Jump to content
Annons

Trance Dance


niklas73

Recommended Posts

Erkännes: Jag bygger alla typer av låtar. Från Winnerbäck/Cornelis visor på aukustisk gitarr till innovativa trance/dance låtar till indianmusik på data.

Nu är frågan denna: Hur LÅTER trance/dance idag? Jag är lite förlegad och har just nu lyssnat en hel del på Instant Remmedy (http://www.c64audio.com/productInfo.php?cat=IR01) men jag har fattat att den typen av trance/dance är ute idag. Lika väl som jag bygger lite e-type varianter så vet jag att det kanske inte är så jälva hot.

Så vad gäller idag? Ska man dra iväg en demoär det iaf bra att veta. Några länkar skulle verkligen uppskattas även om det inte är hela låtar - egna såväl som andras.

Mvh

Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Personligen tycker jag att trance känns rätt ute. Ett typiskt 90-talsfenomen på något sätt. Och jag vet att jag kommer få mothugg här, men jag vidhåller ändå. Jag vet inte riktigt vad du menar med "dance", men menar du eurotechno så kan jag säga att till och med Dr Alban slutade med sådant för 5 år sedan.

Jag skulle nog påstå att någon sorts 80-talsretrosyntpop är inne just nu, men även "melodiös hårdrock" och tyngre riffrock.

Förövrigt väntar jag på när nästa Toto kommer. Deras musik har känts så otroligt ute ett bra tag nu, så jag tror att deras tid är åter. Det känns ju som värst när det vänder, som det brukar heta. Och vore det inte riktigt skönt att någon började satsa på snygga melodier, snygga arrangemang och listiga tonartsbyten igen?

Och helt ärligt, vore det inte schysst med en ny Slave to love? Vem blir nästa Bryan Ferry?

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är väl mycket av den typiska eurotechnon och trancen ganska "död" eller "ute", den mesta dansmusiken idag bygger ofta mer på brutna beats av olika slag. Dvs, färre unisonleadar och 909kickar på raka fjärdedelar, mer bitcrusher och inspiration från d'n'b och rock.

Kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

fan! Jag älskar ju den musiken. Men å andra sidan så är jag torsk på 80 talet och har typ all Italodisco. Fancys Bolero är inte dum. Euron är i mitt tycke en förlängning av den musiken och jag tror att den kommer fortsätta funka för att den är så dansant. Jag har väl inte laddat ner rebirth i onödan?

Har gjort en cover på Depeches Photographic (jag sjunger!) som heter Photoshop som inte är så dum.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Dance? Hatar den beskrivningen av musik mer än nåt annat.

Det Andy snackar om som typiskt 90-tal var väl en fas precis som allt annat.. Får då även att hoppas att electrohouse är en fas/våg på samma sätt (har aldrig gillat skiten, förutom mandarine girl då). När ska deep house bli cool igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

fan! Jag älskar ju den musiken. Men å andra sidan så är jag torsk på 80 talet och har typ all Italodisco. Fancys Bolero är inte dum. Euron är i mitt tycke en förlängning av den musiken och jag tror att den kommer fortsätta funka för att den är så dansant. Jag har väl inte laddat ner rebirth i onödan?

Har gjort en cover på Depeches Photographic (jag sjunger!) som heter Photoshop som inte är så dum.

Alltså. Nej! Gör musim du tycker är bra å skön å så. 😱

Bara för att en viss musikstil inte är inne betyder ju inte att den inte finns 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

okey here we go:

(taget ifrån wikipedia)

rance är genre av elektronisk musik som härstammar från en kombination av techno och house och förgrenar sig i en mångfald av undergrupper. Trance anses vara mer melodisk än annan dance som till exempel techno och house. Ofta har trancen en framtoning och sätt att bygga upp musikstycken som påminner starkt om hårdrock (i stil med NWOBHM). Trance skapas först och främst med hjälp av elektroniska redskap som till exempel syntar. På senare tid har dock musikproduktionen flyttat från påkostade studior med dyr utrustning till allt billigare och kraftfullare persondatorer.

[redigera]

Förgreningar av trance

    * Acid trance

    * Goatrance

    * Melodisk trance

    * Vocal trance

    * Eurotrance

    * Minimalistisk trance

    * Progressive trance

    * Psykedelisk trance

    * Hardtrance

    * Hardstyle

ance är det övergripande namnet på en musikgenre inom dansmusiken som nästan helt består av musik gjord med hjälp av elektroniska instrument så som synthesizers och samplers, och har dansgolv och klubbar som målgrupper. Till dance räknas bland andra stilarna house, trance, eurodance och techno med alla dess undergenrer.

Dance kan sammanfattas genom att musiken i alla undergenrer har mycket fokus på bastrumman. Takten är alltid 4/4 och vanligast är att bastrumman ligger på slagen, men det finns undantag.

[redigera]

Historia

Dancens ursprung började med den technostil som skapades av Derrick May, Juan Atkins och Kevin Saunderson 1985, en ursprunglig musikstil som till stor del inspirerades av Kraftwerk och funkmusik. Technon utvecklades i olika riktningar och skapade nya stilar, tillsammans skapade alla nya förgreningar dance med technon som en av undergenrerna.

Genomslaget för genren i Europa kom med U 96:s första hit Das Boot (1991), en danceremix av filmen Das Boots titelmelodi. Dancemusik blev en stor kommersiell industri, framför allt undergenren eurodance under 1990-talet. Under 2000-talet (och slutet av 1990-talet) fick house-stilen större inflytande. Trance blev även mycket populärt mot slutet av 1990-talet, men inte i en sådan omfattning att den spelades i radio.

I Amerika har dancestilen aldrig varit lika kommersiellt gångbar som i Europa.

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Erkännes: Jag bygger alla typer av låtar. Från Winnerbäck/Cornelis visor på aukustisk gitarr till innovativa trance/dance låtar till indianmusik på data.

Nu är frågan denna: Hur LÅTER trance/dance idag? Jag är lite förlegad och har just nu lyssnat en hel del på Instant Remmedy (http://www.c64audio.com/productInfo.php?cat=IR01) men jag har fattat att den typen av trance/dance är ute idag. Lika väl som jag bygger lite e-type varianter så vet jag att det kanske inte är så jälva hot.

Så vad gäller idag? Ska man dra iväg en demoär det iaf bra att veta. Några länkar skulle verkligen uppskattas även om det inte är hela låtar - egna såväl som andras.

Mvh

Niklas

Kolla i Eurpoa, Holland tex. Där har trance ett starkt fäste sedan länge. Och enligt min mening är handlar det ofta om riktigt finslipade produktioner om man letar upp en duktig artist.

Ferry corsten, armin van buuren, tiesto å co (du känner säkert till dom) är artister som jag skulle rekommendera att du kollar upp..

ha d!

Link to comment
Dela på andra sajter

fan! Jag älskar ju den musiken. Men å andra sidan så är jag torsk på 80 talet och har typ all Italodisco. Fancys Bolero är inte dum. Euron är i mitt tycke en förlängning av den musiken och jag tror att den kommer fortsätta funka för att den är så dansant. Jag har väl inte laddat ner rebirth i onödan?

Har gjort en cover på Depeches Photographic (jag sjunger!) som heter Photoshop som inte är så dum.

Det har kanske med tycke och smak att göra, men visst kanske "Euron" var en fortsättning på synthpopen och/eller Italo Disco, men i så fall på ett avvecklande sätt;

"Euron" var ganska enkel i sin uppbyggnad; 70% av alla låtar gick väl Am-Am-F-G (den enkla basen avslöjar detta med simpel "hästgalopp-rytm" - inget ont om det, men det fanns verkligen ingen låt som inte var så) runt runt med en (okej) catchy refräng och rapp emellanåt - med en lite mer distinkt bastrumma än den traditionella rock-kaggen men utan virvel (kanske klapp ljud ibland istället.) Dock mer själ än 2000 talets disco... Om det alldeles strax.

Det jag tycker var så bra med 80 talets synthdiscopop var att oftast så var det inte bara synthar utan även också traditionella instrument i ljudbilden. Jag saknar elgitarr solon t ex. Dessutom så är virvel coolare än klapp (Italo Disco kunde ju ha en dubbel baskagge/synth trumma(tom/puka) istället för virvel, det var också coolt.) Strukturen på låtarna var något mer genomarbetade, och arrangemangen var fetare - inte så tamt och blygt som det har blivit på senare tid. Man fick känslan av att man inte lagt ned bara pengar utan även känsla i produktionerna. Musik som är öppen för alla åldrar, passar hemma i sovrummet som på diskogolvet, dansant och trallvänligt utan att bli cheesy stuff som "maja hiiii maja haaa maja haaa - maja ha ha!" eller hur dem låter nuförtiden 🥰

Kanske blev lite off topic, men jag antar att 80 tals vågen kom tillbaka av en anledning, om det var mode du undrade över. Men vissa gör det på fel sätt tycker jag, Call On Me, har ju t ex bara samplat en refräng från en 80 tals låt och lekt med den i ett datorprogram - likaså Sunblock med Baywatch låten. Det är kanske ljudmässigt kreativt, men musikaliskt är det om än mer avvecklande. Men annars kan ja rek. Madonnas senaste platta (dock inte Abba covern!!!) som har lite av det nytänkande men på ett bra sätt. Eller varför inte Digital Love med Daft Punk.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Madonnas senaste är intressant. Vad anser du om den här mannens kreationer (lyssna på 30 seks demo) http://www.c64audio.com/productInfo.php?cat=IR01.

Har snackat om det här i ett annat inlägg på Ableton - hoppas det ursäktas. Jag tycker det här känns lite mer innovativt än ren euro iofs.

Att göra disco på nytt 80-tals manér är en intressant tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är gjort 1999. Misstänker lite vagt att du skulle anse detsamma om mina alster. Å andra sidan är jag nybörjare också.

Lyssnat på några av rekommendantionerna nu. Vad är det i Instant remedy som låter "nybörjaraktigt"?

Måste erkänna att jag är med för den melodiska trancen av den typen även om jag uppskattar tex Gabriel and Dresdens Arcadia (framförallt remixen). Och jag gillar 185 bpm. 🙂 Antar att jag som vanligt ä ute 10 år försent:)

Redigerat av niklas73
Link to comment
Dela på andra sajter

Madonnas senaste är intressant. Vad anser du om den här mannens kreationer (lyssna på 30 seks demo) http://www.c64audio.com/productInfo.php?cat=IR01.

Hmm, jag vet inte... Att ta fram klassisk hederlig datormusik med fina melodier och banka sönder detta med techno beat är som att strypa ur den autentiska känslan till döds. Men det är inte dåligt gjort. Men idén är inte bra - kanske mest för att den i sig inte är särskilt kreativ och använt så mycket innan. Jag hade kanske tyckt annorlunda om jag var 14.

Okej om man verkligen ger den något nytt och kreativt, och hjärta och själ. Lite mer genomarbetade arrangemang, etc. Då kan det blr något.. Låt 3 och 9 hade en lovande inledning (Italo Disco stuk), bara den utvecklas lite mer i strukturen så hade det varit bra. Låt 12 var riktigt schysst, man hör de riktigt gamla spelljuden där också (även om just det inte är nödvändigt eftersom det är en förnyning, fast klart lite av charmen vill man kanske ha med.) Men svårt att dömma låtar på 30 sekunder. Men som jag förklarat är jag less på 90 tals beatet där den distinkta technobaskaggen är i fokus.

Allt detta är enbart min åsikt. Fast jag tror inte jag är ensam om att vi gamla spelrävar inte vill höra våra älsklingsmelodier i ett fantasilöst arrangemang som 34847 andra okreativa artister redan gjort innan (detta vill säga om de spelas på radion - är det en nybörjare som gör musik spelar det ingen roll.) Hade melodierna varit artistens egna hade jag inte klagat lika mycket. Då hade jag tyckt det varit rätt bra t o m.

Men är det två saker jag verkligen inte tycker om med trance så är det överdramatiska breaks och supersaws.

Men skulle inte förvåna mig om detta släpptes på CD, som Replay serien (intelligenta 80 och 90 tals poplåtar i sönderbankat technotema.)

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Men annars kan ja rek. Madonnas senaste platta (dock inte Abba covern!!!) som har lite av det nytänkande men på ett bra sätt. Eller varför inte Digital Love med Daft Punk.

Men Madonnas platta måste jag påstå bleknar kraftigt i jämförelse med vad Stuart lyckats åstadkomma som Thin White Duke eller Jacques Lu Cont.

Om det skall tipsas om poppig dansmusik så... Öh.. Jag lyssnar inte på så mycket poppig dansmusik 😉 Checka Basement Jaxx's plattor eller nåt.

EDIT: Kan förresten tillägga att Steve faktiskt sjöng in Call On Me-slingan på nytt... Och han hatar dansmusik 🙂

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

Madonnas senaste är intressant. Vad anser du om den här mannens kreationer (lyssna på 30 seks demo) http://www.c64audio.com/productInfo.php?cat=IR01.

Hmm, jag vet inte... Att ta fram klassisk hederlig datormusik med fina melodier och banka sönder detta med techno beat är som att strypa ur den autentiska känslan till döds. Men det är inte dåligt gjort. Men idén är inte bra - kanske mest för att den i sig inte är särskilt kreativ och använt så mycket innan. Jag hade kanske tyckt annorlunda om jag var 14.

Okej om man verkligen ger den något nytt och kreativt, och hjärta och själ. Lite mer genomarbetade arrangemang, etc. Då kan det blr något.. Låt 3 och 9 hade en lovande inledning (Italo Disco stuk), bara den utvecklas lite mer i strukturen så hade det varit bra. Låt 12 var riktigt schysst, man hör de riktigt gamla spelljuden där också (även om just det inte är nödvändigt eftersom det är en förnyning, fast klart lite av charmen vill man kanske ha med.) Men svårt att dömma låtar på 30 sekunder. Men som jag förklarat är jag less på 90 tals beatet där den distinkta technobaskaggen är i fokus.

Allt detta är enbart min åsikt. Fast jag tror inte jag är ensam om att vi gamla spelrävar inte vill höra våra älsklingsmelodier i ett fantasilöst arrangemang som 34847 andra okreativa artister redan gjort innan (detta vill säga om de spelas på radion - är det en nybörjare som gör musik spelar det ingen roll.) Hade melodierna varit artistens egna hade jag inte klagat lika mycket. Då hade jag tyckt det varit rätt bra t o m.

Men är det två saker jag verkligen inte tycker om med trance så är det överdramatiska breaks och supersaws.

Men skulle inte förvåna mig om detta släpptes på CD, som Replay serien (intelligenta 80 och 90 tals poplåtar i sönderbankat technotema.)

Supersaws?

Plattan släpptes 1999. Instant Remedy är en svensk kille.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men annars kan ja rek. Madonnas senaste platta (dock inte Abba covern!!!) som har lite av det nytänkande men på ett bra sätt. Eller varför inte Digital Love med Daft Punk.

Men Madonnas platta måste jag påstå bleknar kraftigt i jämförelse med vad Stuart lyckats åstadkomma som Thin White Duke eller Jacques Lu Cont.

Om det skall tipsas om poppig dansmusik så... Öh.. Jag lyssnar inte på så mycket poppig dansmusik 🙂 Checka Basement Jaxx's plattor eller nåt.

EDIT: Kan förresten tillägga att Steve faktiskt sjöng in Call On Me-slingan på nytt... Och han hatar dansmusik 😮

Han hade åtminstonde kunnat sjunga som i originalet, så det blir lite variation i alla fall. Varför gjorde han låten då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Madonnas senaste är intressant. Vad anser du om den här mannens kreationer (lyssna på 30 seks demo) http://www.c64audio.com/productInfo.php?cat=IR01.

Hmm, jag vet inte... Att ta fram klassisk hederlig datormusik med fina melodier och banka sönder detta med techno beat är som att strypa ur den autentiska känslan till döds. Men det är inte dåligt gjort. Men idén är inte bra - kanske mest för att den i sig inte är särskilt kreativ och använt så mycket innan. Jag hade kanske tyckt annorlunda om jag var 14.

Okej om man verkligen ger den något nytt och kreativt, och hjärta och själ. Lite mer genomarbetade arrangemang, etc. Då kan det blr något.. Låt 3 och 9 hade en lovande inledning (Italo Disco stuk), bara den utvecklas lite mer i strukturen så hade det varit bra. Låt 12 var riktigt schysst, man hör de riktigt gamla spelljuden där också (även om just det inte är nödvändigt eftersom det är en förnyning, fast klart lite av charmen vill man kanske ha med.) Men svårt att dömma låtar på 30 sekunder. Men som jag förklarat är jag less på 90 tals beatet där den distinkta technobaskaggen är i fokus.

Allt detta är enbart min åsikt. Fast jag tror inte jag är ensam om att vi gamla spelrävar inte vill höra våra älsklingsmelodier i ett fantasilöst arrangemang som 34847 andra okreativa artister redan gjort innan (detta vill säga om de spelas på radion - är det en nybörjare som gör musik spelar det ingen roll.) Hade melodierna varit artistens egna hade jag inte klagat lika mycket. Då hade jag tyckt det varit rätt bra t o m.

Men är det två saker jag verkligen inte tycker om med trance så är det överdramatiska breaks och supersaws.

Men skulle inte förvåna mig om detta släpptes på CD, som Replay serien (intelligenta 80 och 90 tals poplåtar i sönderbankat technotema.)

Supersaws?

Plattan släpptes 1999. Instant Remedy är en svensk kille.

Att den släpptes 1999 kanske förklarar saken lite grann.

Supersaws, jag uppfattar det som en överdriven överdramatisk frenetisk synth. Ungefär som någon stilar på gitarr fast synth istället... Eller det kanske är ett skitstort synth ljud som försöker vara "mäktig" som om det är gud själv som talar. Skitsvårt att förklara. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Men annars kan ja rek. Madonnas senaste platta (dock inte Abba covern!!!) som har lite av det nytänkande men på ett bra sätt. Eller varför inte Digital Love med Daft Punk.

Men Madonnas platta måste jag påstå bleknar kraftigt i jämförelse med vad Stuart lyckats åstadkomma som Thin White Duke eller Jacques Lu Cont.

Om det skall tipsas om poppig dansmusik så... Öh.. Jag lyssnar inte på så mycket poppig dansmusik 🙂 Checka Basement Jaxx's plattor eller nåt.

EDIT: Kan förresten tillägga att Steve faktiskt sjöng in Call On Me-slingan på nytt... Och han hatar dansmusik 😮

Han hade åtminstonde kunnat sjunga som i originalet, så det blir lite variation i alla fall. Varför gjorde han låten då?

Jo, alltså, först ville Eric cleara samplingen, men det tog tid som fan för att Steve inte hade något egentlig lust, men sen till slut gav han med sig, men valde då att om det skulle bli något så skulle han sjunga in den igen. Eric själv tyckte det var mycket sämre än orginalet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tror jag att Acid Techno har en renässans, med tanke på följande releaser:

LFO - Sheath (2003)

Luke Vibert - Lover's Acid (2005)

Funkstörung - Return to the Acid Planet (2005)

R-447782-1114790500.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Men annars kan ja rek. Madonnas senaste platta (dock inte Abba covern!!!) som har lite av det nytänkande men på ett bra sätt. Eller varför inte Digital Love med Daft Punk.

Men Madonnas platta måste jag påstå bleknar kraftigt i jämförelse med vad Stuart lyckats åstadkomma som Thin White Duke eller Jacques Lu Cont.

Om det skall tipsas om poppig dansmusik så... Öh.. Jag lyssnar inte på så mycket poppig dansmusik 🙂 Checka Basement Jaxx's plattor eller nåt.

EDIT: Kan förresten tillägga att Steve faktiskt sjöng in Call On Me-slingan på nytt... Och han hatar dansmusik 😮

Han hade åtminstonde kunnat sjunga som i originalet, så det blir lite variation i alla fall. Varför gjorde han låten då?

Jo, alltså, först ville Eric cleara samplingen, men det tog tid som fan för att Steve inte hade något egentlig lust, men sen till slut gav han med sig, men valde då att om det skulle bli något så skulle han sjunga in den igen. Eric själv tyckte det var mycket sämre än orginalet...

Konstigt att han skulle göra något som han inte ville, tryck från skivbolag eller vad handlade det där om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att den släpptes 1999 ser jag inte som ursäkt. Hört Tiestos Magik plattor? Skitbra tranceskivor frpn 90-talet. å inge produktioner är i så låg nivå som de dendär snubben gjorde...

Nej nej, missuppfatta mig inte... Jag tycker inte illa om 90 talet... Att den där skivan släpptes -99 förklarade soundet, idéerna å så lite mera...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...