Jump to content
Annons

Dämpa ett rum för trummor


Joel B

Recommended Posts

Hej!

Jag heter Joel, och jag har rutten akustik i mitt rum. Jag skulle verkligen vilja dämpa där en del, nu när jag flyttat in trummorna.

Det är ca 2,40 högt, och väggmåtten kan jag ta reda på senare om det behövs. Nedan föjer några bilder. Visste inte riktigt vad jag skulle ta kort på, be gärna om fler bilder, mått o dyl så fixar jag det.

Bild1

Bild2

Bild3

Bild4

Tacksam för all hjälp.

Joel

Redigerat av Joel B
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Joel,

Är alltid svårt med akustik i små rum, vilket du verkar ha att döma utifrån bilderna du lagt upp. Problemet är då oftast låga frekvenser. Tyvärr tror jag det blir svårt att dämpa de låga frekvenserna i ditt rum. Det du ev. skulle kunna göra är att bygga en basabsorbent i hörnet där du har ett skrivbord och några planscher på väggarna. Fast eftersom rummet är trångt så skulle jag tro att det är svårt att hitta någon annan plats att ställa skrivbordet på, eller?

Dessutom har du redan en del uppsatt på väggarna så mitt råd är att dämpa så mycket som möjligt runt själva trumsetet. Går inte att se på bilderna (kanske redan finns) men en golvmatta under trummorna är en bra början. Sen skulle jag nog bygga absorberande, stående skärmar som du kan ställa framför trumsetet när du spelar. Dessa skärmar kan du sedan lätt flytta undan och kanske ställa bredvid trummorna när du inte spelar. Typ sådana här skärmar kanske:

trumabs.JPG

Går det att förstå bilden?

Jag skulle som sagt börja med att bygga 2-3 stycken skärmar och lägga en tjock matta under trumsetet. Då dämpar du lite av det ”vassaste” ljudet från cymbalerna, skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle det inte funka med skenor itaket och tex. täcken eller liknade som man hängde upp vid behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med sixties, det funkar ju också bra att hänga porösa absorbenter (typ täcken, tjocka tyger etc) i taket. Om man lyckas spänna upp täckena rejält så att de inte hänger ner mer än typ 20-30 cm från taket så är det ju den bästa lösningen eftersom man slipper massa kånkande. Men min erfarenhet är att det är svårt att spänna upp täcken i taket och få dom att förbli tillräckligt sträckta. Man känner sig lätt lite inklämd då täckena hänger ner mer än 30-40 cm.

Varför inte en kombination av både skärmar OCH absorbenter i taket? 😕

Och om du bara ska använda rummet för musik och därför kan flytta ut skrivbord m.m. så finns det ytterligare möjligheter till att förbättra akustiken i form av basabs m.m som tidigare skrivit.

Link to comment
Dela på andra sajter

SvenGr (oregistrerad)

En jag känner har löst sitt rum med hjälp av skumabsorbenter som han hänger upp på krokar när han spelar. Sen ställer han undan dem (alt rullar ihop dem) när de inte används o ställer in i garderoben. Snyggt när de är uppe men lätt att ta bort! Absorberar faktiskt bra!

/s

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som vi brukar använda oss av när vi ljuddämpar musik rum är att avgränsa trummorna från golvet. Detta medför att fortplantningen ner i ex betong golvet minskar och att dina grannar förmodligen kommer att titta lite gladare när du möter dem i trappen 😏 Det görs lättast genom att ta en akustikskiva och bygga en liten scen på men träramen runt scenen får inte nudda golvet. PM:a om du vill att jag skall skicka över en bild istället. Och sen gäller det att dämpa runt om trummsättet. TÄNK på att hörnor är mkt bra att jobba med om man vill dämpa de lägre frekvenserna.

Men som sakt PM:a om du vill ha mer utförlig info.

/Patric

Link to comment
Dela på andra sajter

En jag känner har löst sitt rum med hjälp av skumabsorbenter som han hänger upp på krokar när han spelar. Sen ställer han undan dem (alt rullar ihop dem) när de inte används o ställer in i garderoben. Snyggt när de är uppe men lätt att ta bort! Absorberar faktiskt bra!

/s

Skumabsorbenterna brukar inte klara låga frekvenser, utan absorptionen faller i de flesta fall rejält någonstans runt 300-400Hz - så om man bara har skumabsorbenter i rummet och ingen annan behandling, är det risk att det blir diskantfattigt, men samtidigt att de värsta problemfrekvenserna i lägre frekvenser fortfarande finns kvar... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

En jag känner har löst sitt rum med hjälp av skumabsorbenter som han hänger upp på krokar när han spelar. Sen ställer han undan dem (alt rullar ihop dem) när de inte används o ställer in i garderoben. Snyggt när de är uppe men lätt att ta bort! Absorberar faktiskt bra!

/s

Skumabsorbenterna brukar inte klara låga frekvenser, utan absorptionen faller i de flesta fall rejält någonstans runt 300-400Hz - så om man bara har skumabsorbenter i rummet och ingen annan behandling, är det risk att det blir diskantfattigt, men samtidigt att de värsta problemfrekvenserna i lägre frekvenser fortfarande finns kvar... 😉

Hej,

Ok 😄 Vad kan man göra åt det då? Är dämpning i hörnen ett bra komplement?

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

En jag känner har löst sitt rum med hjälp av skumabsorbenter som han hänger upp på krokar när han spelar. Sen ställer han undan dem (alt rullar ihop dem) när de inte används o ställer in i garderoben. Snyggt när de är uppe men lätt att ta bort! Absorberar faktiskt bra!

/s

Skumabsorbenterna brukar inte klara låga frekvenser, utan absorptionen faller i de flesta fall rejält någonstans runt 300-400Hz - så om man bara har skumabsorbenter i rummet och ingen annan behandling, är det risk att det blir diskantfattigt, men samtidigt att de värsta problemfrekvenserna i lägre frekvenser fortfarande finns kvar... 🙂

Hej,

Ok 🥰 Vad kan man göra åt det då? Är dämpning i hörnen ett bra komplement?

Joel

Det är det helt absolut! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...