Desecrated Postat 18 april 2006 Postat 18 april 2006 Jag har sett kvintcirkeln skrivas i bÄde dur och moll, men hur skulle den se ut om man skrev den i dim eller aug ?
tbruce Postat 18 april 2006 Postat 18 april 2006 Jag tror inte det gÄr... Kvintcirkeln bygger liksom pÄ att det Àr en ren kvints avstÄnd mellan varje ackord. Moll- och dur-kvintcirkel Àr ju egentligen en och samma... möjligtvis skulle man kunna anvÀnda samma grundtoner och helt enkelt spela det som dimackord istÀllet, men det kÀnns krystat.
chrisB Postat 18 april 2006 Postat 18 april 2006 Precis detsamma. Man gĂ„r inte efter kvinten i akordet utan man utgĂ„r ifrĂ„n grundtonen. SĂ„ C+ F+ Bb+ eller Cdim Fdim Bbdim . . . Kuligare blir det om man tar ett dim akord som ett dominant akord typ: Cdim Ă€r Ab7(b9) đ
bohm Postat 18 april 2006 Postat 18 april 2006 (redigerat) Kvintcirkeln Àr inte diatonisk, den beskriver bara hur mÄnga förtecken en viss tonart har. Den besktiver oxÄ relationen mellan paralelltonarterna, alltsÄ C-Am inga förtecken, G-Em, ett korstecken osv... Man skulle kanske kunna göra en kvintcirkel av 7-ackord och min7(b5)-ackord. tex. G7-Dm7(b5) inga förtecken, D7-Am7(b5) ett korstecken osv... Men det skulle inte vara nÄn större mening med det. Dim och aug har inte alls den harmoniska relationen som dur och moll har. BTW kvint menas femte intervallen i en durskala eller det italienska namnet so.... (do re mi fa SO la ti) Redigerat 18 april 2006 av bohm
Vallhagen Postat 18 april 2006 Postat 18 april 2006 (redigerat) Med min nÄgot begrÀnsade teori; dimackord ligger ju lite för sig eller? Det finns ju liksom bara 4 stycken, dur- och mollackord finns det 12 st. Edit: Jag ser att bohm uttrycker det jag menar, men med bÀttre ord. Redigerat 18 april 2006 av Vallhagen
Desecrated Postat 18 april 2006 TrÄdstartare Postat 18 april 2006 Okej, tack sÄ mycket för hjÀlpen. Det finns ingen av er som har nÄgon smart lösning pÄ hur man kan skirva ackordföljder (chord progression) i dim eller aug ?
bohm Postat 18 april 2006 Postat 18 april 2006 (redigerat) Ackordsföljder som Àr diatoniska alltsÄ som följer en tonart gÄr inte med dim aug ... de anvÀnds oftast istÀllet som utsmycknad. aug anvÀnds inte speciellt ofta, dÀrimot anvÀnds aug7 oftare (skrivs ibland 7(#5).) dim7 Àr ocksÄ vanligare Àn dim. (iaf i jazz) HÀr har du en ackordsföljd som har dim och aug7 | Dmaj9 | Bmin7 | Edim7 | A7aug A7 | hÀr e en annan |Dmaj7 | Ebdim7 | Emin7 | Edim7 | Aug har ungefÀr samma funktion som ett dominant 7-ackord... testa att spela ackorden | E | Eaug | A | Eaug har dragning till A:et och man kÀnner inte sig "hemma" för ens man har landat pÄ A. Redigerat 18 april 2006 av bohm
tbruce Postat 18 april 2006 Postat 18 april 2006 dimackord ligger ju lite för sig eller? Det finns ju liksom bara 4 stycken, Tillochmed bara tre. đ Fyra +5 dĂ€remot.
Vallhagen Postat 19 april 2006 Postat 19 april 2006 Tillochmed bara tre. đ Javisst, sĂ„ Ă€r det. Bra att du korrigerade!
VacUm Postat 19 april 2006 Postat 19 april 2006 (redigerat) Ackordsföljder som Àr diatoniska alltsÄ som följer en tonart gÄr inte med dim aug ... de anvÀnds oftast istÀllet som utsmycknad. aug anvÀnds inte speciellt ofta, dÀrimot anvÀnds aug7 oftare (skrivs ibland 7(#5).) dim7 Àr ocksÄ vanligare Àn dim. (iaf i jazz) HÀr har du en ackordsföljd som har dim och aug7 | Dmaj9 | Bmin7 | Edim7 | A7aug  A7 | hÀr e en annan |Dmaj7 | Ebdim7 | Emin7 | Edim7 | Aug har ungefÀr samma funktion som ett dominant 7-ackord... testa att spela ackorden | E | Eaug | A | Eaug har dragning till A:et och man kÀnner inte sig "hemma" för ens man har landat pÄ A. Hur tÀnker du nu? Dim7 innebÀr dubbelsÀnkt 7 bara sÄ folk inte ska börja tro annat. AlltsÄ ett Edim7 innehÄller tonerna E, G, Bb och Db. Om du spelar en A7 aug sÄ antar jag att du menar dim halv-hel (frÄn A), vilket ger en ren 13 och ingen #5 alls och spelas över t ex 13(b9). TÀnker du A hel-halv sÄ kan du inte skriva A7 eftersom durtersen inte finns dÀr. Enda tillfÀllet man spelar hel-halv (som jag kan komma pÄ nu) frÄn grundtonen Àr pÄ ett stillastÄende dim, vilket Àr ganska ovanligt förekommande i jazzmusik efter 1950. Edit: en liten analys Ditt första exempel om man ska enl. jazztradition improvisera: D jonisk, B vanlig moll, A mixo b2 (ett Edim dÀr Àr ett substitut för A7, som ett dominantiskt A fast med kvinten i basen). TÀnker du att man byter frÄn dim halv-hel till vanlig mixolydisk i sista takten? Kommer lÄta helkonstigt. Ditt andra exempel D jonisk, B mixo b2b6, E dorisk, (om du ska tillbaka till d: A mixo b2) Redigerat 19 april 2006 av VacUm
bohm Postat 19 april 2006 Postat 19 april 2006 (redigerat) Jag fattar inte riktigt vad du frĂ„gar, men jag försöker Ă€ndĂ„ svara. Kanske har jag tur o svarar rĂ€tt.. đ€Ș NĂ€r jag skriver Dim7 menar jag att 7:an Ă€r dubbelsĂ€nkt. Det stycket dĂ€r du skriver om A7 aug fattar jag inte riktigt. Men jag ska förklara hur jag tĂ€nker. Till att börja med sĂ„ brukar jag aldrig skriva aug utan anvĂ€nder alltid (#5) eller +. Men ett A7(#5) eller A7+ har tonerna A C# E# G. Skulle jag improviera över ackorden skulle jag Teoretisk anvĂ€nda dessa skalor. | D jonisk |B aeolisk |E Locrian natural 6| A Phrygian dominant| | Dmaj9 | Bmi7 | Edim7 |A7(#5) A7 | I praktiken skulle jag tĂ€nka sĂ„ hĂ€r; | D jonisk | D jonisk | A mixolydisk dĂ€r jag kan anvĂ€nda tonerna b2, b5, #5| |Dmaj9 |Bmin7 | Edim7 | A7(#5) A7 | I nĂ€sta ex. spelar jag; (under ackorden Ă€r sĂ„ som jag tĂ€nker) D jonisk Eb super locrian E dorian A phrygian dominant | Dmaj7 | Ebdim7 | Emin7 | Edim7 | D jonisk E melodisk moll D jonisk A mixolydisk dĂ€r tonerna b2 b5 #5 kan anvĂ€ndas Redigerat 19 april 2006 av bohm
VacUm Postat 19 april 2006 Postat 19 april 2006 Jag reagerade mest pĂ„ begreppen. HĂ„ller dock inte med om att man kan spela superlokrisk över dim, och aug-skalor Ă€r symmetriska skalor (som jag minns det nu i alla fall) och har egentligen inte sĂ„ mycket med 7#5 att göra mer Ă€n om man vill kalla en heltonsskala för aug, fast det har jag aldrig varit med om... Dessutom Ă€r ackordgĂ„ngarna lite mystiska nĂ€r du klĂ€mmer in IIdim flera gĂ„nger. Det Ă€r nog vanligare med IIm7b5, och vill man ha en stor sext med fĂ„r man vĂ€l kalla ackordet m13b5. Fast det Ă€r vÀÀldigt ovanligt med en sĂ„n IIa i dur. FörlĂ„t om jag uppfattas kaxig nu, det Ă€r inte alls meningen, men sĂ„nt hĂ€r blir jag lĂ€tt lite onödigt mycket engagerad i (och nĂ„n jĂ€vla nytta ska man vĂ€l ha av all teori man tvingats lĂ€sa!) đ
bohm Postat 19 april 2006 Postat 19 april 2006 NĂ€, jag skrev fel... jag menar inte att man ska spela super locrian pĂ„ ebdim7 utan jag menade det 7:e modet i en harmonisk moll-skala med början pĂ„ Eb, (eller E harmonisk moll). Jag vet inte vad det heter. Att klĂ€mma in ett dim7 som ii Ă€r ett sĂ€tt att "förbereda" att det kommer ett V7(alt) (tex V7(b9). Ăr du gitarrist och spelar Edim7 i tvĂ„ takter och sĂ„ har du en bassist som spelar en takt E och en takt A över detta kommer ackordsföljden bli | Edim7 | A7(b9) | hĂ„ller med dej om att min7(b5) Ă€r vanligare som ii, men försökte bara demonstrera hur dim7 ackord kan anvĂ€ndas.
VacUm Postat 19 april 2006 Postat 19 april 2006 NĂ€, jag skrev fel... jag menar inte att man ska spela super locrian pĂ„ ebdim7 utan jag menade det 7:e modet i en harmonisk moll-skala med början pĂ„ Eb, (eller E harmonisk moll). Jag vet inte vad det heter. Att klĂ€mma in ett dim7 som ii Ă€r ett sĂ€tt att "förbereda" att det kommer ett V7(alt) (tex V7(b9). Ăr du gitarrist och spelar Edim7 i tvĂ„ takter och sĂ„ har du en bassist som spelar en takt E och en takt A över detta kommer ackordsföljden bli | Edim7 | A7(b9) | hĂ„ller med dej om att min7(b5) Ă€r vanligare som ii, men försökte bara demonstrera hur dim7 ackord kan anvĂ€ndas. hehe đ IIdim förbereder inget. Det ses funktionsmĂ€ssigt som ett substitut till V7. DĂ€remot Ă€r IIm7b5 eller IIm7 ett förberedanade ackord inför V7. Ăven om basen flyttas en kvart upp sĂ„ hĂ„ller du i V:ans durters i och med IIdim7 PLUS att du har V:ans 7a med vilket gör att du redan har det tritonusintervall som karaktĂ€riserar V7 i det tidigare ackordet. AlltsĂ„ drar det inte alls mot V7 mer Ă€n i basen (och spelar man walking över detdĂ€r sĂ„ hamnar garanterat inte basisten pĂ„ nĂ„n grundton innan bytet) utan mer Ă„t Imaj7. Dim7 kan enl. jazzharmonilĂ€ra vara uppĂ„tgĂ„ende, nedĂ„tgĂ„ende eller stillastĂ„ende. Ex i C-dur: UppĂ„tgĂ„ende. Praktisk funktion: #Idim7 ersĂ€ttare för V7/II Cmaj7, C#dim7, Dm7 G7 Jonisk, Amixo b2b6 , D dorisk, G mixo NedĂ„tgĂ„ende. Funktion: bIII dim. Dras till IIm Em7, Ebdim7, Dm7, G7 E frygisk, Eb aug halv-hel, D dorisk, G mixo StillastĂ„ende - funktion Idim7, En variation/fördröjning. Ovanligt i modern musik Cmaj7, Cdim7, Cmaj7 C Jonisk, C aug (hel halv), C Jonisk
jobro Postat 20 april 2006 Postat 20 april 2006 Hmmm....... hmmm........ Jag undrar om inte jag kanske har en lösning men den behöver mer teoretisk kunskap: Det ni mÄste kÀnna till Àr akordinversioner. Kort beskrivning: Akord inversioner innebÀr att du vÀnder akorden om. FrÄn C E G till E G C FrÄn E G C till G C E FrÄn G C E till C E G Tricket Àr att du anvÀnder inversioner för att nÄ dim / aug akorden. Fan mÄste jag in till sthlm och köpa modus vetus bara för att kunna förklara enkelt? Uppenbart. to be continued...
Desecrated Postat 20 april 2006 TrÄdstartare Postat 20 april 2006 Tack alla, nu har jag fÄtt nÄgot att göra dom nÀrmaste veckorna.
jobro Postat 20 april 2006 Postat 20 april 2006 Jag har inte hittat boken, men jag har tĂ€nkt sĂ„ det knakar đ Att bara anvĂ€nda dim akord fĂ„r musiken lĂ„ta som en solkig skrĂ€ckfilm och att bara anvĂ€nda aug akord lĂ„ter som om man vĂ€ntar pĂ„ utomjordingar đ Men hur som helst tricket Ă€r att anvĂ€nda sig av en bĂ€rande not i det inverterade akorden. Ok ok högnivĂ„ instruktioner: Akord1 Ă€r det akord du vill frĂ„n, Akord2 Ă€r det akord som du vill till. Nuffran inom parentesen Ă€r basen kromatiskt frĂ„n C. SĂ„ Akord1(0) Ă€r ett akord med C i basen. Den lĂ€ttaste övergĂ„ngen sker: akord1(3) > akord2(7) Dock lĂ„ter det inte som jag sagt bra att anvĂ€nda enbart det ena eller det andra. SĂ„ föredra hellre att skapa en mer varierad strĂ€ng av akord: D=DIM A=AUG S=STD (standard) SDSASDSAS... osv. NĂ„t sĂ„nt för att fĂ„ ökad verkan. Om basen ligger pĂ„ tersen (L eller S) sĂ„ strĂ€var basen altid emot dominanten. Och det Ă€r före dĂ€r du ska sĂ€tta in stöten. DĂ€r har du nĂ€mligen en av musikens vilda strĂ€vningar, Att alltid följa kvintcirkeln. Innuti den cirkeln sĂ„ finns de mer fria DIM och AUG akorden. Genom att greppa tag i en not ur ett av dessa DIM eller AUG akord och mata in den i ditt akord sĂ„ kan du följa dem och musikaliskt hamna helt Ă„t helsicke, men med övning och erfarenhet kan du Ă€ven tĂ€mja den hĂ€r strömmen. Kom ihĂ„g att DIM och AUG strĂ€var ifrĂ„n varandra, men bĂ„de de har toner som kan anvĂ€ndas individuellt för att sprĂ€nga vidare. Jag kan inte ge sĂ„ vĂ€rst mycket nĂ€rmre information eller tips hĂ€r eftersom det var mer Ă€n 15 Ă„r sen jag sysslade med sĂ„ komplexa musikaliska rörelser. Men lycka till och hoppas ni fick ut nĂ„t av dessa galenskaper đ
jobro Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Som jag sade sÄ Àr jag ingen jazz musiker och det var över 15 Är sen jag höll pÄ med sÄn experimentell musik. Och jag förklarar som jag fick det förklarat för mig. Dessutom sÄ Àr jazz nÄt som jag Àr förskrÀckligt dÄlig pÄ. Vad jag försökte sÀga var att man mÄste vÀnda pÄ akorden och Àven lyssna till bastonen. Du kan Àven bli tvungen att hitta helt andra akord dÀr basen stÀmmer med tonen du spelar i men dÀr akordet innehÄller dim / aug element t.ex. G11 för att fÄ det hela lÄta bra. Risken Àr att det bara kommer lÄta konstlat och krystat. Ska försöka ge en visuell illustration i mÄn av tid.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.