Jump to content
Annons

Genelec 8040A eller Event 20/20 bas v2?


Danny

Recommended Posts

Funderar på att skaffa en monitor, som jag ska använda till att mixa främst dansmusik med, varför jag behöver en stark och bra bas. Hur skiljer sig Genelec 8040A och Event 20/20 bas åt vad gäller ljudbilden? Vilken ger bäst och mest bas? Hur är diskanten? Har hört att Genelec:sen ska vara lite skarpa och uttröttande. Är Event 20/20 bas också det? Kan man inte bara skruva ner diskanten ett par steg ocm man finner ljudet tröttande? Hur är tydlighet och mellanregister etc för respektive högtalare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Genelec verkar vara medvetna om sin skarpa diskant - man kan ställa diskantkurvan skilt. Dessutom säger alla reviewer att den nya 80-serien har betydligt trevligare diskant än 10-serien. Själv ahr jag nu suttit med mina 1029:or en vecka och finner inte diskanten otrevlig. Ganska dominant nog, men jag lsynnar på diskantkraftigt referensmaterial, och håller mina mixars diskantnivåer under det. Man lär sig sina monitorer. Men med Genelec blir det ju aldrig fel.

Go Genelec, young man!

Link to comment
Dela på andra sajter

om du ska jämföra genelec 8040 med något ur event serien så tycker jag du ska kolla på event asp8. jag kunde tyvärr inte hitta någon återförsäljare här i Norge där jag kunde dema den, men utgående från alla reviews och användaromdömen så är den ett rejält kliv framåt från 20/20 bas v2.

vad gäller bas för att kunna mixa dansmusik så klarar båda ovanstående monitorer det du behöver. i det prissegmentet kan du även titta på dynaudio bm6a, något svagare basåtergivning på dem men åtminstone tydlig och pålitlig. fantastisk mid och high..

det blir lite en smaksak vad du väljer på den nivån. alla monitorerna nämnda är bra nog att mixa låtar till absolut proffsnivå på. många klarar sig med billigare.. krk v6 eller tannoy reveal + sub t ex, men har man råd så tycker jag att bättre monitorer är ett smart ställe att stoppa lite extra pengar på. om inte annat för snabbare resultat när man hör allting tydligare..

du kanske redan är medveten om det, men vad gäller tydlig och pålitlig bas finns det en grej som är **viktigare än exakt vilken monitor du väljer**: behandla rumsakustiken med bredbandsabsorption. i ett vanligt rektangulärt rum av normal storlek har du toppar och dalar mellan 80-200Hz som skiljer upp till 30db.. lägg 3000kr extra på det (eller av monitorbudgeten om det är tajt) så har du vunnit så mycket mer i ljudåtergivning än samma pengar lagda på en ngt dyrare monitor.

kör hårt!

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Svårt med monitorer finns massvis med diskutioner om detta.

Jag kör själv Blue Sky Mediadesk, ett aktivt satelit / sub system.

Gillar när det är tryck i botten och det är det här.

Listar för 7 000:- finns beg för 4500:-

De flesta recensioner som jag sett är positiva och i Studio har de också gjort en recension.

En outsider, väl värda att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

8040 listar ju på 8500 kr/st, jam säljer 20/20 för 9000 ny för ett par, såg ett par för 4500 beg för inte så länge sen, skulle mycket hellre betala 4500 för 20/20 och som någon nämnde här ovan lägga resten på rumsakustiken eller varför inte en sub. Har inte lyssnat något på genelecs 80-serie men deras gamla, i mina öron låter event 20/20 bättre än exempelvis 1031 då de inte gör lika ont i öronen. Sen i 8040 får du en 6,5" bas och i 20/20 en 8", om du vill ha mycke bas kan det ju kanske vara en nackdel. Sitter själv på event 20/20p som är en modell med ett stereoslutsteg i ena högtalaren och den andra är passiv, låter gött och finns bas så det räcker. En sub kan dock vara ett bra komplement, de flesta monitorer behöver egentligen en sub då de faller av kring 50 Hz, särskilt idag då många konsumenter lyssnar genom hemmabioanläggningar med sub, då hör de djupare i basen och kan upptäcka något du missat...

Alltså, mitt förslag, leta reda på ett par beggade 20/20, en sub (finns en event sub med en 15" för ca 5k Kr om jag inte minns fel) och resten av cashen på att ordna akustiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...