Charley Postat 19 april 2006 Postat 19 april 2006 Tjena Vilka bra stomp pedaler finns det. Va intresserad av en multi-effekt pedal först men börjar bli skeptisk till den iden. Undrar dĂ€rför vilka stomp pedaler som Ă€r bra och vad dom ligger pĂ„ för pris. Ăr intresserad av delay, phaser, reverb typ.. Tack pĂ„ förhand
Torwald Postat 19 april 2006 Postat 19 april 2006 (redigerat) MÄste sÀga att Line6 DL-4 Àr kanonbra, och har ju alla de effekter du nÀmnde. Min (enda) favorit med Line6. Ganska dyr, men sÄ fÄr man mÄnga pedaler i samma burk ocksÄ. DL-4 Àr inte att jÀmföra med deras tvivelaktiga försök att göra dist-moduleringar. EDIT: La till bild. Redigerat 19 april 2006 av Torwald
musik (oregistrerad) Postat 20 april 2006 Postat 20 april 2006 (redigerat) Hej! Ibanez Bass Comp-pedal ger gott klickartat basljud nÀr man överkomprimerar. Idag runt 800 SEK? Ibanez Auto-Filter ger lÀtta wah-wah-sound, men Àven bakvÀnda spejsade reverbklanger. Tillverkas nog inte lÀngre. Jag funderar pÄ en Boss CS-3, deras CompressorSustainer, för riktigt lÄnga toner. 600 SEK hos 4Sound. LikasÄ verkar en Dunlop Cry Baby Wah-pedal inte fel. 1000 SEK. Boss Wah/Humanizer-pedal kan vara intressant. 1450 SEK. Vet inte om en Behringer CompSustainer kan mÀta sig med Boss variant... Kostar bara 220 SEK. Boss Chorus-pedal för elgitarr har nÄgot för smala variationsmöjligheter. :musik Redigerat 21 april 2006 av musik
Charley Postat 21 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 21 april 2006 OK fĂ„r ta mig en titt pĂ„ dom olika, glömde förresten sĂ€ga att det ska vara till gitarr đ
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Hej! Ja, det förstod jag nĂ€stan indirekt, det Ă€r ju vanligast med pedaler för gitarrbruk. Av de jag nĂ€mnde Ă€r bara Ibanez Bass Comp för elbas. Det stĂ„r ocksĂ„ Soundtank pĂ„ den förresten. Det kanske Ă€r ett annat företagsnamn? Ett samarbete Ibanez-Soundtank? Eller ocksĂ„ Ă€r det namnet pĂ„ deras modellserie? Hursomhelst, jag ska prova den till gitarr för att se om det funkar ocksĂ„. Sustainratt finns ju, sĂ„ det blir det lite som en Boss CS-3 CompressorSustainer eller Behringers motsvarande. Men för bas mest dĂ„... Behringer har ju vĂ€ldigt mĂ„nga - ett 25-tal. De kostar alla (?) 220 SEK. Hur de Ă€r vet jag dock inte. De verkar vara plagiat av Boss modeller. đ :musik
Micke H Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 NĂ„gon hĂ€r som vet vad skillnaden Ă€r mellan Boss och Behringers pedaler? đ
kartan Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Electro-Harmonix Deluxe memory man Àr en riktigt trevlig delaypedal m. modulering. Om jag inte minns fel sÄ finns den Àven med i ovan nÀmna Line6 DL4 och ska lÄta bra.
Print Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 NĂ„gon hĂ€r som vet vad skillnaden Ă€r mellan Boss och Behringers pedaler? đ Behringers pedaler Ă€r ganska kassa. Boss har dĂ€remot bra pedaler för det mesta. Behringers pedaler Ă€r gjorda i plast. De gĂ„r sönder. Boss pedaler Ă€r gjorda i metall. De gĂ„r inte sönder. Jag vet inte hur mĂ„nga Behringerpedaler jag sett som lagats med gaffa⊠Det Ă€r ett helvete att byta batteri pĂ„ Behringerpedalerna. Du mĂ„ste liksom ha tre hĂ€nder; tvĂ„ som hĂ„ller i varsin penna som ska tryckas in i sidan och en som försöker fĂ„ av locket. PĂ„ en Bosspedal skruvar du lite pĂ„ en knopp och VIPS!, sĂ„ Ă„ker locket upp. Behringers pedaler brusar i allmĂ€nhet mer Ă€n Bosspedalerna. Det enda Behringer Ă€r bra pĂ„ Ă€r priset, men tyvĂ€rr fĂ„r man vad man betalar för. đ
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Tack Print! DĂ„ vet man! Och du ser ju gammal och erfaren ut... đ
Micke H Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Tack Print! DĂ„ vet man! Och du ser ju gammal och erfaren ut... đ Definitivt! đ SĂ„ det Ă€r alltsĂ„ mycket smartare att spara till en Boss-pedal?
Snow Brigade Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Det Àr ett helvete att byta batteri pÄ Behringerpedalerna. Du mÄste liksom ha tre hÀnder; tvÄ som hÄller i varsin penna som ska tryckas in i sidan och en som försöker fÄ av locket.PÄ en Bosspedal skruvar du lite pÄ en knopp och VIPS!, sÄ Äker locket upp. Behringer har sina nackdelar, men batteri? Finns det folk som pÄ allvar anvÀnder det? Det Àr ju bara att köpa en adapter och en förgreningskabel (eller vad det heter) sÄ har man ström till alla sina pedaler.
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Hej! Ett sĂ„dant uttalande kan gĂ€lla Lynxo, men min gitarrkollega köpte en Boss Chorus-pedal och nĂ€r han kopplar sin Strata och Marshallamp till den sĂ„...lĂ„ter det inte sĂ„ mycket skillnad direkt... Men visst, Boss Ă€r fina. De har ju rĂ€tt prisvĂ€rda Overdrive- och Dist-pedaler ocksĂ„. đ
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 (redigerat) Hej! SnowBrigade...om varje pedal Ă€r krĂ€ver ett 9V batteri och man har 3 stycken pedaler sĂ€ger vi....vad ska adaptern ha eller klara för Volt-tal, jĂ€mfört med om man bara har en pedal? Jag har batterier till min samling av pedaler, bestĂ„ende av 2 stycken haha... đ :musik Redigerat 21 april 2006 av musik
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Ibanez Auto-Filter AF-201 Sök pĂ„ ebay? đ
Snow Brigade Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Hej! SnowBrigade...om varje pedal Ă€r krĂ€ver ett 9V batteri och man har 3 stycken pedaler sĂ€ger vi....vad ska adaptern ha eller klara för Volt-tal, jĂ€mfört med om man bara har en pedal? Jag har batterier till min samling av pedaler, bestĂ„ende av 2 stycken haha... đ :musik Det Ă€r ingen skillnad om du har en eller 5 pedaler. Du köper t ex en BOSS-adapter (kostar vĂ€l ca 250-300 eller nĂ„t) som passar alla BOSS-pedaler och Ă€ven Behringerpedaler, och sen kan du förse alla dina pedaler med ström om du har en sĂ€rskild kabel som kostar typ 100-150 spĂ€nn. Dom vet i musikaffĂ€rerna hur det ska vara och vad som passar till dina pedaler. Ăr ganska standardiserat det dĂ€r.
Itzhak Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 det Àr lÀnge sedan jag övergav effektpedaler och kör med flextone III nu. jag kommer ihÄg att jag gillade boss ljusblÄ gamla monochorus.
Claes Holmerup Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Hej! SnowBrigade...om varje pedal Ă€r krĂ€ver ett 9V batteri och man har 3 stycken pedaler sĂ€ger vi....vad ska adaptern ha eller klara för Volt-tal, jĂ€mfört med om man bara har en pedal? Jag har batterier till min samling av pedaler, bestĂ„ende av 2 stycken haha... đ :musik Det brukar stĂ„ pĂ„ pedalerna vad de behöver - kanske 9V/250mA eller liknande. Om du har flera pedaler som ska drivas av samma nĂ€tdel, sĂ„ mĂ„ste det fortfarande vara samma spĂ€nning (V), men strömmen (A) lĂ€gger du ihop för alla. Har du 3st pedaler som krĂ€ver 9V/250mA, sĂ„ ska du alltsĂ„ ha en nĂ€tdel som kan lĂ€mna 9V/750mA.
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Jag har fortfarande inte riktigt förstĂ„tt hur sĂ€ljaren kunde sĂ€ga "det Ă€r en wah-wah" om AutoFiltret, för jĂ€mför man med Dunlop Cry Baby Ă€r det en vĂ€ldig skillnad. Vad gör egentligen min AF-201-pedal? Kan bara konstatera att den lĂ„ter spooky nĂ€r man sĂ€tter den i lĂ€gsta lĂ€get... och mer som "riktig" wah-wah i högsta lĂ€gena. đ
Snow Brigade Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Hej! SnowBrigade...om varje pedal Ă€r krĂ€ver ett 9V batteri och man har 3 stycken pedaler sĂ€ger vi....vad ska adaptern ha eller klara för Volt-tal, jĂ€mfört med om man bara har en pedal? Jag har batterier till min samling av pedaler, bestĂ„ende av 2 stycken haha... đ :musik Det brukar stĂ„ pĂ„ pedalerna vad de behöver - kanske 9V/250mA eller liknande. Om du har flera pedaler som ska drivas av samma nĂ€tdel, sĂ„ mĂ„ste det fortfarande vara samma spĂ€nning (V), men strömmen (A) lĂ€gger du ihop för alla. Har du 3st pedaler som krĂ€ver 9V/250mA, sĂ„ ska du alltsĂ„ ha en nĂ€tdel som kan lĂ€mna 9V/750mA. DĂ„ hade jag kanske lite fel.... đ Men det Ă€r ju vanligt Ă„ andra sidan. đ
kartan Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 (redigerat) Som det sades ovan sĂ„ Ă€r det ju 9V oavsett hur mĂ„nga pedaler du har, dĂ€remot fĂ„r man se till att inte strömmen överstiger det batterieliminatorn klarar av (mA). Detta Ă€r nog mer ett problem om man har mĂ„nga pedaler eller pedaler som drar ruskiga mĂ€ngder ström. Alternativt Ă€r trasiga đ Claes hann visst skriva det dĂ€r innan mig, dessutom bĂ€ttre đ Redigerat 21 april 2006 av kartan
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Claes. Om jag anvÀnder en nÀtdel som kan lÀmna 9v/750 mA (milliampere stÄr det för vÀl?), sÄ Àr vÀl detta ett MAX-vÀrde antar jag? Om jag plötsligt kopplar ur en eller tvÄ av pedalerna sÄ fungerar det vÀl ÀndÄ... Finns det varianter som heter 9V/1250 mA? Ett köp för framtiden med 5 pedaler simultant, Àven om man idag bara har 2 eller 3 stycken...
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Jösses!! SĂ„g att en vrĂ„lsliten Ibanez AutoFilter AF-201 gĂ„r som startbud för 1450 SEK pĂ„ ebay... Jag som köpte min för 200 SEK. Den Ă€r i sprillans ny-skick! Den kallas visst "Collector's item". DĂ€r ser man... đ
Rix Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Jag har fortfarande inte riktigt förstĂ„tt hur sĂ€ljaren kunde sĂ€ga "det Ă€r en wah-wah" om AutoFiltret, för jĂ€mför man med Dunlop Cry Baby Ă€r det en vĂ€ldig skillnad. Vad gör egentligen min AF-201-pedal? Kan bara konstatera att den lĂ„ter spooky nĂ€r man sĂ€tter den i lĂ€gsta lĂ€get... och mer som "riktig" wah-wah i högsta lĂ€gena. đ Du vill inte sĂ€lja den? đ KĂ€rt barn har mĂ„nga namn, Envelope Filter, Auto Wah-Wah.. De fungerar (om man sĂ„ vill) som en wah-wah, fast istĂ€llet för att svepa ett filter med en fotpedal görs detta istĂ€llet vid varje anslag. Den kĂ€nner av kurvformen som triggar ett filtersvep. Ju hĂ„rdare du drar till desto mer markant blir svepet. Originalet bland envelopefilter anses vara Musitronics gamla fina pedal frĂ„n 70-talet Mu-Tron III. De sĂ€ljs pĂ„ ebay för allt mellan $100-$500. Rariteter som en gĂ„ng anvĂ€ndes av Stevie Wonder och Bootsy Collins för att nĂ€mna nĂ„gra.
Bassebas Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 (redigerat) Jag har tvĂ„ behringer pedaler. Behringer ultra chorus och behringer ultra distorision. Jag tycker de funkar bra.. jo de Ă€r gjorda av plast med man hopppar ju inte direkt pĂ„ dem? har haft dem i 2 mĂ„nader och de ser helt ok ut đ Du hittar ljud exempel pĂ„: http://www.behringer.com/UC100/index.cfm?lang=ENG och trycker pĂ„ ">>>more" under bilden pĂ„ pedalen. dĂ„ kommer du till en ny sida dĂ€r du kan höra pĂ„ olika pedaler o.s.v. Jag tycker att ljudexemplena lĂ„ter realistiskt ( av egen enfarenget). đđ Redigerat 21 april 2006 av Bassebas
Claes Holmerup Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Claes. Om jag anvĂ€nder en nĂ€tdel som kan lĂ€mna 9v/750 mA (milliampere stĂ„r det för vĂ€l?), sĂ„ Ă€r vĂ€l detta ett MAX-vĂ€rde antar jag? Om jag plötsligt kopplar ur en eller tvĂ„ av pedalerna sĂ„ fungerar det vĂ€l Ă€ndĂ„... Finns det varianter som heter 9V/1250 mA? Ett köp för framtiden med 5 pedaler simultant, Ă€ven om man idag bara har 2 eller 3 stycken... mA stĂ„r för milliampere, ja - och det Ă€r maximala strömmen man kan fĂ„ ut frĂ„n nĂ€tdelen - sĂ„ det Ă€r aldrig farligt att ha en som kan lĂ€mna betydligt mer Ă€n vad som behövs. SpĂ€nningen (Volt) fĂ„r dĂ€remot aldrig vara för hög - för i sĂ„ fall blir det friskt kopplat och hĂ€lften brunnet... đ En nĂ€tdel som lĂ€mnar 1250mA, brukar det oftast stĂ„ 1.25A pĂ„...
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Tack Rix! DĂ„ förstĂ„r jag varför det heter "AUTO". Att det sker vid anslaget. Det stĂ€mmer precis. Den Ă€r EJ till salu! TĂ€nkte vĂ€l att 1450 SEK för en jĂ€ttesliten sĂ„dan var ett skĂ€mt... SĂ„g en annan nyss som lĂ„g pĂ„ typ 50 SEK, med 9 da'r kvar av auktionen pĂ„ ebay.com. Men den lĂ€r vĂ€l öka iofs. Bassebas: Tack. DĂ€r kan alla kolla in. đ soligt idag//:musik
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Claes...ja just det ja! Milli stĂ„r ju för tusen! đ
Snow Brigade Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Claes...ja just det ja! Milli stĂ„r ju för tusen! đ tusendel đ
Torwald Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 TÀnk pÄ att sÀmre adaptrar Àr en vanlig orsak till brus. Det Àr vÀldigt svaga signaler vi snackar om frÄn gitarrer, sÄ lite brus orsakad av fel adapter kan ha ganska trÄkiga följder för ditt gitarrljud.
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Av de Behringerpedaler man kunde lyssna pĂ„ efter att ha följt Bassebas lĂ€nk ovan till Behringer, sĂ„ tyckte jag bĂ€st om "TO 100 Tube Overdrive". Vilken föredrog ni? đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.