dig. Makthavare, lärare och politiker säger hela tiden till oss att vi skall ta ansvar. Att vi skall vara konsekventa. Men varje individuellt, ansvarigt, val du gör är ett hot mot den bestående ordningen. Varje varelse som kan känna och lida har en okränkbar rätt att få slippa förtryck och lidande. Vi har ingen "rätt" att döda eller utsätta någon för lidande, vare sig denne någon tillhör den mänskliga arten eller någon annan levande art. Tror man på jämlikhet för en grupp tror man på jämlikhet för alla. Så länge inte alla är jämlika finns det ingen jämlikhet.

MEDEL

Exemplets makt är det viktigaste medlet vi har i kampen för ett bättre samhälle. Det krävs att vi visar hur vi vill ha det i praktiken. Att vi utvecklar de idéer vi har, redan i det samhälle vi lever i, utan att återanvända de förtryckande normer som existerar i samhället. Genom att starta frihetlig produktion, frihetligt boende, frihetliga medier, undervisning osv får vi folk intresserade av det samhälle som vi vill skapa. Detta lyckas vi inte med genom fönsterkrossning och slag med polisen. Denna aktionsform är endast destruktiv. Hur mycket vi än ogillar staten och det nuvarande tillståndet, och vill riva ner det, måste vi ändå koncentrera oss på ett positivt uppbyggande av ickehierarkiska jämlika strukturer. Om man bara kämpar mot olika saker hela tiden kommer folk att klassificera en som bråkstake och evig nej-sägare. Detta är ett av problemen för oss anarkister. Det samhälle som vi lever i nu är så långt från våra mål att vi måste spjärna emot allt vansinnigare förslag och företeelser; t.ex. den miljöförstörande Öresundsbron och den Europeiska Unionen som är till för rika storföretagare. Anarkismen är trots allt en konstruktiv ideologi. En ideologi som visar på ett samhälle fritt från förtryck och maktutövning. Det gäller att visa detta för alla de som tror att anarkismen är en destruktiv ideologi. Vi får inte hålla på och krossa hela tiden, utan vi måste prioritera uppbyggandet av ett parallellt samhälle, här och nu. Vi måste ju ändå tro och hoppas på att folk blir intresserade av vad vi står för. Om tillräckligt många startar autonoma bostads-, producentkollektiv och liknande (kanske till och med anarkistiska frizoner, byar, bostadsområden) kommer vi att få en inblick i hur ett bättre samhälle skulle kunna se ut. Dessa olika autonoma kollektiv skulle vara till stor del självförsörjande, eller via kollektivet av frihetliga producenter och distributörer fria från oetiska produkter. Detta innebär inte att alla skall flytta ut på landet. Man kan naturligtvis med fördel bo kvar i staden och arbeta med den kampen som behövs där. Men man måste då minnas att så långt som möjligt inte skall stödja kapitalet utan handla från alternativa, frihetliga om möjligt, källor. Detta borde inte vara något problem om vi förutsätter att det inom området finns flera frihetliga producenter, i staden och på landet.

ICKEVÅLD

Det finns ett konservativt ickevåld som godkänner passivitet inför orättvisor och som propagerar för laglydnad. En åskådning som enbart handlar om att hålla sina egna händer rena. Att själv inte bruka våld, av feghet oftast. Men det finns ett revolutionärt ickevåld. Ett ickevåld som bekämpar varje form av förtryck genom ickesamarbete med alla former av förtryckande strukturer. En åskådning där det handlar om att bekämpa våld, makt och dess ursprung med dess motsatta medel, värderingar och beteenden. Med ickevåld. Gandhi som var den mest övertygade om att det alltid fanns ickevåldslösningar sa ändå att det var bättre att bekämpa en orättvisa med våld än att förfalla till passivitet och lydnad på grund av feghet. Vi anser att man kan ta makten med våld, men man kan inte göra sig av med maktstrukturerna med annat än dess motsats; ickevåld. Vi måste lära oss att bryta lydnaden och de destruktiva traditionerna med en egen gemenskap. Genom en horisontell solidaritet istället för den vertikala lojaliteten som utövas blint i vårt samhälle idag. Vår samhällsförändring kan endast ske med ickevåldsmedel, ickesamarbete. Vi måste lära oss att inte vara mjäkiga mot makthavarna. Att buga med keps i hand för patron är ett beteende som måste få ett slut. Vi kan inte stå och le när de spottar oss i ansiktet gång efter annan. Om tillräckligt många människor börjar leva ett frihetligt liv, autonomt från all överhet i så stor utsträckning som möjligt, sker samhällsförändringen automatiskt och utan blodsspilla. Som anarkister kan vi inte bilda armé-fronter hit och molotov-fraktioner dit. En anledning, men inte den enda, är att vi inte har en chans att slå staten i våldsanvändning (De flesta dödsfall på vår jord, direkta eller indirekta, orsakas av staten och deras väpnade grenar, militär, polis och dödsskvadroner.). När man försöker slå staten i våldsanvändning sker detta med nödvändighet i paranoida, hemliga, marxist-leninistiska grupper där man själv producerar de auktoritära maktstrukturer som varje anarkist måste ta avstånd i från. Anarkismen menar att ett fåtal inte kan göra revolution som representanter för några andra, antingen dessa kallas arbetarklassen eller något annat. Följaktligen har anarkismen på denna punkten inget gemensamt med marxism-leninismen eller någon annan ideologi där eliter griper makten genom väpnad kamp eller går till väpnad kamp i "folkets" namn. Den typen av kamp är med nödvändighet elitistisk och leder, vilket historien visar, till minoritetsdiktaturer med kadaverdisciplin. Kamp av detta slag verkar inte frigörande utan upprepar de hierarkiska strukturer som man från början sade sig vilja få bort. Om vårt mål är ett samhälle genomsyrat av yttrande-, tryck-, organisationsfrihet, ickediskriminering och ett i övrigt humanistiskt beteende så framträder de strategiska riktlinjerna ännu tydligare för kampen som måste föras, den frihetliga socialistiska revolutionen. Målets utseende har en direkt inverkan på valet av medel. Precis som valet av medel har en direkt inverkan på målet man eftersträvar. Det är lydnaden vi skall bryta inte motståndarnas nackar. Om vårt mål är ett samhälle genomsyrat av yttrande-, tryck-, organisationsfrihet, icke-diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, och ett i övrigt humanistiskt beteende framträder de strategiska riktlinjerna ännu tydligare för kampen, den frihetliga socialistiska revolutionen. Målets utseende har en direkt inverkan på valet av medel.

ANARKISMEN SOM FRAMTID

Den borgerliga, liksom den kommunistiska pressen använder ordet anarkism enbart som skällsord, som liktydigt med kaos och våldshandlingar. Det är sanningens motsats. Vad man vill dölja med ordet kaos är det faktum att anarkismen är det hittills enda konsekventa försöket att förena socialism med frihet, att skapa en frihetlig socialism. Om vi skall klara av att lösa de enorma problem (ekologiska, sociala m.fl.) som existerar, även långsiktigt, måste samhället och livet ordnas så att det respekterar den enskilda individen och det naturliga livet i så stor utsträckning som möjligt. Den frihetliga organisering som vi anarkister föreslår är, anser vi, det bästa sättet att lösa de problem som det moderna teknokratiska statssystemet har orsakat.

Men vi fortsätter att snacka musik nu va??

😄😄

Visste redan allt det där men tack ändå att du lade ner så mycket tid på att skriva det, om du inte kopierade det förstås 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Pornografi är bilder, text eller annat material som ämnar att väcka sexuell lust och har alltså ingenting med tvång, ojämlikhet eller något sådant att göra.

Det är nog inte alltid så självklart. Linda Lovelace skrev Skärseld. En bok där ordet "tvång" är ganska centralt.

Om du byter ut orden "har alltså ingenting" mot "borde inte ha någonting" i ditt inlägg, så blir det lite bättre.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Han menade nog att det inte finns någon inneboende tvångsdimension i begreppet pornografi. Att det de facto förekommer tvång i porrindustrin är ju en annan sak.

Men åter till ämnet: är det någon som sysslar med porrmusik? Jag försökte göra några porralster för ett par år sedan. Det lite klibb-funkiga 80-talsstuket. Det lät rätt autentiskt. Det är något med den där musiken alltså. I like it.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han menade nog att det inte finns någon inneboende tvångsdimension i begreppet pornografi. Att det de facto förekommer tvång i porrindustrin är ju en annan sak.

Du uttrycker det jag menar, men med bättre ord. Mitt inlägg blir överflödigt.

Kör hårt med ämnet.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...