Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jag tror inte det gÄr... Kvintcirkeln bygger liksom pÄ att det Àr en ren kvints avstÄnd mellan varje ackord. Moll- och dur-kvintcirkel Àr ju egentligen en och samma... möjligtvis skulle man kunna anvÀnda samma grundtoner och helt enkelt spela det som dimackord istÀllet, men det kÀnns krystat.

Postat

Precis detsamma.

Man gÄr inte efter kvinten i akordet utan man utgÄr ifrÄn grundtonen.

SĂ„ C+ F+ Bb+ eller Cdim Fdim Bbdim . . .

Kuligare blir det om man tar ett dim akord som ett dominant akord typ:

Cdim Ă€r Ab7(b9) 🙂

Postat (redigerat)

Kvintcirkeln Àr inte diatonisk, den beskriver bara hur mÄnga förtecken en viss tonart har. Den besktiver oxÄ relationen mellan paralelltonarterna, alltsÄ C-Am inga förtecken, G-Em, ett korstecken osv...

Man skulle kanske kunna göra en kvintcirkel av 7-ackord och min7(b5)-ackord.

tex. G7-Dm7(b5) inga förtecken, D7-Am7(b5) ett korstecken osv... Men det skulle inte vara nÄn större mening med det.

Dim och aug har inte alls den harmoniska relationen som dur och moll har.

BTW kvint menas femte intervallen i en durskala eller det italienska namnet so.... (do re mi fa SO la ti)

Redigerat av bohm
Postat (redigerat)

Med min nÄgot begrÀnsade teori; dimackord ligger ju lite för sig eller? Det finns ju liksom bara 4 stycken, dur- och mollackord finns det 12 st.

Edit: Jag ser att bohm uttrycker det jag menar, men med bÀttre ord.

Redigerat av Vallhagen
Postat

Okej, tack sÄ mycket för hjÀlpen.

Det finns ingen av er som har nÄgon smart lösning pÄ hur man kan skirva ackordföljder

(chord progression) i dim eller aug ?

Postat (redigerat)

Ackordsföljder som Àr diatoniska alltsÄ som följer en tonart gÄr inte med dim aug ... de anvÀnds oftast istÀllet som utsmycknad. aug anvÀnds inte speciellt ofta, dÀrimot anvÀnds aug7 oftare (skrivs ibland 7(#5).) dim7 Àr ocksÄ vanligare Àn dim. (iaf i jazz)

HÀr har du en ackordsföljd som har dim och aug7

| Dmaj9 | Bmin7 | Edim7 | A7aug A7 |

hÀr e en annan

|Dmaj7 | Ebdim7 | Emin7 | Edim7 |

Aug har ungefÀr samma funktion som ett dominant 7-ackord... testa att spela ackorden | E | Eaug | A |

Eaug har dragning till A:et och man kÀnner inte sig "hemma" för ens man har landat pÄ A.

Redigerat av bohm
Postat
dimackord ligger ju lite för sig eller? Det finns ju liksom bara 4 stycken,

Tillochmed bara tre. 🙂 Fyra +5 dĂ€remot.

Postat (redigerat)
Ackordsföljder som Àr diatoniska alltsÄ som följer en tonart gÄr inte med dim aug ... de anvÀnds oftast istÀllet som utsmycknad. aug anvÀnds inte speciellt ofta, dÀrimot anvÀnds aug7 oftare (skrivs ibland 7(#5).) dim7 Àr ocksÄ vanligare Àn dim. (iaf i jazz)

HÀr har du en ackordsföljd som har dim och aug7

| Dmaj9 | Bmin7 | Edim7 | A7aug    A7 |

hÀr e en annan

|Dmaj7 | Ebdim7 | Emin7 | Edim7  |

Aug har ungefÀr samma funktion som ett dominant 7-ackord... testa att spela ackorden | E | Eaug | A |

Eaug har dragning till A:et och man kÀnner inte sig "hemma" för ens man har landat pÄ A.

Hur tÀnker du nu?

Dim7 innebÀr dubbelsÀnkt 7 bara sÄ folk inte ska börja tro annat. AlltsÄ ett Edim7 innehÄller tonerna E, G, Bb och Db.

Om du spelar en A7 aug sÄ antar jag att du menar dim halv-hel (frÄn A), vilket ger en ren 13 och ingen #5 alls och spelas över t ex 13(b9). TÀnker du A hel-halv sÄ kan du inte skriva A7 eftersom durtersen inte finns dÀr. Enda tillfÀllet man spelar hel-halv (som jag kan komma pÄ nu) frÄn grundtonen Àr pÄ ett stillastÄende dim, vilket Àr ganska ovanligt förekommande i jazzmusik efter 1950.

Edit: en liten analys

Ditt första exempel om man ska enl. jazztradition improvisera:

D jonisk, B vanlig moll, A mixo b2 (ett Edim dÀr Àr ett substitut för A7, som ett dominantiskt A fast med kvinten i basen). TÀnker du att man byter frÄn dim halv-hel till vanlig mixolydisk i sista takten? Kommer lÄta helkonstigt.

Ditt andra exempel

D jonisk, B mixo b2b6, E dorisk, (om du ska tillbaka till d: A mixo b2)

Redigerat av VacUm
Postat (redigerat)

Jag fattar inte riktigt vad du frĂ„gar, men jag försöker Ă€ndĂ„ svara. Kanske har jag tur o svarar rĂ€tt.. đŸ€Ș

NÀr jag skriver Dim7 menar jag att 7:an Àr dubbelsÀnkt.

Det stycket dÀr du skriver om A7 aug fattar jag inte riktigt. Men jag ska förklara hur jag tÀnker. Till att börja med sÄ brukar jag aldrig skriva aug utan anvÀnder alltid (#5) eller +. Men ett A7(#5) eller A7+ har tonerna A C# E# G.

Skulle jag improviera över ackorden skulle jag Teoretisk anvÀnda dessa skalor.

| D jonisk |B aeolisk |E Locrian natural 6| A Phrygian dominant|

| Dmaj9 | Bmi7 | Edim7 |A7(#5) A7 |

I praktiken skulle jag tÀnka sÄ hÀr;

| D jonisk | D jonisk | A mixolydisk dÀr jag kan anvÀnda tonerna b2, b5, #5|

|Dmaj9 |Bmin7 | Edim7 | A7(#5) A7 |

I nÀsta ex. spelar jag; (under ackorden Àr sÄ som jag tÀnker)

D jonisk Eb super locrian E dorian A phrygian dominant

| Dmaj7 | Ebdim7 | Emin7 | Edim7 |

D jonisk E melodisk moll D jonisk A mixolydisk dÀr tonerna b2 b5 #5 kan anvÀndas

Redigerat av bohm
Postat

Jag reagerade mest pÄ begreppen. HÄller dock inte med om att man kan spela superlokrisk över dim, och aug-skalor Àr symmetriska skalor (som jag minns det nu i alla fall) och har egentligen inte sÄ mycket med 7#5 att göra mer Àn om man vill kalla en heltonsskala för aug, fast det har jag aldrig varit med om...

Dessutom Àr ackordgÄngarna lite mystiska nÀr du klÀmmer in IIdim flera gÄnger. Det Àr nog vanligare med IIm7b5, och vill man ha en stor sext med fÄr man vÀl kalla ackordet m13b5. Fast det Àr vÀÀldigt ovanligt med en sÄn IIa i dur.

FörlĂ„t om jag uppfattas kaxig nu, det Ă€r inte alls meningen, men sĂ„nt hĂ€r blir jag lĂ€tt lite onödigt mycket engagerad i (och nĂ„n jĂ€vla nytta ska man vĂ€l ha av all teori man tvingats lĂ€sa!) 😏

Postat

NÀ, jag skrev fel... jag menar inte att man ska spela super locrian pÄ ebdim7 utan jag menade det 7:e modet i en harmonisk moll-skala med början pÄ Eb, (eller E harmonisk moll). Jag vet inte vad det heter.

Att klÀmma in ett dim7 som ii Àr ett sÀtt att "förbereda" att det kommer ett V7(alt) (tex V7(b9).

Är du gitarrist och spelar Edim7 i tvĂ„ takter och sĂ„ har du en bassist som spelar en takt E och en takt A över detta kommer ackordsföljden bli | Edim7 | A7(b9) |

hÄller med dej om att min7(b5) Àr vanligare som ii, men försökte bara demonstrera hur dim7 ackord kan anvÀndas.

Postat
NÀ, jag skrev fel... jag menar inte att man ska spela super locrian pÄ ebdim7 utan jag menade det 7:e modet i en harmonisk moll-skala med början pÄ Eb, (eller E harmonisk moll). Jag vet inte vad det heter.

Att klÀmma in ett dim7 som ii Àr ett sÀtt att "förbereda" att det kommer ett V7(alt) (tex V7(b9).

Är du gitarrist och spelar Edim7 i tvĂ„ takter och sĂ„ har du en bassist som spelar en takt E och en takt A över detta kommer ackordsföljden bli | Edim7 | A7(b9) |

hÄller med dej om att min7(b5) Àr vanligare som ii, men försökte bara demonstrera hur dim7 ackord kan anvÀndas.

hehe 😉

IIdim förbereder inget. Det ses funktionsmĂ€ssigt som ett substitut till V7. DĂ€remot Ă€r IIm7b5 eller IIm7 ett förberedanade ackord inför V7. Även om basen flyttas en kvart upp sĂ„ hĂ„ller du i V:ans durters i och med IIdim7 PLUS att du har V:ans 7a med vilket gör att du redan har det tritonusintervall som karaktĂ€riserar V7 i det tidigare ackordet. AlltsĂ„ drar det inte alls mot V7 mer Ă€n i basen (och spelar man walking över detdĂ€r sĂ„ hamnar garanterat inte basisten pĂ„ nĂ„n grundton innan bytet) utan mer Ă„t Imaj7.

Dim7 kan enl. jazzharmonilÀra vara uppÄtgÄende, nedÄtgÄende eller stillastÄende. Ex i C-dur:

UppÄtgÄende. Praktisk funktion: #Idim7 ersÀttare för V7/II

Cmaj7, C#dim7, Dm7 G7

Jonisk, Amixo b2b6 , D dorisk, G mixo

NedÄtgÄende. Funktion: bIII dim. Dras till IIm

Em7, Ebdim7, Dm7, G7

E frygisk, Eb aug halv-hel, D dorisk, G mixo

StillastÄende - funktion Idim7, En variation/fördröjning. Ovanligt i modern musik

Cmaj7, Cdim7, Cmaj7

C Jonisk, C aug (hel halv), C Jonisk

Postat

Hmmm....... hmmm........

Jag undrar om inte jag kanske har en lösning men den behöver mer teoretisk kunskap:

Det ni mÄste kÀnna till Àr akordinversioner.

Kort beskrivning:

Akord inversioner innebÀr att du vÀnder akorden om.

FrÄn C E G till E G C

FrÄn E G C till G C E

FrÄn G C E till C E G

Tricket Àr att du anvÀnder inversioner för att nÄ dim / aug akorden.

Fan mÄste jag in till sthlm och köpa modus vetus bara för att kunna förklara enkelt? Uppenbart. to be continued...

Postat

Jag har inte hittat boken, men jag har tĂ€nkt sĂ„ det knakar 🙁

Att bara anvĂ€nda dim akord fĂ„r musiken lĂ„ta som en solkig skrĂ€ckfilm och att bara anvĂ€nda aug akord lĂ„ter som om man vĂ€ntar pĂ„ utomjordingar 😠 Men hur som helst tricket Ă€r att anvĂ€nda sig av en bĂ€rande not i det inverterade akorden. Ok ok högnivĂ„ instruktioner:

Akord1 Àr det akord du vill frÄn, Akord2 Àr det akord som du vill till.

Nuffran inom parentesen Àr basen kromatiskt frÄn C. SÄ Akord1(0) Àr ett akord med C i basen.

Den lÀttaste övergÄngen sker:

akord1(3) > akord2(7)

Dock lÄter det inte som jag sagt bra att anvÀnda enbart det ena eller det andra. SÄ föredra hellre att skapa en mer varierad strÀng av akord:

D=DIM

A=AUG

S=STD (standard)

SDSASDSAS... osv.

NÄt sÄnt för att fÄ ökad verkan.

Om basen ligger pÄ tersen (L eller S) sÄ strÀvar basen altid emot dominanten. Och det Àr före dÀr du ska sÀtta in stöten.

DÀr har du nÀmligen en av musikens vilda strÀvningar, Att alltid följa kvintcirkeln.

Innuti den cirkeln sÄ finns de mer fria DIM och AUG akorden. Genom att greppa tag i en not ur ett av dessa DIM eller AUG akord och mata in den i ditt akord sÄ kan du följa dem och musikaliskt hamna helt Ät helsicke, men med övning och erfarenhet kan du Àven tÀmja den hÀr strömmen.

Kom ihÄg att DIM och AUG strÀvar ifrÄn varandra, men bÄde de har toner som kan anvÀndas individuellt för att sprÀnga vidare.

Jag kan inte ge sĂ„ vĂ€rst mycket nĂ€rmre information eller tips hĂ€r eftersom det var mer Ă€n 15 Ă„r sen jag sysslade med sĂ„ komplexa musikaliska rörelser. Men lycka till och hoppas ni fick ut nĂ„t av dessa galenskaper 😄

Postat

Som jag sade sÄ Àr jag ingen jazz musiker och det var över 15 Är sen jag höll pÄ med sÄn experimentell musik. Och jag förklarar som jag fick det förklarat för mig. Dessutom sÄ Àr jazz nÄt som jag Àr förskrÀckligt dÄlig pÄ.

Vad jag försökte sÀga var att man mÄste vÀnda pÄ akorden och Àven lyssna till bastonen. Du kan Àven bli tvungen att hitta helt andra akord dÀr basen stÀmmer med tonen du spelar i men dÀr akordet innehÄller dim / aug element t.ex. G11 för att fÄ det hela lÄta bra. Risken Àr att det bara kommer lÄta konstlat och krystat.

Ska försöka ge en visuell illustration i mÄn av tid.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.