Jump to content
Annons

Sampel

Recommended Posts

Hej!

Jag sitter och pillar med att programera Drummappen i Cubase. Jag märker att det finns olika sätt att använda den på. Jag kan förslagsvis:

- Samla alla tumljud jag vill ha från olika källor i en och samma mapp. Men då behöver jag också öppna alla plugins som är kopplade till ljuden. Det äter ram.

- Göra olika mappar för olika typ av ljud, typ en virvelmapp, en kaggemapp, osv. Detta blir svårjobbat.

- Göra olika mappar för olika ljudkällor. En mapp för Hypersonic, en för Groove Agent, osv.

- Göra en mapp för varje drumkit i Hypersonic, eller annat program.

Flera vägar att väla som synes. Hur arbetar ni andra med Drummap? Används den överhuvudtaget.

Sampel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

äh... drummap?

det använder du väl som en länk mellan en trumsampler och en midikälla?

typ, som om du använder groove-agent som trummaskin, men vill använda ljuden ifrån ex. bfd.

då använder du en drummap för att associera "slag" med rätt ljud. eller har jag inte vaknat än?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inte vet jag om vi gör rätt. Men vi har tre favorit-trumset på trummappar. Dom är guperade så att man hyfsat han växla mellan dem. Men har man tio trummset och en massa "lösa" trummor blir Din fråga högintresant.

Med vänlig hälsning

"Kalle i Kalmar" och hans pappa

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte vet jag om vi gör rätt.

Jag tror inte att det är så mycket fråga om att göra rätt eller fel i det här fallet. Trummappen är väl till för att underlätta hanterandet av trumljuden och det finns naturligtvis olika sätt att använda den på. Jag ville bara ha exempel på hur andra arbetar med den.

Samuel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm fattar inte riktigt din fråga. Hypersonic kiten är väl gm-mappade så det går väl att använda en gm drummap för de ljud som är gm.

Till de flesta stora kits kan det finnas färdiga drum-maps. Att lägga alla kit i en map det förstår jag inte poängen med, fattar inte heller hur det skulle gå till.

En drummap är väl en karta över var de olika trummorna ligger i klaviaturen så att säga, eller rättare var de är midimappade. En Gm-map lägger ju virveln på en speciell not o s v. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det innebär att ljuden är upplagda enligt GM (General Midi) standarden...

Vilket i klartext innebär? 😆

...att vissa tangenter/midi-toner motsvarar ett specifikt trumljud. Alla ljudmoduler som följer GM-standard har trummorna placerade såhär:

  • B0 Baskagge 2
  • C1 Baskagge 1
  • C#1 Kantslag
  • D1 Virvel 1
  • D#1 Handklapp
  • E 1 Virvel 2
  • F1 Golvpuka
  • F#1 Stängd hihat
  • G1 Låg hängpuka
  • G#1 Hihatpedal
  • A1 Hög hängpuka
  • A#1 Öppen hihat
  • B1 Ännu ljusare puka 1
  • C2 Ännu ljusare puka 2 😆
  • C#2 Crashcymbal 1
  • D2 Hög hängpuka
  • D#2 Ridecymbal 1
  • E2 Chinacymbal
  • F2 Ride-klockan
  • F#2 Tamburin
  • G2 Splashcymbal
  • G#2 Koskälla
  • A2 Crashcymbal 2
  • A#2 Vibraslap
  • B2 Ridecymbal 2
  • C3 Hög bongo
  • C#3 Låg bongo
  • D3 Dämpad hög conga
  • D#3 Öppen hög conga
  • E3 Låg conga
  • F3 Hög timbale
  • F#3 Låg timbale
  • G3 Hög agogo
  • G#3 Låg agogo
  • A3 Cabasa
  • A#3 Maracas
  • B3 Kort visselpipa
  • C4 Lång visselpipa
  • C#4 Kort gurka
  • D4 Lång gurka
  • D#4 Claves
  • E4 Högt träblock
  • F4 Lågt träblock
  • F#4 Dämpad "Cuica" (ev. svenskt namn är okänt för mig) 😆
  • G4 Öppen "Cuica"
  • G#4 Dämpad triangel
  • A4 Öppen triangel

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

För att fylla på lite så är det precis som Linus säger. General midi är en branchstandard som också innefattar instrument. Det finns stora banker med ljud som innehåller de vanligaste ljuden ex midi 1=piano o s v.

Enligt Gm som en av de medföljande drummapsen i cubase så ligger trummorna precis som Linus beskriver.

Det kan finnas poäng att göra egna drummaps om man vill ha dem mappade på ett speciellt sätt. Det beror lite på vad du vill styra dem med. Om du har en mjukvaruplugg som du vill spela fingertrummor på din keyboard med så är gm-standarden ganska bra. Då ligger trummorna bredvid varandra i klaviaturen. 😐

Det är ju tyvärr så att inte alla tillverkare följer GM standard, det finns väl en massa olika skäl till det. Det finns ibland drummaps (trumkartor, ej att förväxla med mappar i windows vanliga mening) på nätet och jag tror att de stora tillverkarna skickar med. Annars kan man kolla på Steinbergs hemsida. Jag har för mig de har en del maps. Lycka till (och hoppas jag inte är för pedagogisk) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå håller på och rotar i bland alla trumljud... Är det någon som vet var man kan hitta en vispkagge? Jag har Hypersonic och Groove Agent, men jag kan inte hitta nåt snar(e)likt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå håller på och rotar i bland alla trumljud... Är det någon som vet var man kan hitta en vispkagge? Jag har Hypersonic och Groove Agent, men jag kan inte hitta nåt snar(e)likt. 🙂

Groove agent har vispljud. Välj en 50-tals virvel, så ligger det på C# och D# (kommer inte ihåg inte om det är C#1 eller C#2).

Tyvärr så kan man inte få vispar på sin favoritvirvel i GA. I det fallet är Drumkit from hell bättre. Det ska även funka med EZdrummer, men jag tror inte det har släppts än, så jag har inte haft möjlighet att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå håller på och rotar i bland alla trumljud... Är det någon som vet var man kan hitta en vispkagge? Jag har Hypersonic och Groove Agent, men jag kan inte hitta nåt snar(e)likt.  🙂

Betala: Battery 2 - Jazz brush kit

Gratis: pettinhouse.com - flera gratis trumset mappade för Kontakt och Battery, plocka samplingarna ur dem.

Edit: Läste lite slarvigt och dessutom visste Binary78 mer om GA än jag...

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en aning slarvig jag också - och ni som svarar rejält snabba... Jag gick direkt från att skriva att det inte fanns några vispljud i GA till GAoch hittade direkt under Jazzsetet. Snabt som ögat hit för att ta bort mitt påstående - men hann inte.

Kontakt och Battery? Programvaror eller vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en aning slarvig jag också - och ni som svarar rejält snabba... Jag gick direkt från att skriva att det inte fanns några vispljud i GA till GAoch hittade direkt under Jazzsetet. Snabt som ögat hit för att ta bort mitt påstående - men hann inte.

Kontakt och Battery? Programvaror eller vad?

Kontakt och Battery är från programvaror från Native Instruments. Har inte testat Kontakt, men Battery är bra eftersom du dels kan välja färdiga trumset, och dels har du möjligheten att importera egna samplingar. Jag antar att Kontakt funkar på liknande sätt.

I Battery har du dessutom möjlighet att lägga på kompressor, eq, enveloper etc. på dina samplingar. Kanonbra program, men när jag testade det så var det ganska krävande för datorn. Det kanske har åtgärdats nu, det var ett tag sen jag provade.

Som sagt...inga erfarenheter av Kontakt. :rolleyes:

Sen finns ju Drumkit From Hell, där du kan välja vilka stockar du ska spela med, hur mycket läckage från trummorna du vill ha i de virtuella mikrofonerna etc. Har dock bara sett nån recension, så där är jag lite lost också. Sorry 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns ju Drumkit From Hell, där du kan välja vilka stockar du ska spela med, hur mycket läckage från trummorna du vill ha i de virtuella mikrofonerna etc. Har dock bara sett nån recension, så där är jag lite lost också. Sorry :rolleyes:

Jo, DFH har jag stött på. Dock lite för krävande för min nuvarande dator. Men det ligger på önskelistan när jag har skyfflat in med minne och större HD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakt är native instruments stora sampler. Köper man den så medföljer ett stort bibliotek med hyfasde trumljud. Den har ett ganska komplicerat gränssnit tycker jag, men om man orkar lära sig den så finns det otroligt många funktioner att pilla med. :

http://www.native-instruments.com/index.ph...&ftu=00f31572f5

BAttery är å andra sidan väldigt lättarbetad. De flesta använder den till trummor, men den går att styra andra samplingar med också. Det har kommit flera bibliotek till battery bl. a Studio drums, som är helt torra studiokits. Vispsettet låter helt okej.

http://www.native-instruments.com/index.php?id=battery_us

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...