Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag behöver köpa bandare till radio för att använda i skolundervisning på gymnasiet.

Eftersom vi inte har så mycket pengar att lägga ner på inspelningsutrustning är min fråga vad man bör välja för at få så bra utrustning som möjligt till ett lågt pris?

Har tittat på maskiner med digitala minnen som man använder ute på radiostationerna i dag... Men priserna är ganska höga fortfarande.

Bandarna ska fungera både till PC och Mac.

Förslag?

Annons
Posted

Spontant får jag följande tanke. Lita inte helt på detta utan undersök ytterligare.

1) för inspelning MiniDisc. De är små och ganska tåliga. Det är inte alla som har inspelning. En del av de som har inspelning har ingen manuell volym för inspelningen, kan vara en nackdel. De finns att få begagnade för en knapp tusenlapp. Jag vet att SR använder såna här ihop med en mygga för pod-radio inspelningar, kanske att de kan tipsa.

2) Mikrofon. Det borde kunna fungera med en vanlig dynamisk mikrofon, säg en Shure SM58. Krävs dock att någon löder till en specialkontakt i sådana fall. Inte helt säker på om mikstärkaren klarar av detta fullt ut.

3) Överföring till datorn. Får göras genom att man spelar av från MD och spelar in samtidigt på datorn. Priset man får betala för att inte använda minneskort eller liknande.

4) Kanske att datorns ljudkort kan användas, men jag tänker mig något extern ljudkort. M-Audio Transit borde fungera utmärkt med god kvalitet utan att kosta skjortan. Inte så särskilt häftigt heller, så kanske mindre stöldbegärligt. En stereosladd (mini-tele) behövs också.

5) Ett program i datorn. För PC-världen skulle jag säga att ett perfekt program är Magix Music Studio (finns på www.magix.com). Med det programmet behövs inget mer för att läsa eller bränna CD och klippa ihop olika snuttar till ett program. Alternativt finns ungefär samma program som Samplitude SE (se www.samplitude.com). Mac har jag ingen aning om.

Några ideer

Gunnar

Guest Burnin Sven
Posted

Kan ju funka med en laptop (och kanske oxå ett billigt usbljudkort för extra bra ljud in). Det borde väl finnas en laptop på en skola? Blir ju lätt då att slanga över materialet till en stationär dator för redigering vid behov. Ska ni köra fantommatade mickar (kan vara bra av många olika anledningar) så måste ni ju ha ström eller batterimatning till dom, oxå nått att tänka på. En Walkman datbandare (begagnad) kan ju vara nåt, hade vi till reportage när jag gick på Liljeholmens folkhögskola.

Göran