Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Vilka bra stomp pedaler finns det. Va intresserad av en multi-effekt pedal först men börjar bli skeptisk till den iden. Undrar dĂ€rför vilka stomp pedaler som Ă€r bra och vad dom ligger pĂ„ för pris. Är intresserad av delay, phaser, reverb typ..

Tack pÄ förhand

Annons
Postat (redigerat)

MÄste sÀga att Line6 DL-4 Àr kanonbra, och har ju alla de effekter du nÀmnde. Min (enda) favorit med Line6. Ganska dyr, men sÄ fÄr man mÄnga pedaler i samma burk ocksÄ.

DL-4 Àr inte att jÀmföra med deras tvivelaktiga försök att göra dist-moduleringar.

DL4.jpg

EDIT: La till bild.

Redigerat av Torwald
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Ibanez Bass Comp-pedal ger gott klickartat basljud nÀr man överkomprimerar.

Idag runt 800 SEK?

Ibanez Auto-Filter ger lÀtta wah-wah-sound, men Àven bakvÀnda spejsade reverbklanger. Tillverkas nog inte lÀngre.

Jag funderar pÄ en Boss CS-3, deras CompressorSustainer, för riktigt lÄnga toner.

600 SEK hos 4Sound.

LikasÄ verkar en Dunlop Cry Baby Wah-pedal inte fel. 1000 SEK.

Boss Wah/Humanizer-pedal kan vara intressant. 1450 SEK.

Vet inte om en Behringer CompSustainer kan mÀta sig med Boss variant... Kostar bara 220 SEK.

Boss Chorus-pedal för elgitarr har nÄgot för smala variationsmöjligheter.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Postat

OK

fÄr ta mig en titt pÄ dom olika, glömde förresten sÀga att det ska vara till gitarr

😉

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ja, det förstod jag nÀstan indirekt, det Àr ju vanligast med pedaler för gitarrbruk. Av de jag nÀmnde Àr bara Ibanez Bass Comp för elbas. Det stÄr ocksÄ Soundtank pÄ den förresten. Det kanske Àr ett annat företagsnamn? Ett samarbete Ibanez-Soundtank? Eller ocksÄ Àr det namnet pÄ deras modellserie? Hursomhelst, jag ska prova den till gitarr för att se om det funkar ocksÄ. Sustainratt finns ju, sÄ det blir det lite som en Boss CS-3 CompressorSustainer eller Behringers motsvarande. Men för bas mest dÄ...

Behringer har ju vÀldigt mÄnga - ett 25-tal. De kostar alla (?) 220 SEK. Hur de Àr vet jag dock inte. De verkar vara plagiat av Boss modeller.

😉

Postat

Electro-Harmonix Deluxe memory man Àr en riktigt trevlig delaypedal m. modulering. Om jag inte minns fel sÄ finns den Àven med i ovan nÀmna Line6 DL4 och ska lÄta bra.

Postat
NĂ„gon hĂ€r som vet vad skillnaden Ă€r mellan Boss och Behringers pedaler? 😏

Behringers pedaler Àr ganska kassa. Boss har dÀremot bra pedaler för det mesta.

Behringers pedaler Àr gjorda i plast. De gÄr sönder.

Boss pedaler Àr gjorda i metall. De gÄr inte sönder.

Jag vet inte hur mÄnga Behringerpedaler jag sett som lagats med gaffa

Det Àr ett helvete att byta batteri pÄ Behringerpedalerna. Du mÄste liksom ha tre hÀnder; tvÄ som hÄller i varsin penna som ska tryckas in i sidan och en som försöker fÄ av locket.

PÄ en Bosspedal skruvar du lite pÄ en knopp och VIPS!, sÄ Äker locket upp.

Behringers pedaler brusar i allmÀnhet mer Àn Bosspedalerna.

Det enda Behringer Ă€r bra pĂ„ Ă€r priset, men tyvĂ€rr fĂ„r man vad man betalar för. 😆

musik (oregistrerad)
Postat

Tack Print! DĂ„ vet man! Och du ser ju gammal och erfaren ut...

😏

Postat
Tack Print! DĂ„ vet man! Och du ser ju gammal och erfaren ut...

😆

av-1286.jpg

Definitivt! 😏

SÄ det Àr alltsÄ mycket smartare att spara till en Boss-pedal?

Postat
Det Àr ett helvete att byta batteri pÄ Behringerpedalerna. Du mÄste liksom ha tre hÀnder; tvÄ som hÄller i varsin penna som ska tryckas in i sidan och en som försöker fÄ av locket.

PÄ en Bosspedal skruvar du lite pÄ en knopp och VIPS!, sÄ Äker locket upp.

Behringer har sina nackdelar, men batteri? Finns det folk som pÄ allvar anvÀnder det? Det Àr ju bara att köpa en adapter och en förgreningskabel (eller vad det heter) sÄ har man ström till alla sina pedaler.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ett sÄdant uttalande kan gÀlla Lynxo, men min gitarrkollega köpte en Boss Chorus-pedal och nÀr han kopplar sin Strata och Marshallamp till den sÄ...lÄter det inte sÄ mycket skillnad direkt...

Men visst, Boss Àr fina. De har ju rÀtt prisvÀrda Overdrive- och Dist-pedaler ocksÄ.

😏

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

SnowBrigade...om varje pedal Àr krÀver ett 9V batteri och man har 3 stycken pedaler sÀger vi....vad ska adaptern ha eller klara för Volt-tal, jÀmfört med om man bara har en pedal?

Jag har batterier till min samling av pedaler, bestÄende av 2 stycken haha...

🙂

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

ibanez_af-201_001.jpg

Ibanez Auto-Filter AF-201

Sök pÄ ebay?

🙂

Postat
Hej!

SnowBrigade...om varje pedal Àr krÀver ett 9V batteri och man har 3 stycken pedaler sÀger vi....vad ska adaptern ha eller klara för Volt-tal, jÀmfört med om man bara har en pedal?

🙂

Det Ă€r ingen skillnad om du har en eller 5 pedaler. Du köper t ex en BOSS-adapter (kostar vĂ€l ca 250-300 eller nĂ„t) som passar alla BOSS-pedaler och Ă€ven Behringerpedaler, och sen kan du förse alla dina pedaler med ström om du har en sĂ€rskild kabel som kostar typ 100-150 spĂ€nn. Dom vet i musikaffĂ€rerna hur det ska vara och vad som passar till dina pedaler. Är ganska standardiserat det dĂ€r.

Postat

det Àr lÀnge sedan jag övergav effektpedaler och kör med flextone III nu.

jag kommer ihÄg att jag gillade boss ljusblÄ gamla monochorus.

Postat
Hej!

🙂

Det brukar stÄ pÄ pedalerna vad de behöver - kanske 9V/250mA eller liknande. Om du har flera pedaler som ska drivas av samma nÀtdel, sÄ mÄste det fortfarande vara samma spÀnning (V), men strömmen (A) lÀgger du ihop för alla. Har du 3st pedaler som krÀver 9V/250mA, sÄ ska du alltsÄ ha en nÀtdel som kan lÀmna 9V/750mA.

musik (oregistrerad)
Postat

Jag har fortfarande inte riktigt förstÄtt hur sÀljaren kunde sÀga "det Àr en wah-wah" om AutoFiltret, för jÀmför man med Dunlop Cry Baby Àr det en vÀldig skillnad.

Vad gör egentligen min AF-201-pedal? Kan bara konstatera att den lÄter spooky nÀr man sÀtter den i lÀgsta lÀget... och mer som "riktig" wah-wah i högsta lÀgena.

🙂

Postat
Hej!

😎

Det brukar stÄ pÄ pedalerna vad de behöver - kanske 9V/250mA eller liknande. Om du har flera pedaler som ska drivas av samma nÀtdel, sÄ mÄste det fortfarande vara samma spÀnning (V), men strömmen (A) lÀgger du ihop för alla. Har du 3st pedaler som krÀver 9V/250mA, sÄ ska du alltsÄ ha en nÀtdel som kan lÀmna 9V/750mA.

DĂ„ hade jag kanske lite fel.... 🙂

Men det Ă€r ju vanligt Ă„ andra sidan. 😎

Postat (redigerat)

Som det sades ovan sĂ„ Ă€r det ju 9V oavsett hur mĂ„nga pedaler du har, dĂ€remot fĂ„r man se till att inte strömmen överstiger det batterieliminatorn klarar av (mA). Detta Ă€r nog mer ett problem om man har mĂ„nga pedaler eller pedaler som drar ruskiga mĂ€ngder ström. Alternativt Ă€r trasiga 🙂

Claes hann visst skriva det dĂ€r innan mig, dessutom bĂ€ttre 😎

Redigerat av kartan
musik (oregistrerad)
Postat

Claes. Om jag anvÀnder en nÀtdel som kan lÀmna 9v/750 mA (milliampere stÄr det för vÀl?), sÄ Àr vÀl detta ett MAX-vÀrde antar jag? Om jag plötsligt kopplar ur en eller tvÄ av pedalerna sÄ fungerar det vÀl ÀndÄ...

Finns det varianter som heter 9V/1250 mA? Ett köp för framtiden med 5 pedaler simultant, Àven om man idag bara har 2 eller 3 stycken...

musik (oregistrerad)
Postat

Jösses!! SÄg att en vrÄlsliten Ibanez AutoFilter AF-201 gÄr som startbud för 1450 SEK pÄ ebay... Jag som köpte min för 200 SEK. Den Àr i sprillans ny-skick!

Den kallas visst "Collector's item". DĂ€r ser man...

🙂

Postat
Jag har fortfarande inte riktigt förstÄtt hur sÀljaren kunde sÀga "det Àr en wah-wah" om AutoFiltret, för jÀmför man med Dunlop Cry Baby Àr det en vÀldig skillnad.

Vad gör egentligen min AF-201-pedal? Kan bara konstatera att den lÄter spooky nÀr man sÀtter den i lÀgsta lÀget... och mer som "riktig" wah-wah i högsta lÀgena.

🙂

Du vill inte sĂ€lja den? 😎

KÀrt barn har mÄnga namn, Envelope Filter, Auto Wah-Wah.. De fungerar (om man sÄ vill) som en wah-wah, fast istÀllet för att svepa ett filter med en fotpedal görs detta istÀllet vid varje anslag. Den kÀnner av kurvformen som triggar ett filtersvep. Ju hÄrdare du drar till desto mer markant blir svepet.

Originalet bland envelopefilter anses vara Musitronics gamla fina pedal frÄn 70-talet Mu-Tron III. De sÀljs pÄ ebay för allt mellan $100-$500. Rariteter som en gÄng anvÀndes av Stevie Wonder och Bootsy Collins för att nÀmna nÄgra.

Postat (redigerat)

Jag har tvĂ„ behringer pedaler. Behringer ultra chorus och behringer ultra distorision. Jag tycker de funkar bra.. jo de Ă€r gjorda av plast med man hopppar ju inte direkt pĂ„ dem? har haft dem i 2 mĂ„nader och de ser helt ok ut 🙂

Du hittar ljud exempel pÄ: http://www.behringer.com/UC100/index.cfm?lang=ENG

och trycker pÄ ">>>more" under bilden pÄ pedalen. dÄ kommer du till en ny sida dÀr du kan höra pÄ olika pedaler o.s.v.

Jag tycker att ljudexemplena lÄter realistiskt ( av egen enfarenget).

😎😎

Redigerat av Bassebas
Postat
Claes. Om jag anvÀnder en nÀtdel som kan lÀmna 9v/750 mA (milliampere stÄr det för vÀl?), sÄ Àr vÀl detta ett MAX-vÀrde antar jag? Om jag plötsligt kopplar ur en eller tvÄ av pedalerna sÄ fungerar det vÀl ÀndÄ...

Finns det varianter som heter 9V/1250 mA? Ett köp för framtiden med 5 pedaler simultant, Àven om man idag bara har 2 eller 3 stycken...

mA stĂ„r för milliampere, ja - och det Ă€r maximala strömmen man kan fĂ„ ut frĂ„n nĂ€tdelen - sĂ„ det Ă€r aldrig farligt att ha en som kan lĂ€mna betydligt mer Ă€n vad som behövs. SpĂ€nningen (Volt) fĂ„r dĂ€remot aldrig vara för hög - för i sĂ„ fall blir det friskt kopplat och hĂ€lften brunnet... 🙂

En nÀtdel som lÀmnar 1250mA, brukar det oftast stÄ 1.25A pÄ...

musik (oregistrerad)
Postat

Tack Rix! DÄ förstÄr jag varför det heter "AUTO". Att det sker vid anslaget. Det stÀmmer precis. Den Àr EJ till salu!

TÀnkte vÀl att 1450 SEK för en jÀttesliten sÄdan var ett skÀmt... SÄg en annan nyss som lÄg pÄ typ 50 SEK, med 9 da'r kvar av auktionen pÄ ebay.com. Men den lÀr vÀl öka iofs.

Bassebas: Tack. DĂ€r kan alla kolla in.

🙂

soligt idag//:musik

musik (oregistrerad)
Postat

Claes...ja just det ja! Milli stÄr ju för tusen!

🙂

Postat

TÀnk pÄ att sÀmre adaptrar Àr en vanlig orsak till brus. Det Àr vÀldigt svaga signaler vi snackar om frÄn gitarrer, sÄ lite brus orsakad av fel adapter kan ha ganska trÄkiga följder för ditt gitarrljud.

musik (oregistrerad)
Postat

Av de Behringerpedaler man kunde lyssna pÄ efter att ha följt Bassebas lÀnk ovan till Behringer, sÄ tyckte jag bÀst om "TO 100 Tube Overdrive". Vilken föredrog ni?

🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.