Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hjälp!

Någon som har några tips på tillverkare av sådana?

Jag har sökt runt en hel del, men har jättesvårt att hitta någon analog sådan....och det är just en analog jag skulle vilja ha....

Det måste väl ändå finnas, eller?

Mastrare måste väl ha såna? även innan mjukvarupluggarnas inträde i världen!? eller?

Annons
Postat

Hallå?? Ingen som vet nått, eller vad??

Behöver ju hjälp juh.....

eller är det så att analoga multibandskompressorer inte existerar??

Postat (redigerat)

Vad jag vet användes multibandskompressorer ursprungligen i broadcastsammanhang. Orban heter ett företag som med multibandsteknik satte en standard för hur broadcast-processors var uppbyggda. I princip handlade det om expanders/kompressorer/limiters uppdelade i upp mot fem band.

Vet inte om alla håller med, men för mig var det TC Electronics som förde konceptet vidare till musikproduktionen. Tänker på deras M6000 och Finalizer-produkter.

Egentligen har jag bara kommit i kontakt med en analog multibandskompressor och det är Tube-Techs rörkompressor SMC-2B. Henrik på Master of Audio använder en sån.

http://www.tube-tech.com/

Edit: justerade lite text

Redigerat av joachime
Postat

Tack.....!

Detta är ju precis exakta vad jag letar efter.....en prisklass över vad jag räknat med dock, men det får man lösa i längden. Såg att dom hade en preamp med muiltibandskompressor också, vilket var lite kul....för det är just upptäckten av vad en multibandskompressor kan göra för sånginspelningar som har fått mig att gå ut att leta....

Jag har dragit många sångspår och accapella-spår(någon form av mastering av hela sångarrangemanget) genom vår Avalon VT747, som har en lite begränsad variant av multibandskomprimering....och märkt hur mkt det kan göra för helheten....så det är inte i första hand för "mastering" jag är intresserad av det, utan mest för att kontrollera olika frekvensband i sånginspelningar.

Tack för feedback! 🙂

Postat

En annan variant av analog multibandskompression är att använda ett bra justerbart delningsfilter och två vanliga kompressorer. Det kan ju bli lite billigare. 🙂

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Hur summerar man då på ett korrekt sätt? Man vill ju ha kanalerna ihop till stereo senare. Annars tänkte jag på halt samma, att ha skilda kompressorer och en aktiv crossover, men just sumemrande och fasförskjutningar etc. gjorde mig osäker...

Postat
Dom flesta mastrare verkar inte använda multibandskompressorer.

Precis-de e mycke snack här på forumet om multibandsburkar,en övergående fluga kanske...krångla inte till det i onödan pojkar!

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

..och jag som hade tänkt börja göra M/S multibandskomprimering för att få till det ännu mera komplicerat!!

Postat
Dom flesta mastrare verkar inte använda multibandskompressorer.

Många "erfarna" tekniker är eller har varit skeptiska till multibandskompressorer. Och det förstår jag. Inom musikproduktion är det trots allt ett relativt nytt fenomen. Ny teknik som medför nytt sätt att tänka.

Samtidigt är det en process som är vardagsmat i utsändningar av både tv och radio, så mycket musik utsätts för multibandskompression vare sig upphovsmakaren och tekniker vill eller inte.

Jag tycker att multibandskompression, rätt använt, är ett verktyg med ett eget sound som är fördelaktigt i vissa fall. Till exempel i musik med tung bas och skarpa transienter.

Håller också med Florian om att multibandskompression är ett avancerat verktyg som är lätt att göra bort sig med. Har personligen svårt att använda multibandskompression på ett sätt som inte påverkar diskanten i materialet på ett negativt sätt.

Sammanfattningsvis tror jag att multibandskompression är en så pass etablerad teknik att mastringstudios inte har råd att ignorera den.

Jag har de senaste åren mastrat hos Cosmos, Masters of Audio och Tailormaid. Alla har de multibandskompressor. Därmed inte sagt att de alltid används.

Postat
Hur summerar man då på ett korrekt sätt? Man vill ju ha kanalerna ihop till stereo senare. Annars tänkte jag på halt samma, att ha skilda kompressorer och en aktiv crossover, men just sumemrande och fasförskjutningar etc. gjorde mig osäker...

Du kan summera genom att ansluta utgångarna på kompressorerna till en vanlig mixer eller direkt till ingångarna på ditt ljudkort.

Fasförskutningar. Om dom inte är hörbara vid A/B-lyssning så borde det inte vara något problem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.