Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag sitter och pillar med att programera Drummappen i Cubase. Jag mÀrker att det finns olika sÀtt att anvÀnda den pÄ. Jag kan förslagsvis:

- Samla alla tumljud jag vill ha frÄn olika kÀllor i en och samma mapp. Men dÄ behöver jag ocksÄ öppna alla plugins som Àr kopplade till ljuden. Det Àter ram.

- Göra olika mappar för olika typ av ljud, typ en virvelmapp, en kaggemapp, osv. Detta blir svÄrjobbat.

- Göra olika mappar för olika ljudkÀllor. En mapp för Hypersonic, en för Groove Agent, osv.

- Göra en mapp för varje drumkit i Hypersonic, eller annat program.

Flera vÀgar att vÀla som synes. Hur arbetar ni andra med Drummap? AnvÀnds den överhuvudtaget.

Sampel

Annons
Postat

Ă€h... drummap?

det anvÀnder du vÀl som en lÀnk mellan en trumsampler och en midikÀlla?

typ, som om du anvÀnder groove-agent som trummaskin, men vill anvÀnda ljuden ifrÄn ex. bfd.

dÄ anvÀnder du en drummap för att associera "slag" med rÀtt ljud. eller har jag inte vaknat Àn?

Postat

NĂ€r jag anvĂ€nder "drum map"en sĂ„ skriver jag bara in vilken trumma som ligger pĂ„ respektive tangent. Mest för att fĂ„ bĂ€ttre översikt nĂ€r jag programmerar trummorna. Det Ă€r ju ingen höjdare att behöva sitta med ett A4 i nĂ€ven. 😆

Postat

Hej

Inte vet jag om vi gör rÀtt. Men vi har tre favorit-trumset pÄ trummappar. Dom Àr guperade sÄ att man hyfsat han vÀxla mellan dem. Men har man tio trummset och en massa "lösa" trummor blir Din frÄga högintresant.

Med vÀnlig hÀlsning

"Kalle i Kalmar" och hans pappa

Postat
Inte vet jag om vi gör rÀtt.

Jag tror inte att det Àr sÄ mycket frÄga om att göra rÀtt eller fel i det hÀr fallet. Trummappen Àr vÀl till för att underlÀtta hanterandet av trumljuden och det finns naturligtvis olika sÀtt att anvÀnda den pÄ. Jag ville bara ha exempel pÄ hur andra arbetar med den.

Samuel

Postat

Hmmm fattar inte riktigt din frÄga. Hypersonic kiten Àr vÀl gm-mappade sÄ det gÄr vÀl att anvÀnda en gm drummap för de ljud som Àr gm.

Till de flesta stora kits kan det finnas fÀrdiga drum-maps. Att lÀgga alla kit i en map det förstÄr jag inte poÀngen med, fattar inte heller hur det skulle gÄ till.

En drummap Ă€r vĂ€l en karta över var de olika trummorna ligger i klaviaturen sĂ„ att sĂ€ga, eller rĂ€ttare var de Ă€r midimappade. En Gm-map lĂ€gger ju virveln pĂ„ en speciell not o s v. 😆

Postat
Det innebÀr att ljuden Àr upplagda enligt GM (General Midi) standarden...

Vilket i klartext innebĂ€r? 😆

Postat (redigerat)
Det innebÀr att ljuden Àr upplagda enligt GM (General Midi) standarden...

Vilket i klartext innebĂ€r? 😆

...att vissa tangenter/midi-toner motsvarar ett specifikt trumljud. Alla ljudmoduler som följer GM-standard har trummorna placerade sÄhÀr:

• B0 Baskagge 2
  • C1 Baskagge 1
  • C#1 Kantslag
  • D1 Virvel 1
  • D#1 Handklapp
  • E 1 Virvel 2
  • F1 Golvpuka
  • F#1 StĂ€ngd hihat
  • G1 LĂ„g hĂ€ngpuka
  • G#1 Hihatpedal
  • A1 Hög hĂ€ngpuka
  • A#1 Öppen hihat
  • B1 Ännu ljusare puka 1
  • C2 Ännu ljusare puka 2 😆
  • C#2 Crashcymbal 1
  • D2 Hög hĂ€ngpuka
  • D#2 Ridecymbal 1
  • E2 Chinacymbal
  • F2 Ride-klockan
  • F#2 Tamburin
  • G2 Splashcymbal
  • G#2 KoskĂ€lla
  • A2 Crashcymbal 2
  • A#2 Vibraslap
  • B2 Ridecymbal 2
  • C3 Hög bongo
  • C#3 LĂ„g bongo
  • D3 DĂ€mpad hög conga
  • D#3 Öppen hög conga
  • E3 LĂ„g conga
  • F3 Hög timbale
  • F#3 LĂ„g timbale
  • G3 Hög agogo
  • G#3 LĂ„g agogo
  • A3 Cabasa
  • A#3 Maracas
  • B3 Kort visselpipa
  • C4 LĂ„ng visselpipa
  • C#4 Kort gurka
  • D4 LĂ„ng gurka
  • D#4 Claves
  • E4 Högt trĂ€block
  • F4 LĂ„gt trĂ€block
  • F#4 DĂ€mpad "Cuica" (ev. svenskt namn Ă€r okĂ€nt för mig) 😆
  • G4 Öppen "Cuica"
  • G#4 DĂ€mpad triangel
  • A4 Öppen triangel

Redigerat av Linus
Postat

För att fylla pÄ lite sÄ Àr det precis som Linus sÀger. General midi Àr en branchstandard som ocksÄ innefattar instrument. Det finns stora banker med ljud som innehÄller de vanligaste ljuden ex midi 1=piano o s v.

Enligt Gm som en av de medföljande drummapsen i cubase sÄ ligger trummorna precis som Linus beskriver.

Det kan finnas poĂ€ng att göra egna drummaps om man vill ha dem mappade pĂ„ ett speciellt sĂ€tt. Det beror lite pĂ„ vad du vill styra dem med. Om du har en mjukvaruplugg som du vill spela fingertrummor pĂ„ din keyboard med sĂ„ Ă€r gm-standarden ganska bra. DĂ„ ligger trummorna bredvid varandra i klaviaturen. 😐

Det Ă€r ju tyvĂ€rr sĂ„ att inte alla tillverkare följer GM standard, det finns vĂ€l en massa olika skĂ€l till det. Det finns ibland drummaps (trumkartor, ej att förvĂ€xla med mappar i windows vanliga mening) pĂ„ nĂ€tet och jag tror att de stora tillverkarna skickar med. Annars kan man kolla pĂ„ Steinbergs hemsida. Jag har för mig de har en del maps. Lycka till (och hoppas jag inte Ă€r för pedagogisk) 😛

Postat

NĂ€r vi Ă€ndĂ„ hĂ„ller pĂ„ och rotar i bland alla trumljud... Är det nĂ„gon som vet var man kan hitta en vispkagge? Jag har Hypersonic och Groove Agent, men jag kan inte hitta nĂ„t snar(e)likt. 🙂

Postat
NĂ€r vi Ă€ndĂ„ hĂ„ller pĂ„ och rotar i bland alla trumljud... Är det nĂ„gon som vet var man kan hitta en vispkagge? Jag har Hypersonic och Groove Agent, men jag kan inte hitta nĂ„t snar(e)likt. 🙂

Groove agent har vispljud. VÀlj en 50-tals virvel, sÄ ligger det pÄ C# och D# (kommer inte ihÄg inte om det Àr C#1 eller C#2).

TyvÀrr sÄ kan man inte fÄ vispar pÄ sin favoritvirvel i GA. I det fallet Àr Drumkit from hell bÀttre. Det ska Àven funka med EZdrummer, men jag tror inte det har slÀppts Àn, sÄ jag har inte haft möjlighet att testa.

Postat (redigerat)
NĂ€r vi Ă€ndĂ„ hĂ„ller pĂ„ och rotar i bland alla trumljud... Är det nĂ„gon som vet var man kan hitta en vispkagge? Jag har Hypersonic och Groove Agent, men jag kan inte hitta nĂ„t snar(e)likt.  🙂

Betala: Battery 2 - Jazz brush kit

Gratis: pettinhouse.com - flera gratis trumset mappade för Kontakt och Battery, plocka samplingarna ur dem.

Edit: LÀste lite slarvigt och dessutom visste Binary78 mer om GA Àn jag...

Redigerat av Signert
Postat

Jag Àr en aning slarvig jag ocksÄ - och ni som svarar rejÀlt snabba... Jag gick direkt frÄn att skriva att det inte fanns nÄgra vispljud i GA till GAoch hittade direkt under Jazzsetet. Snabt som ögat hit för att ta bort mitt pÄstÄende - men hann inte.

Kontakt och Battery? Programvaror eller vad?

Postat
Jag Àr en aning slarvig jag ocksÄ - och ni som svarar rejÀlt snabba... Jag gick direkt frÄn att skriva att det inte fanns nÄgra vispljud i GA till GAoch hittade direkt under Jazzsetet. Snabt som ögat hit för att ta bort mitt pÄstÄende - men hann inte.

Kontakt och Battery? Programvaror eller vad?

Kontakt och Battery Àr frÄn programvaror frÄn Native Instruments. Har inte testat Kontakt, men Battery Àr bra eftersom du dels kan vÀlja fÀrdiga trumset, och dels har du möjligheten att importera egna samplingar. Jag antar att Kontakt funkar pÄ liknande sÀtt.

I Battery har du dessutom möjlighet att lÀgga pÄ kompressor, eq, enveloper etc. pÄ dina samplingar. Kanonbra program, men nÀr jag testade det sÄ var det ganska krÀvande för datorn. Det kanske har ÄtgÀrdats nu, det var ett tag sen jag provade.

Som sagt...inga erfarenheter av Kontakt. :rolleyes:

Sen finns ju Drumkit From Hell, dĂ€r du kan vĂ€lja vilka stockar du ska spela med, hur mycket lĂ€ckage frĂ„n trummorna du vill ha i de virtuella mikrofonerna etc. Har dock bara sett nĂ„n recension, sĂ„ dĂ€r Ă€r jag lite lost ocksĂ„. Sorry 😉

Postat
Sen finns ju Drumkit From Hell, dÀr du kan vÀlja vilka stockar du ska spela med, hur mycket lÀckage frÄn trummorna du vill ha i de virtuella mikrofonerna etc. Har dock bara sett nÄn recension, sÄ dÀr Àr jag lite lost ocksÄ. Sorry :rolleyes:

Jo, DFH har jag stött pÄ. Dock lite för krÀvande för min nuvarande dator. Men det ligger pÄ önskelistan nÀr jag har skyfflat in med minne och större HD.

Postat

Kontakt Àr native instruments stora sampler. Köper man den sÄ medföljer ett stort bibliotek med hyfasde trumljud. Den har ett ganska komplicerat grÀnssnit tycker jag, men om man orkar lÀra sig den sÄ finns det otroligt mÄnga funktioner att pilla med. :

http://www.native-instruments.com/index.ph...&ftu=00f31572f5

BAttery Àr Ä andra sidan vÀldigt lÀttarbetad. De flesta anvÀnder den till trummor, men den gÄr att styra andra samplingar med ocksÄ. Det har kommit flera bibliotek till battery bl. a Studio drums, som Àr helt torra studiokits. Vispsettet lÄter helt okej.

http://www.native-instruments.com/index.php?id=battery_us

đŸ˜±

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.